Gå til innhold

Hva er tegn på høy IQ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mannen til en venninne av meg har over gjennomsnittet høy IQ og er mensa medlem, men han finnes ikke handy. Han kan ingenting om å skru motor eller snekre for å si det sånn..

Anonymkode: 04b5b...b81

Nei, for de er tilbakestående for sånne ting.

Anonymkode: 8a8ff...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en mastergrad så er vel ikke helt tomt mellom ørene, selv om gratis tester på nett ikke kan kvalitetssikres. De kan vel likevel gi en pekepinn👍

Anonymkode: 01be8...536

Ikke misforstå. Jeg betviler på ingen måte din intelligenskvotient. 
Jeg har også en mastergrad og har ikke mye igjen på å fullføre min Ph.D. Tipper jeg hadde scoret betraktelig lavere en 135 på en slik test, uavhengig av hvor kvalitetssikret den måtte være.

Man kan ikke dra en direkte parallell mellom utdanning på masternivå og høy IQ😊

Anonymkode: 32284...cdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Logikk. Evner å gjøre alt selv uten å leie inn folk til å gjøre den minste lille ting. Men normen er satt til 100 i IQ,desverre ligger de fleste under.

Anonymkode: f20af...bee

Det har ikke meg IQ å gjøre….

Anonymkode: 9b52e...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er kun et eksempel på en person som ikke var særlig smart. Vi spilte et kunnskapsspill og vedkommende fikk spørsmålet I hvilket stjernetegn var Jesus født? Vedkommende visste ikke det og en hjelpsom konkurrent sier at "kanskje du skal forsøke å finne ut hvilket stjernetegn som er i desember?" Og da sier altså personen, men hva har det med Jesus og gjøre??

Kanskje han var den smarteste? Jesus er ikke født i desember. De kristne la feiringen i desember for å "stjele" midtvinterfesten til hedningene. 

Anonymkode: 83f89...2f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 18.10):

Jeg fikk samme resultat, mens jeg holdt på med middag og hadde en femåring i spørremodus rundt meg😆

Men de gangene jeg har tatt slike tester på nett før gøy, ender det rundt dette tallet. 

Har en mastergrad så er vel ikke helt tomt mellom ørene, selv om gratis tester på nett ikke kan kvalitetssikres. De kan vel likevel gi en pekepinn👍

Anonymkode: 01be8...536

Enig, selv var jeg i butikken og handlet inn til fredagstacoen, av alle ting, når jeg tok «testen» 😆

Har aldri tatt noe offisiell mensatest, men glad i både kriminologi, og det å se logiske sammenhenger. Har da en god del år bak meg på universitet, så er vel ikke helt tom mellom øre her heller. Håper jeg da 😝

Endret av Blueberrymuffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men på den annen side, hadde høyt intelligente vært ‘sosialt klønete’ om de hadde vokst opp med likesinnede? Majoriteten tar jo seg selv veldig seriøst. 😅

Anonymkode: 75020...319

Nei hadde en med normal IQ vært plassert sammen med flere andre med veldig høy IQ ville det vært den med normal IQ som hadde vært sosialt utilpass.

Anonymkode: 640b7...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trallalala skrev (21 timer siden):

Snittet er 100, halvparten over og halvparten under.

Man er nødvendigvis ikkje spesielt meir arbeidssom sjølv om man har høg iq. Der er gjort forskning på dette.

Nei, om median er 100 kan du si at halvparten er over og halvparten under. Gjennomsnitt på 100 kan bestå av til eksempel 50 -50 - 50 - 250, altså ikke likt over og under nødvendigvis.

IQ måler logikk, mønster, tall og slikt, ikke praktiske evner til å slå i en spiker. 

Anonymkode: 47460...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke misforstå. Jeg betviler på ingen måte din intelligenskvotient. 
Jeg har også en mastergrad og har ikke mye igjen på å fullføre min Ph.D. Tipper jeg hadde scoret betraktelig lavere en 135 på en slik test, uavhengig av hvor kvalitetssikret den måtte være.

Man kan ikke dra en direkte parallell mellom utdanning på masternivå og høy IQ😊

Anonymkode: 32284...cdf

Jeg har fagskoleutdannelse og jobber i et praktisk yrke. Fikk 129 på testen.  Så det er nok ingen direkte parallell andre veien heller ;)

Anonymkode: 8e679...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er en del her som ser ganske dumme ut når de rakker ned på intelligente mennesker, da kan man ikke akkurat være intelligent selv 😅

Anonymkode: 97e04...beb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han var den smarteste? Jesus er ikke født i desember. De kristne la feiringen i desember for å "stjele" midtvinterfesten til hedningene. 

Ja det er greit, men det var jo selvsagt svaret i dette kunnskapsspillet. 24 desember.

Anonymkode: 114ff...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, helt enig med at han nok er den smarteste. 

Jesus er ikke født i desember, jul har i utgangspunktet ikke noe med kristendommen å gjøre. De fleste helligdager handler om skifte i sesonger, stjerner og månen. 

Anonymkode: 6d56b...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er synsing fra min side, men det er jo kanskje noe i det.

Jeg tror at iq-testene til dels er noe en kan trene seg bedre på, og hun som hevder at testene er for og av menn, har også litt rett. 

Mener en gang å ha lest at iq ikke avhenger av kjønn, men at kvinner og menn scorer litt ulikt på grenene innenfor iq.

Hva gjør menn oftere enn kvinner når de er sosiale? De spiller spill. Flere menn spiller sjakk, spiller poker og andre kortspill eller strategiske spill. De gamer, de programmerer eller mekker bil. 

Som barn får de byggesett og problemløsningsleker og fikler med det de får tak i.

Jeg opplever at damer som regel møtes for å snakke, ikke for å leke eller konkurrere. De snakker ikke for å løse problemer, men for å ha noen til å lytte. Hjemme hos sine menn blir de møtt med problemløsning og ikke anerkjennelsen de trenger på følelsene. Selvsagt kan de be om råd eller diskutere ulike teamer også, og selvsagt kan de spille spill, men det er nok å bare snakke over en kaffe om følelser, jobben, kollegaer, samliv ol.

De av mine venninner som er flinke sosialt, tjener godt og som jeg ser på som smarte, de forstår ikke noe av iq-tester. « De vil si: «Hva ser jeg egentlig etter her? Er det et kunst, uttrykk for følelser, Freud? Skal jeg finne to like?» Gi de mønstergjenkjenning de er trent på, som språk, og de gjør det bra. Der spiller hjernen på lag,

En bilmekanikerkompis som ikke likte skolen, gjorde det godt på en iq-test. 

Selv måtte jeg forstå hva jeg skulle se etter på iq-testen. Etter å ha knekt koden, gikk de neste bildene lettere og farten kom. Mannen min forstod hva han skulle se etter med en gang. Dette var utelukkende figurer og ikke språk. 

Men, jeg benekter ikke at noen har høyere iq enn andre. Jeg tror også det er mye arv og noe miljø.

Anonymkode: b75c7...c17

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, om median er 100 kan du si at halvparten er over og halvparten under. Gjennomsnitt på 100 kan bestå av til eksempel 50 -50 - 50 - 250, altså ikke likt over og under nødvendigvis.

IQ måler logikk, mønster, tall og slikt, ikke praktiske evner til å slå i en spiker. 

Anonymkode: 47460...972

Iq på 250 ja😆 (men ja forstår det var eit teit eksempel) snitt og median er ikkje det same, men det veit du sikkert. Iq er ca normalfordelt, altså den kurven du veit, så ca halvparten over og halvparten under 100. Iq viser ingenting om praktiske evner nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.48):

Inspirert av en annen tråd der noen nevnte at de så tegn til høy IQ hos barna, men hvordan kan man se tegn til høy IQ hos voksne folk?
Sett bortifra at de jobber som robot-ingeniører ol. 

Anonymkode: 6007d...0e2

Første tegn, ikke være på internettsider lignende KG, eller spørre om sånt på KG? 🤷‍♀️🙄🤦‍♀️

Anonymkode: f0495...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Første tegn, ikke være på internettsider lignende KG, eller spørre om sånt på KG? 🤷‍♀️🙄🤦‍♀️

Anonymkode: f0495...2d8

Altså beklager, TS her. Jeg har faktisk 439 i IQ 🙂 Det har vel helt sikkert du også, som henger på slike internettsider som KG og til og med har funnet fram til svarknappen i denne utrolig IQule tråden.

Anonymkode: 6007d...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høy IQ er at man skårer høyt på en IQ-test. Det er en autorisert test som avdekker logisk sans og evnen til å se sammenhenger i vilkårlige bilder og tall. 

Hvordan høy IQ viser seg hos et enkeltindivid avhenger er individuelt. Har møtt mange meget smarte folk som sliter med sosiale koder, og andre som hang bakpå på skole og evnen til å tilegne seg akademisk kunnskap som likevel er ekstremt gode sosialt. Tenker på barn med Williams syndrom f.eks som har sosiale og verbale evner langt over målt IQ (de fleste sliter med å lese en klokke eller knappe opp en jakke, men de kan ytre banale fraser som at "kjærlighet er viktig og alle bør elske hverandre". Det kan oppfattes som "dypt og reflektert" om man ikke har høy IQ selv) Og omvendt enkelte på et autismespekter som er faglige genier som likevel ikke makter å forholde seg til andre (kom på Elon Musk her. Fyren er peak awkward)

Men IQ henger likevel sammen med evnen til refleksjon, ikke-sort-hvitt tenkning, metaperspektiv og akademisk problemløsning. 

Anonymkode: 8ad39...c72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 18.24):

Nei, for de er tilbakestående for sånne ting.

Anonymkode: 8a8ff...959

Nei det er de ikke.

Jeg reparerer hva det enn skal være. Vaskemaskin, biler, påhengsmotorer ja alt med motor. Bygger opp PCene selv og reparerer TVer.. ja egentlig det meste jeg har prøvd på av maskiner og elektronikk.

Gjør alt av snekkering selv..Murer, støper og legger vannrør og elektrisk selv.

En trenger faktisk ikke ha 10 tommeltotter og de fleste av de midt i håndflata selv om en scorer høyt på IQ- tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 18.27):

Jo selvsagt har det det.

Uintelligente og halvintelligente skal alltid trøste seg med at høyt intelligente mennesker har lav sosial intelligens..eller har 10 tommeltotter..er psykiske utskudd...autister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 18.27):

Snodig.... Så IQ har ikke noe med logikk å gjøre?  Du blander ikke EQ og IQ da?

Anonymkode: f20af...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...