Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ordet "mongoloid" betyr også person med downs syndrom. Betyr det at du bruker dette begrepet, eller forstår også du at betydningen av ord kan endre seg ut fra hvordan det historisk har blitt brukt til å dehumanisere, undertrykke og rett og slett bare være slem og stygg? 

Og det er i alle fall ikke din jobb å fortelle minoriterer hva de skal tåle eller ikke. 

Anonymkode: c7625...fb3

Mongoloid er fra latin og gresk, og betyr på norsk «mongol-lignende». Akkurat som kaukasoid betyr kaukasisk-lignende og negroid svart-lignende. Mongoloid, kaukasoid og negroid har i mer enn to hundre år vært etablerte begreper som de tre primære kategoriene det har vært vanlig å dele menneskeheten inn i.

Downs syndrom har sitt navn etter legen John Langdon Down. Inntil Down kom på banen ble Downs syndrom bare omtalt som idioter. Det kan høres tåpelig ut, men sånn var det. Paradoksalt nok var det nettopp Down som konstruerte en teori om at de forskjellige tilstandene av «idioti» kunne klassifiseres etter etniske karakteristika. Syndromet vi i dag omtaler som Downs syndrom betegnet Down selv for den mongoloide typen av «idiot», etter den mongoloide rase. Senere ble det endret til å bære hans eget navn. At Down knyttet rasebegrepet mongoloid til Downs syndrom er årsaken til at ordet blir sett på som ufint. Derfor velger mange å bruke eufemismen asiatisk i stedet, selv om det er håpløst upresist.

Mongoloid ble altså etablert som en rasekategori, men har også blitt et tilnavn for det som i dag kalles Downs syndrom på bakgrunn av en oppfatning om en visuell likhet med trekkene knyttet til den mongoloide rase.

Endret av Klossmajor
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Rart at rapperne ikke blir stoppet, de synger/rapper om niggah/niggahs hele tiden. Selv om de fleste av dem er svarte selv. En hvit rapper som Eminem får kanskje ikke lov å si niggah? Eller? Kan ikke huske at han har sagt niggah i noen av sine egne låter, er kun i låtene med Dr Dre og gjengen i D12 at det har blitt nevnt, men aldri av Eminem selv så vidt jeg vet. Er det greit fordi de som rapper det er svarte selv?

For ordens skyld: jeg sier IKKE dette for å kverulere og bruker ikke ordet neger/nigger selv. Bare lurer på hvorfor det er greit i musikkbransjen så lenge de som sier det selv er svarte. 

Anonymkode: 881b3...10a

De sier det om seg selv og om hverandre for å "ta ordet tilbake", og for å eie sin egen historie. Man kan selvsagt få lov å si hva man vil om seg selv, og det betyr ikke at andre har samme rett til å kalle en for det. Når det er majoriteten som gang på gang har undertrykt folk, bl.a ved å bruke nedsettende ord, lander det ikke likt når en mørk kalle seg og sitt folk "neger" vs når majoriteten gjør det

Anonymkode: 5d556...a1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rart at rapperne ikke blir stoppet, de synger/rapper om niggah/niggahs hele tiden. Selv om de fleste av dem er svarte selv. En hvit rapper som Eminem får kanskje ikke lov å si niggah? Eller? Kan ikke huske at han har sagt niggah i noen av sine egne låter, er kun i låtene med Dr Dre og gjengen i D12 at det har blitt nevnt, men aldri av Eminem selv så vidt jeg vet. Er det greit fordi de som rapper det er svarte selv?

For ordens skyld: jeg sier IKKE dette for å kverulere og bruker ikke ordet neger/nigger selv. Bare lurer på hvorfor det er greit i musikkbransjen så lenge de som sier det selv er svarte. 

Anonymkode: 881b3...10a

Ja, det har jeg hørt fargede amerikanere si på tv flere ganger. DE har lov å omtale hverandre som "nigger", men aldri i verden at en HVIT person kan bruke det ordet! Da er det nedsettende og rasistisk med en gang. Har hørt det mange ganger, at de omtaler hverandre som "that niggah" men det er faktisk da ofte i en litt nedsettende setting. Så nå sist et tv-program på en MTV kanal der de på oppdrag av en mistenksom og sjalu kjæreste filmet kjæresten i skjul/i smug og avslørte utroskap. Når det så etter hvert ble tatt på fersken og konfrontasjoner, så kunne alle parter slenge om seg med begrepene "nigger" i annenhver setning. Ikke særlig pent ment, altså.

• Liker 1
Skrevet
Brukernavn84 skrev (5 timer siden):

De fleste skjønte disse greiene for snart tredve år siden. Hvis det virkelig fortsatt finnes folk som bruker ord som "neger", "dverg" eller "mongis" burde de slå opp i ordboka og finne ut hva ordene betyr.

Men det er jo ingen som faktisk er så dumme at de bruker disse diskriminerende ordene i dag. De som påstår det driver nok bare og troller. 

Tror ikke mongis står i ordboka. 
neger : fra spansk / portugisisk negro som betyr svart. Betydning og bruk , betegnelse på personer som hører til eller opprinnelig kommer fra befolkningen med mørk hud sør for Sahara i Afrika. 
dverg : opphav norrønt dvergr. . Betydning og bruk , noe som er lite. 

nei, de fleste av oss bruker ikke disse betegnelsene i dag. Det er fordi vi har blitt lært de siste årene at de er « stygge « . Jeg påstår ikke at jeg bruker de, det gjør jeg ikke, jeg bare bare synes det er dumt at vi gir ord så mye makt at vi stadig må endre språket . Både kortvokst, mørkhudet og Downs kan og vil bli brukt nedsettende , og da er vi like langt og må endre ord igjen. Og bli sinte på eldre som ikke får meg seg at språket endres er dumt. Se heller på holdninger. 

Anonymkode: ff70c...8fe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De sier det om seg selv og om hverandre for å "ta ordet tilbake", og for å eie sin egen historie. Man kan selvsagt få lov å si hva man vil om seg selv, og det betyr ikke at andre har samme rett til å kalle en for det. Når det er majoriteten som gang på gang har undertrykt folk, bl.a ved å bruke nedsettende ord, lander det ikke likt når en mørk kalle seg og sitt folk "neger" vs når majoriteten gjør det

Innfallsvinkelen du videreformidler her er veldig omstridt også blant svarte amerikanere.

Skrevet
Klossmajor skrev (1 minutt siden):

Innfallsvinkelen du videreformidler her er veldig omstridt også blant svarte amerikanere.

Det vil jeg nok tro ja, med tanke på hvor mange individuelle opplevelser det skal omfavne. Og det er jo som det også sies i tråden her om ordbruken - noen blir såret og noen bryr seg ikke. Men skal vi virkelig tviholde på ord som veldig mange mennesker absolutt ikke setter pris på at brukes? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Å omtale seg selv som noe stygt og nedsettende er ganske annerledes enn når noen andre gjør det, er du ikke enig? Å bruke ord som "nigga" har liksom bare blitt en del av sjargongen blant mørkhudede/svarte rappere. Det kan nok bunne i mange ting (selvhat, ironisering rundt hvordan de omtales, forsøk på å vise at man er sterk til tross for historien osv).

I dag er jeg stygg (fett hår, daffer rundt i joggebukse osv). Det kan jeg si om meg selv, delvis som selvironisk humor. Dersom min mor kommer innom og sier "du er stygg", blir det noe ganske annet. Forstår du forskjellen? 

Anonymkode: c7625...fb3

Er det mange som sier til mørkhudede at de er neger/mørkhuded/svart? Jeg regner med at de vet det selv, og derfor sier jeg aldri noen av ordene. Hverken de godkjent eller de ikke godkjente. 

Det samme gjelder til kortvokste/dverger - jeg regner med at de vet det selv og at jeg ikke trenger å fortelle dem det.

Anonymkode: da54c...fe8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva med autist, indianer, narkoman? Har du noensinne brukt disse ordene? For det heter jo ikke det lenger heller.

Spørsmålet i denne tråden er imidlertid ikke det, men om det er riktig å korrigere kolleger som bruker disse ordene. Og da er svaret nei.

Ellers er jeg enig med deg i at historien neppe er sann.

Anonymkode: 9df34...bce

Gode eksempler. Jeg lærte faktisk på kg for ca 1 uke siden at man ikke kan si narkoman lenger. Indianer har jeg jo brukt i alle år, inntil jeg fikk med meg masse styr når en kjendis hadde kledd seg ut som indianer på karneval. Autist.. det bruker jeg ennå, har et familiemedlem som alltid har vært autist, vi synes det er rart og beskrive sykdommen annerledes. ( leste forøvrig at min egen sykdom også har fått nytt flott ord . Det er veldig rart. Skulle heller hatt nye bedre medisiner egentlig  ) rullator heter visst nå prekestol. Det fikk jeg vite når jeg besøkte en gammel tante på bosenter i sommer , hun ble rettet på av pleier når hun ba om og få rullatoren sin. 

og nei det er ikke riktig og rette på kollegaer for og bruke noen av de « gamle « ordene. Man kan til folk man kjenner godt si at noen finner ord støtene og at vi har mye ord, men man tar det ikke opp med kollegaer under lunsjen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vil jeg nok tro ja, med tanke på hvor mange individuelle opplevelser det skal omfavne. Og det er jo som det også sies i tråden her om ordbruken - noen blir såret og noen bryr seg ikke. Men skal vi virkelig tviholde på ord som veldig mange mennesker absolutt ikke setter pris på at brukes? 

Problemet er ofte hva folk forbinder med ord. Folks oppfatning av et ord er ikke alltid så logisk. Ord som mongoloid og eskimo er nevnt i tråden. Det er egentlig ingen grunn til at folk fortsatt skal forstå mongoloid som synonymt med Downs syndrom og eskimo synonymt med inuitter. Hadde folk satt seg litt dypere inn i disse ordene hadde de ikke vært så betente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Autist.. det bruker jeg ennå, har et familiemedlem som alltid har vært autist, vi synes det er rart og beskrive sykdommen annerledes

Hvorfor skal du beskrive sykdommer når du snakker om mennesker? Man er ikke sin sykdom. Men kan si at mennesket har autisme. Eller han har en kronisk sykdom. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

rullator heter visst nå prekestol

Rullator og prekestol er to ulike ting. Prekestol er høyere, slik at man får mer støtte til å gå og bevege seg. 

Anonymkode: f579c...fc5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skal du beskrive sykdommer når du snakker om mennesker? Man er ikke sin sykdom. Men kan si at mennesket har autisme. Eller han har en kronisk sykdom. 

Nei, egentlig ikke. Det er delte meninger om dette blant de som er på autismespekteret og helsepersonell, og en autist har skrevet denne artikkelen om bruken av det uttrykket du har brukt der.

Jeg er autist, ikke en person med autisme

Skrevet

Neger må være greit å si, men ni***r er strengt forbudt. Det er bare stygt. 

Anonymkode: cea14...549

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.46):

Du skal ikke si noe, da det fortsatt er helt vanlig å si blant oss eldre. Det er ikke rasisme bak ordet. Det er enkelt og greit en beskrivelse av en person. 

Anonymkode: 16adb...bc7

Dummeste jeg har lest. De fleste eldre jeg kjenner ønsker å gjøre det som er riktig og henge med i tiden. Det er jo ikke sånn at man ikke kan utvikle seg etter en viss alder. Og når dette er en kollega er det da snakk om eldre? 

Anonymkode: 56fd3...320

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Klossmajor skrev (29 minutter siden):

Problemet er ofte hva folk forbinder med ord. Folks oppfatning av et ord er ikke alltid så logisk. Ord som mongoloid og eskimo er nevnt i tråden. Det er egentlig ingen grunn til at folk fortsatt skal forstå mongoloid som synonymt med Downs syndrom og eskimo synonymt med inuitter. Hadde folk satt seg litt dypere inn i disse ordene hadde de ikke vært så betente.

Jeg synes ikke det er rart at folk med afrikansk opprinnelse reagerer negativt på ordet. Historien er brutal, den systematiske rasismen pågår enda i større eller mindre grad, avhengig av hvor man er i verden. Jeg har sldri opplevd å ha blitt kalt neger på en nøytral eller positiv måte. (Det morsomme er jp at jeg ikke er afrikansk i det hele tatt, men folk går inn for å slå under beltestedet på en såpass lavmålt måte, at de dummer seg ut). Jeg får høre "neger" eller "pakkis" kun når folk går inn for å provosere eller støte. Spesielt hvis de går tom for argumenter mot meg, da går de over på personangrep. Sånn er det nok for mange, jeg kjenner ikke ett menneske av utelandsk opprinnelse dom ikke har blitt kalt nedsettende ord. Ikke ett. Noen nryr seg, andre ikke. At noen ikke bryr seg, gjør det jo ikke greit uansett. Derfor er det ikke rart at oppfatningen av ordet, kommer med bagasje for veldig veldig mange. Selv om det kanskje for deg kun er et nøytralt ord. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke det er rart at folk med afrikansk opprinnelse reagerer negativt på ordet. Historien er brutal, den systematiske rasismen pågår enda i større eller mindre grad, avhengig av hvor man er i verden. Jeg har sldri opplevd å ha blitt kalt neger på en nøytral eller positiv måte. (Det morsomme er jp at jeg ikke er afrikansk i det hele tatt, men folk går inn for å slå under beltestedet på en såpass lavmålt måte, at de dummer seg ut). Jeg får høre "neger" eller "pakkis" kun når folk går inn for å provosere eller støte. Spesielt hvis de går tom for argumenter mot meg, da går de over på personangrep. Sånn er det nok for mange, jeg kjenner ikke ett menneske av utelandsk opprinnelse dom ikke har blitt kalt nedsettende ord. Ikke ett. Noen nryr seg, andre ikke. At noen ikke bryr seg, gjør det jo ikke greit uansett. Derfor er det ikke rart at oppfatningen av ordet, kommer med bagasje for veldig veldig mange. Selv om det kanskje for deg kun er et nøytralt ord. 

Jeg kjenner ingen, hverken hvite eller mørkhudede, som aldri er blitt kalt et nedsettende ord. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.46):

Du skal ikke si noe, da det fortsatt er helt vanlig å si blant oss eldre. Det er ikke rasisme bak ordet. Det er enkelt og greit en beskrivelse av en person. 

Anonymkode: 16adb...bc7

Enig. Jeg er oppvokst på 80 tallet, og reagerer ikke på at noen sier "neger". Jeg bruker ikke selv ordet lenger siden det er vedtatt at det er rasistisk, men jeg selv opplever det ikke som et rasistisk ord. "Pakkis" og "svarting" derimot, ville jeg reagert på. 

Anonymkode: c7a67...ea2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ingen, hverken hvite eller mørkhudede, som aldri er blitt kalt et nedsettende ord. 

Nei, nettopp. Hvorfor tviholder folk hardnakket på å fortsette å bruke disse ordene som er nedsettende? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, nettopp. Hvorfor tviholder folk hardnakket på å fortsette å bruke disse ordene som er nedsettende? 

Alle ord kan brukes nedsettende.

"Jævla bonde", "jævla naver", "advokatsleiping"

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle ord kan brukes nedsettende.

"Jævla bonde", "jævla naver", "advokatsleiping"

Det har lite med etnisitet å gjøre. Prøv å skjønn at selv om du ikke opplever det er det mange andre som gjør det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Rullator og prekestol er to ulike ting. Prekestol er høyere, slik at man får mer støtte til å gå og bevege seg. 

Nei, jeg er ikke min sykdom jeg heller. Jeg er menneske , men i noen tilfeller så beskriver man sykdommen ( altså sier diagnosen ) . « min nevø er på avlastning i helgen fordi han er menneske « . « jeg skal til fysioterapeut fordi jeg er menneske «. 

javel, det så ut som en rullator for meg, men da heter det vel fortsatt rullator. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...