AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Skrevet 8. oktober 2024 Inspirert av en annen tråd der noen nevnte at de så tegn til høy IQ hos barna, men hvordan kan man se tegn til høy IQ hos voksne folk? Sett bortifra at de jobber som robot-ingeniører ol. Anonymkode: 6007d...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Logikk. Evner å gjøre alt selv uten å leie inn folk til å gjøre den minste lille ting. Men normen er satt til 100 i IQ,desverre ligger de fleste under. Anonymkode: f20af...bee 1
hocane Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 (endret) Problemløsing Matematikk er en god indikator på høy IQ. Endret 9. oktober 2024 av hocane 5 3
Trallalala Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 Heilt direkte er iq scora etter kor flink man er til å sjå mønster/samanhengar ved ulike figurar og tall. Man trenger ikkje være sosialt flink eller spesielt interessert i å lære seg ting/arbeid, sjølv om man har evnene til det, vilje er ein annan evne enn iq:) 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 De evner å forholde seg til store mengder informasjon og kan knytte sammen denne informasjonen. Anonymkode: 667cc...546 2 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Logikk. Evner å gjøre alt selv uten å leie inn folk til å gjøre den minste lille ting. Men normen er satt til 100 i IQ,desverre ligger de fleste under. Anonymkode: f20af...bee Mannen til en venninne av meg har over gjennomsnittet høy IQ og er mensa medlem, men han finnes ikke handy. Han kan ingenting om å skru motor eller snekre for å si det sånn.. Anonymkode: 04b5b...b81 9 2
Trallalala Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Logikk. Evner å gjøre alt selv uten å leie inn folk til å gjøre den minste lille ting. Men normen er satt til 100 i IQ,desverre ligger de fleste under. Anonymkode: f20af...bee Snittet er 100, halvparten over og halvparten under. Man er nødvendigvis ikkje spesielt meir arbeidssom sjølv om man har høg iq. Der er gjort forskning på dette. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Skrevet 9. oktober 2024 Overraskende mange med høg IQ (da snakker jeg sånn veldig høg IQ, topp 3%) sliter faktisk en del med ADL-funksjoner! Kanskje det er et tegn, på et vis? Tror de med høg IQ på mange måter har hjerner som fungerer litt annerledes, løser komplekse oppgaver lett, men strever med andre ting Anonymkode: 54061...42a 4 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Skrevet 9. oktober 2024 Få venner. Anonymkode: 7bb6c...e2b 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Skrevet 9. oktober 2024 Empati Viser forståelse og respekt. Høy iq symboliser nødvendigvis ikke gode karakterer. Du kan ha gode karakterer, emn være dum... Anonymkode: 42a4c...753 1 2
Grüner Skrevet 9. oktober 2024 #11 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Inspirert av en annen tråd der noen nevnte at de så tegn til høy IQ hos barna, men hvordan kan man se tegn til høy IQ hos voksne folk? Sett bortifra at de jobber som robot-ingeniører ol. Anonymkode: 6007d...0e2 God på praktisk problemløsning, se sammenhenger og systemer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Skrevet 9. oktober 2024 Høy IQ = høy sosial intelligens. Anonymkode: 80e75...fdd
Grüner Skrevet 9. oktober 2024 #13 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Logikk. Evner å gjøre alt selv uten å leie inn folk til å gjøre den minste lille ting. Men normen er satt til 100 i IQ,desverre ligger de fleste under. Anonymkode: f20af...bee Handymen har ikke nødvendigvis så høy IQ. Det er heller ikke sant at de fleste ligger under 100 i IQ. Gjennomsnittet i befolkningen ligger på 100. 1
Grüner Skrevet 9. oktober 2024 #14 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høy IQ = høy sosial intelligens. Anonymkode: 80e75...fdd Nei, det stemmer ikke. Sosial intelligens er ikke det samme som IQ. Mange med ekstremt høy IQ har faktisk ofte lavere sosial intelligens. Noen høytfungerende autister kan ha veldig høy IQ, men fungerer dårlig sosialt. 8 4
