AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #281 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Da jeg var liten på 80-tallet og gjennom hele 90-tallet ble jeg kalt neger. Det såret meg da og det gjør det fortsatt. Forskjellen er bare at da turte jeg ikke si at jeg ble såret, lo med, godtok det og sa til andre at ja det er jo det jeg er. Nå setter jeg grenser, er trygg i meg selv og kan si at nei det setter jeg ikke pris på. De du vokste opp med kan ha følt det samme, stor sjanse for det. Jeg tror nok ikke jeg blir veldig lei meg om ord forandrer seg etter tiden vi lever i og kanskje om 20 år må vi bruke et annet ord. Det vil nok gå bra det også. Anonymkode: af3bf...be0 Hvorfor såret det deg? Ordet betyr svart - er du ikke det? Anonymkode: da54c...fe8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 11. oktober 2024 #282 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.46): Du skal ikke si noe, da det fortsatt er helt vanlig å si blant oss eldre. Det er ikke rasisme bak ordet. Det er enkelt og greit en beskrivelse av en person. Anonymkode: 16adb...bc7 Det er ikke vanlig nei. Aldri hørt en eneste pensjonert kollega, bekjent, familiemedlemmer eller andre bruke ordet. En person jeg kjenner med null utdanning overhodet, nokså nedsatte intellektuelle evner osv - holdt tale i selskap en gang med det ordet. I form av at selv hun skjønte - på 80-tallet - at ordet var kjempepinlig at en 5åring ropte i butikken. Asså. Vanlig er det ikke. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #283 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 17.52): Det er ikke opp til deg å svare på om en som er kortvokst blir støtt av å bli kalt dverg. Om den kortvokste hele tiden blir referert til som dvergen istedenfor hans navn, skjønner jeg godt at han ikke ønsker det. Du har ikke rett til p bestemme hvordan vi føler rundt ordet. Hvorfor skal du det? Men jeg som ikke er helsvart, hvorfor skal jeg bli kalt svart? Jeg er da for faen meg brun. Så det er helt poengløst. Neger er for mange et negativt ladet ord inkludert meg, så hvorfor kan ikke jeg sette grenser og si at jeg helst ikke vil bli kalt det? Navnet kommer med en historie som ikke akkurat er en pen historie, hvorfor har du behov for å tviholde på det? Anonymkode: af3bf...be0 Hvis den kortvokste heter Geir vil han helt sikkert bli referet til som Geir, men mener du at han ble kalt for dvergen før det ble endret til kortvokst ? Og nå som han er kortvokst blir han referet til som Geir? min barndomsvenninne Stine var neger, men ble mørkhudet for noen år siden. Jeg har alltid kalt henne Stine. Aldri sagt « hei neger, skal vi gjøre lekser sammen etter skolen ? « hva mener du med at navnet / ordet « neger « ikke kommer med pen historie? Jeg har ikke noe behov for og tviholde på det, synes bare det har gått for langt når litteratur / tv program og barnesanger blir sensurert. Og gjøre et ord så farlig, igjen, en gavepakke til de som faktisk bevisst ønsker og såre. Anonymkode: ff70c...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #284 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 19.04): Hvorfor såret det deg? Ordet betyr svart - er du ikke det? Anonymkode: da54c...fe8 Men hvorfor skal man i utgangspunktet kalle noen for neger? Jeg går ikke rundt å kaller hvite folk for hvitinger, eller asiatiske folk for gule osv... Jeg skjønner ikke hensikten med å bruke et ord om noen som man vet kan virke støtende. Da viser man jo egentlig at man har det moralske kompasset på skeiva. Hvilken god grunn har man til å kalle noen for fargen de er, og ikke navnet de har? Anonymkode: 5d556...a1e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #285 Del Skrevet 12. oktober 2024 93 modell fra Sørlandet. Jeg har aldri hørt noen har blitt rettet på av å si neger. Kjenner til og med mørkhudet som sier neger. Ingen mener noe galt med det, er bare hva man er vokst opp med. Sikkert lettere får de som er født i 2000-tallet. Anonymkode: acb55...0db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #286 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvorfor skal man i utgangspunktet kalle noen for neger? Jeg går ikke rundt å kaller hvite folk for hvitinger, eller asiatiske folk for gule osv... Jeg skjønner ikke hensikten med å bruke et ord om noen som man vet kan virke støtende. Da viser man jo egentlig at man har det moralske kompasset på skeiva. Hvilken god grunn har man til å kalle noen for fargen de er, og ikke navnet de har? Anonymkode: 5d556...a1e Dette er ikke svar på det jeg spurte om. Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #287 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke svar på det jeg spurte om. Anonymkode: da54c...fe8 Det er kanskje ikke noe vits å forklare det? Når man aldri har følt på kroppen hvordan det er å bli kalt neger, pakkis, guling eller andre diskriminerende ord, er det veldig vanskelig å forklare det for andre som ikke har noe referansepunkt. Anonymkode: 5d556...a1e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #288 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er kanskje ikke noe vits å forklare det? Når man aldri har følt på kroppen hvordan det er å bli kalt neger, pakkis, guling eller andre diskriminerende ord, er det veldig vanskelig å forklare det for andre som ikke har noe referansepunkt. Anonymkode: 5d556...a1e Siden deg ikke var deg jeg spurte i utgangspunktet, så gir jeg egentlig blaffen i din mening. Neger i er utgangspunktet et diskriminerende ord. Men er eller annen tulling har kommet på at noen sikkert blir krenket av det. Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #289 Del Skrevet 12. oktober 2024 AprilLudgate skrev (På 11.10.2024 den 19.14): Det er ikke vanlig nei. Aldri hørt en eneste pensjonert kollega, bekjent, familiemedlemmer eller andre bruke ordet. En person jeg kjenner med null utdanning overhodet, nokså nedsatte intellektuelle evner osv - holdt tale i selskap en gang med det ordet. I form av at selv hun skjønte - på 80-tallet - at ordet var kjempepinlig at en 5åring ropte i butikken. Asså. Vanlig er det ikke. Jo, det er i aller høyeste grad vanlig. Og det har da vitterlig ingenting med utdannelse å gjøre. Anonymkode: 16adb...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #290 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 5.39): Dere som insisterer på å bruke ordet neger, insisterer dere også på å bruke andre utdaterte ord som «mongoloid» om personer med Downs syndrom og «åndssvak» om en person med psykisk utviklingshemming? «Dverg» om kortvokste personer? «Lapp» om samer? Anonymkode: 8cfc5...3c9 Ung kvinne 30. Jeg sier neger, dverg, same.. sier til og med kineser. (Har ingenting om kina å gjøre, heller ikke noe slemt! men vi lærte at folk fra Asia var kinesere) Hat aldri sagt eller hørt noen si "nigger" , "åndssvak" , "mongolid" osv. Du er helt på bærtur. Altså , du kunne like godt plukket bær midt på åpent farvann. Visst du skal dømme folk får hvordan de prater så burde du vite forskjell 😳 En neger er en mørkhudet person. En dverg er en kortvokst person , en same er en same. Alltid vært slik å derfor er det ofte slik enda. Lapp har jeg aldri hørt. Mongolid, åndssvak og nigger er slemt å si. Er fornærmelse. Snakker du om en person som er overvektig/lubben/tjukk så ja.. du sier ikke feit, hval, flodhest. Du må jo høre forskjellen😳😳 Anonymkode: acb55...0db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #291 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En neger er en mørkhudet person. En dverg er en kortvokst person , en same er en same. Alltid vært slik å derfor er det ofte slik enda. Hvor går grensa fra å være mørk da? Hva er mørkhudet? Hadde du likt å bli kalt bleiking? Nei, denne diskusjonen har vært opp her på KG i mange år, og fremdeles får folk ikke med seg at tiden forandrer seg og at man bruker ikke slike nedsettende ord om andre medmennesker. Jeg synes det er tragisk og pinlig at man skal utdanne voksne folk til å oppføre seg, til og med ungdommer i dag vet bedre. Anonymkode: f579c...fc5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #292 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor går grensa fra å være mørk da? Hva er mørkhudet? Hadde du likt å bli kalt bleiking? Nei, denne diskusjonen har vært opp her på KG i mange år, og fremdeles får folk ikke med seg at tiden forandrer seg og at man bruker ikke slike nedsettende ord om andre medmennesker. Jeg synes det er tragisk og pinlig at man skal utdanne voksne folk til å oppføre seg, til og med ungdommer i dag vet bedre. Anonymkode: f579c...fc5 Kan du forklare hvorfor neger, et ord som er nøytral og betyr svart, er nedsettende? Og da mener jeg en ordentlig forklaring, ikke "alle vet at det er nedsettende". Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #293 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ung kvinne 30. Jeg sier neger, dverg, same.. sier til og med kineser. (Har ingenting om kina å gjøre, heller ikke noe slemt! men vi lærte at folk fra Asia var kinesere) Hat aldri sagt eller hørt noen si "nigger" , "åndssvak" , "mongolid" osv. Du er helt på bærtur. Altså , du kunne like godt plukket bær midt på åpent farvann. Visst du skal dømme folk får hvordan de prater så burde du vite forskjell 😳 En neger er en mørkhudet person. En dverg er en kortvokst person , en same er en same. Alltid vært slik å derfor er det ofte slik enda. Lapp har jeg aldri hørt. Mongolid, åndssvak og nigger er slemt å si. Er fornærmelse. Snakker du om en person som er overvektig/lubben/tjukk så ja.. du sier ikke feit, hval, flodhest. Du må jo høre forskjellen😳😳 Anonymkode: acb55...0db Dette var rart å lese. Vi slutta å si mogoloid om mennesker med Downs samtidig som vi slutta å bruke n-ordet og lappbetegnelsen der jeg kommer fra på Østlandet iallefall. Vi brukte disse ordene i dagligtalen, de var helt innafor og ikke nedsettende ment i tidlig 90tall. Nå vet jeg bedre. Men blir litt nysgjerrig på denne prosessen din. Hvordan kom du til at mongoloid er blitt fornærmende og slemt å si, men at n-ordet ikke er det? Er genuint nysgjerrig på hva som er forskjellen her. Anonymkode: b9a1b...8d4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #294 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kan du forklare hvorfor neger, et ord som er nøytral og betyr svart, er nedsettende? Og da mener jeg en ordentlig forklaring, ikke "alle vet at det er nedsettende". Anonymkode: da54c...fe8 Fordi i et moderne samfunn så utvikler språket seg i takt med samfunnets verdier, og dette ordet har på mange måter blitt brukt i negativ forstand og vært negativt ladet. Ordet er også med på å skape negative holdninger i samfunnet. Så enkelt faktisk. Hvor vanskelig er det å si «en afrikansk person», eller noe annet? Forebygging av rasisme gjelder ikke bare andre kulturer og hudfarge, men menneskegrupper som skiller seg ut også. Anonymkode: f579c...fc5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 12. oktober 2024 #295 Del Skrevet 12. oktober 2024 (endret) Man bør så langt det lar seg gjøre unnlate å nevne folks hudfarge. Det er vanligvis unyttig. Endret 12. oktober 2024 av Anonym11223344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #296 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ung kvinne 30. Jeg sier neger, dverg, same.. sier til og med kineser. (Har ingenting om kina å gjøre, heller ikke noe slemt! men vi lærte at folk fra Asia var kinesere) Hat aldri sagt eller hørt noen si "nigger" , "åndssvak" , "mongolid" osv. Du er helt på bærtur. Altså , du kunne like godt plukket bær midt på åpent farvann. Visst du skal dømme folk får hvordan de prater så burde du vite forskjell 😳 En neger er en mørkhudet person. En dverg er en kortvokst person , en same er en same. Alltid vært slik å derfor er det ofte slik enda. Lapp har jeg aldri hørt. Mongolid, åndssvak og nigger er slemt å si. Er fornærmelse. Snakker du om en person som er overvektig/lubben/tjukk så ja.. du sier ikke feit, hval, flodhest. Du må jo høre forskjellen😳😳 Anonymkode: acb55...0db Er det feil å kalle ein same for same???Kva dei skal kalles da? Anonymkode: cd081...222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn84 Skrevet 13. oktober 2024 #297 Del Skrevet 13. oktober 2024 De fleste skjønte disse greiene for snart tredve år siden. Hvis det virkelig fortsatt finnes folk som bruker ord som "neger", "dverg" eller "mongis" burde de slå opp i ordboka og finne ut hva ordene betyr. Men det er jo ingen som faktisk er så dumme at de bruker disse diskriminerende ordene i dag. De som påstår det driver nok bare og troller. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #298 Del Skrevet 13. oktober 2024 Brukernavn84 skrev (5 minutter siden): De fleste skjønte disse greiene for snart tredve år siden. Hvis det virkelig fortsatt finnes folk som bruker ord som "neger", "dverg" eller "mongis" burde de slå opp i ordboka og finne ut hva ordene betyr. Men det er jo ingen som faktisk er så dumme at de bruker disse diskriminerende ordene i dag. De som påstår det driver nok bare og troller. Hva med autist, indianer, narkoman? Har du noensinne brukt disse ordene? For det heter jo ikke det lenger heller. Spørsmålet i denne tråden er imidlertid ikke det, men om det er riktig å korrigere kolleger som bruker disse ordene. Og da er svaret nei. Ellers er jeg enig med deg i at historien neppe er sann. Anonymkode: 9df34...bce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #299 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hva er verst, å bruke ordet «neger», helt deskriptivt. Å «oppdra» irettesette en kollega på pauserommet? Det gledet meg å lese de fleste mener TS bør unnskylde seg. Det viser de fleste er normale og har sosiale antenner. Anonymkode: 3bb3f...e26 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #300 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med autist, indianer, narkoman? Har du noensinne brukt disse ordene? For det heter jo ikke det lenger heller. Spørsmålet i denne tråden er imidlertid ikke det, men om det er riktig å korrigere kolleger som bruker disse ordene. Og da er svaret nei. Ellers er jeg enig med deg i at historien neppe er sann. Anonymkode: 9df34...bce Spørsmålet er jo nettopp dette. Ja, vi har alle brukt indianer, narkoman etc. Så utvikler språket seg i takt med verdier i samfunnet. Og det er ikke sånn at alle får et brev i posten om det, og om man så hadde gjort det, så kan det være lett å glemme. Det må innarbeides med vaner, vi endrer språket vårt gjennom den daglige bruken i møte med andre. Så derfor er det riktig å korrigere. Det er opplysning. Jeg håper noen korrigerer meg om jeg bruker feil ord, jeg vil være opplyst, ikke ignorant. Anonymkode: 8ceec...592 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå