Sefanja Skrevet 10. oktober #161 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Johan Golden sa han er neger i beste sendetid på NRK, så jeg bruker han som referanse hvis noen klager. Anonymkode: da54c...fe8 I nytt på nytt ja. Og hans far er jo det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #162 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 0.21): Det er ikke lenger et ok ord å bruke, så da kan man jammen ha seg for god til å bruke det også. Både eldre som unge. Jeg ville nok også ha blitt tatt på senga, som du. Jeg ville muligens ha irettesatt henne uten å tenke meg om, da jeg synes det er fryktelig barnslig å kalle folk det ordet. Jeg ville korrigert/irettesatt barnet mitt, eller i hvert fall tatt en god prat om dagens sosiale betydning av ordet. Selv mi oldemor på 96 vet at man ikke sier det ordet om det ikke er snakk om hån, nedverdigelse, mobbing eller lignende. Hadde jeg fått tenkt meg om, vet jeg ikke om jeg ville sagt noe. Jeg vet ikke hva jeg skulle ha sagt heller. At man eventuelt har ei god tone med mørkhuda personer, hvor ordet blir en del av kommunikasjonen eller hva man skal si, er jo en helt annen ting. Hvor bor dere som sier at neger er innafor? Det er det ikke her jeg bor. Ikke litt engang. Anonymkode: ef74b...f5e Jeg bor i Oslo, og sier det er innafor. Jeg bruker det ikke selv lenger, men brukte det mye da jeg ble aktiv i antirasisme og ble ble med i amnesti . Jeg mener at det totalt bom og gjøre ordet « nigger « og usas historie til og handle om order neger, som absolutt ikke er rasistisk. Jeg synes det er rart at oldemoren din på 96 vet det du skriver, da må noen ha banket det inn. Hun har vel brukt ordet i nesten 80 år før det ble snakk om nedverdigelse, mobbing og hån. jeg synes det er helt sjukt at man forandrer litteratur, endre navn på sjokolade, kaffe og kaker fordi noen syntes at alt mørkt ble så negativt . Jeg bruker ikke ordet selv, men stusser ikke et sekund om andre, spesielt de som er eldre enn meg , bruker det. Anonymkode: ff70c...8fe 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #163 Del Skrevet 10. oktober På jobb kan vi bruke ord som «jævla fitte, hore, feite faen» etc. Det er en ventilering som tar brodden av frustrasjon. Anonymkode: a16ab...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #164 Del Skrevet 10. oktober Sefanja skrev (11 minutter siden): I nytt på nytt ja. Og hans far er jo det. Og poenget er? Anonymkode: da54c...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #165 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Johan Golden sa han er neger i beste sendetid på NRK, så jeg bruker han som referanse hvis noen klager. Anonymkode: da54c...fe8 Tv- programmet hans « kunsten og være neger» , ble sletta fra nrk appen hvis jeg ikke husker feil. Sykt. Anonymkode: ff70c...8fe 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #166 Del Skrevet 10. oktober Jeg har en kollega som tidvis omtaler kollegaer som «retarded» og tilbakestående. Tenker du har sluppet billig unna. Hun er nord-trønder da, så hun sier det med et glimt i øyet. Anonymkode: 70e97...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 10. oktober #167 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 9.54): Sjansen for at kollegaen noen gang trenger å fortelle noen at de er neger er ikke så veldig stor. De fleste av dem vet det nok allerede. Går du rundt og sier til folk: "Hei, du er mørkhudet. Anonymkode: da54c...fe8 Nei, men jeg har aldri hat behov for å si neger i noen anen seting heller. Det er helt klart folk som av en eller annen grun føler behov for å si dette foran mørke folk også. Hadde ei vennine som fikk slike kolegaer, det var en stor del av grunen til at hun slutet i jobben veldig fort. Hun orket ikke å ta kampen med kolegaene, å når jeg ser hvordan mange reagerer i denne tråden tror jeg det var lurt av henne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #168 Del Skrevet 10. oktober Jeg er en mørkhudet person, og har ikke blitt kalt neger siden jeg gikk på barneskolen for snart 30 år siden. Så dette er noe de fleste har fått med seg at ikke er greit, selv om de er tøffe her inne som anonyme på kvinneguiden. Alle forstår at det er nedsettende å bli kalt for eksempel "soper" som homofil. Alle forstår at det er nedsettende for kvinner å bli beskrevet som "hore", eller "ludder" osv. Men det er vel sånn at mennesker er noe dritt uansett og det er lite man gjøre for å påvirke andres holdninger. Anonymkode: 8838f...c34 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #169 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 8.01): Nei, TS, det er ikke din jobb å oppdra voksne folk. Du har overhodet ikke noe med å «korrigere» kollegers språkbruk. Tenk selv, hvor glad hadde du blitt for å bli «korrigert» i plenum av en kollega? Korrigerer du folk som ikke uttaler ord riktig, som ikke sorterer søppel, som kjører en bensinslukende bil? Er du helt sikker på at du er perfekt selv? Dette er oppskriften på å bli sett på som en skinnhellig bedreviter. Anonymkode: 9df34...bce Dette er jo helt bak mål da. Du mener vi skal godta all språkbruk fordi vi ikke skal korrigere noen? Hvis jeg kommer på jobb og kaller deg idiot, stygg, dum, bleik, feit osv så skal jeg få lov til det? Og alle må godta det? Anonymkode: fbbfc...1d8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare innom en tur Skrevet 10. oktober #170 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.40): Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv. Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger. Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90. Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det. Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega. Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om. Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere? N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. Anonymkode: 275ff...145 Du trenger ikke si noen ting. På jobben er det best å passe sine egne saker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 10. oktober #171 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 9.27): Så man skal ikke belære folk i plenum dersom noen bruker ord som kan oppfattes som støtende av andre? Hvis kollegaen din snakker om «sopere», eller «sotrør» så venter du til dere er alene med å si noe for at det ikke skal være nedverdigende? Anonymkode: 8cfc5...3c9 Jeg tenker det er forskjell på skjellsord og et begrep som særlig eldre misbruker av gammel vane. Mitt inntrykk er at de færreste bruker uttrykket for å være rasistisk i dagligtale. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 10. oktober #172 Del Skrevet 10. oktober bare innom en tur skrev (1 time siden): Du trenger ikke si noen ting. På jobben er det best å passe sine egne saker. Ikke hvis det gjelder farlige holdninger. Vi er alle ansvarlige for ordene vi bruker. La oss si en kollega av deg fortalte om at hun var voldelig mot eget barn. Hadde du da tenkt at dette ikke er din sak? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #173 Del Skrevet 10. oktober ALLE i dette landet har visst i over 30 år at ordet "neger" et nedsettende, vanvittig stygt og enormt sårende for mørkhudede å bli kalt, og ekstra ille når hvite sier det. Det er INGEN som bruker dette ordet med mindre de er sosialt tilbakestående. Det er heller ingen unnskyldning å være "eldre", for selv om ts´ kollega skulle vært nær pensjonsalder, vil hun likevel har vært i 30-årene når vi kollektivt fikk så mye kunnskap at vi sluttet å bruke n-ordet. Ts og folk som henne gjør oss alle en tjeneste, og jeg vet at det betyr enormt mye for mørkhudede at de skal slippe å ta alle kampene alene. Kudos til ts for måten hun gjorde det på også. Anonymkode: c7625...fb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #174 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ALLE i dette landet har visst i over 30 år at ordet "neger" et nedsettende, vanvittig stygt og enormt sårende for mørkhudede å bli kalt, og ekstra ille når hvite sier det. Det er INGEN som bruker dette ordet med mindre de er sosialt tilbakestående. Det er heller ingen unnskyldning å være "eldre", for selv om ts´ kollega skulle vært nær pensjonsalder, vil hun likevel har vært i 30-årene når vi kollektivt fikk så mye kunnskap at vi sluttet å bruke n-ordet. Ts og folk som henne gjør oss alle en tjeneste, og jeg vet at det betyr enormt mye for mørkhudede at de skal slippe å ta alle kampene alene. Kudos til ts for måten hun gjorde det på også. Anonymkode: c7625...fb3 Johan Golden er tilbakestående? Anonymkode: da54c...fe8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #175 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Johan Golden er tilbakestående? Anonymkode: da54c...fe8 Fyren er en glitrende satiriker, men langt fra sosialt tilbakestående. Anonymkode: c7625...fb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #176 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fyren er en glitrende satiriker, men langt fra sosialt tilbakestående. Anonymkode: c7625...fb3 Men han har jo brukt ordet neger om seg selv i beste sendetid på NRK og du skrev at folk som bruker ordet neger er sosialt tilbakestående. Bestem deg da. Anonymkode: da54c...fe8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #177 Del Skrevet 10. oktober Tom. min mormor på 95 vet at man ikke sier det. Jeg hadde sagt noe som "oj, det ordet kan du ikke si, det er lenge siden det". Og hadde vedkommende protestert hadde jeg gått til ledelsen. Det er klare retningslinjer på jobben min i hvert fall, det er ikke greit. Anonymkode: 3482a...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #178 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men han har jo brukt ordet neger om seg selv i beste sendetid på NRK og du skrev at folk som bruker ordet neger er sosialt tilbakestående. Bestem deg da. Anonymkode: da54c...fe8 Du kan selvsagt fortsette å gå rundt og si neger "fordi johan golden", men du fremstår som usympatisk og en som bare er ute etter å såre den massive majoriteten av mørkhudede som ber oss om å IKKE bruke ordet. For de fleste er vel dette et lett valg. Anonymkode: c7625...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #179 Del Skrevet 10. oktober Jeg tilhører den eldre garde, og innrømmer at jeg tidvis bruker ordet neger. Jeg finner rett og slett ikke et bedre ord. Og for meg er ikke neger negativt. Det beskriver bare en person med veldig mørk hudfarge. Og ja, jeg vet at i USA er begrepet mye verre ladet, Men vi er i Norge. For meg er ordet afrikansk helt feil. Det finnes hvite mennesker som har bodd i Afrika i generasjoner. Dessuten er det rimelig stor forskjell kulturelt sett på f.eks en amerikansk "neger" og en som er fra f.eks en liten landsby i Afrika. Ja, jeg vet at mange sier at vi skal bruke ordet "svart" og/eller "melaninrik"(?). Etter mine erfaringer og møter med "svarte" og "melaninrike" i Norge, har ingen av dem hatt motforestilinger mot ordet neger. I USA går jeg utifra at det helt andre forhold. Anonymkode: 794f1...cf1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #180 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ALLE i dette landet har visst i over 30 år at ordet "neger" et nedsettende, vanvittig stygt og enormt sårende for mørkhudede å bli kalt, og ekstra ille når hvite sier det. Det er INGEN som bruker dette ordet med mindre de er sosialt tilbakestående. Det er heller ingen unnskyldning å være "eldre", for selv om ts´ kollega skulle vært nær pensjonsalder, vil hun likevel har vært i 30-årene når vi kollektivt fikk så mye kunnskap at vi sluttet å bruke n-ordet. Ts og folk som henne gjør oss alle en tjeneste, og jeg vet at det betyr enormt mye for mørkhudede at de skal slippe å ta alle kampene alene. Kudos til ts for måten hun gjorde det på også. Anonymkode: c7625...fb3 Tror du kan fjerne noen år, og nei « alle « i Norge har ikke visst. For 30 år siden kunne du spise negerbolle imens du leste Pippi langstrømpe, og sang om negerbarna i Afrika . Programmet kunsten og være neger ,som er fjernet fra ,nrk var ikke engang påtenkt. Det skjedde helt plutselig at noen fant ut at neger var et negativt ord , også spredte det seg . Uten en god forklaring egentlig. det var ikke et nedsettende og sårende uttrykk før noen bestemte at det var det. Det betyr mørk. Så hvorfor i alle dager er da greit og si mørkhudet? Det gir jo ingen mening. Forskjellen på neger / mørk / mørkhudet er vel måten og sammenhengen det blir sagt på, for det betyr jo det samme. Anonymkode: ff70c...8fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå