AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #221 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.40): Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv. Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger. Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90. Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det. Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega. Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om. Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere? N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. Anonymkode: 275ff...145 Jeg sier ifra at det ordet nå er ulovlig i Norge, og man risikerer å bli anmeldt for hatkriminalitet om man bruker. Det er også grunnlag for sparken i, tap av medlemskap i fagforeninga. Det pleier jeg å si. Venter til litt etterpå, og finner en anledning til å fortelle hvor glad jeg er for utviklingen i samfunnet vårt. "Ja, nå kan man endelig miste jobb, medlemskaper og havne i fengsel for slikt. Jeg kunne ikke vært mer enig" Det blir aldri god stemning, men jeg har blitt takket på privaten av andre som selv ble brydd. Anonymkode: 008d1...c61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #222 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg synes også du håndterte situasjonen helt glimrende. Ingen anklage, ingen moralisering, bare et enkelt "oi, det ordet har jeg ikke hørt siden 90-tallet". En helt fantastisk setning, spør du meg, og som selvfølgelig gjorde kollegaen din flau fordi hun også vet at ordet har vært omtrent ubrukt siden da. Jeg er også sterkt uenig i de som mener dette er noe du burde sagt på tomannshånd. Da ville jo ingen av de andre kollegaene, som også hørte henne bruke n-ordet, aldri fått med seg at hun angret og ble flau. Anonymkode: c7625...fb3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #223 Del Skrevet 11. oktober 2024 12 sider lang diskusjon. Ikke rart ordet engasjerer. Anonymkode: af3bf...be0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #224 Del Skrevet 11. oktober 2024 Er afro normann mer passende? Anonymkode: d97f2...ddf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #225 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør hvordan det er lurt å si ifra. For å gjøre det på en annen måte enn det jeg gjorde. Fordi det ble dårlig stemning av det. Anonymkode: 275ff...145 Hvis de er så tilbakestående at de bruker n ordet vil det ikke synke inn om du sier det på en pen måte. Anonymkode: 4d037...0a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #226 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mongo har ikke vært akseptert å si i min levetid, og jeg er 50. Anonymkode: 8cfc5...3c9 😂 Anonymkode: 4d037...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #227 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er afro normann mer passende? Anonymkode: d97f2...ddf Kan du ikke bare si mørkhudet, mørk i huden, slik resten av oss gjør? Skal du være mer presis regner jeg med du forteller hvilket land vedkommende er fra. Anonymkode: c7625...fb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #228 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Uff denne diskusjonen igjen. Hvor 80% av alle nordmenn hardnakket forsvarer og ønsker å bruke et negativt ladet ord mot en viss gruppe mennesker. Det var greit før, så da nekter de å følge utvikling. Mye som var greit før men som ikke er det nå lenger, og det er jeg glad for. Men akkurat dette. Dette vil ikke nordmenn over 50 bukke under for. Merkelig fenomen. Jeg forstår det ikke. Tror de at muslimene og afrikanere tar verdens herredømme om de ikke bruker ordet lenger. Nordmenn skal liksom alltid hevde sin rett til å mobbe og stå overlegen. Anonymkode: af3bf...be0 Trangen til å navngi annerledes utseende folk eller annerledes tenkende er ikke forbeholdt bare nordmenn. Ta f.eks begrepet "kaffir" som muslimer bruker om ikke-muslimer, og det er på en nedsettende måte. "Potet" er også et ord høyt oppe på lista blant de med utenlandsk opprinnelse som snakker om hvite her i landet. Du finner mange andre ord hvis du begynner å lete. Anonymkode: 34a1f...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #229 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør hvordan det er lurt å si ifra. For å gjøre det på en annen måte enn det jeg gjorde. Fordi det ble dårlig stemning av det. Anonymkode: 275ff...145 Noen ganger tenker jeg de smarte og intelligente holder kjeft, mens idiotene åpner den. Anonymkode: dbdb1...cf3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #230 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør hvordan det er lurt å si ifra. For å gjøre det på en annen måte enn det jeg gjorde. Fordi det ble dårlig stemning av det. Anonymkode: 275ff...145 Jeg har jo fortalt deg det. Du skal IKKE «si ifra». Klart det blir dårlig stemning når du prøver å oppdra andre voksne mennesker, for det regnes som uhøflig. Du satte henne i forlegenhet. Så det du gjorde var faktisk verre enn deg hun gjorde. Å irettesette andre skal man ikke gjøre unntatt hvis de faktisk er slemme mot noen. Tenk deg selv, hvis du forteller en historie i plenum på jobben der du bruker ordet alkoholiker eller narkoman - og så får du en hånlig beskjed fra en yngre ansatt om at du er helt på bærtur som ikke vet at det heter rusmiddelavhengig. Man skal aldri stille andre i forlegenhet. Anonymkode: 9df34...bce 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #231 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Trangen til å navngi annerledes utseende folk eller annerledes tenkende er ikke forbeholdt bare nordmenn. Ta f.eks begrepet "kaffir" som muslimer bruker om ikke-muslimer, og det er på en nedsettende måte. "Potet" er også et ord høyt oppe på lista blant de med utenlandsk opprinnelse som snakker om hvite her i landet. Du finner mange andre ord hvis du begynner å lete. Anonymkode: 34a1f...8a8 Kaffir hadde jeg aldri hørt om. Potet hørte jeg noen si da jeg var ungdom på 90-tallet, så det regner jeg med ingen sier lenger, kanskje i visse småkriminelle miljøer. Er nok bare meg som ikke forstår denne trangen. Anonymkode: af3bf...be0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #232 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har jo fortalt deg det. Du skal IKKE «si ifra». Klart det blir dårlig stemning når du prøver å oppdra andre voksne mennesker, for det regnes som uhøflig. Du satte henne i forlegenhet. Så det du gjorde var faktisk verre enn deg hun gjorde. Å irettesette andre skal man ikke gjøre unntatt hvis de faktisk er slemme mot noen. Tenk deg selv, hvis du forteller en historie i plenum på jobben der du bruker ordet alkoholiker eller narkoman - og så får du en hånlig beskjed fra en yngre ansatt om at du er helt på bærtur som ikke vet at det heter rusmiddelavhengig. Man skal aldri stille andre i forlegenhet. Anonymkode: 9df34...bce Men å stille mørkhudete i forlegenhet er greit? Anonymkode: af3bf...be0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #233 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.40): Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv. Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger. Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90. Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det. Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega. Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om. Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere? N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. Anonymkode: 275ff...145 Det er lite som er så irriterende som kjerringer på jobb som blander seg borti ting de ikke har noe med. Det er ikke din oppgave å "oppdra" voksne mennesker. Anonymkode: 7c227...390 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #234 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men å stille mørkhudete i forlegenhet er greit? Anonymkode: af3bf...be0 Nei, selvsagt ikke. Hvis TS har mørkhudede kolleger som var tilstede så kanskje hun kunne vurdert å trekke vedkommende til side og gitt et hint. Når det er sagt, så tviler jeg faktisk på historien. For det første tror jeg stort sett alle har fått med seg at n-ordet ikke er OK å bruke. For det andre sliter jeg litt med å se for meg en situasjon der det er naturlig å påpeke hudfarge på jobben. Men moralisering er generelt ikke så populært på de fleste arbeidsplasser. Jeg har en mørkhudet i familien min selv, og det verste han vet er når andre blir fornærmet på hans vegne. Anonymkode: 9df34...bce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #235 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kaffir hadde jeg aldri hørt om. Potet hørte jeg noen si da jeg var ungdom på 90-tallet, så det regner jeg med ingen sier lenger, kanskje i visse småkriminelle miljøer. Er nok bare meg som ikke forstår denne trangen. Anonymkode: af3bf...be0 Du bor kanskje ikke i et område der det er vanlig. Ellers har jo dette vært diskutert før så det er nok absolutt noe som brukes fortsatt: Anonymkode: 34a1f...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #236 Del Skrevet 11. oktober 2024 Hvorfor skal du si noe til hun? Det er jo du som har et problem, det er du som velger å gjøre ordet neger til noe negativt. Anonymkode: b9d79...5c2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #237 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jo fortalt deg det. Du skal IKKE «si ifra». Klart det blir dårlig stemning når du prøver å oppdra andre voksne mennesker, for det regnes som uhøflig. Du satte henne i forlegenhet. Så det du gjorde var faktisk verre enn deg hun gjorde. Å irettesette andre skal man ikke gjøre unntatt hvis de faktisk er slemme mot noen. Tenk deg selv, hvis du forteller en historie i plenum på jobben der du bruker ordet alkoholiker eller narkoman - og så får du en hånlig beskjed fra en yngre ansatt om at du er helt på bærtur som ikke vet at det heter rusmiddelavhengig. Man skal aldri stille andre i forlegenhet. Anonymkode: 9df34...bce Hvorfor skal man ikke si ifra hvis man synes andre voksne går over streken? Det dummeste man gjør, er jo å overse det. Jeg er i hvert fall oppdratt til å si ifra om urettferdighet eller om ugrei oppførsel. Hvis TS oppfattet dette som ugreit, synes jeg man skal si ifra. Man er ikke fritatt kritikk kun fordi man er voksen. Man må faktisk tåle at det man gjør, kan oppfattes negativt av de rundt, og dermed også tåle at folk sier ifra om det. Anonymkode: 5d556...a1e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #238 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen ganger tenker jeg de smarte og intelligente holder kjeft, mens idiotene åpner den. Anonymkode: dbdb1...cf3 For et latterlig dårlig råd. Hvis alle hadde holdt kjeft hver gang noen opplever urett, blie mobbet, omtalt med rasistiske begreper hadde ikke verden vært en godt sted for noen av oss. Kanskje bortsett fra hvite menn. Anonymkode: c7625...fb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #239 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har ikke noen kommentar til at påstanden du går hardt for å forsvare da? Hadde vært interessant å vite hvorfor du står så sterkt ved noe du ikke klarer å forsvare? Anonymkode: a3a05...9ba Hva er det jeg forsvarer så hardt? Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #240 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bor kanskje ikke i et område der det er vanlig. Ellers har jo dette vært diskutert før så det er nok absolutt noe som brukes fortsatt: Anonymkode: 34a1f...8a8 Det er kjipt å bli omtalt som potet (det er også kjipt å bli omtalt som fjellape, brilleslange eller idiot), men det er selvsagt ikke rasisme. Hvite har ikke i århundre blitt dehumanisert, undertrykket, holdt som slaver, fått sine land og kulturer rasert, blitt fratatt alt av verdi (også menneskelig, til og med i moderne tid) av svarte. Rart å ikke ha den historiske konteksten i bakhodet når man snakker om nedsettende begreper som "neger". Anonymkode: c7625...fb3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå