AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #201 Del Skrevet 11. oktober 2024 Brunello skrev (På 9.10.2024 den 1.02): Alle vet at det bare er de mest harry og uintelligente som bruker ordet ute blant folk. Selv min avdøde mormor på 96 hadde fått med seg at man ikke bruker ordet mer, så ikke skyld på alder. Det er sånn jeg tenker på det også. Og hadde jeg fremstått sånn ville jeg gjerne hatt beskjed fra en kollega fremfor å kunne dumpe ut med det i et møte med samarbeidspartnere eller lignende. Hun er ikke så gammel heller, i starten av 50-årene. Og veldig snill. Jeg vet hun ikke er rasist, men hun er fra bygda. Så jeg tok det ikke som rasisme heller. Ville bare høre hvordan det er lurt å si ifra. TS Anonymkode: 275ff...145 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #202 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sier ikke på den måten der. Det er altså ikke relevant å lime inn en liste med ord du fant på nettet for å bekrefte antagelsen din. ‘’Neger’’ er den norske varianten. Bruk i det minste relevante eksempel om du vil at antagelsen din skal bli tatt seriøst. Litt naivt å ta for gitt at en tilfeldig liste er representativt for en utbredt tendens til rasisme også. ‘’De’’ omfatter mørke av opphav fra veldig mange kulturer og land, eller har du lyst til å konkretisere? Anonymkode: a3a05...9ba Jeg har ikke limt inn listen. Lær deg anonymkoder. Jeg har ikke spurt alle grupper med mørkhudede i Norge om de har kallenavn på oss. Men jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at de har minst like stygge kallenavn på hvite nordmenn som "neger". Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #203 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er sånn jeg tenker på det også. Og hadde jeg fremstått sånn ville jeg gjerne hatt beskjed fra en kollega fremfor å kunne dumpe ut med det i et møte med samarbeidspartnere eller lignende. Hun er ikke så gammel heller, i starten av 50-årene. Og veldig snill. Jeg vet hun ikke er rasist, men hun er fra bygda. Så jeg tok det ikke som rasisme heller. Ville bare høre hvordan det er lurt å si ifra. TS Anonymkode: 275ff...145 Så folk fra bygda er så enkle? Det er jo i samme kategori du svarer her. Alltid med "men hunner fra bygda." Hva legger du i det? Anonymkode: 1724d...3d0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 11. oktober 2024 #204 Del Skrevet 11. oktober 2024 Synes egentlig det er rart at det er er fy-ord i Norge, i og med at det ikke er det samme ordet som ble brukt på slavene i USA. Det er mer ekvivalent til "asiater" om noe, der også asiatiske folk har et eget skjellsord (chink) I USA. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #205 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 7.13): Det syns jeg både du og hun håndterte fint. Du sa i fra på en ålright måte, hun ble flau og beklaget seg. Du, og andre (og jeg) forstår henne (det glapp) , og absolutt deg (ikke hørt det ordet på lenge!) . Jeg skjønner ikke hvordan og hvorfor du eller hun skulle sagt eller gjort noe annet, eller hvorfor du tenker mer på dette. Anonymkode: bc3ba...10b Takk ❤️ Ville bare høre om jeg burde sagt ifra på en annen måte. Men det virker som reaksjonen min i hovedsak var innenfor, ut ifra hvilken kultur andre på lignende arbeidsplasser har. TS Anonymkode: 275ff...145 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #206 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 8.00): Reagerte på det samme, vet ikke om jeg synes det er særlig bedre å ha slike fordommer om «folk fra bygda». 😂 Litt rart å være opptatt av hva som er korrekt å si, men samtidig være så forutinntatt overfor hvordan folk som ikke er fra by er. Anonymkode: 8cfc5...3c9 Jeg bor på bygda selv, og ser ikke ned på det altså. Jeg brukte det som «forsvar» 😄 Fordi det er det de eldre sier når de sier «tebars» (betyr psykisk utviklingshemmet) og «neger». At det er vanlig å si det på bygda. TS Anonymkode: 275ff...145 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 11. oktober 2024 #207 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk ❤️ Ville bare høre om jeg burde sagt ifra på en annen måte. Men det virker som reaksjonen min i hovedsak var innenfor, ut ifra hvilken kultur andre på lignende arbeidsplasser har. TS Anonymkode: 275ff...145 Jeg synes du sa i fra på en veldig fin måte. Du formulerte det "forsiktig" og beskylte henne ikke for å være rasist eller noe. Hadde du ventet og tatt det opp på et senere tidspunkt hadde det blit en mye støre greie, best for alle og ta det opp og bli ferdig med det i situasjonen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #208 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har ikke limt inn listen. Lær deg anonymkoder. Jeg har ikke spurt alle grupper med mørkhudede i Norge om de har kallenavn på oss. Men jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at de har minst like stygge kallenavn på hvite nordmenn som "neger". Anonymkode: da54c...fe8 Jadajada, naiv, vi har skjønt det. Grunnen til at jeg sier du/deg er at du går inn veldig hardt for å forsvare det. Regnet med du hadde et eller annet å si, men det var vel naivt det også…. Anonymkode: a3a05...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #209 Del Skrevet 11. oktober 2024 Husker vi sa dverg også,neger er beskrivelse på en mørkhudet person fra afrika.Hadde hun sagt nigger/svarting så er det ikke greit. Anonymkode: d97f2...ddf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #210 Del Skrevet 11. oktober 2024 Hadde ikke reagert dersom det var sagt i en nøytral tone, men tenkt at det var gammaldags å si, og lagt det på den hylla. Det er annerledes med svigerfar som bruker neger i en negativ setting. Han får høre det så det holder. Anonymkode: 73753...e5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #211 Del Skrevet 11. oktober 2024 Josephine skrev (På 9.10.2024 den 9.20): I vår familie er tre mørke asiater og to lyshudede, så ingen rasisme her, selv om jeg opplever TS som den ufine. Å belære andre voksne mennesker i plenum er nedverdigende. Om dette er en fanesak for TS kunne hun nevnt det på tomannshånd. Du er en av de få som faktisk svarer på det jeg spør om 😄👌 For det var det som var formålet med innlegget mitt; å høre hvordan man bør si ifra. Jeg sier ikke at min reaksjon var riktig, for jeg ble perpleks og det glapp ut av meg. Det finnes garantert tusen andre måter som det er bedre å si ifra på. TS Anonymkode: 275ff...145 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #212 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg har ikke lest alle sidene her, så dette har sikkert blitt sagt hundre ganger før. Men så lenge det ble sagt i en nøytral setning, ser jeg ikke problemet. Personlig bruker jeg ikke det ordet, fordi jeg vet hvor betent det er og jeg ønsker ikke distrahere budskapet mitt med et potensielt forstyrrende ord. Koster meg ikke en kalori ekstra å finne et annet ord enn neger. Men som sagt, så lenge det ble sagt i en helt nøytral diskusjon, bør det være greit. Hilsen mørk person☺️ Anonymkode: 5d556...a1e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #213 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jadajada, naiv, vi har skjønt det. Grunnen til at jeg sier du/deg er at du går inn veldig hardt for å forsvare det. Regnet med du hadde et eller annet å si, men det var vel naivt det også…. Anonymkode: a3a05...9ba Søt hersketeknikk 😆 Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #214 Del Skrevet 11. oktober 2024 Kjenner en neger som jeg spurte om dette da svarte han : Jeg er jo neger og lo. Anonymkode: d97f2...ddf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #215 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg synes du håndterte det fint jeg! Min første innskytelse ville vært å si med litt latter i stemmen at «Næmmen Berit, sånt kan du jo ikke si!» Men syntes egentlig at ditt svar var bedre. Det var ikke like direkte og beskyldende som mitt. Det kommer jo selvsagt ann på hvordan det blir sagt, men om det ble sagt med et smil og en vennlig tone, så har du korrigert - men uten å anklage. Klart det alltid vil bli litt klein stemning når noen gjør en tabbe, blir korrigert, og blir litt flau. Men om alle holdt godt humør, så overlever man det! Anonymkode: 475fc...7c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #216 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva synes du om noen sier mongo da? Er det innenfor? Jeg skriver at n-ordet ikke er det viktige. Men når det er utgåtte ord, hva sier dere? Eller hvordan reagerer dere? Jeg vet ikke hvor dere som sier dette er greit jobber, men det er det ikke i et akademisk miljø som hos oss. Vi jobber med denne typen grupper, og bør ha et respektfullt språk a 2024. Det er vel sikkert 10-20 år siden det var ok å si neger og mongo. Anonymkode: 275ff...145 Mongo har ikke vært akseptert å si i min levetid, og jeg er 50. Anonymkode: 8cfc5...3c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #217 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Søt hersketeknikk 😆 Anonymkode: da54c...fe8 Du har ikke noen kommentar til at påstanden du går hardt for å forsvare da? Hadde vært interessant å vite hvorfor du står så sterkt ved noe du ikke klarer å forsvare? Anonymkode: a3a05...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #218 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mongo har ikke vært akseptert å si i min levetid, og jeg er 50. Anonymkode: 8cfc5...3c9 Vi sa mongoloid,mongo er nedsettende. Anonymkode: d97f2...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #219 Del Skrevet 11. oktober 2024 I 2007 mente over halvparten av de spurte at neger er greit å si i følge NRK https://www.nrk.no/kultur/--greit-a-si-neger-1.3781150 Undersøkelsen viste at kvinner og yngre er mest skeptiske til bruken, altså trekker menn og eldre opp snittet. Det stod også noe om at Oslofolk var mest skeptiske så da har man fått bekreftet det høyst levende narrativet om at gamle menn på bygda er mest rasistiske, uten å si det i klartekst. Anonymkode: 34a1f...8a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #220 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 0.19): Hvorfor har du behov for å omtale en gruppe mennesker med ord de opplever som sårende og nedsettende? Og skal du ha oss til å tro at du ville funnet deg i det samme? Det er ikke forbudt å bruke god, gammeldags folkeskikk. Anonymkode: c7625...fb3 Uff denne diskusjonen igjen. Hvor 80% av alle nordmenn hardnakket forsvarer og ønsker å bruke et negativt ladet ord mot en viss gruppe mennesker. Det var greit før, så da nekter de å følge utvikling. Mye som var greit før men som ikke er det nå lenger, og det er jeg glad for. Men akkurat dette. Dette vil ikke nordmenn over 50 bukke under for. Merkelig fenomen. Jeg forstår det ikke. Tror de at muslimene og afrikanere tar verdens herredømme om de ikke bruker ordet lenger. Nordmenn skal liksom alltid hevde sin rett til å mobbe og stå overlegen. Anonymkode: af3bf...be0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå