AnonymBruker Skrevet 9. oktober #61 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv har jeg sluttet å bruke ordet, men jeg synes det er problematisk ikke å bruke det i noen settinger. Ikke alle mørkhudede er negere, så det er ikke så lett å bytte ut det ene ordet med det andre. Som politi på leting etter en mistenkt eller savnet er det for eksempel viktig med et eksakt signalement. En mørk inder kan være like mørk i huden som en lys neger, men det er vel feil å kalle ham neger. Og hvis vi bare bytter ut ordet neger med svart, så er det noen av de som er ganske svarte i huden som ikke kan kalles svart. Jeg synes jo også dette opplegget er litt latterlig siden neger aldri har vært et belastet ord i norsk språk, i motsetning til nigger. Men jeg ser ikke noe poeng i å si et ord mange misliker. Anonymkode: 2e5fe...419 Hva babler du om? Ordet i seg selv er jo ikke veldig spesifikt? Jeg kan ikke komme på en eneste situasjon hvor ordet trengs å brukes. … Ts: Å bruke ordet er virkelig harry, forstår godt at du ble satt ut! Jeg hadde vertfall blitt veldig overrasket over at noen rundt meg fortsatt brukte det, selv om man ikke akkurat velger kollegaer selv. Tror jeg også må lete flere år tilbake i hukommelsen for å finne et tilfelle hvor noen brukte det rundt meg (KG, spesielt klokka 03 på natta, teller selvsagt ikke). Det sagt så tenker jeg at ut ifra reaksjonen hennes så er det ikke mer å si her, hun virker å ha skjønt det selv og tar det forhåpentligvis til etterretning. Anonymkode: 569c3...b40 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #62 Del Skrevet 9. oktober Synes du sa fra på en helt ok måte. Mennesker må tåle å få høre sånt. Vi har en åpen og ærlig kultur på arbeidsplassen, og vi sier ifra om ting. Ja, så ble hun lei seg og det ble kleint. Det går over. Bedre med en sånn kultur enn der man aldri tør si ifra om ting. Ingen vits i å bry seg om alle de som kaller alle for snøflak. De mener alle skal tåle ting og at de skal få ha ytringsfrihet, men de tåler ikke å bli sagt ifra til selv, som du ser godt av denne tråden. Anonymkode: 8c5ae...de9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #63 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du skal ikke si noe, da det fortsatt er helt vanlig å si blant oss eldre. Det er ikke rasisme bak ordet. Det er enkelt og greit en beskrivelse av en person. Anonymkode: 16adb...bc7 Ja, for det er avsenderen, hvite personer, som er de som skal ha mest å si i forhold til om ordet oppleves støtende. Ikke de som ordet faktisk brukes om 🙄 Jeg er så lei av det argumentet om at du ikke mener noe vondt med det. Jeg kan vel dra til deg i trynet også da, så lenge jeg ikke mener noe vondt eller rastisk med det, og ikke får vondt i min hånd. Ikke så farlig med deg og hvordan du tar det. Det ligger en historikk med rasisme i språket her som du bare nekter å ta innover deg. Det jeg ikke forstår, er at det er en så vanvittig liten ting å bare prelle av seg. Jeg tror du vil klare å leve et godt liv uten å måte bruke neger, skinkerytter, pakkis, nigger, mulatt, hore, guling osv. You can do it! TS: Trenger ikke si noe mer, virker jo som det ble mer enn dramatisk nok rundt lunsjbordet. Anonymkode: 8ceec...592 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #64 Del Skrevet 9. oktober Bruker ordet svart innimellom (som de sier black på engelsk). Er selv mix og er ikke noe rasist🤷🏻♀️ Anonymkode: 973c3...dd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #65 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun ble lei seg, sa unnskyld osv. Anonymkode: 275ff...145 Da lar du det fare. Anonymkode: 3ab5c...32a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #66 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bruker ordet svart innimellom (som de sier black på engelsk). Er selv mix og er ikke noe rasist🤷🏻♀️ Anonymkode: 973c3...dd8 Svart er da greit å si? Anonymkode: 3ab5c...32a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #67 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv. Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger. Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90. Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det. Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega. Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om. Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere? N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. Anonymkode: 275ff...145 Dette ordet har vært lenge i språket vårt, og mange bruker det uten noen ond hensikt overhodet. Etter min mening ingenting rasistisk i det. Synes det går for langt i slike tolkninger som at dette er galt. Anonymkode: ec6dd...6a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #68 Del Skrevet 9. oktober Neger er jo ikke noe negativt eller rasistisk. Anonymkode: bab27...033 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 9. oktober #69 Del Skrevet 9. oktober Jeg synes det er bra du sa fra, og det er ikke vits i å si noe mer ut ifra situasjonen. Alle brukte det ordet før i tiden, for da var det et nøytralt ord. Nå blir det oppfattet som nedsettende, og det bør hun være klar over. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #70 Del Skrevet 9. oktober Det syns jeg både du og hun håndterte fint. Du sa i fra på en ålright måte, hun ble flau og beklaget seg. Du, og andre (og jeg) forstår henne (det glapp) , og absolutt deg (ikke hørt det ordet på lenge!) . Jeg skjønner ikke hvordan og hvorfor du eller hun skulle sagt eller gjort noe annet, eller hvorfor du tenker mer på dette. Anonymkode: bc3ba...10b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #71 Del Skrevet 9. oktober Stor forskjell på ordet neger og ordet n*gger. Å så lenge man ikke sier det oppi ansiktet til folk så ser jeg seriøst ikke problemet. Anonymkode: d6ac8...3e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #72 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stor forskjell på ordet neger og ordet n*gger. Å så lenge man ikke sier det oppi ansiktet til folk så ser jeg seriøst ikke problemet. Anonymkode: d6ac8...3e8 Nei, er jo mye bedre å si det bak ryggen deres. Anonymkode: 8c5ae...de9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #73 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som insisterer på å bruke ordet neger, insisterer dere også på å bruke andre utdaterte ord som «mongoloid» om personer med Downs syndrom og «åndssvak» om en person med psykisk utviklingshemming? «Dverg» om kortvokste personer? «Lapp» om samer? Anonymkode: 8cfc5...3c9 Aldri hørt ordet åndssvak bruk om psykisk utviklingshemmede. Kortvokst er akkurat det samme som dverg og derfor lett å bruke. Lapp har aldri være vanlig å bruke her jeg bor, så har alltid brukt same. Det finnes ikke et tilsvarende ord som never. Svart er ikke det samme - ikke alle negre er svarte. Mørkhudet er heller ikke det samme - ikke alle mørkhudede er negre. Afro-amerikaner funker heller ikke - ikke alle negre bor i USA. Neger er et utrolig presist ord. Anonymkode: da54c...fe8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #74 Del Skrevet 9. oktober Jeg er mørkhudet og har av og til hørt folk bruke det ordet, som regel eldre. Tenker ikke noe særlig over det da det for meg betyr egentlig bare mørkhudet person. Jeg synes generelt at folk blir krenket for absolutte alt for tiden. Hvis noen hadde sagt din jævla neger eller negerkjerring så hadde jeg sett på det som negativt men allikevel tenkt at det er den andre som har et problem og ikke jeg. Har aldri opplevd rasisme i Norge, ikke som jeg har oppfattet som rasisme i alle fall. Men jeg selv føler at det er en del innvandre her som ikke ønsker å integrere seg og snakker ned om nordmenn. For eks jobbet sammen med en del damer fra Thailand og Filippinene. De snakket kun sitt språk, spiste ikke maten fra kantina, men hadde riskoker gjemt i garderoben og tok med seg mat som stinket overalt. Så akkurat der og da følte jeg meg litt rasistisk da jeg sa at nå bor vi i Norge og noe av kulturen burde vi tilpasse oss. På lik linje hvis en nordmann flytter til Thailand så må den personen også tilpasse seg der. Nå skrev jeg litt mer enn hva du spurte etter, men et tips er at livet blir så mye enklere når man bare gir litt faen. Ikke bli krenket for alt. Utifra reaksjonen til din kollega så mente hun ikke noe vondt med det. Ordet Neger i seg selv er ikke rasistiske, men blir brukt ofte av rasister og negativt. Derfor er det lurt å unngå å bruke det ordet. Anonymkode: 852aa...dc9 3 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 9. oktober #75 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes reaksjonen var innafor, det går fint å leve uten å kalle noen never. Du sa jo ikke noe galt, du ble overrasket. Bare la det ligge, ingen av dere har egentlig ansvar for hverandres følelser, men vi har alle et ansvar om å ikke bruke avlags ord og utrykk som er nedsettende. En liten historie. I en jobb innen helse fikk vi en ny vikar, han var mørk i huden. Den ene pleieren som hadde opplæring med han sa til pasientene (eldre) at hun hadde med en neger til dem. Til og med flere gamle reagerte på at hun sa det ordet. Anonymkode: f4107...c0e Det er så dumt å bruke det ordet. Skjønner at ts reagerte. Det finnes så utrolig mange andre ord å beskrive folk på. Det er som å advare pasienter om noe de selv kan se, på en måte som ikke er positiv. Som mennesker er vi bare en rase som overlevde, og det er homo sapiens. Blir bare fjernt. Som å si: Jeg har med ei feit og lesbisk lege fra Molde på visitten i dag. De tre faktorene har ingenting med jobben denne sykehjemslegen skal gjøre. Men ts, du sa fra og mer kan ikke du gjøre. Det er mange som misbruker ytringsfriheten sin, og det er dem selv det går utover 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 9. oktober #76 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Aldri hørt ordet åndssvak bruk om psykisk utviklingshemmede. Kortvokst er akkurat det samme som dverg og derfor lett å bruke. Lapp har aldri være vanlig å bruke her jeg bor, så har alltid brukt same. Det finnes ikke et tilsvarende ord som never. Svart er ikke det samme - ikke alle negre er svarte. Mørkhudet er heller ikke det samme - ikke alle mørkhudede er negre. Afro-amerikaner funker heller ikke - ikke alle negre bor i USA. Neger er et utrolig presist ord. Anonymkode: da54c...fe8 Melaninrik er ett godt nok ord. Skole for åndsvake var jo skole for utviklingshemmede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #77 Del Skrevet 9. oktober Sefanja skrev (4 minutter siden): Melaninrik er ett godt nok ord. Skole for åndsvake var jo skole for utviklingshemmede Nei, melaninrik er ikke et godt nok. Det omfatter flere enn bare negre. Jeg har aldri hørt om skole for åndssvake. Anonymkode: da54c...fe8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 9. oktober #78 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Personen som har hjernevasket hun til å bli fornærmet av ordet er jo den som er slem her. Jeg kjenner mange mørkhudete som ikke kunne brydd seg mindre om ordet neger, fordi de har sosiale antenner nok til å skjønne om noen angriper de eller ikke. Om du er overvektig for eksempel, så klarer jo du å skille om noen sier noe ala: To tredjedel av nordmenn er overvektige, dette er ikke en sunn trend. Eller om de sier: Fy faen for en feit ekkel jævel du er, dra deg vekk så jeg slipper å se på deg ditt fleskeberg! Eller..? Anonymkode: add00...54c Så alle disse mørke menneskene har uopfordret fortalt deg at de liker å bli kalt neger? De bare følte for å fortele deg dette, uten noen oppfordring fra deg? Eller er det mulig at din holdninger har skint gjenom her? At de ikke orker å ta kampen og lar deg tro de ikke bryr seg? Jeg har flere venniner som ALDRI hade orket å si i fra om at de ble såret, bare se på hylekore her om hvor greit det er å si sårende ting "for det er jo bare ord". Flere skriver jo rett ut at de blir sinte av at folk skal bry seg om hvordan de blir omtalt. Har ei vennine som hadde kolegaer som "ikke så problemet" akurat som deg, hun skiftet heller jobb en å skulle ta denne kampen. Kansje du er en av kolegaene hennes som går rundt å tror hun ikke bryde seg siden hun ikke orket å ta kampen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 9. oktober #79 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, melaninrik er ikke et godt nok. Det omfatter flere enn bare negre. Jeg har aldri hørt om skole for åndssvake. Anonymkode: da54c...fe8 Det at du synes det er viktig å presist skille på hudfarger, er jo ikke relevant. Og at du ikke har hørt om ett ord betyr ikke at det ikke ble brukt til langt ut på 1900- tallet 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krist1an Skrevet 9. oktober #80 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå