AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #121 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis du ikke forstår at ord kan ha betydning langt forbi bokstavene de er satt sammen av, forstår jeg jo at du synes det er uproblematisk å bruke nedsettende begreper om svarte. "Hei, jøde! Heil hitler. Hæhæ, krenka eller? Det er bare ord." Jeg er glad jeg lever i et samfunn som forstår betydningen av ord. Ord kan også være vold. Anonymkode: c7625...fb3 Det er jo forskjell på å gå opp til en person og si hei neger/jøde og at omtale de som neger/jøde om man forteller om noe hvor dette har betydning. Det første virker bevist gjort for snakke nedsettende, men det andre bare en en beskrivelse som vakker, grønn eller politiker. Selv hater jeg det når folk sier jeg vant over kreften, men det er noe noen bruker så da får jeg bare ignorere det vel vitende at de mener det på en god måte. Folk må slutte med å være så hårsåre og tillegge alt som blir sagt og gjort værst mulig tolkning. Anonymkode: 5f162...28a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #122 Del Skrevet 9. oktober 2024 Alle kan bruke et ord feil! Ikke lag nummer av ingenting! Det er en samfunnssykdom at mange roper rasisme med en gang noen sier et ord feil…. Og mange av de som lager nummer av det, er ikke de som evt hadde blott berørt av det selv. Det ødelegger for hva som virkelig er rasisme! Anonymkode: 03f85...1fd 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 9. oktober 2024 #123 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du skal ikke si noe, da det fortsatt er helt vanlig å si blant oss eldre. Det er ikke rasisme bak ordet. Det er enkelt og greit en beskrivelse av en person. Anonymkode: 16adb...bc7 Bare fordi det var vanlig å si, så betyr ikke det at det er greit å si det nå. Det er ingen unnskyldning at "det er helt vanlig blant oss" hvis ordet i samfunnet i dag ikke har samme betydning lenger. Å være eldre er ikke en unnskyldning for å være ufyselig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #124 Del Skrevet 9. oktober 2024 Av og til må man beskrive litt mer en noe så flatt som han, hun, dame osv…. I en krimsak, hvor et vitne skal peke ut en gjerningsmann - eller i andre situasjoner for den saks skyld, må en kun si «han med det blekede håret» hvis alle de andre har mørkt hår, «han med mørk hud» hvis alle de andre har lys hud, «hun som er overvektig», «han som ser utenlandsk ut»., «hun som neger» hvis flere tydelig utenlandske osv. Anonymkode: 03f85...1fd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #125 Del Skrevet 9. oktober 2024 jabx skrev (1 minutt siden): Bare fordi det var vanlig å si, så betyr ikke det at det er greit å si det nå. Det er ingen unnskyldning at "det er helt vanlig blant oss" hvis ordet i samfunnet i dag ikke har samme betydning lenger. Å være eldre er ikke en unnskyldning for å være ufyselig. Er man ufyselig hvis man sier et ord feil? Anonymkode: 03f85...1fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #126 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er man ufyselig hvis man sier et ord feil? Anonymkode: 03f85...1fd Hvis mannen din kaller deg ei hore feilaktig, hva synes du om det? Anonymkode: 52613...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #127 Del Skrevet 9. oktober 2024 Pippi Lotta skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det relevant at ordet er presis, men ikke relevant hvorfor det er behov for et presis ord? Jeg føler det er et hul i logiken din her! Du har svart at du ikke bruker ordet mongloid. Men du har ikke svart på hvorfor du ser forskjelig på ordene... Du mener det er relevant å bruke neger fordi det er presis og ikke mongloid som også er presis.... Når bege begrepene er presise, men du velger å ikke bruke et av de så er det intresangt å vite hva forskjelen er for deg? Du har ikke behov for presise ord? Joda, jeg har svart flere ganger om ordet mongoloid. Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #128 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis mannen din kaller deg ei hore feilaktig, hva synes du om det? Anonymkode: 52613...b27 Tar man betalt for sex, så er man vel per def hore. En neger er jo en svart person. Kommer ikke unna det. Anonymkode: a36db...d57 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #129 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo forskjell på å gå opp til en person og si hei neger/jøde og at omtale de som neger/jøde om man forteller om noe hvor dette har betydning. Det første virker bevist gjort for snakke nedsettende, men det andre bare en en beskrivelse som vakker, grønn eller politiker. Selv hater jeg det når folk sier jeg vant over kreften, men det er noe noen bruker så da får jeg bare ignorere det vel vitende at de mener det på en god måte. Folk må slutte med å være så hårsåre og tillegge alt som blir sagt og gjort værst mulig tolkning. Anonymkode: 5f162...28a Jepp, men å bruke nedsettende begreper bak noens rygg er da ikke bedre enn å si det direkte til dem. Da er det jo kjempebra at ts reagerte som hun gjorde, så slipper kollegen å potensielt drite seg ut i en gruppe mennesker hvor der faktisk befant seg svarte. Siden du sammenligner det historisk negative og undetrykkende begrepet "neger", med nøytrale ord som "grønn" og "politiker", er det første du bør gjøre å åpne en historiebok. Anonymkode: c7625...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 9. oktober 2024 #130 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg skrev vel ikke helt det du skriver her, gjorde jeg vel? Anonymkode: da54c...fe8 Jo, det du gjore vel det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #131 Del Skrevet 9. oktober 2024 Brunello skrev (8 timer siden): Alle vet at det bare er de mest harry og uintelligente som bruker ordet ute blant folk. Selv min avdøde mormor på 96 hadde fått med seg at man ikke bruker ordet mer, så ikke skyld på alder. Din avdøde mormor brukte ordet neger. Som var et helt vanlig ord for et par år siden. Anonymkode: 35d19...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #132 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Din avdøde mormor brukte ordet neger. Som var et helt vanlig ord for et par år siden. Anonymkode: 35d19...34b Det begynner å bli mer enn «et par år siden» det var et helt vanlig ord. Anonymkode: 8cfc5...3c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #133 Del Skrevet 9. oktober 2024 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Jo, det du gjore vel det? Nope. Jeg skrev "hvis jeg får kjeft", ikke at noe sier til med at et ord er ugreit å bruke på en ordentlig måte. Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #134 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det begynner å bli mer enn «et par år siden» det var et helt vanlig ord. Anonymkode: 8cfc5...3c9 4 år da kanskje Anonymkode: 35d19...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #135 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tar man betalt for sex, så er man vel per def hore. En neger er jo en svart person. Kommer ikke unna det. Anonymkode: a36db...d57 Du skjønte ikke at begge ordene er et skjellsord og et ord som sårer motparten? Det er det som er essensen her. At ordene sårer den som blir kalt det. Anonymkode: 52613...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #136 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skjønte ikke at begge ordene er et skjellsord og et ord som sårer motparten? Det er det som er essensen her. At ordene sårer den som blir kalt det. Anonymkode: 52613...b27 Men kollegaen i hi kalt ingen neger, hun omtalte noen som ikke var til stedet som neger. Anonymkode: da54c...fe8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #137 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skjønte ikke at begge ordene er et skjellsord og et ord som sårer motparten? Det er det som er essensen her. At ordene sårer den som blir kalt det. Anonymkode: 52613...b27 Tull. Negre bruker ordet neger til hverandre. Da er det greit. Herregud så teit Anonymkode: 35d19...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 9. oktober 2024 #138 Del Skrevet 9. oktober 2024 Du trenger ikke å si mer, synes kommentaren din var ganske bra. Det er jo ikke så vanlig å bruke det ordet nå lenger, jeg har slutta med der selv for lenge siden, men blir ikke krenka på andres vegne om noen bruker det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 9. oktober 2024 #139 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men kollegaen i hi kalt ingen neger, hun omtalte noen som ikke var til stedet som neger. Anonymkode: da54c...fe8 Å omtale noen som neger og kalle noen neger er vel strennt talt det samme? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 9. oktober 2024 #140 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv. Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger. Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90. Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det. Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega. Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om. Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere? N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. Anonymkode: 275ff...145 I vår familie er tre mørke asiater og to lyshudede, så ingen rasisme her, selv om jeg opplever TS som den ufine. Å belære andre voksne mennesker i plenum er nedverdigende. Om dette er en fanesak for TS kunne hun nevnt det på tomannshånd. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå