Gå til innhold

Legge meg inn frivillig på psykiatrien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er så på bunnen at jeg klarer ikke mer snart. Nettopp at kjæresten gjorde det slutt og nesten alle rundt meg kritiserer meg. Ligger å gråter hele tiden å ligger bare på sofaen om dagen. Hvordan går jeg frem for å bli lagt inn for det blir enda verre?

Anonymkode: 85591...1a4

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill en legetime og ta det derfra.

Anonymkode: 4afdc...452

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei jeg er så på bunnen at jeg klarer ikke mer snart. Nettopp at kjæresten gjorde det slutt og nesten alle rundt meg kritiserer meg. Ligger å gråter hele tiden å ligger bare på sofaen om dagen. Hvordan går jeg frem for å bli lagt inn for det blir enda verre?

Om det «kun» er kjærlighetssorg og kritikk fra dine nærmeste som er problemet vil du ikke få noe plass på akuttpsykiatrisk avdeling, men du kan undersøke om kommunen din har noe som kalles ambulanse psykiatrisk team og kontakt de.

Anonymkode: e28cb...b5e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du noen underliggende psykiske lidelser? Ellers tror jeg det er vanskelig å bli innlagt med kjærlighetssorg så fremt du ikke har alvorlig depresjon. 

• Liker 1
Skrevet
Paneera skrev (2 minutter siden):

Har du noen underliggende psykiske lidelser? Ellers tror jeg det er vanskelig å bli innlagt med kjærlighetssorg så fremt du ikke har alvorlig depresjon. 

Alvorlig depresjon og underliggende psykiske problemer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alvorlig depresjon og underliggende psykiske problemer 

Går du i behandling? :klem3:

Skrevet

Det kan være en skikkelig livskrise med kjærlighetssorg og samtidig når du får kritikk fra dine nære, så kan jeg forstå at det er veldig tungt å være deg nå. Vil bare si at du betyr noe her i verden, du har mennesker som er glad i deg selv om du kanskje ikke føler det nå. Og det kommer bedre tider selv om det ser bek mørkt ut. Ring legevakt om det er akutt for liv og helse. Ring fastlegen i morgen om det kan vente til da 🩷 Lykke til.

Anonymkode: 81e20...013

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være en skikkelig livskrise med kjærlighetssorg og samtidig når du får kritikk fra dine nære, så kan jeg forstå at det er veldig tungt å være deg nå. Vil bare si at du betyr noe her i verden, du har mennesker som er glad i deg selv om du kanskje ikke føler det nå. Og det kommer bedre tider selv om det ser bek mørkt ut. Ring legevakt om det er akutt for liv og helse. Ring fastlegen i morgen om det kan vente til da 🩷 Lykke til.

Anonymkode: 81e20...013

Ja det er bek mørkt akkurat nå 

Skrevet
Paneera skrev (5 minutter siden):

Går du i behandling? :klem3:

Nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei

Ville kontaktet legen og bedt om henvisning til DPS ❤️

Skrevet

Du kan få oppfølging av fastlege, eller psykiatri i kommunen. Det er veldig få som får innleggelse, så ikke ta det personlig om du ikke får tilbud om det.

Anonymkode: 4af65...102

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tenker du at det er så mye bedre å være innlagt enn å være hjemme? Min erfaring er at det er mer slitsomt å være innlagt enn å være hjemme. Det er ikke nødvendigvis slik at man får en pause, bare man legges inn. Jeg har vært frivillig innlagt to ganger, og det var aktiviteter hele dagen. Så er ikke noe å trakte etter. 

Havner du på akutten er du der kun for oppbevaring, og kan bli skrevet ut etter en dag.

Ring en hjelpetelefon, legg deg og sov, ta kontakt med fastlegen i morgen tidlig.

Anonymkode: fa23b...017

Skrevet

Vet at det går ann å få sykemelding for livskriser så prøv det først kanskje og snakk med fastlegen om det.

Vet om tilfeller der man har blitt lagt inn pga en livskrise men utskrevet med diagnoser. Kanskje en psykolog kan være tingen i starten? Snakk med fastlegen om det.

Anonymkode: fc732...6f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette er ikke psykiatri, det er livets naturlige reaksjon på at livet skjer rundt deg. 
Skulle alle med sorg over brudd legges inn i psykiatrien hadde ingen sykehus i landet hatt nok senger. 
Det du trenger er noen å snakke med, og å ta tiden til hjelp for å komme deg over livshendelser som gjør vondt i sjelen. 
Få deg en hastetime hos fastlegen og snakk igjennom tingene der. Prøver du å bli innlagt vil bli skrevet ut før du blir skrevet inn. 

Anonymkode: 17429...f4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke psykiatri, det er livets naturlige reaksjon på at livet skjer rundt deg. 
Skulle alle med sorg over brudd legges inn i psykiatrien hadde ingen sykehus i landet hatt nok senger. 
Det du trenger er noen å snakke med, og å ta tiden til hjelp for å komme deg over livshendelser som gjør vondt i sjelen. 
Få deg en hastetime hos fastlegen og snakk igjennom tingene der. Prøver du å bli innlagt vil bli skrevet ut før du blir skrevet inn. 

Anonymkode: 17429...f4d

TS beskriver at hun har underliggende psykiske problemer og depresjon. Da stiller saken mulig seg annerledes.

Skrevet

Sender deg klemmer. Det går an å bestille legetime digitalt. Så du kan gjøre det nå i natt. 

Anonymkode: 0a03e...a29

Skrevet
Paneera skrev (25 minutter siden):

TS beskriver at hun har underliggende psykiske problemer og depresjon. Da stiller saken mulig seg annerledes.

Men nå er det kjærlighetssorgen som trådstarter trekker frem som det prekære dette er ikke noe man får en akutt innleggelse for. Og med det sagt er det ikke bare bare å få innleggelse for depresjon heller.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men nå er det kjærlighetssorgen som trådstarter trekker frem som det prekære dette er ikke noe man får en akutt innleggelse for. Og med det sagt er det ikke bare bare å få innleggelse for depresjon heller.

Det er sant. Det skal mye til for å bli innlagt. 

Er også enig med de som sier at man ikke nødvendigvis blir bedre av å bli innlagt. Det virker å være mer for å passe på at man ikke tar livet sitt. Så om trådstarter frykter at hun vil ta livet sitt så er kanskje innleggelse riktig. 

Det er ikke lov  skrive om selvmordstanker her på Kvinneguiden. Så det kan jo være hun sliter med selvmordstanker selv om hun ikke skriver det her i tråden. 

Anonymkode: 10ec5...183

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det «kun» er kjærlighetssorg og kritikk fra dine nærmeste som er problemet vil du ikke få noe plass på akuttpsykiatrisk avdeling, men du kan undersøke om kommunen din har noe som kalles ambulanse psykiatrisk team og kontakt de.

Ambulant team ( lavterskeltilbud ) 

Anonymkode: 79f03...11b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant. Det skal mye til for å bli innlagt. 

Er også enig med de som sier at man ikke nødvendigvis blir bedre av å bli innlagt. Det virker å være mer for å passe på at man ikke tar livet sitt. Så om trådstarter frykter at hun vil ta livet sitt så er kanskje innleggelse riktig. 

Det er ikke lov  skrive om selvmordstanker her på Kvinneguiden. Så det kan jo være hun sliter med selvmordstanker selv om hun ikke skriver det her i tråden. 

Anonymkode: 10ec5...183

Det å ha selvmordstanker er heller ikke nødvendigvis nok for å bli innlagt.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...