Gå til innhold

Kollega sa «neger» - hvordan si ifra på en ok måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv.

Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger.

Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90.

Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det.

Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega.

Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om.

Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere?

N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 275ff...145

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke problemet.

Anonymkode: ef739...83e

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er ord som i dag oppfattes negativt, men før var vanlige, sier jeg ingenting. Dersom det er selve utsagnet, fortellingen, som er nedsettende, sier litt nøytrale setninger som "alle er ikke sånn". Jeg har ellers ikke behov for å irettesette eller opplyse folk rundt meg. 

Anonymkode: d47cf...e19

• Liker 31
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier ikke noe på at eldre sier ordet Neger. For dem er det bare en beskrivelse av en mørkhudet person, og de er vant med at det het Neger i mange år. Det er stor forskjell på å bruke ordet neger for å beskrive noen, og det å skjelle ut ordet på et rasistisk vis: (nigger). VEL vet personlig at det ikke er sånn lenger, men gidder ikke å rette på andre for det.

Synes ikke det er noe rasistisk å si at en person er svart heller forresten, er jo like mye beskrivelse som at en person er hvit.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan oppdra egne barn, ellers holder du munn. 

Anonymkode: 81f80...270

• Liker 33
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herre min hatt og skaper. 

ville sendt en lenger avhandling til ledelsen med oppfordring om å sparke personen UMIDDELBART! 

tenk å bruke et ORD feil…. 

Selv er jeg født i 86 og jeg bruker i ny og ne ordet, senest tidligere i dag hørte jeg det brukt, da en kompis av meg ringte, og introduserte seg selv «halla, det er favorittneger’n din» (ja han er dominikaner så han kan da etter sigende bruke ordet)….. 

folk må faktisk slutte å være så hårsåre, samfunnet går i en retning der alt kan krenke alle. 

• Liker 37
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med hvordan si ifra? Du viste at du reagerte og hun sa unnskyld, hva mer skal du gjøre mener du?

Anonymkode: 781f8...568

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må alltid se det i lys av intensjonen. Etter min mening merker man fort hvis noen sier det som et stikk, eller ikke mener noe vondt med det. Det høres ikke ut som kollegaen din sa det for å være slem. Egentlig var det trist å høre at hun ble lei seg.

Anonymkode: 001a0...204

• Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker du at du skal si noe til henne? Det er ikke forbudt å si neger. 

Anonymkode: 7abb8...3da

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal du reagere på?

Neger er en neger. Et normalt som ble brukt før det ble trendy å si at angivelig skulle vært noe rastisk å si. 
Kanye bruker nigger som er mye verre. Så inntil disse rapperne bruker andre ord så er neger innenfor. 
Og ikke kom med argumentet om at de «mørke» kan bruke ordet som om det skulle vært et «stammespråk»

Neger er innenfor. Men bruk gjerne ordet afro for å slippe unna styr. 

Anonymkode: 35d19...34b

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tenker du at du skal si noe til henne? Det er ikke forbudt å si neger. 

Neger er godt innenfor. Unngå derimot ordet nigger da det er rastistisk med mindre du er afro selv. Da er man plutselig rasis om brukes. Dette endrer seg fra dag til dag. Umulig å vite hva som er korrekt å si eller ikke

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg bruker ordet neger og jeg hater ikke mørkhudete, oversensitive snøflak derimot..

Anonymkode: add00...54c

Hvorfor har du behov for å omtale en gruppe mennesker med ord de opplever som sårende og nedsettende? Og skal du ha oss til å tro at du ville funnet deg i det samme?

Det er ikke forbudt å bruke god, gammeldags folkeskikk. 

Anonymkode: c7625...fb3

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man må alltid se det i lys av intensjonen. Etter min mening merker man fort hvis noen sier det som et stikk, eller ikke mener noe vondt med det. Det høres ikke ut som kollegaen din sa det for å være slem. Egentlig var det trist å høre at hun ble lei seg.

Anonymkode: 001a0...204

Enig hun ble sikkert lei seg for at hun fikk inntrykk av at hun sa noe galt samt at hun ble irettesatt - kanskje foran flere kollegaer. Her er det ts som har gått over streken og ikke kollegaen. 

• Liker 21
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenger et ok ord å bruke, så da kan man jammen ha seg for god til å bruke det også.

Både eldre som unge. 

Jeg ville nok også ha blitt tatt på senga, som du. Jeg ville muligens ha irettesatt henne uten å tenke meg om, da jeg synes det er fryktelig barnslig å kalle folk det ordet. Jeg ville korrigert/irettesatt barnet mitt, eller i hvert fall tatt en god prat om dagens sosiale betydning av ordet. Selv mi oldemor på 96 vet at man ikke sier det ordet om det ikke er snakk om hån, nedverdigelse, mobbing eller lignende. Hadde jeg fått tenkt meg om, vet jeg ikke om jeg ville sagt noe. Jeg vet ikke hva jeg skulle ha sagt heller.

At man eventuelt har ei god tone med mørkhuda personer, hvor ordet blir en del av kommunikasjonen eller hva man skal si, er jo en helt annen ting.

Hvor bor dere som sier at neger er innafor? Det er det ikke her jeg bor. Ikke litt engang.

Anonymkode: ef74b...f5e

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ser ikke problemet.

Anonymkode: ef739...83e

Er ikke noe problem å se heller

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reagerte helt rett, ts. Det er vel ikke så mye mer du kan gjøre, egentlig. Fint at hun skammet seg, da er det fremdeles håp. Langt verre er det med de i denne tråden som synes det er topp å bevisst omtale en gruppe mennesker med begreper de ikke ønsker å bli omtalt som. Da går man bevisst inn for å såre, og da er man bare en god, gammeldags drittsekk. 

Anonymkode: c7625...fb3

• Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...