Nowayback Skrevet 9. oktober 2024 #15 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Logikk. Evner å gjøre alt selv uten å leie inn folk til å gjøre den minste lille ting. Men normen er satt til 100 i IQ,desverre ligger de fleste under. Anonymkode: f20af...bee Praktisk sans og IQ henger ikke nødvendigvis sammen. Jeg scorer stort sett mellom 110 og 125 på tradisjonelle IQ-tester. Men om jeg skal løse et praktisk problem, så sliter jeg ofte med å finne problemløsninger. Jeg har ingen kreativ sans. Det er mye dysleksi blant håndverkere, føler jeg. Ofte også mangel på samfunnskunnskap og mange forutinntatte holdninger. Men de er flinke på praktiske ting, og det handler vel bare om å ha IQ på et annet område. Så jeg syns det blir feil å blande IQ inn med evnen til å gjøre ting selv. 2
Nowayback Skrevet 9. oktober 2024 #16 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen til en venninne av meg har over gjennomsnittet høy IQ og er mensa medlem, men han finnes ikke handy. Han kan ingenting om å skru motor eller snekre for å si det sånn.. Anonymkode: 04b5b...b81 Det er bare en annen egenskap og det handler mye om hva man har lært. Jeg har ikke praktisk sans, men er rimelig sikker på jeg ville vært god på det i dag om jeg startet på snekker-linja som 16-åring. I alle fall god nok til å fikse ting i hjemmet selv.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #17 Skrevet 9. oktober 2024 hocane skrev (1 time siden): Problemløsing Matematikk er en god indikator på høy IQ. Hva mener du med det? Brøk eller algebra? Er dette normalen for et menneske som graver ut sin egen tomt,støper grunnmur,bygger sitt eget hus og greier å utføre service på sin egen bil? Er i bunn og logikk samt enkel matematikk for å kunne overleve. Matematikk er kun et tidsfordriv. Er regnskapsfører selv,men ikke mye "Mormor har 6 egg,tante er 36 år...hvor gammel er bestefar som har fått xy2 'Ørret i Glomma i dag. Matematikeren er nok ikke den som runder 140 🤣 Anonymkode: f20af...bee 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #18 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg har iq over gjennomsnittet. Jeg har jobber som landmåler (ingeniør) har enebolig, stasjonsvogn, ektefelle, to barn, to hunderog veldig mangevedderkopper i garasjen. Jeg er helt "normal" har normale interesser (innebandy, matlaging, jakt og friluftsliv), jeg er utadvendt, men introvert og trenger derfor hvile etter mye sosial omgang. Jeg har dysleksi, men har klart meg godt på skolen pga hard jobbing og god hukommelse. Det jeg har observert som gjenkjennbart for oss med iq over snittet seg at vi IKKE skryter av det, IKKe snakker om det, IKKK tar drøssevis av iq-tester, og IKKE trenger bekreftelse på at vi er smarte. De fleste av oss er helt normale, men mange av oss er flinke i matematikk, logikk, møntergjennkjenning og problemløsing. De som mange tenker på som supergenier og er "rare" er som regel innenfor autismespeteret i tillegg til å ha en iq over snittet. Anonymkode: 80da6...824 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #19 Skrevet 9. oktober 2024 Flere ting. Evne til overblikk, evne til å kunne dra ut det viktigste av en sak, hukommelse. Det å kunne sette seg inn i nye ting. Dette er kun et eksempel på en person som ikke var særlig smart. Vi spilte et kunnskapsspill og vedkommende fikk spørsmålet I hvilket stjernetegn var Jesus født? Vedkommende visste ikke det og en hjelpsom konkurrent sier at "kanskje du skal forsøke å finne ut hvilket stjernetegn som er i desember?" Og da sier altså personen, men hva har det med Jesus og gjøre?? Anonymkode: 114ff...d06
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #20 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva mener du med det? Brøk eller algebra? Er dette normalen for et menneske som graver ut sin egen tomt,støper grunnmur,bygger sitt eget hus og greier å utføre service på sin egen bil? Er i bunn og logikk samt enkel matematikk for å kunne overleve. Matematikk er kun et tidsfordriv. Er regnskapsfører selv,men ikke mye "Mormor har 6 egg,tante er 36 år...hvor gammel er bestefar som har fått xy2 'Ørret i Glomma i dag. Matematikeren er nok ikke den som runder 140 🤣 Anonymkode: f20af...bee Trodde det var snakk om verdensrom mattematikk foreksempel. Ingeniør, forsker og den graden av mattebruk. Sånn einstein, oppfinner, kommer over et nytt grunnstoff. Anonymkode: 559a1...c58 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå