AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 …som har skadet meg psykisk, sånn ca hele livet? Jeg kommer aldri unna, mest fordi søskenet hele tiden lager felles treff. Sist gang det var hos meg ga jeg beskjed om at søskenet mitt skulle komme alene. Jeg har vært/er ekstra mye syk, og skal også flytte på lørdag, noe som er krevende nok uten å være syk. Fikk til svar at det var utenfor hans kontroll…Jeg føler jeg har ikke kontroll i eget liv, og den jeg er mest sint på er meg selv. Vet ikke hvor mange smertestillende jeg har tatt for å dempe de verste smertene for å komme meg gjennom desse treffene uten å besvime eller spy av smerter. Jeg er ufør pga totalen av sykdommer. Men ber til Gud om å bli bedre så jeg i fremtiden kan”rømme på jobb” og minimere privat belastning. Jeg er kun 38 år. Har utviklet ptsd i tillegg til ca 12 ulike diagnoser og tilstander. Slike dager som dette vil jeg bare forsvinne😔Vet jeg får mange kjipe kommentarer om å skjerpe meg, og det tåler jeg. Men håper å høre fra de andre og💕 Anonymkode: 41643...db8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Ups skriveleif. “Forelder”. Anonymkode: 41643...db8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg tenker at det alltid er greit å ta avstand til mennesker som ikke gjør deg godt, om det er venner eller nær familie. Anonymkode: 8ec4f...c7d 3 2
exictence Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det alltid er greit å ta avstand til mennesker som ikke gjør deg godt, om det er venner eller nær familie. Anonymkode: 8ec4f...c7d Enig Men din bror må få ha kontakt hvis han ønsker det, tenker jeg. Men du må selvsagt bestemme hvem du skal ha på besøk, og hvem du vil besøke. Ja, det er vel utenfor din brors kontroll om dine foreldre kommer? Du må selv si til dine foreldre at du ikke ønsker at de kommer. Du kan skrive en enkel sms til dem og si at du ønsker å ikke a kontakt med dem. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 exictence skrev (6 minutter siden): Enig Men din bror må få ha kontakt hvis han ønsker det, tenker jeg. Men du må selvsagt bestemme hvem du skal ha på besøk, og hvem du vil besøke. Ja, det er vel utenfor din brors kontroll om dine foreldre kommer? Du må selv si til dine foreldre at du ikke ønsker at de kommer. Du kan skrive en enkel sms til dem og si at du ønsker å ikke a kontakt med dem. Det kommer jeg ikke til å gjøre(skrive sms). Da blir ting enda verre. Men håper at ting vil roe seg når jeg flytter lengre vekk. Føler jeg går opp i de gamle traumene hver 14.dag; ting får aldri roet seg. Jeg blir også beskyldt for løgn fra både søsken og far, så det er utrolig krevende for meg å forholde meg rolig og saklig. Får veldig sterk angst, som igjen forsterker div tilstander. Fastlege er opptatt av at siden jeg har kronisk infeksjon, lavt immunforsvar og ptsd(venter på traumebehandling), så er denne kontakten negativ for min helse. Jeg er blitt vant til å sette meg selv til siden for å unngå å såre eller gjøre andre sinte, så har stort sett lidd meg gjennom ting. Jeg har blitt mye verre psykisk enn jeg var før, da jeg jobbet og følte meg mer verdifull. Har ingen særlig verdi i dag, noe både nær familie og samfunnet mer enn gjerne til tider gnir inn🙃 Anonymkode: 41643...db8 2
tånegla Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg tenker du må ta tak i eget liv, og ikke be til en Gud for å løse problemene. -For da skjer ingen verdens ting. Det er bra for deg at du flytter lengre bort, så må du passe på at oppi alle smerter og sorger, at du prioriterer deg selv. Med det mener jeg at du må unne deg litt luksus -jeg antar du ikke har et pengetre i hagen som ufør, men gå feks. i svømmehallen en gang i uka, så på kafe for å drikke en kopp kaffi og se på folk. Sørg for at du bruker det lille overskuddet du har til å gjøre positive ting for DEG. Ditt søsken som ikke forstår dine traumer, bør du også ta litt avstand fra. Det er ikke lett, men husk at "blod er tykkere enn vann" frasen er bullshit. Du kan velge deg en ny "familie" God klem til deg 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg føler jeg har ikke kontroll i eget liv, og den jeg er mest sint på er meg selv Første du må gjøre, er å ta kontroll over deg selv. Si nei! Og ikke forklar noe som helst, bare si NEI!!! Og hold deg unna. Anonymkode: 3bdb9...256 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Skrevet 9. oktober 2024 Du kan kreve respekt for at du ikke vil ha kontakt. Å bryte kontakt fordi søskenet ikke tar samme valg for seg selv, vil derimot være kontrollerende. Anonymkode: 06c2c...057 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Skrevet 9. oktober 2024 Ja, det er greit å ta avstand. Du må sørge for at du har det bra. Du og din helse er mye, mye viktigere enn deres følelser. Voksne mennesker har faktisk ansvar for sine egne følelser. Du har ikke ansvar for hva de føler! Husk på det at så lenge du ikke bryter norsk lov e.l. så kan du egentlig gjøre akkurat hva du vil! I tillegg har legen din har også sagt at du bør kutte kontakt og da tenker jeg at du bør høre på legen. Du har fått dette "på resept". Anonymkode: 3d35e...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja, det er greit å ta avstand. Du må sørge for at du har det bra. Du og din helse er mye, mye viktigere enn deres følelser. Voksne mennesker har faktisk ansvar for sine egne følelser. Du har ikke ansvar for hva de føler! Husk på det at så lenge du ikke bryter norsk lov e.l. så kan du egentlig gjøre akkurat hva du vil! I tillegg har legen din har også sagt at du bør kutte kontakt og da tenker jeg at du bør høre på legen. Du har fått dette "på resept". Anonymkode: 3d35e...1bf Tusen takk💕Du har helt rett. Problemet er at keg “taper” uansett hva jeg velger. Har ikke sovet i natt, har mye smerter og kraftig diare nå. Og må ta angstdempende uansett😭Jeg skulle på møte i banken i dag, pakke nesten ferdig og myye mer. Fan jeg hater meg selv så inderlig. Anonymkode: 41643...db8
Nymerïa Skrevet 9. oktober 2024 #11 Skrevet 9. oktober 2024 Da jeg leste overskriften trodde jeg du mente at du skulle ta avstand fra broren din fordi han ville ha kontakt med foreldrene for sin egen del. Men så ser jeg at han tar med seg foreldrene dine til deg selv om du har bedt han la være. Det blir noe annet. Jeg ser det ikke som at det er du som kutter kontakten her. Du setter grenser. Du sier at bror er velkommen men han kan ikke ta med seg foreldrene. Det er vanlig folkeskikk at man da respekterer det. Hvis han derimot tropper opp med dem likevel så mangler han fullstendig respekt for deg og dine grenser. Jeg synes du skal være enda tydeligere og si at hvis de presser seg på han så får han la være å komme. Da er det i så fall på hans kappe at det blir avstand. Og jeg synes ikke du skal sitte på ansvaret for at kontakter blir brutt her. Når det er så mye styr i familien din så overrasker deg meg nemlig ikke om foreldrene dine framstiller det som om den vanskelige personen som har brutt med familien. Og det skal du ikke trenge når det ikke er tilfelle. Du har selvfølgelig all mulig rett til å bryte hvis du mener det er rett, men jeg ser ingen grunn til at du skal ta det på deg når det ikke er det som har skjedd. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Skrevet 9. oktober 2024 Nymerïa skrev (21 minutter siden): Da jeg leste overskriften trodde jeg du mente at du skulle ta avstand fra broren din fordi han ville ha kontakt med foreldrene for sin egen del. Men så ser jeg at han tar med seg foreldrene dine til deg selv om du har bedt han la være. Det blir noe annet. Jeg ser det ikke som at det er du som kutter kontakten her. Du setter grenser. Du sier at bror er velkommen men han kan ikke ta med seg foreldrene. Det er vanlig folkeskikk at man da respekterer det. Hvis han derimot tropper opp med dem likevel så mangler han fullstendig respekt for deg og dine grenser. Jeg synes du skal være enda tydeligere og si at hvis de presser seg på han så får han la være å komme. Da er det i så fall på hans kappe at det blir avstand. Og jeg synes ikke du skal sitte på ansvaret for at kontakter blir brutt her. Når det er så mye styr i familien din så overrasker deg meg nemlig ikke om foreldrene dine framstiller det som om den vanskelige personen som har brutt med familien. Og det skal du ikke trenge når det ikke er tilfelle. Du har selvfølgelig all mulig rett til å bryte hvis du mener det er rett, men jeg ser ingen grunn til at du skal ta det på deg når det ikke er det som har skjedd. Takk, det var et fint og godt svar. Vi er 4 søsken til sammen, men det er kun jeg som blir nærmest mobbet. Heldigvis skilte min mor seg for noen få år siden, for å få et bedre liv, og vi har en bedre relasjon i dag enn vi hadde før. Det er kun kona til den ene broren min som også har vist sterke reaksjoner, ellers går alle rundt på nåler, mer eller mindre. Jeg blir snakket veldig mye om, mye pga tilbaketrekningen min. Men far kan også antyde at jeg lyver, ca hele tiden. En gang jeg ikke hadde mobildekning måtte jeg fysisk vise på tlf at det ikke var noe tapt anrop. Dette er en bagatell, det verste er at han mener jeg lyver om helsen min. Aner ikke hvorfor, da det hverken er gøy å leve med sykdom eller dårlig økonomi. Men han leter frem de såreste punktene å ta meg på. Og om han må så finner han på ting, gjerne rundt utseendet mitt. Jeg er tidvis undervektig, da jeg i de verste periodene kun inntar næringsdrikker. Har også hatt IV. Han elsker å si til alle at jeg er spiseforstyrret(noe jeg aldri har vært). Jeg kjenner at mye med familierelasjoner bidrar til at kroppen aldri får slappet av, og vurderer ofte å flytte enda lengre vekk enn jeg gjør nå. Det er ikke kun pga dette jeg flytter, men det veide tungt på vektskåla. Å måtte forholde seg til utrygge relasjoner oppi tung sykdom ble for tøft. Spesielt når jeg blir søvnløs og får angst av hver lille konfrontasjon😔Noe som har bidratt til at jeg har gått på akkord med meg selv i veldig mange år. Anonymkode: 41643...db8 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk💕Du har helt rett. Problemet er at keg “taper” uansett hva jeg velger. Har ikke sovet i natt, har mye smerter og kraftig diare nå. Og må ta angstdempende uansett😭Jeg skulle på møte i banken i dag, pakke nesten ferdig og myye mer. Fan jeg hater meg selv så inderlig. Anonymkode: 41643...db8 Jeg skjønner at du føler det som om du taper uansett. Du vil nok kjenne på det fremover og må nok forsette å ta angstdempende i en overgangsperiode. Men jo mindre kontakt du har, jo lettere vil det bli med tida. ❤️ Det er leit å høre at du hater deg selv. Du hater deg selv fordi din forelder har lært deg å hate deg. Du har alltid vært verdt å elske og du skulle blitt elsket. Han har gjort deg en veldig stor urett. Anonymkode: 3d35e...1bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå