AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #241 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er kjipt å bli omtalt som potet (det er også kjipt å bli omtalt som fjellape, brilleslange eller idiot), men det er selvsagt ikke rasisme. Hvite har ikke i århundre blitt dehumanisert, undertrykket, holdt som slaver, fått sine land og kulturer rasert, blitt fratatt alt av verdi (også menneskelig, til og med i moderne tid) av svarte. Rart å ikke ha den historiske konteksten i bakhodet når man snakker om nedsettende begreper som "neger". Anonymkode: c7625...fb3 Jeg har aldri hørt noen bruke neger i nedsettende kontekst. Kun som en nøytral beskrivelse. Anonymkode: da54c...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #242 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har aldri hørt noen bruke neger i nedsettende kontekst. Kun som en nøytral beskrivelse. Anonymkode: da54c...fe8 Jeg har blitt utsatt for neger-rasisme. Mens jeg ble spytta i trynet på, mens jeg ble banket opp, mens jeg ikke fikk være med de andre på skolen. Bare fordi du ikke har hørt det, betyr det ikke at det ikke skjer. Men det er jo det "rundt" som avgjør om det er rasisme eller ikke. Ordet i seg selv, er ikke farlig. Bare hvordan noen bruker det. Anonymkode: 5d556...a1e 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #243 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har blitt utsatt for neger-rasisme. Mens jeg ble spytta i trynet på, mens jeg ble banket opp, mens jeg ikke fikk være med de andre på skolen. Bare fordi du ikke har hørt det, betyr det ikke at det ikke skjer. Men det er jo det "rundt" som avgjør om det er rasisme eller ikke. Ordet i seg selv, er ikke farlig. Bare hvordan noen bruker det. Anonymkode: 5d556...a1e Det gjelder alle ord. Anonymkode: da54c...fe8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #244 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 7.38): Jeg er mørkhudet og har av og til hørt folk bruke det ordet, som regel eldre. Tenker ikke noe særlig over det da det for meg betyr egentlig bare mørkhudet person. Jeg synes generelt at folk blir krenket for absolutte alt for tiden. Hvis noen hadde sagt din jævla neger eller negerkjerring så hadde jeg sett på det som negativt men allikevel tenkt at det er den andre som har et problem og ikke jeg. TAKK❤️ Anonymkode: d97f2...ddf
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #245 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er veldig lett å sitte som en del av den hvite majoritesbefolkningen, og fortelle mørkhudede at de må tåle å bli kalt et begrep som de i LANG tid har forklart hvorfor er så problematisk å bruke. Det koster meg null kalorier å ikke bevisst såre folk. Det er for øvrig ingen som er så krenka som de som ikke får opptre som bøller uten motbør. Anonymkode: c7625...fb3 Hadde vi bodd i usa og snakket om « nigger» så hadde jeg skjønt deg. jeg bruker ikke ordet, jeg vil ikke bevisst såre noen. Jeg synes bare det er rart/ dumt at et ord plutselig ble sårende. Det gir jo bare et ord veldig makt, det endrer ikke holdninger. Anonymkode: ff70c...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #246 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde vi bodd i usa og snakket om « nigger» så hadde jeg skjønt deg. jeg bruker ikke ordet, jeg vil ikke bevisst såre noen. Jeg synes bare det er rart/ dumt at et ord plutselig ble sårende. Det gir jo bare et ord veldig makt, det endrer ikke holdninger. Anonymkode: ff70c...8fe Det har ikke plutselig blitt sårende. Folk har bare ikke hørt etter tidligere når folk har sagt ifra. Kun i de senere årene har folk giddet å ta innover seg hvordan det potensielt lander når ordet brukes. Anonymkode: 5d556...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #247 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje bortsett fra hvite menn Hva med MENA-menn? Anonymkode: 4a7f8...f63 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #248 Skrevet 11. oktober 2024 Kjenner flere negere som aldri har brydd seg om at ordet blir brukt.Som han ene sa jeg er jo for faen neger!Ler godt av han da han ikke tar det så alvorlig.Han havnet i slåsskamp da jævla svarting ble sagt,det er ikke greit å si. Anonymkode: d97f2...ddf
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #249 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kjenner flere negere som aldri har brydd seg om at ordet blir brukt.Som han ene sa jeg er jo for faen neger!Ler godt av han da han ikke tar det så alvorlig.Han havnet i slåsskamp da jævla svarting ble sagt,det er ikke greit å si. Anonymkode: d97f2...ddf Jævla neger er heller ikke greit. Men da er det jo den "jævla" som gjør det ugreit. Svarting er ikke verre enn neger sånnsett. Anonymkode: 5d556...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #250 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jævla neger er heller ikke greit. Men da er det jo den "jævla" som gjør det ugreit. Svarting er ikke verre enn neger sånnsett. Anonymkode: 5d556...a1e Svarting er nedsettende og rasistisk. Anonymkode: d97f2...ddf
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #251 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jævla neger er heller ikke greit. Men da er det jo den "jævla" som gjør det ugreit. Svarting er ikke verre enn neger sånnsett. Anonymkode: 5d556...a1e Jeg synes svarting er mye mer negativt ladet enn det neger er. Men det jo bare min personlige mening så det har jo ikke noe å si. Som kaukasisk hadde jeg ikke likt å bli kalt neger jeg heller. På barneskolen gikk det en på trinnet vårt som kalte alle rundt seg neger. Jeg vet ikke om han forsto betydningen av ordet men han gjorde det som en slags ‘’stikk’’. Det ble latter den gangen han fikk tilbake ‘’men det er jo du som er neger??’’. Sluttet med det etterpå. Siden har jeg ikke hørt noen si det til noen som er mørk faktisk. 😂 Anonymkode: a3a05...9ba
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #252 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Svarting er nedsettende og rasistisk. Anonymkode: d97f2...ddf Og for mange det gjelder, er neger også det. Det er ikke andres, spesielt hvite, sin oppgave å definere hva folk det handler om, synes er rasistisk. Anonymkode: 5d556...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #253 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og for mange det gjelder, er neger også det. Det er ikke andres, spesielt hvite, sin oppgave å definere hva folk det handler om, synes er rasistisk. Anonymkode: 5d556...a1e Og for mange det gjelder er neger ikke nedsettende og rasistisk. Anonymkode: da54c...fe8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #254 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og for mange det gjelder, er neger også det. Det er ikke andres, spesielt hvite, sin oppgave å definere hva folk det handler om, synes er rasistisk. Anonymkode: 5d556...a1e Enten er noe rasistisk eller så er det ikke det. Definisjon handler ikke om hva man synes. Det er også ganske ironisk at du vil ekskludere noen fra en debatt om definisjon når nettopp det er rasisme i seg selv. Og det per definisjon. Anonymkode: a3a05...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #255 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skal man ikke si ifra hvis man synes andre voksne går over streken? Det dummeste man gjør, er jo å overse det. Jeg er i hvert fall oppdratt til å si ifra om urettferdighet eller om ugrei oppførsel. Hvis TS oppfattet dette som ugreit, synes jeg man skal si ifra. Man er ikke fritatt kritikk kun fordi man er voksen. Man må faktisk tåle at det man gjør, kan oppfattes negativt av de rundt, og dermed også tåle at folk sier ifra om det. Anonymkode: 5d556...a1e Men denne personen gjorde jo ikke noe annet enn å bruke «feil» ord. Det var ikke sånn at hun sa til noen: «Du, din dumme neger». (Da skulle man selvsagt sagt noe). Dere må bare leve slik dere selv ønsker. Men å korrigere andre voksne på jobb fordi de bruker ord feil - eller feil ord - er ikke noe jeg vil anbefale. Man blir fort sett på som et nedlatende moralpoliti. Og er du nå så sikker på at du aldri har sagt eller gjort noe «ugreit» selv da? Jeg jobbet med en som omtalte kona si for «kjerringa». Det falt meg ikke inn å korrigere det. Det er ikke min jobb rett og slett. Anonymkode: 9df34...bce 2 1
Opptatt Skrevet 11. oktober 2024 #256 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.19): Hvorfor har du behov for å omtale en gruppe mennesker med ord de opplever som sårende og nedsettende? Og skal du ha oss til å tro at du ville funnet deg i det samme? Det er ikke forbudt å bruke god, gammeldags folkeskikk. Anonymkode: c7625...fb3 Er der slik at det er negerene som blir støtt av N-ordet eller er det meir andre som blir støtt på negerenes vegner? Skjønne ikkje problemet med å bruke ordet. Eg vokste opp med å tru det var neger det hette og at svarting var stygt å si, idag er det motsatt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #257 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enten er noe rasistisk eller så er det ikke det. Definisjon handler ikke om hva man synes. Det er også ganske ironisk at du vil ekskludere noen fra en debatt om definisjon når nettopp det er rasisme i seg selv. Og det per definisjon. Anonymkode: a3a05...9ba Jeg som funksjonsfrisk skal jo ikke sitte her å mene noe om diskrimineringen funksjonshemmede kan møte på. Det sier seg selv, og det samme gjelder selvsagt rasisme. Om noen opplever noe rasistisk, skal ikke du sitte på din høye hest og mene at de tar feil - uansett hvem du er. SÅ priviligert er du ikke. Anonymkode: 5d556...a1e 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #258 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg som funksjonsfrisk skal jo ikke sitte her å mene noe om diskrimineringen funksjonshemmede kan møte på. Det sier seg selv, og det samme gjelder selvsagt rasisme. Om noen opplever noe rasistisk, skal ikke du sitte på din høye hest og mene at de tar feil - uansett hvem du er. SÅ priviligert er du ikke. Anonymkode: 5d556...a1e Opplevelsen av å bli diskriminert er en ting. Det har jeg ikke sagt noe på. Å definere noe er noe helt annet. Du kan ikke velge å definere noe som du vil. Vi kan tolke som det passer oss, synse og mene hva man vil men en definisjon er satt. At du vil ekskludere ‘’hvite’’ fra den dialogen er per definisjon rasisme. Anonymkode: a3a05...9ba 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #259 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men denne personen gjorde jo ikke noe annet enn å bruke «feil» ord. Det var ikke sånn at hun sa til noen: «Du, din dumme neger». (Da skulle man selvsagt sagt noe). Dere må bare leve slik dere selv ønsker. Men å korrigere andre voksne på jobb fordi de bruker ord feil - eller feil ord - er ikke noe jeg vil anbefale. Man blir fort sett på som et nedlatende moralpoliti. Og er du nå så sikker på at du aldri har sagt eller gjort noe «ugreit» selv da? Jeg jobbet med en som omtalte kona si for «kjerringa». Det falt meg ikke inn å korrigere det. Det er ikke min jobb rett og slett. Anonymkode: 9df34...bce Nå snakket jeg generelt om prinsippet "voksenkjeft" og at det ble sagt at man ikke skulle gi folk voksenkjeft. Det synes jeg man kan. Anonymkode: 5d556...a1e 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #260 Skrevet 11. oktober 2024 Internt uten påhørere bruker vi ord som neger, sandneger, bomullplukker, fittekjerring, feite faen, jødetapp, shalomsvarting osv. Ventilering🤷🏼♂️ Anonymkode: a16ab...ed2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå