Gå til innhold

Mobilbruk i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Håper du tuller! Eller mener du noen alltid må leke med barnet ditt?

Anonymkode: ce7bd...442

Det er vel ikke for mye forlangt at de voksne ute faktisk følger med på barna og gir dem respons, enn å ha nesa nedi mobilen?

Og hvorfor skal man drive å ta masse bilder? Jeg skjønner ikke det.

Anonymkode: c172a...1aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er vel ikke for mye forlangt at de voksne ute faktisk følger med på barna og gir dem respons, enn å ha nesa nedi mobilen?

Fordi foreldre krever det TS. De krever at hvert bleieskift skal loggføres, søvn, humør osv osv... Så ta det heller opp på foreldremøte og spør om det er nødvendig 👍

Anonymkode: b1cc5...e33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i bhg og ja,telefonen er ofte framme. Jobbtelefonen vel og merke,men den er helt lik min egen,så vanskelig for foreldre å se forskjell.  

Vi bruker telefonen til å registrere barna inn og ut,vi tar bilder, skriver dagsrapport,har tellelister, sovelister, notater,svarer på meldinger og telefoner fra foreldre, sender ut felles beskjeder,spiller musikk,eller rett og slett sjekker hva klokka er,eller temperaturen når vi skal ut. Har på alarm når sovebarn skal opp,eller når Per skal ha medisin. Så ja,det blir til at telefonen er framme en del... 

Anonymkode: 9d3b7...e07

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Belima skrev (På 9.10.2024 den 8.08):

Ts skriver at hun har et barn på stor avdeling.
Det er et problem nå, at foreldre hele dagen skal ha info om sitt eget barn. Da må det være en ansatt som bruker mye av tiden på jobb med mobil i hånden. Barnehager har ikke råd til å ansette en fotograf. Den eneste måten å få slutt på mobilbruk, er at foreldrene slutter å kreve oppdateringer hele dagen.

Noen ganger må barnehagens leder sette grenser overfor krevende foreldre. 

Anonymkode: 26d26...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 20.11):

Fordi foreldre ønsker bilder av hverdagen

og vel barn klarer faktisk å leke alene altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo noe styrer må ta tak i. Må det tas bilder av alle barna hver dag? Nei. Det holder med spesielle dager, turbilder, at det er et par bilder per halvår fra barnehagehverdagen. Hvis foreldre vil se barnet sitt hele tiden, så må de  være hjemme med dem. 

Barnehagen skal ved henting klare å informere om dagen har vært bra, om det har skjedd noe spesielt. Om de har spist greit. For små barn også  hvordan sovinga har gått, og for barn som do-trener noe rundt det.  Så har man foreldresamtale to ganger i året hvor en pedagog gir dypere tilbakemelding. 

Jeg forventer de skifter bleier etter behov, behøver ikke vite om barnet har bæsjet. Bare om barnet har mageknip eller annet vi må følge opp hjemme. Forventer også å få vite om barnet har slått seg fysisk, eller har opplevd noe som påvirker det, som krangel eller konflikt.

Det skal være en overlevering av nødvendig informasjon. Fra foreldre til barnehage på morgen, fra barnehage til foreldre på ettermiddag. Slik at man settes i stand til å forstå og gi god omsorg til et barn som ikke selv kan fortelle.

Når dokumentasjonskrav har blitt så store at det går utover omsorg og oppmerksomhet til barna, så er det på tide å sette foten ned. Jeg ville ha spurt styrer litt undrende. 

Anonymkode: 56786...e79

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo noe styrer må ta tak i. Må det tas bilder av alle barna hver dag? Nei. Det holder med spesielle dager, turbilder, at det er et par bilder per halvår fra barnehagehverdagen. Hvis foreldre vil se barnet sitt hele tiden, så må de  være hjemme med dem. 

Barnehagen skal ved henting klare å informere om dagen har vært bra, om det har skjedd noe spesielt. Om de har spist greit. For små barn også  hvordan sovinga har gått, og for barn som do-trener noe rundt det.  Så har man foreldresamtale to ganger i året hvor en pedagog gir dypere tilbakemelding. 

Jeg forventer de skifter bleier etter behov, behøver ikke vite om barnet har bæsjet. Bare om barnet har mageknip eller annet vi må følge opp hjemme. Forventer også å få vite om barnet har slått seg fysisk, eller har opplevd noe som påvirker det, som krangel eller konflikt.

Det skal være en overlevering av nødvendig informasjon. Fra foreldre til barnehage på morgen, fra barnehage til foreldre på ettermiddag. Slik at man settes i stand til å forstå og gi god omsorg til et barn som ikke selv kan fortelle.

Når dokumentasjonskrav har blitt så store at det går utover omsorg og oppmerksomhet til barna, så er det på tide å sette foten ned. Jeg ville ha spurt styrer litt undrende. 

Altså det går da virkelig ikke utover omsorg og oppmerksomhet at man noterer og tar noen bilder, er ikke sånn at man konstant er på mobil eller at man konstant må leke med barna. Å huske 12 sovetider for å si fra til foreldrene når de sov er heller ikke bare bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så veldig enig i det! Hvorfor ikke ha barnet hjemme når du må ha kontroll over hvert sekund? Stoler du ikke på de som passer barnet ditt?

Jeg har selv sett at mobilen er mye i fokus sammen med barna. Jeg syns det har gått altfor langt!

Anonymkode: eafe4...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel fort sånn dessverre når enkelte foreldre krever daglige oppdateringer på antall bæsjebleier, antall tissebleier, hva poden spiste eller ikke spiste til frokost, lunsj og fruktmåltid, når barnet sovnet, når barnet våknet, hvem de lekte med, hva de lekte med,  und so weiter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem skal se etter de åtte andre barna om jeg skal gi beskjed til en foreldre om gangen? Hva når det kommer tre foreldre samtidig. Da ønsker jeg å ha fokus på de som enda ikke er hentet. Og så hender det at foreldre ikke lukker porten. Sovetidene tar sovevakten seg av. Og vi som sitter sovevakt skriver dagen i dag og legger inn bilder. Er en i skogen på tur med en liten gruppe kan det være en må på do. Da kan en ta kontakt med de som er i bhg og de tar i mot barnet og gir beskjed om at barnet kommer ut igjen. Mobilen kan og være et verktøy. Barn er livredd maur, da mener jeg livredd. Da tar vi frem et bilde på mobilen og så går vi og tegner maur og snakker om det. Da barnet ble hentet var barnet glad og opplyste foreldre at barnet ikke var redd for maur mer. Et barn er utrøstelig. Forstår ikke et ord norsk. Barnet fant roen da vi fant barnesanger på barnet sitt språk. Og de andre barna sang med på norsk. 

Og så kan en avtale hva senvaktene skal gjøre. Om en skal være ute, inne eller på stor rommet. Uten mobilen må en løpe mellom avdelinger, opp og ned. 

Anonymkode: 7fdde...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kontrollfreakene som styrer alt i samfunnet… de har også topp kontroll på hvordan finne best unnskyldning for å komme unna med kontrollen sin.. 😛 og det blir sett på som positivt å være ‘flink’ i dette… 

Anonymkode: d8416...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...