Gå til innhold

Kollega sa «neger» - hvordan si ifra på en ok måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du skal ikke si noe, da det fortsatt er helt vanlig å si blant oss eldre. Det er ikke rasisme bak ordet. Det er enkelt og greit en beskrivelse av en person. 

Anonymkode: 16adb...bc7

Oss eldre? Hvor gammel er "eldre"? Min far er godt over 80 og bor på bygda. Til og med han har fått med seg at man ikke bruker det ordet lenger. 

Og det har han gjort uten korrigering fra oss "barna".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Å omtale noen som neger og kalle noen neger er vel strennt talt det samme? 

Nei, ikke nødvendigvis.

Kall kan man gjøre direkte til personen det gjelder. Omtale gjør man ikke direkte til personen det gjelder.

Anonymkode: da54c...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (4 minutter siden):

I vår familie er tre mørke asiater og to lyshudede, så ingen rasisme her, selv om jeg opplever TS som den ufine. Å belære andre voksne mennesker i plenum er nedverdigende. Om dette er en fanesak for TS kunne hun nevnt det på tomannshånd. 

Så man skal ikke belære folk i plenum dersom noen bruker ord som kan oppfattes som støtende av andre? Hvis kollegaen din snakker om «sopere», eller «sotrør» så venter du til dere er alene med å si noe for at det ikke skal være nedverdigende?

Anonymkode: 8cfc5...3c9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (2 minutter siden):

Oss eldre? Hvor gammel er "eldre"? Min far er godt over 80 og bor på bygda. Til og med han har fått med seg at man ikke bruker det ordet lenger. 

Og det har han gjort uten korrigering fra oss "barna".

Jeg er midt i livet, bor i byen, har utdannelse og jobb og skal til Montenegro på ferie.
Skal jeg skamme meg eller kalle landet for noe annet?
Hva blir det neste tulleforbudet ?
Betegnelser som advokat, byråkrat, politiker, bilselger osv kan også brukes i nedsettende kontekst.

Anonymkode: ed68d...977

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så man skal ikke belære folk i plenum dersom noen bruker ord som kan oppfattes som støtende av andre? Hvis kollegaen din snakker om «sopere», eller «sotrør» så venter du til dere er alene med å si noe for at det ikke skal være nedverdigende?

Ja, det er det gjennomgående paradokset. De er rørende opptatt av følelsene til personer som snakker nedsettende om andre, mens de omtalte personene er "snøflak" for å bry seg. 

Anonymkode: c7625...fb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men kollegaen i hi kalt ingen neger, hun omtalte noen som ikke var til stedet som neger.

Og nøyaktig HVA gjør det saken bedre? Hva vet vi om barna til de andre kollegene? Kanskje de er svarte? Andre folk som indirekte kan ha vært til stede, og som blir svært såret (og redd!) når folk helt hemningsløst bruker et ord som ALLE i dag vet er nedsettende og sårende for de det gjelder? Det er SÅ BRA at det finnes folk som ts, som gjør at svarte og undertrykkede mennesker slipper å alltid måtte ta kampen selv. Uten ts blir det aldri fremgang. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Josephine skrev (23 minutter siden):

I vår familie er tre mørke asiater og to lyshudede, så ingen rasisme her, selv om jeg opplever TS som den ufine. Å belære andre voksne mennesker i plenum er nedverdigende. Om dette er en fanesak for TS kunne hun nevnt det på tomannshånd. 

Er det virkelig bælering å påppeke at det er lenge siden man har hørt et ord? Jeg greier faktisk ikke å formulere en mer forsiktig måtte å si i fra på!

Uanset hvorfor skal man ikke tåle å snake om det man selv velger å si? Er det greit å si neger må det jo være greit å snake om det? Alle hørte jo hva dama sa, det var ikke TS som dro det inn i samtalen heller. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og nøyaktig HVA gjør det saken bedre? Hva vet vi om barna til de andre kollegene? Kanskje de er svarte? Andre folk som indirekte kan ha vært til stede, og som blir svært såret (og redd!) når folk helt hemningsløst bruker et ord som ALLE i dag vet er nedsettende og sårende for de det gjelder? Det er SÅ BRA at det finnes folk som ts, som gjør at svarte og undertrykkede mennesker slipper å alltid måtte ta kampen selv. Uten ts blir det aldri fremgang. 

Neger er ikke nedsettende. 

Nigger er nedsettende.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er midt i livet, bor i byen, har utdannelse og jobb og skal til Montenegro på ferie.
Skal jeg skamme meg eller kalle landet for noe annet?
Hva blir det neste tulleforbudet ?
Betegnelser som advokat, byråkrat, politiker, bilselger osv kan også brukes i nedsettende kontekst.

Dette er like tullete som de mennene som sa «kan vel ikke gi damer klem eller snakke med dem mer» i kjølvannet av MeToo.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men kollegaen i hi kalt ingen neger, hun omtalte noen som ikke var til stedet som neger.

Aha, så da er det greit da. 

Anonymkode: 52613...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, ikke nødvendigvis.

Kall kan man gjøre direkte til personen det gjelder. Omtale gjør man ikke direkte til personen det gjelder.

Har det noe å si da? Enten er det greit å si et ord, eller så er det ikke greit vel? Synes du TS skulle late som hun syntes det var greit, helt til dama sa det til noen og så reagere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke "på en pen måte" synker inn hos noen som fortsatt bruker det ordet. 

Anonymkode: 4d037...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med tanke på at kollegaen ble flau da ts påpekte elefanten i rommet er det håp. Detter er jo egentlig en solskinnshistorie og nøyaktig slik det bør gjøres. Det hadde vært langt verre om kollegaen etterpå insisterte på at "faktisk er neger et kjempesnilt ord faktisk og dessuten er det MEG det er synd på" som er gjennomgangsargumentene til gjengen her inne... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Har det noe å si da? Enten er det greit å si et ord, eller så er det ikke greit vel? Synes du TS skulle late som hun syntes det var greit, helt til dama sa det til noen og så reagere? 

Sjansen for at kollegaen noen gang trenger å fortelle noen at de er neger er ikke så veldig stor. De fleste av dem vet det nok allerede. 

Går du rundt og sier til folk: "Hei, du er mørkhudet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS sa jo fra på en veldig penn måte og dama beklaget jo. Så tror det varierer veldig fra person til person. Noen har faktisk ikke fåt det med seg, mens andre er krenka over at noen ka antyde at de skal ta hensyn til andre. Uanset tenker jeg det aldri skader å si i fra!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd, nedsettende ytringer, avsporing, latterliggjøring, forherligelse av brudd på norsk lov og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 9.00):

Er man ufyselig hvis man sier et ord feil? 

Anonymkode: 03f85...1fd

Nei, men hvis man fortsetter å bruke et slikt ord etter at man er gjort oppmerksom på hva det betyr nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 8.33):

Egentlig bare en beskrivelse av farge (eller mangel på farge)

Hysteriet rundt n-ordet har gått helt av hengslene og er drevet av selvrettferdige, perspektivløse idealister.
Ordet negro betyr i mange språk farget eller svart , og praktiseres i stedsnavn og fargebeskrivelser som er mye eldre enn rasemotsetningene i USA og sør-Afrika.

Hvis idealistene har en plan om å være konsekvente, må land som Monte Negro, elver som Rio Negro eller vin som Gato Negro bytte navn. Dette blir i så fall bare dustete og latterlig.

Men hvis du ikke er mørkhudet selv, så er det vel ikke vanskelig å bruke ett annet ord? Det er over 20 år siden det var ok å si det ordet. Er det så vanskelig å tilpasse seg nåtid?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 9.42):

Neger er ikke nedsettende. 

Nigger er nedsettende.

Hvis du har en annen hudfarge enn svart selv, så er det ikke opp til deg å definere

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (3 minutter siden):

Hvis du har en annen hudfarge enn svart selv, så er det ikke opp til deg å definere

Johan Golden sa han er neger i beste sendetid på NRK, så jeg bruker han som referanse hvis noen klager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...