Gå til innhold

Kollega sa «neger» - hvordan si ifra på en ok måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Opplevelsen av å bli diskriminert er en ting. Det har jeg ikke sagt noe på. Å definere noe er noe helt annet. Du kan ikke velge å definere noe som du vil. Vi kan tolke som det passer oss, synse og mene hva man vil men en definisjon er satt. At du vil ekskludere ‘’hvite’’ fra den dialogen er per definisjon rasisme. 

Anonymkode: a3a05...9ba

Du måtte selvsagt få det til å handle om hvite, når det var "neger" det var snakk om. 

Anonymkode: 5d556...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du måtte selvsagt få det til å handle om hvite, når det var "neger" det var snakk om. 

Jeg kommenterte ganske enkelt på noe som ble nevnt i diskusjonen. Så kan du velge å forholde deg til det eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte ganske enkelt på noe som ble nevnt i diskusjonen. Så kan du velge å forholde deg til det eller ikke.

Du gikk rett i fella du selv satte opp. Synes bare det var komisk.

Jeg sa tidlig da jeg kom inn her at jeg som mørk, personlig ikke bryr meg nevneverdig om folk sier neger. Eller til og med svarting. At konteksten rundt kan indikere om det er rasistisk eller ikke. Men jeg har opplevd nok rasisme og tyn til at jeg også har forståelse for de som har nulltoleranse. Da setter jeg ekstra stor pris på de, særlig ikke-svarte, som tar til motmæle. Fordi mørkhudede har jo mistet kredibilitet hos de som liker å bruke ordet, vi blir overhørt uansett. "Alle blir krenka, alle er snowflakes, ikke vær hårsår, det var ikke vondt ment, ikke alt er rasistisk, jeg har sagt det siden tidenes morgen" osv. Dette har jeg hørt en million ganger fra folk, og de sier det kun fordi de er så sta at de ikke vil ta innover seg at de selv bruker et ord som potensielt er betent for veldig mange. For dere er ikke de eneste i verden som bruker ordet. Man hører det ofte, og da blir det så tydelig hvor mange folk rundt omkring som ikke gidder å endre seg "bare fordi". Alle unnskyldningene om at "det er jo ikke rasistisk ment" betyr veldig lite for folk som HAR blitt utsatt for (grov) rasisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gikk rett i fella du selv satte opp. Synes bare det var komisk.

Jeg sa tidlig da jeg kom inn her at jeg som mørk, personlig ikke bryr meg nevneverdig om folk sier neger. Eller til og med svarting. At konteksten rundt kan indikere om det er rasistisk eller ikke. Men jeg har opplevd nok rasisme og tyn til at jeg også har forståelse for de som har nulltoleranse. Da setter jeg ekstra stor pris på de, særlig ikke-svarte, som tar til motmæle. Fordi mørkhudede har jo mistet kredibilitet hos de som liker å bruke ordet, vi blir overhørt uansett. "Alle blir krenka, alle er snowflakes, ikke vær hårsår, det var ikke vondt ment, ikke alt er rasistisk, jeg har sagt det siden tidenes morgen" osv. Dette har jeg hørt en million ganger fra folk, og de sier det kun fordi de er så sta at de ikke vil ta innover seg at de selv bruker et ord som potensielt er betent for veldig mange. For dere er ikke de eneste i verden som bruker ordet. Man hører det ofte, og da blir det så tydelig hvor mange folk rundt omkring som ikke gidder å endre seg "bare fordi". Alle unnskyldningene om at "det er jo ikke rasistisk ment" betyr veldig lite for folk som HAR blitt utsatt for (grov) rasisme. 

Svaret mitt til din fremstilling om at ‘’hvite’’ ikke får delta i diskusjonen var at det per definisjon er rasisme. Rasisme er et begrep med fast definisjon og ikke noe du kan synse om. Nevnte også at opplevelsen av å bli diskriminert er noe annet enn å definere rasisme. Det er like sant som det var når du leste det første gangen. Om du i det hele tatt gjorde det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man lar sånt fare når det åpenbart ikke er vondt ment.

Er det veldig viktig for deg at kollegene dine ikke skal si neger, kan du heller ta det opp med dem det gjelder alene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt til din fremstilling om at ‘’hvite’’ ikke får delta i diskusjonen var at det per definisjon er rasisme. Rasisme er et begrep med fast definisjon og ikke noe du kan synse om. Nevnte også at opplevelsen av å bli diskriminert er noe annet enn å definere rasisme. Det er like sant som det var når du leste det første gangen. Om du i det hele tatt gjorde det. 

Følte du deg diskriminert fordi de som ikke er svarte ikke bør snakke for de som opplever rasisme, både hverdags-og systematisk? At noen som hvit ikke har definisjonsmakten på opplevelser gjort av hvite mot svarte? Rasisme er (u)heldigvis full av nyanser og aspekter som ikke kan eller bør defineres i et eller annet oppslagsverk, fordi menneskers liv er full av nyanser, og måten folk snakker på er full av nyanser. Man kan ikke se på en enkelthendelse isolert og bestemme at det ikke er rasisme, kun basert på en eller annen nedskrevet definisjon. Man må ta i betraktning en persons tidligere utsagn, kroppspråk, kontekst, tonefall. Masse man ikke kan legge i en definisjon i en ordbok. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Internt uten påhørere bruker vi ord som neger, sandneger, bomullplukker, fittekjerring, feite faen, jødetapp, shalomsvarting osv.

Ventilering🤷🏼‍♂️

Anonymkode: a16ab...ed2

Kan jeg spørre hvor du jobber? For jeg tror ikke alle arbeidsplasser er like relevante for hvordan det er i min jobb.

Jeg tror jeg ville vært glad for en heads up om at det var et utdatert ord av en kollega jeg har et godt forhold til, framfor å drite meg ut og bruke det i en setting med samarbeidspartnere eller lignende.

Anonymkode: 275ff...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Følte du deg diskriminert fordi de som ikke er svarte ikke bør snakke for de som opplever rasisme, både hverdags-og systematisk? At noen som hvit ikke har definisjonsmakten på opplevelser gjort av hvite mot svarte? Rasisme er (u)heldigvis full av nyanser og aspekter som ikke kan eller bør defineres i et eller annet oppslagsverk, fordi menneskers liv er full av nyanser, og måten folk snakker på er full av nyanser. Man kan ikke se på en enkelthendelse isolert og bestemme at det ikke er rasisme, kun basert på en eller annen nedskrevet definisjon. Man må ta i betraktning en persons tidligere utsagn, kroppspråk, kontekst, tonefall. Masse man ikke kan legge i en definisjon i en ordbok. 

Det er det som er poenget. Jeg føler meg ikke diskriminert av din bestemmelse om hvem som får delta og det er forskjell på opplevelse og definisjon. Rasisme er definert. Og ps: jeg er imot bruken av ordet. Det hadde du forstått om du tok en pust og leste innleggene mine i tråden.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.40):

Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv.

Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger.

Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90.

Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det.

Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega.

Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om.

Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere?

N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 275ff...145

Det at dere er høyt utdannet er ikke relevant. Det har ingenting å si hvilken utdanning man har, man sier ikke det uansett noe mange vet uansett utdanningsnivå. Bare si at det ordet bruker man vel ikke lenger. 

Anonymkode: 45e9c...3c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner flere negere som aldri har brydd seg om at ordet blir brukt.Som han ene sa jeg er jo for faen neger!Ler godt av han da han ikke tar det så alvorlig.Han havnet i slåsskamp da jævla svarting ble sagt,det er ikke greit å si.

Anonymkode: d97f2...ddf

Han bryr seg. Tror du meg. Han bare ler så det skal gå fort over og bli ferdig med saken. 

Anonymkode: af3bf...be0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptatt skrev (1 time siden):

Er der slik at det er negerene som blir støtt av N-ordet eller er det meir andre som blir støtt på negerenes vegner? Skjønne ikkje problemet med å bruke ordet. Eg vokste opp med å tru det var neger det hette og at svarting var stygt å si, idag er det motsatt.

Jeg er mørkhudet og blir støtt av det. Jeg vokste opp med at det var greit å røyke i bilen med barn. Jeg vokste opp med at det var innafor å si mongis. Er mye jeg vokste opp med som var greit der og da men ikke nå. Så hva er poenget? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har ikke plutselig blitt sårende. Folk har bare ikke hørt etter tidligere når folk har sagt ifra. Kun i de senere årene har folk giddet å ta innover seg hvordan det potensielt lander når ordet brukes.

Det er jo ikke alle med mørk hud som blir såret av dette. Spør? I den yngre generasjonen finner du flere, fordi de vokste opp med at det er sårende. I min generasjon er det litt delt. De negrene som vokste opp med synes enten det er tull, eller de blir såret av det nå fordi det har blitt et « stygt « ord. Hvis jeg på noen måte hadde opplevd at de negrene jeg gikk i barnehage og på skole opplevde det sårende og være neger hadde jeg jo tatt det innover meg. Det var ikke et tema. Ordet mørkhudet vil også bli brukt nedsettende fra noen, og om 20 år må vi finne et nytt ord. Det handler ikke om ord, det handler om noen menneskers oppførsel og sammenhengen ordet blir sagt i. Når jeg vokste opp var « pakkis « skjellsord , og noen kalte også negre for pakkis ( selvom de åpenbart ikke var fra Pakistan )  da var det ment rasistisk. Så vi fikk ikke lov og si pakkis . 

Anonymkode: ff70c...8fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.40):

N-ordet er ikke det viktige

N-ordet er noe enn hva din kollega brukte. Du er for koke, og må skjerpe deg. 

Anonymkode: cea14...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er mørkhudet og blir støtt av det. Jeg vokste opp med at det var greit å røyke i bilen med barn. Jeg vokste opp med at det var innafor å si mongis. Er mye jeg vokste opp med som var greit der og da men ikke nå. Så hva er poenget? 

Poenget er at noko som er normalt plutselig skal bli rasistisk ikkje gir meining. Neger betyr svart og det er ikkje noko negativt. At nokre meiner det betyr/assosiasjoner med slave er egentlig å vri på det. I Norge har det vært lite slaver fra Afrika men vikingene tok med seg en del engelske slaver heim. Skal engelskmenn føle at det er dei vi snakker om når ein seier neger i Norge? Skal eg som ikkje har så mye hår på hode føle meg støtt av å bli kalle skalla? Og Dverger føle seg støtt av å ikkje bli kallet kortvokste?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptatt skrev (4 minutter siden):

Poenget er at noko som er normalt plutselig skal bli rasistisk ikkje gir meining. Neger betyr svart og det er ikkje noko negativt. At nokre meiner det betyr/assosiasjoner med slave er egentlig å vri på det. I Norge har det vært lite slaver fra Afrika men vikingene tok med seg en del engelske slaver heim. Skal engelskmenn føle at det er dei vi snakker om når ein seier neger i Norge? Skal eg som ikkje har så mye hår på hode føle meg støtt av å bli kalle skalla? Og Dverger føle seg støtt av å ikkje bli kallet kortvokste?

Det er ikke opp til deg å svare på om en som er kortvokst blir støtt av å bli kalt dverg. Om den kortvokste hele tiden blir referert til som dvergen istedenfor hans navn, skjønner jeg godt at han ikke ønsker det. Du har ikke rett til p bestemme hvordan vi føler rundt ordet. Hvorfor skal du det? Men jeg som ikke er helsvart, hvorfor skal jeg bli kalt svart? Jeg er da for faen meg brun. Så det er helt poengløst. Neger er for mange et negativt ladet ord inkludert meg, så hvorfor kan ikke jeg sette grenser og si at jeg helst ikke vil bli kalt det? Navnet kommer med en historie som ikke akkurat er en pen historie, hvorfor har du behov for å tviholde på det? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå brukte du ordet neger i HI også da, hva er din unnskyldning?
Kan det hende at kollegaen din ikke la mer i betydningen enn at det var en beskrivelse, slik som du gjør her?

Jeg er helt med på at det er et ord vi ikke lenger bruker, og som fases ut av dagligtalen vår. Men jeg er ikke med på at det skal være så fordømmende om det glipper ut av noen i en setting som åpenbart ikke er rasistisk, og at man skal bli tillagt alt mulig rart hvis man har sagt det o store N-ordet. 

Anonymkode: d895d...4fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 1.11):

Kan man ikke bare si mørkhudet? Må dere bruke neger? Min svigerinne er født i Afrika, bor her nå. Trist om folk kaller henne neger. Hun er et nydelig og snilt menneske. Vet hun blir lei seg når folk sier neger. Kan dere ikke bare droppe det? Hun og min bror har tre barn, en er lys som min bror, de andre to ser mer afrikanske ut. Trist å tenke på at i den søskenflokken skal de to yngste kanskje bli kalt neger. Blir faktisk veldig veldig lei meg av det. De er små nå. Er det noe de skal høre når de er født her og er norske like mye som oss hvite, blonde og med blå øyner. Sånn som han eldste er. Men han er jo like mye «neger» som de andre da, men slipper betegnelsen fordi han ble lys som sin far? Han er jo halvt afrikaner han og.,. 

Anonymkode: 12239...3fa

Du sier indirekte her da at neger ikke er snille og nydelige mennesker. Du som bør skamme deg kanskje. 

Anonymkode: d895d...4fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det stod også noe om at Oslofolk var mest skeptiske så da har man fått bekreftet det høyst levende narrativet om at gamle menn på bygda er mest rasistiske, uten å si det i klartekst.

Anonymkode: 34a1f...8a8

Dette var da en fordomsfull ting å si?

Anonymkode: f6684...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 8.10.2024 den 23.56):

Sier ikke noe på at eldre sier ordet Neger. For dem er det bare en beskrivelse av en mørkhudet person, og de er vant med at det het Neger i mange år. Det er stor forskjell på å bruke ordet neger for å beskrive noen, og det å skjelle ut ordet på et rasistisk vis: (nigger). VEL vet personlig at det ikke er sånn lenger, men gidder ikke å rette på andre for det.

Synes ikke det er noe rasistisk å si at en person er svart heller forresten, er jo like mye beskrivelse som at en person er hvit.

Wow, du klarte ikke å infiltrere det ordet inn LITT flere ganger??

Anonymkode: 008d1...c61

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er jo ikke alle med mørk hud som blir såret av dette. Spør? I den yngre generasjonen finner du flere, fordi de vokste opp med at det er sårende. I min generasjon er det litt delt. De negrene som vokste opp med synes enten det er tull, eller de blir såret av det nå fordi det har blitt et « stygt « ord. Hvis jeg på noen måte hadde opplevd at de negrene jeg gikk i barnehage og på skole opplevde det sårende og være neger hadde jeg jo tatt det innover meg. Det var ikke et tema. Ordet mørkhudet vil også bli brukt nedsettende fra noen, og om 20 år må vi finne et nytt ord. Det handler ikke om ord, det handler om noen menneskers oppførsel og sammenhengen ordet blir sagt i. Når jeg vokste opp var « pakkis « skjellsord , og noen kalte også negre for pakkis ( selvom de åpenbart ikke var fra Pakistan )  da var det ment rasistisk. Så vi fikk ikke lov og si pakkis . 

Anonymkode: ff70c...8fe

Da jeg var liten  på 80-tallet og gjennom hele 90-tallet ble jeg kalt neger. Det såret meg da og det gjør det fortsatt. Forskjellen er bare at da turte jeg ikke si at jeg ble såret, lo med, godtok det og sa til andre at ja det er jo det jeg er. Nå setter jeg grenser, er trygg i meg selv og kan si at nei det setter jeg ikke pris på. De du vokste opp med kan ha følt det samme, stor sjanse for det.

Jeg tror nok ikke jeg blir veldig lei meg om ord forandrer seg etter tiden vi lever i og kanskje om 20 år må vi bruke et annet ord. Det vil nok gå bra det også.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...