Gå til innhold

Kollega sa «neger» - hvordan si ifra på en ok måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan selvsagt fortsette å gå rundt og si neger "fordi johan golden", men du fremstår som usympatisk og en som bare er ute etter å såre den massive majoriteten av mørkhudede som ber oss om å IKKE bruke ordet. For de fleste er vel dette et lett valg. 

Anonymkode: c7625...fb3

Jeg har ikke noe behov for å fortelle mørkhudede hverken at de er svarte, mørkhudede eller negere. Hvordan noen blir såret av at jeg sier neger i en privat samtale en veldig, veldig sjelden gang må du nesten forklare meg.

Anonymkode: da54c...fe8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å legge bort ordet neger for oss som er født før ca. 1990-tallet. Samme med ord som åndssvak, krøpling, mongo osv.

Anonymkode: e6558...21f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et indre kompass og hennes reaksjon tyder på at du agerte riktig. Hadde du ikke hatt et poeng, ville hun ikke brydd seg. 

❤️

Endret av Tradegy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan selvsagt fortsette å gå rundt og si neger "fordi johan golden", men du fremstår som usympatisk og en som bare er ute etter å såre den massive majoriteten av mørkhudede som ber oss om å IKKE bruke ordet. For de fleste er vel dette et lett valg. 

Ikke meg du siterer, men jeg går ikke rundt og sier dette ordet. Jeg synes bare det er så idiotisk og bli hysterisk over er ord. Negersjokolade og negerkaffe må vi kalle mørksjokolade og mørk kaffe , fordi neger ( mørk ) har blitt så ille. 

Anti rasisme og holdningskampanjer ble ikke så viktig lenger, viktigere og endre ordboka. Det er jo en gavepakke til rasister det, og gi et uskyldig ord så mye negativitet. Når jeg vokste opp brukte vi tiden på og engasjere oss i amnesti for og bedre rettighetene for negre i sør -  Afrika , imens vi spiste negerboller. Negrene i nabolaget var med. 

så kom dette som en del av « Finn noe og bli krenka over « generasjonen . sikkert ikke mørkhudete som startet det en gang, er vel mest typisk og bli krenka på andres vegne. 

Anonymkode: ff70c...8fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er egentlig ikke en slemt ord, det betyr jo bare svart.

n@gger derimot for amerikanere tror eg ikke du skal si

hva tror de folk kaller oss?😅

grise farget

og denne kreative listen!

PONC (People Of No Color)

Melanin Deficient (what???)

Mayo Monkeys (top 5 ngl)

Snow Roaches (another one in the top 5)

Snow Rats

Paper (thats it, just "paper.")

Crackers (very original)

Colonizers

Bleach Demons ( GNARLY! )

No Purpose Flour (will fit in this sub very well 🙂 )

Cornstarch Crusaders

Salt Shakers (so  F U N K Y ! )

Expired Cheese (again... What???)

Marshmallow Minions (top 3)

Unwhipped Cream ( 😕 )

Garlic Goblins (very solid)

Milk Crickets (ya darn whippersnaper)

Lice Attractors

Elmer's Glue (Suits Ahoy!)

Yeast Yetis (idk how i feel about this)

A Child Of The Chalk (by my friends call me Chalk Child)

Vanilla Discharge (has to be the worst, right?)

Boiled Chicken (nope)

Flashback Mary

Marshmallow Monkeys (mmm...)

Ranch Racoons (i like this)

Dandruff Clumps (Gross!)

Yogurt Yodelers (you horsefaced berry pickin' scoundrel!)

Lint Leeches

Salty Scallywags (this is a slur???)

Styrofoam Cups

Unscented Candles (candles, they're called candles)

Pasty Parasites

Culture Vultures (needs more spice (no pun intended)

Vanilla Vultures (much better)

Ice Chimps

Vanilla Gorillas

Cultureless Neanderthals (too wordy)

Oatmeal (thats a thing already)

Yeast Maggots

Tighty Whites (lol my favorite)

Soup Cookies (like... Croutons?)

String Cheese

Anonymkode: 71859...cb5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men jeg går ikke rundt og sier dette ordet. Jeg synes bare det er så idiotisk og bli hysterisk over er ord. Negersjokolade og negerkaffe må vi kalle mørksjokolade og mørk kaffe , fordi neger ( mørk ) har blitt så ille. 

Anti rasisme og holdningskampanjer ble ikke så viktig lenger, viktigere og endre ordboka. Det er jo en gavepakke til rasister det, og gi et uskyldig ord så mye negativitet. Når jeg vokste opp brukte vi tiden på og engasjere oss i amnesti for og bedre rettighetene for negre i sør -  Afrika , imens vi spiste negerboller. Negrene i nabolaget var med. 

så kom dette som en del av « Finn noe og bli krenka over « generasjonen . sikkert ikke mørkhudete som startet det en gang, er vel mest typisk og bli krenka på andres vegne. 

Anonymkode: ff70c...8fe

Det er veldig lett å sitte som en del av den hvite majoritesbefolkningen, og fortelle mørkhudede at de må tåle å bli kalt et begrep som de i LANG tid har forklart hvorfor er så problematisk å bruke. Det koster meg null kalorier å ikke bevisst såre folk. 

Det er for øvrig ingen som er så krenka som de som ikke får opptre som bøller uten motbør.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig lett å sitte som en del av den hvite majoritesbefolkningen, og fortelle mørkhudede at de må tåle å bli kalt et begrep som de i LANG tid har forklart hvorfor er så problematisk å bruke. Det koster meg null kalorier å ikke bevisst såre folk. 

Det er for øvrig ingen som er så krenka som de som ikke får opptre som bøller uten motbør.  

Det er jo svarte som oftest buker ordet "neger" i dag, så skjønner ikke helt hva du mener her.. 

Anonymkode: e9fc0...358

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Neger er egentlig ikke en slemt ord, det betyr jo bare svart.

n@gger derimot for amerikanere tror eg ikke du skal si

hva tror de folk kaller oss?😅

grise farget

og denne kreative listen!

PONC (People Of No Color)

Melanin Deficient (what???)

Mayo Monkeys (top 5 ngl)

Snow Roaches (another one in the top 5)

Snow Rats

Paper (thats it, just "paper.")

Crackers (very original)

Colonizers

Bleach Demons ( GNARLY! )

No Purpose Flour (will fit in this sub very well 🙂 )

Cornstarch Crusaders

Salt Shakers (so  F U N K Y ! )

Expired Cheese (again... What???)

Marshmallow Minions (top 3)

Unwhipped Cream ( 😕 )

Garlic Goblins (very solid)

Milk Crickets (ya darn whippersnaper)

Lice Attractors

Elmer's Glue (Suits Ahoy!)

Yeast Yetis (idk how i feel about this)

A Child Of The Chalk (by my friends call me Chalk Child)

Vanilla Discharge (has to be the worst, right?)

Boiled Chicken (nope)

Flashback Mary

Marshmallow Monkeys (mmm...)

Ranch Racoons (i like this)

Dandruff Clumps (Gross!)

Yogurt Yodelers (you horsefaced berry pickin' scoundrel!)

Lint Leeches

Salty Scallywags (this is a slur???)

Styrofoam Cups

Unscented Candles (candles, they're called candles)

Pasty Parasites

Culture Vultures (needs more spice (no pun intended)

Vanilla Vultures (much better)

Ice Chimps

Vanilla Gorillas

Cultureless Neanderthals (too wordy)

Oatmeal (thats a thing already)

Yeast Maggots

Tighty Whites (lol my favorite)

Soup Cookies (like... Croutons?)

String Cheese

Anonymkode: 71859...cb5

Du limte inn en liste med engelske ord. Her snakker vi om et i norsk språk og som ble brukt på en norsk arbeidsplass….

Anonymkode: a3a05...9ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du limte inn en liste med engelske ord. Her snakker vi om et i norsk språk og som ble brukt på en norsk arbeidsplass….

Du tror ikke mørkhudede i Norge ikke at kallenavn på oss hvite? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tror ikke mørkhudede i Norge ikke at kallenavn på oss hvite? 

Ikke på den måten der. Er jo en grunn til at vedkommende ble nødt til å søke opp referansepunkter? Vi trenger ikke hjelp til å forstå betydningen av ‘’neger’’ eller hvordan det har blitt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og ja, jeg vet at i USA er begrepet mye verre ladet, Men vi er i Norge. 

Anonymkode: 794f1...cf1

Man kan bruke «negro» (svart/neger) i USA. Man kan og bruke «black» (svart). Sier man «faens/jævlig/+++» foran så er det jo rasistisk som fy. Det forstår jo til og med en idiot. «Nigger» derimot er det som er tilsvarende «svarting» i Norge. 

Anonymkode: dbdb1...cf3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.50):

Jeg bruker ordet neger og jeg hater ikke mørkhudete, oversensitive snøflak derimot..

Anonymkode: add00...54c

Jøss. At det går ann å avsløre seg selv så mye på så lite. 

Anonymkode: 4d037...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kollega av meg responderte på en annen kollega som fortalte en hyggelig historie om en 'mørkhudet gutt' ved å rope:'Du mener NEGER?!'. Da ble det kjip stemning.

Anonymkode: bd004...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 0.01):

Hva mener du med hvordan si ifra? Du viste at du reagerte og hun sa unnskyld, hva mer skal du gjøre mener du?

Anonymkode: 781f8...568

Jeg spør hvordan det er lurt å si ifra. For å gjøre det på en annen måte enn det jeg gjorde. Fordi det ble dårlig stemning av det.

Anonymkode: 275ff...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 0.14):

Hva skal du reagere på?

Neger er en neger. Et normalt som ble brukt før det ble trendy å si at angivelig skulle vært noe rastisk å si. 
Kanye bruker nigger som er mye verre. Så inntil disse rapperne bruker andre ord så er neger innenfor. 
Og ikke kom med argumentet om at de «mørke» kan bruke ordet som om det skulle vært et «stammespråk»

Neger er innenfor. Men bruk gjerne ordet afro for å slippe unna styr. 

Anonymkode: 35d19...34b

Hva synes du om noen sier mongo da? Er det innenfor?

Jeg skriver at n-ordet ikke er det viktige. Men når det er utgåtte ord, hva sier dere? Eller hvordan reagerer dere? Jeg vet ikke hvor dere som sier dette er greit jobber, men det er det ikke i et akademisk miljø som hos oss. Vi jobber med denne typen grupper, og bør ha et respektfullt språk a 2024. Det er vel sikkert 10-20 år siden det var ok å si neger og mongo.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke på den måten der. Er jo en grunn til at vedkommende ble nødt til å søke opp referansepunkter? Vi trenger ikke hjelp til å forstå betydningen av ‘’neger’’ eller hvordan det har blitt brukt.

Kanskje de mørkhudede ikke Norge ikke akkurat har opprettet en side på Wikipedia for å opplyse verden om sine kallenavn på hvite. Veldig naivt å tro at de ikke snakker nedsettende om hvite nordmenn i minst like stor grad som motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 0.37):

Jeg tror du har misforstått, TS. Det er nigger som ikke er greit å si. Neger derimot er nøytralt på samme måte som svart og hvit.

Jeg synes du bør si unnskyld til kollegaen din for at du ydmyket henne. Det var dårlig gjort av deg å prøve å få henne til å fremstå som noen hun ikke er. 

Anonymkode: c0d9b...d3a

Jeg ser jo at det var lurt å opprette tråden uansett. Verken nigger eller neger er innenfor i dag.

Du kan lese mer her:

https://www.nhri.no/2024/er-neger-rasistisk/

De fleste unge og middelaldrende vet at begrepet er problematisk.

Jeg synes Kierulf skriver veldig fint om det. Som hun skriver er det ikke rasistisk, men at det er såpass belastet at det ikke bør brukes uten god grunn.

Jeg er altså ikke for at det skal tas ut av teaterforestillinger osv., men det er problematisk å bruke det på arbeidsplassen når vi jobber med blant annet sårbare mennesker med annen etnisk bakgrunn. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje de mørkhudede ikke Norge ikke akkurat har opprettet en side på Wikipedia for å opplyse verden om sine kallenavn på hvite. Veldig naivt å tro at de ikke snakker nedsettende om hvite nordmenn i minst like stor grad som motsatt vei.

Jeg sier ikke på den måten der. Det er altså ikke relevant å lime inn en liste med ord du fant på nettet for å bekrefte antagelsen din. ‘’Neger’’ er den norske varianten. Bruk i det minste relevante eksempel om du vil at antagelsen din skal bli tatt seriøst.

Litt naivt å ta for gitt at en tilfeldig liste er representativt for en utbredt tendens til rasisme også. ‘’De’’ omfatter mørke av opphav fra veldig mange kulturer og land, eller har du lyst til å konkretisere?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 0.45):

Neger var et helt vanlig ord tidligere, brukt på tv, radio osv. Selv om vi nå bruker andre ord, så har det ikke vært en stor, nasjonal oppfordring til å ikke bruke ordet neger. Derfor er det mange eldre som ikke har fått med seg at ordet nå er negativt ladet.

Og ja, det er negativt ladet nå til dags. Det betyr ikke at alle på den tiden brukte ordet i nedsettende forstand, men sammensatte uttrykk som negerarbeid og negermusikk virket belastende. Da borgerrettighetsbevegelsen i usa førte til bevisstgjøring rundt ordet negro (og i usa spesielt ble neger/negro svært belastende av gode grunner), gikk de over til andre betegnelser, og det gjorde store deler av resten av verden også, inkludert Norge.

Selv om vi naturlig nok ikke gikk gjennom den samme rasekampen som USA, så er likevel neger blitt et negativt ladet nå, spesielt blant unge folk som ofte tenker på det som den norske versjonen av nigger. Bruker man ordet neger, vil man ofte møte høye øyenbryn eller reaksjoner.

Det betyr ikke at folk som bruker ordet nå, definitivt er rasistiske. Man kan si ifra på en pen måte at man kan oppfattes på en viss måte om man bruker det ordet istedenfor de mer aksepterte betegnelsene vi har i dag. Hvordan en person bruker ordet, vil fortelle deg mye om hva de faktisk tenker og føler, ikke ordet i seg selv.

Har forøvrig hørt flere eldre mennesker bruke ordet neger uten at de mente noe med det. Har ikke tenkt så mye over det.

I oldtiden, på norrønt, ble mørkhudet kalt blåmenn. Usikker på om det ordet var negativt ladet på den tiden eller ikke. 

Anonymkode: 0104c...cb8

Spørsmålet er hvordan man bør si ifra.

Man ser jo i tråden her at det fortsatt er mange som ikke vet at det er ok å bruke på arbeidsplassen / i jobbsammenheng.

Hvordan ville dere fått beskjed på en måte som var innenfor? Hadde det vært bedre å si det i etterkant? Jeg ble som sagt perpleks, fordi det virket veldig upassende der vi satt.

Eller ville dere blitt fornærmet og lei dere uansett?

Vil si at vi ikke akkurat har en arbeidsplass der det henger nakenkalendere av kvinner eller har en sånn sjargong. 

TS

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...