Gå til innhold

Kollega sa «neger» - hvordan si ifra på en ok måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du bør beklage til henne for reaksjonen din. Så lenge det ikke ligger noe ondsinnet bak, har hun overhodet ikke gjort noe galt. Den største feilen her er din reaksjon!

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jge synes du responderte helt fint, jeg. Du behøver ikke si noe mer eller tenke på det. Språket utvilker seg og litt avhengig av bransje(men i de fleste) vil det være ganske uakseptabelt å bruke ordet. De mister nok ikke jobben pga en engangshendelse, men det kan være problematisk å bruke rundt kunder, pasienter, brukere, elever etc. så det kan påvirke arbeidsplassen negativt.

Anonymkode: f0373...9de

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor har du behov for å omtale en gruppe mennesker med ord de opplever som sårende og nedsettende? Og skal du ha oss til å tro at du ville funnet deg i det samme?

Det er ikke forbudt å bruke god, gammeldags folkeskikk. 

Anonymkode: c7625...fb3

Ingen har "behov" for dette. Det er bare et ord.

Anonymkode: ef739...83e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått, TS. Det er nigger som ikke er greit å si. Neger derimot er nøytralt på samme måte som svart og hvit.

Jeg synes du bør si unnskyld til kollegaen din for at du ydmyket henne. Det var dårlig gjort av deg å prøve å få henne til å fremstå som noen hun ikke er. 

Anonymkode: c0d9b...d3a

• Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fasit: neger er bare et ord. 

Anonymkode: 35d19...34b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor har du behov for å omtale en gruppe mennesker med ord de opplever som sårende og nedsettende? Og skal du ha oss til å tro at du ville funnet deg i det samme?

☝️

Anonymkode: 781f8...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hensatt skrev (19 minutter siden):

Du bør beklage til henne for reaksjonen din. Så lenge det ikke ligger noe ondsinnet bak, har hun overhodet ikke gjort noe galt. Den største feilen her er din reaksjon!

Nei.

Anonymkode: 781f8...568

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er du for sosialt tilbakestående til å forstå om jeg prøver å fornærme deg eller ikke så har jeg egentlig ingen interesse i å ha deg i livet mitt, ei er det min jobb å utdanne deg.

At en person er fornærmet betyr ikke at de har rett. Kan også si at i min lange tid her på planeten så er det de som er fornærmet over alt som er de værste jævlene i samfunnet. Joviale mennesker som snakker fritt er de siste som bekymrer meg.

Anonymkode: add00...54c

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke forstår at ord kan ha betydning langt forbi bokstavene de er satt sammen av, forstår jeg jo at du synes det er uproblematisk å bruke nedsettende begreper om svarte. 

"Hei, jøde! Heil hitler. Hæhæ, krenka eller? Det er bare ord."

Jeg er glad jeg lever i et samfunn som forstår betydningen av ord. Ord kan også være vold. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fasit: neger er bare et ord. 

Anonymkode: 35d19...34b

Jepp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke forstår at ord kan ha betydning langt forbi bokstavene de er satt sammen av, forstår jeg jo at du synes det er uproblematisk å bruke nedsettende begreper om svarte. 

Jeg er glad jeg lever i et samfunn som forstår betydningen av ord. Ord kan også være vold. 

Prøv i det minste å være seriøs.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger var et helt vanlig ord tidligere, brukt på tv, radio osv. Selv om vi nå bruker andre ord, så har det ikke vært en stor, nasjonal oppfordring til å ikke bruke ordet neger. Derfor er det mange eldre som ikke har fått med seg at ordet nå er negativt ladet.

Og ja, det er negativt ladet nå til dags. Det betyr ikke at alle på den tiden brukte ordet i nedsettende forstand, men sammensatte uttrykk som negerarbeid og negermusikk virket belastende. Da borgerrettighetsbevegelsen i usa førte til bevisstgjøring rundt ordet negro (og i usa spesielt ble neger/negro svært belastende av gode grunner), gikk de over til andre betegnelser, og det gjorde store deler av resten av verden også, inkludert Norge.

Selv om vi naturlig nok ikke gikk gjennom den samme rasekampen som USA, så er likevel neger blitt et negativt ladet nå, spesielt blant unge folk som ofte tenker på det som den norske versjonen av nigger. Bruker man ordet neger, vil man ofte møte høye øyenbryn eller reaksjoner.

Det betyr ikke at folk som bruker ordet nå, definitivt er rasistiske. Man kan si ifra på en pen måte at man kan oppfattes på en viss måte om man bruker det ordet istedenfor de mer aksepterte betegnelsene vi har i dag. Hvordan en person bruker ordet, vil fortelle deg mye om hva de faktisk tenker og føler, ikke ordet i seg selv.

Har forøvrig hørt flere eldre mennesker bruke ordet neger uten at de mente noe med det. Har ikke tenkt så mye over det.

I oldtiden, på norrønt, ble mørkhudet kalt blåmenn. Usikker på om det ordet var negativt ladet på den tiden eller ikke. 

Anonymkode: 0104c...cb8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du for sosialt tilbakestående til å forstå om jeg prøver å fornærme deg eller ikke så har jeg egentlig ingen interesse i å ha deg i livet mitt, ei er det min jobb å utdanne deg.

At en person er fornærmet betyr ikke at de har rett. Kan også si at i min lange tid her på planeten så er det de som er fornærmet over alt som er de værste jævlene i samfunnet. Joviale mennesker som snakker fritt er de siste som bekymrer meg.

Anonymkode: add00...54c

Min erfaring er at "joviale mennesker som snakker fritt" bare tåler det når de selv får snakke fritt. Møter de møtbør, eller blir tatt igjen på, så viser det seg raskt at det er de som er de virkelige "snøflakene".

Det er ikke noe poeng i å diskutere med folk som insisterer på å såre andre. Det er bare dårlig stil, slemt og viser mangel på sosial intelligens. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men de ER jo snøflak. De velger selv å oppføre seg slik. Det er 100% valgfritt. Jeg er selv funksjonshemmet og får mange rare kommentarer, men det er mitt valg hvordan jeg tar det. Jeg kan bare flytte fokus. Man er ikke nødt til å velge sinne for hver eneste bagatell man treffer på. Å være snowflake er et valg. 

Anonymkode: c0d9b...d3a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og født på 80-tallet og her og i storbyen langt fra bygda var det vanlig å si neger ganske så lenge. Var helst på 2000 tallet alt ble krenkende.

Anonymkode: 712a6...118

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier ikke det hjemme bak lukkede dører uansett?

Anonymkode: cacee...9b7

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare sett hvite bli krenka av ordet.

Anonymkode: cacee...9b7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men det er ikke tilfelle her. Her er det en eldre dame som har fortalt en historie som tilfeldigvis inneholdt dette ordet. Hun har da ikke snakket nedsettende om noen eller prøvd å ytre noe som helst ondskapsfullt i det hele tatt.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at det bare er de mest harry og uintelligente som bruker ordet ute blant folk.

Selv min avdøde mormor på 96 hadde fått med seg at man ikke bruker ordet mer, så ikke skyld på alder.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det glatt selv. Hadde ikke brydd meg. Folk får si hva de vil ellers må alt sensureres. Og da mener jeg alt. Man kan ikke bare sensurere noen ord men ikke alle som er sårende.

Og ja, jeg har høy utdannelse.

Anonymkode: 18933...2a5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...