AnonymBruker Skrevet 8. oktober #41 Del Skrevet 8. oktober Brunello skrev (2 minutter siden): Alle vet at det bare er de mest harry og uintelligente som bruker ordet ute blant folk. 💯 Anonymkode: 781f8...568 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaggyReggie Skrevet 8. oktober #42 Del Skrevet 8. oktober Heia! Syns du takla situasjonen fint eg, TS. Snakk gjerne med kollegaen din om det om du føler behov for det. Å bruke N-ordet for å beskrive folk i dag er ikke greit! Og at det var greit på 70-talet eller at "det har eg då alltid sagt" forsvarar ikkje dagens bruk. N-ordet blei brukt for å undertrykke, fordumme og utnytte afrikanarar som slavar i mange hundre år. Eg er heilt einig i at ein ikkje skal la seg krenke av alt her i verda. Men å snakke nedlatande om andre folkeslag, mobbe og vere ekle bør vi halde oss for gode til! Sjølv om du ikkje meiner noko rasistisk i din bruk av n-ordet, så er det eit problematisk ord. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #43 Del Skrevet 8. oktober Kan man ikke bare si mørkhudet? Må dere bruke neger? Min svigerinne er født i Afrika, bor her nå. Trist om folk kaller henne neger. Hun er et nydelig og snilt menneske. Vet hun blir lei seg når folk sier neger. Kan dere ikke bare droppe det? Hun og min bror har tre barn, en er lys som min bror, de andre to ser mer afrikanske ut. Trist å tenke på at i den søskenflokken skal de to yngste kanskje bli kalt neger. Blir faktisk veldig veldig lei meg av det. De er små nå. Er det noe de skal høre når de er født her og er norske like mye som oss hvite, blonde og med blå øyner. Sånn som han eldste er. Men han er jo like mye «neger» som de andre da, men slipper betegnelsen fordi han ble lys som sin far? Han er jo halvt afrikaner han og.,. Anonymkode: 12239...3fa 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #44 Del Skrevet 8. oktober Hadde en kollega kommet til meg og fortalt at hun eller han ble støtt av at jeg sa ordet neger, hadde jeg aldri sluttet å le tror jeg. Og ja, jeg er ung. Anonymkode: e3519...117 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #45 Del Skrevet 8. oktober Tenk hvor vi hadde vært (eller ikke, det er deprimerende) dersom ingen noen gang stod opp for og støttet sine medmennesker. Det er ikke akkurat denne holdningen som har brakt verden fremover, for å si det forsiktig. Anonymkode: c7625...fb3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #46 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan man ikke bare si mørkhudet? Må dere bruke neger? Min svigerinne er født i Afrika, bor her nå. Trist om folk kaller henne neger. Hun er et nydelig og snilt menneske. Vet hun blir lei seg når folk sier neger. Kan dere ikke bare droppe det? Hun og min bror har tre barn, en er lys som min bror, de andre to ser mer afrikanske ut. Trist å tenke på at i den søskenflokken skal de to yngste kanskje bli kalt neger. Blir faktisk veldig veldig lei meg av det. De er små nå. Er det noe de skal høre når de er født her og er norske like mye som oss hvite, blonde og med blå øyner. Sånn som han eldste er. Men han er jo like mye «neger» som de andre da, men slipper betegnelsen fordi han ble lys som sin far? Han er jo halvt afrikaner han og.,. Anonymkode: 12239...3fa Personen som har hjernevasket hun til å bli fornærmet av ordet er jo den som er slem her. Jeg kjenner mange mørkhudete som ikke kunne brydd seg mindre om ordet neger, fordi de har sosiale antenner nok til å skjønne om noen angriper de eller ikke. Om du er overvektig for eksempel, så klarer jo du å skille om noen sier noe ala: To tredjedel av nordmenn er overvektige, dette er ikke en sunn trend. Eller om de sier: Fy faen for en feit ekkel jævel du er, dra deg vekk så jeg slipper å se på deg ditt fleskeberg! Eller..? Anonymkode: add00...54c 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #47 Del Skrevet 8. oktober Har også et par kollegaer som har brukt ordet neger noen ganger. Jeg bruker det ikke selv, men hvorfor skulle jeg legge meg borti at andre sier det en gang eller tre? Slapp av. Anonymkode: 6283f...3e6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #48 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Personen som har hjernevasket hun til å bli fornærmet av ordet er jo den som er slem her. Jeg kjenner mange mørkhudete som ikke kunne brydd seg mindre om ordet neger, fordi de har sosiale antenner nok til å skjønne om noen angriper de eller ikke. Om du er overvektig for eksempel, så klarer jo du å skille om noen sier noe ala: To tredjedel av nordmenn er overvektige, dette er ikke en sunn trend. Eller om de sier: Fy faen for en feit ekkel jævel du er, dra deg vekk så jeg slipper å se på deg ditt fleskeberg! Eller..? Anonymkode: add00...54c Nok en fasit. de eller fleste begynner å bli trøtt av denne intetsigende debatten nå Anonymkode: 35d19...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #49 Del Skrevet 8. oktober Er utlending selv. Ville ikke gjort noe. Herregud Anonymkode: f7903...49b 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #50 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er utlending selv. Ville ikke gjort noe. Herregud Anonymkode: f7903...49b De aller fleste tenker sånn. Ingen grunn til å bry seg om de 38 personene andre som desperat prøver å tenke noe annet Anonymkode: 35d19...34b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaggyReggie Skrevet 8. oktober #51 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Personen som har hjernevasket hun til å bli fornærmet av ordet er jo den som er slem her. Jeg kjenner mange mørkhudete som ikke kunne brydd seg mindre om ordet neger, fordi de har sosiale antenner nok til å skjønne om noen angriper de eller ikke. Om du er overvektig for eksempel, så klarer jo du å skille om noen sier noe ala: To tredjedel av nordmenn er overvektige, dette er ikke en sunn trend. Eller om de sier: Fy faen for en feit ekkel jævel du er, dra deg vekk så jeg slipper å se på deg ditt fleskeberg! Eller..? Anonymkode: add00...54c Hei, Det er opp til mottakar å bestemme kva som er sårande og ikkje, ikkje du. Sjølv om venene dine toler å bli kalla neger, så betyr ikkje det at alle vil bli kalt det. N-ordet har særleg dårlege assosiasjonar blant svarte i nordamerika, då det framdeles er med på å undertrykke og diskriminere etterkomarar etter slavar. Det er dermed ikkje sikkert at dine mørkhuda vener har dei same negative assosiasjonar til ordet. Men historisk har n-ordet vore med på å legitimere slaveri, og derfor er det problematisk. Utfordrar deg til å spørje venene dine kva dei tenker om å bli kalt n-ordet! 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 8. oktober #52 Del Skrevet 8. oktober Hvordan du skal drive med voksenopplæring på jobben, altså.. Nei. 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #53 Del Skrevet 8. oktober RaggyReggie skrev (15 minutter siden): Hei, Det er opp til mottakar å bestemme kva som er sårande og ikkje, ikkje du. Sjølv om venene dine toler å bli kalla neger, så betyr ikkje det at alle vil bli kalt det. N-ordet har særleg dårlege assosiasjonar blant svarte i nordamerika, då det framdeles er med på å undertrykke og diskriminere etterkomarar etter slavar. Det er dermed ikkje sikkert at dine mørkhuda vener har dei same negative assosiasjonar til ordet. Men historisk har n-ordet vore med på å legitimere slaveri, og derfor er det problematisk. Utfordrar deg til å spørje venene dine kva dei tenker om å bli kalt n-ordet! Helt klart. Og for ikke å snakke om at svarte i vedkommedes omgangskrets muligens ikke vil våge å si imot han. Han insisterer jo allerede på å bruke dette nedsettende begrepet om dem, hva mer er han villig til å gjøre da? En høyst reell og forståelig frykt svarte vil kunne kjenne på rundt slike folk. Jeg eg glad det finnes folk som ts der ute (heldigvis er også de fleste slik). Anonymkode: c7625...fb3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 9. oktober #54 Del Skrevet 9. oktober (endret) Det er ikke et ord jeg bruker, men har vanskelig for å ta den språkdebatten seriøst når hudfargen din skal avgjør hvilken ord du kan bruke. Enten er det greit for alle eller ingen. Endret 13. oktober av Gregarious 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #55 Del Skrevet 9. oktober Jeg syns du overreagerer. Men er jo typisk for tiden vi lever i å overreagerer og bli krenket på andre vegne 🙄 Anonymkode: 569a6...2d0 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #56 Del Skrevet 9. oktober Rart ikke vinen Gato Negro må bytte navn. Jeg blir så kreeeeenka! Negro er krenkende! Selv om gato negro bare betyr svart katt. Hadde nok blitt ramaskrik og krenkehysteri ut av en annen verden om vinen plutselig byttet navn til Negerkatt 😂 Anonymkode: 881b3...10a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #57 Del Skrevet 9. oktober Synes reaksjonen var innafor, det går fint å leve uten å kalle noen never. Du sa jo ikke noe galt, du ble overrasket. Bare la det ligge, ingen av dere har egentlig ansvar for hverandres følelser, men vi har alle et ansvar om å ikke bruke avlags ord og utrykk som er nedsettende. En liten historie. I en jobb innen helse fikk vi en ny vikar, han var mørk i huden. Den ene pleieren som hadde opplæring med han sa til pasientene (eldre) at hun hadde med en neger til dem. Til og med flere gamle reagerte på at hun sa det ordet. Anonymkode: f4107...c0e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #58 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv. Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger. Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90. Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det. Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega. Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om. Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere? N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. Anonymkode: 275ff...145 Sier neger jeg også når jeg snakker om mørkhudete.Ikke rasist. Anonymkode: 68aca...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #59 Del Skrevet 9. oktober Selv har jeg sluttet å bruke ordet, men jeg synes det er problematisk ikke å bruke det i noen settinger. Ikke alle mørkhudede er negere, så det er ikke så lett å bytte ut det ene ordet med det andre. Som politi på leting etter en mistenkt eller savnet er det for eksempel viktig med et eksakt signalement. En mørk inder kan være like mørk i huden som en lys neger, men det er vel feil å kalle ham neger. Og hvis vi bare bytter ut ordet neger med svart, så er det noen av de som er ganske svarte i huden som ikke kan kalles svart. Jeg synes jo også dette opplegget er litt latterlig siden neger aldri har vært et belastet ord i norsk språk, i motsetning til nigger. Men jeg ser ikke noe poeng i å si et ord mange misliker. Anonymkode: 2e5fe...419 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #60 Del Skrevet 9. oktober Dere som insisterer på å bruke ordet neger, insisterer dere også på å bruke andre utdaterte ord som «mongoloid» om personer med Downs syndrom og «åndssvak» om en person med psykisk utviklingshemming? «Dverg» om kortvokste personer? «Lapp» om samer? Anonymkode: 8cfc5...3c9 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå