AnonymBruker Skrevet 9. oktober #41 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen her med IQ over 125 pluss? Da mener jeg ikke test tatt på en tilfeldig nettside, men test tatt hos psykolog eller Mensa. Hva jobber dere med og hva utfordringer og velsignelser følger med en såpass gøy skår?😊 Anonymkode: 0c80f...60b Har 132 hos Mensa. Jobber som fagarbeider i barnehage og skal begynne på bachelorgrad neste år. Hadde store utfordringer i skolen, da jeg ikke ble utfordret. Gikk lett gjennom alt og hadde alt for god tid på å gjøre ingenting da jeg aldri fikk ekstra oppgaver. Ble derfor skolelei og sett på som en «drittunge». Ingen velsignelser som jeg kan tenke på, bortsett fra at jeg kunne velge og vrake i utdanninger da snittet er godt over gjennomsnittet. Anonymkode: 4888e...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #42 Del Skrevet 9. oktober Seff skrev (11 timer siden): Jeg tror du finner folk med høy IQ i alle yrker. Og de er ikke nødvendigvis mer lykkelige eller vellykkede enn andre. No shit. Anonymkode: d2439...48c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #43 Del Skrevet 9. oktober Det er mange positive og negative sider ved det. Den mest positive er at jeg har høy kapasitet. Kan holde veldig mange baller i luften samtidig, uten at jeg føler noe stress over det. Jeg kan se på andre kolleger at de blir litt overveldet hvis ting blir stressende. Jeg er like rolig nesten uansett hva som må gjøres. Blir ikke sliten av mentale oppgaver. Veit omtrent ikke hva det vil si å være "mentalt sliten", som jeg hører andre kan bli. Anonymkode: 9d520...3d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 9. oktober #44 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen her med IQ over 125 pluss? Da mener jeg ikke test tatt på en tilfeldig nettside, men test tatt hos psykolog eller Mensa. Hva jobber dere med og hva utfordringer og velsignelser følger med en såpass gøy skår?😊 Anonymkode: 0c80f...60b Scorer nært toppen på mensatest litt etter dagsform og er ekstremt god i hoderegning. Har jobbet som ansatt noen få år i livet ellers jobbet for meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 9. oktober #45 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil ikke si at de teller. På internettestene scorer jeg alltid rundt 150ish, mens på den testen jeg har tatt IRL fikk jeg 126. Ganske grei forskjell der. Anonymkode: 10702...ebb Hvordan scorer man 150 på tester som går til 145? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 9. oktober #46 Del Skrevet 9. oktober (endret) 128. Føler meg som et helt vanlig menneske, men har fått mer utfordringer etter hvert som jeg har fått utdannelse. Er veldig rart å se hva andre folk sier og gjør noen ganger når jeg vet at det de gjør er helseskadelig. I går var det ei som mente at hennes 6-måneder gamle baby likte jo så godt å se på Fantorangen. Babyer skal ikke settes foran skjerm - det påvirker deres evne til å utvikle konsentrasjon, tålmodighet, og gir lavere IQ, og mer sinneutbrudd senere. Om det er en tid det er fint å sette babyen ned med en vanlig leke mens man er på do, så er det NÅ. Var ei godt oppi årene som skrøt av at hun drakk så mye Red Bull. Jeg forstår det ikke. Er det virkelig noe å være stolt av? Folk som mener deres egen erfaring er mye mer verdt enn forskning, slik som at "mine barn vokste opp friske og normale"... men jeg ser noe litt annet, jeg da. Tenker en del på hvorfor folk gjør så jævla mye dumme ting. Ikke at jeg ikke har gjort dumme ting - jeg var nok litt værre enn gjennomsnittet, men ble ferdig med det mye tidligere mens andre voksne fortsatt holder på. Det gjør det jo vanskeligere å finne venner. Det er mange jobber jeg kan gjøre, men jobber innenfor helsesektoren. Jobben krever master. Største utfordringen er tidsbruk på oppgaver. Jeg er ikke treig.... selv om noen har sagt at jeg er. NÅR ting tar lang tid så er det fordi det jeg gjør er mye mer komplisert enn mine kollegaer tror det er. De tenker at "man kan jo bare gjøre sånn!", men jeg ser at det kommer til å skape problemer senere. Er altså veldig detaljorientert, men gjør ting nøyere enn de fleste, som noen mener tar FOR lang tid. Er heldigvis i et yrke med mange veldig smarte kollegaer da, og det hjelper mye Endret 9. oktober av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 9. oktober #47 Del Skrevet 9. oktober katties skrev (2 minutter siden): går var det ei som mente at hennes 6-måneder gamle baby likte jo så godt å se på Fantorangen. Babyer skal ikke settes foran skjerm - det påvirker deres evne til å utvikle konsentrasjon, tålmodighet, og gir lavere IQ Finnes det en seriøs studie som beviser det her.. eller er det en opplest og vedtatt "sannhet" fra en synser med stor tittel og liten hjerne? Og ja det stemmer at høyt intelligente mennesker alltid stiller spm. ved vedtatte "sannheter". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #48 Del Skrevet 9. oktober Tått skrev (7 minutter siden): Finnes det en seriøs studie som beviser det her.. eller er det en opplest og vedtatt "sannhet" fra en synser med stor tittel og liten hjerne? Og ja det stemmer at høyt intelligente mennesker alltid stiller spm. ved vedtatte "sannheter". Det kan nok stemme. hun som var kontaktlæreren min på barneskolen syntes at jeg var veldig plagsom i timene. Jeg var aldri fornøyd med de svarene jeg fikk. Spesielt i kristendomstimene. Anonymkode: 5fa1d...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 9. oktober #49 Del Skrevet 9. oktober (endret) Tått skrev (25 minutter siden): Finnes det en seriøs studie som beviser det her.. eller er det en opplest og vedtatt "sannhet" fra en synser med stor tittel og liten hjerne? Og ja det stemmer at høyt intelligente mennesker alltid stiller spm. ved vedtatte "sannheter". Ja, jeg forstår at du spør, og, ja, det finnes mange studier. Du kan jo gjøre et veldig nøytralt søk: "screen time babies". Men her er noen: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15060216/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30688984/ Ellers er det jo helsedirektoratets anbefalinger, som også er basert på studier og ikke gjetning (sagt av en av dem som skrev anbefalingene, som jeg kjenner godt). Skjerm er i tillegg fryktelig avhengighetsskapende, og ikke en sunn avhengighet å ha. I tillegg bruker mange foreldre som gir barna skjerm skjermen når barna ikke klarer å kontrollere følelsene, og det forverrer det bare da de ikke lærer strategiene for f.eks. sinnemestring like godt. Det er også studier på dette. Forsåvidt så sa spesialpedagoger i familien at en av tingene hun angrer mest på er at hun ga ungen sin så mye skjerm. Kanskje hun ikke ville hatt så store problemer med hukommelse, konsentrasjon og å rive seg løs fra skjerm og bli med på fysiske ting om hun ikke hadde fått så mye skjerm som baby, barn, osv. Endret 9. oktober av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 9. oktober #50 Del Skrevet 9. oktober (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kan nok stemme. hun som var kontaktlæreren min på barneskolen syntes at jeg var veldig plagsom i timene. Jeg var aldri fornøyd med de svarene jeg fikk. Spesielt i kristendomstimene. Anonymkode: 5fa1d...481 Hehe, ja, religionsundervisning og spørsmål X) Jeg er ikke imot religiøse folk, men har på en måte slått meg til ro med at folk tror fordi de vil ha noe større enn seg selv i livene sine, at det gir noen håp og styrke... og hvem er jeg til å fortelle dem at de ikke kan bruke tro til dette? Hvis det gjør dem til et bedre menneske, hvorfor ikke? Så lenge det går minimalt utover meg. Endret 9. oktober av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #51 Del Skrevet 9. oktober Jeg fikk IQ'en min målt til rundt 150, på DPS i forbindelse med utredning for autisme.. Jeg har altså veldig høy IQ. Og autisme. Jeg har en doktorgrad i matematikk, og jobber i it-bransjen, med kryptologi og sikkerhet. Den høye intelligensen min hjelper meg lite i arbeidslivet. Jada, jeg fikk kun A'er gjennom hele universitetet, når det var rene matteoppgaver og ren logikk det gikk på. Men i arbeidslivet er det ikke det. Det er kommunikasjon, sosialt samspill, uskrevne regler, "politikk", osv. Og jeg sliter noe helt forferdelig. Jeg underpresterer, og har sluttet i de fleste jobber etter et par-tre år, for å slutte før jeg får sparken.. Jeg skulle gjerne byttet bort minst 50 iq-poeng for å slippe å være autist. Anonymkode: ff8f3...7a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 9. oktober #52 Del Skrevet 9. oktober katties skrev (1 time siden): Ja, jeg forstår at du spør, og, ja, det finnes mange studier. Du kan jo gjøre et veldig nøytralt søk: "screen time babies". Men her er noen: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15060216/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30688984/ Ellers er det jo helsedirektoratets anbefalinger, som også er basert på studier og ikke gjetning (sagt av en av dem som skrev anbefalingene, som jeg kjenner godt). Skjerm er i tillegg fryktelig avhengighetsskapende, og ikke en sunn avhengighet å ha. I tillegg bruker mange foreldre som gir barna skjerm skjermen når barna ikke klarer å kontrollere følelsene, og det forverrer det bare da de ikke lærer strategiene for f.eks. sinnemestring like godt. Det er også studier på dette. Forsåvidt så sa spesialpedagoger i familien at en av tingene hun angrer mest på er at hun ga ungen sin så mye skjerm. Kanskje hun ikke ville hatt så store problemer med hukommelse, konsentrasjon og å rive seg løs fra skjerm og bli med på fysiske ting om hun ikke hadde fått så mye skjerm som baby, barn, osv. Godt svart! 👌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #53 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): På Mensa sin nettside endte jeg på 134 i IQ, på den testen jeg tok (arrangert av Mensa) på universitetet endte jeg på 120. Så en ganske markant forskjell på de to. Jeg er på AAP, vet ikke om det går mot ufør eller ei. Hadde det tøft i barndommen, og har måttet jobbe mye med psykolog nå i voksen alder. Jeg vet ikke om det har noe med IQ'en min å gjøre eller ei, men det har vært vanskelig å forholde seg til folk opp i gjennom. Spesielt når folk tar ulogiske og regelrett dumme valg, og så fortsetter å ta de samme dumme valgene igjen og igjen. Jeg har også hatt helt på gjennomsnittet intelligente venner som sliter med logisk tenkning og utførelse av diverse oppgaver, og det er så frustrerende å bevitne. Selv de med mastergrad og gode jobber hadde i oppveksten vansker med å se logikken i en del ting. Jeg blir dessverre litt fort utålmodig når mennesker knoter noe veldig med enkle pppgaver. Og det gjør meg til en ganske lite likendes kollega. Anonymkode: 77f2e...f9b Jeg hadde omvendt. Scoret rundt 125 på den onlinetesten, men fikk 132(131?) på den offisielle mensatesten, og tilbud om medlemskap. Hadde forøvrig ingen interesse av å være mensamedlem, men var gøy å teste. Dette var en gang på blindern for snart 15 år siden, og hvor mensa hadde "studenttilbud" på test og medlemskap. Tok forøvrig en 3-4 timer lang ordentlig IQ-test i Forsvaret for ikke så alt for lenge siden før pandemien, hvor man måtte score minst 1 std(dvs minst 115 eller høyere) over snittet for å gå videre. Jeg kom videre, men man fikk ikke vite resultatet utenom at man fikk bestått/ikke bestått - dvs man fikk bare vite om man hadde 115 eller høyere ved bestått, eller evt lavere enn 115 om man ikke bestod. Jobber forøvrig som elektroingeniør, men eneste jeg merker med "høy" IQ til vanlig er at jeg lærer ting litt raskere enn snittet - spesielt merkbart under studie hvor jeg kunne chille hele semesteret frem til siste uka(skippertak) og få en C på kalkuluseksamen, mens noen medstudenter oppnådde D selv om de brukte 20timer++ hver uke på faget gjennom hele semesteret. Anonymkode: c6539...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #54 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei. Jeg faller inn under denne gruppe mennesker. Jeg jobber innen telekombransjen som leder. Mine styrker er at jeg raskt får oversikt over situasjoner og mennesker på grunn av evner til å se mønstre. Jeg ser enkelt både utfordringer og positive sider ved ulike idéer, i tillegg til løsninger. Svakheten min er at jeg liker å ha hele "kontrollen" om en situasjon eller fagområde før jeg tar en beslutning. Dette fordi jeg synes det er unødvendig å gjøre feil så langt det lar seg gjøre, og spesielt dersom noen har gjort feks forskning innen området. Jeg kan generelt ha en tendens til å ønske å sette ting for mye i system, og dette hindrer meg noen ganger i å gå videre. Håper det gir mening for noen😊 Anonymkode: cbb00...a12 Kjenner meg igjen i dette. Vi jobber systematisk og strategisk, klarer å se det hele bildet samtidig som vi ser langt frem i tid. Det kan være overraskende lite populært i et arbeidsliv hvor ting skal skje "effektivt" og det er en uttalt strategi at vi skal "feile raskt" og lære. Veldig iterativ jobbing er grusomt kjedelig, spesielt når du påpekte på starten at "faktor a og b gjør at dette vil feile". Dette med å se alle potensielle risikoer og gevinster gjør at man blir stemplet som negativ. Jeg tok dette opp på jobbintervju faktisk, at jeg ofte ble misforstått og dømt fordi jeg er analytisk. De lovte at de satt pris på analytiske hjerner, men jeg ble like fort satt i bås der, av disse oversosiale og evig optimistiske folka. Det er frustrerende å se hvor mye ressurser som blir kastet bort på å gjøre feil som uansett ingen har tenkt å lære av (læring må tross alt settes i system), samtidig som de nekter deg budsjett til å gjøre god nok research på forhånd. Og min jobb var research og analyse 😂 Jeg fikk lyst til å skyte meg i hodet når ledelsen reagerte på at resultatet av researchen var noe annet enn de ville høre. Hvordan forklarer du voksne mennesker med millionlønn at det er fakta vi må forholde oss til samme om de liker det eller ikke? En annen ting jeg sliter med er kommunikasjon. Jeg er direkte og konkret og sier ikke ting mellom linjene. Jeg vil ha frem budskapet uten at det er åpent for tolkning. Men kolleger sitter og leter etter skjulte budskap og ting sagt mellom linjene likevel, så får jeg høre senere at jeg har sagt ting jeg aldri har sagt. Det folk heller ikke liker er at jeg ser veldig fort om de som er uenige med hverandre faktisk er uenige i sak eller har et annet motiv. Da tar jeg to steg tilbake og beskriver det jeg ser foregår, og prøver å komme til bunns i hva de faktisk prøver å oppnå. Da føler de seg avslørt og blir sinna. Jeg gidder ikke å spille med når ditt egentlige motiv er at du ikke vil innrømme at Anders faktisk hadde rett i noe, eller du vil sikre deg en forfremmelse i andre enden. Så jeg synes arbeidslivet er slitsomt. Jeg har enda ikke hatt en arbeidsgiver som klarer å utnytte mine talenter og egenskaper, jeg blir oversett og glemt når jeg ikke spiller det sosiale spillet. Er også lei av å bli sett på som en trussel, når jeg gir faen i titler og avanse. Anonymkode: 723e0...418 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #55 Del Skrevet 9. oktober katties skrev (1 time siden): Hehe, ja, religionsundervisning og spørsmål X) Jeg er ikke imot religiøse folk, men har på en måte slått meg til ro med at folk tror fordi de vil ha noe større enn seg selv i livene sine, at det gir noen håp og styrke... og hvem er jeg til å fortelle dem at de ikke kan bruke tro til dette? Hvis det gjør dem til et bedre menneske, hvorfor ikke? Så lenge det går minimalt utover meg. Ser du ingen konsekvenser? Det er ikke bare dem som trenger å tro på noe større enn segselv i verden, det er overgrep, tortur, manipulasjon, press, ironisk dårlig empati samtidig som de fordømmer noen, homofobi, mot abort, sier takk til en høyere makt ikke segselv eller den som fortjener det, anklager den høyere makt, ikke den som faktisk er skyld. Tilgir alt, men mistenkeligvis ikke alt heller allikevel men ofte om det er noe sexist om det er overgrep derimot gud er din om du bare tror. De spiller på vår frykt for døden og lover et evig liv. De blir oppfordret til å ikke ha en aktiv tankegang med legge sine livsvalg passivt i hendene på høyere makter, som at det er opp til Gud om de er single og jomfru for evig eller ikke, når de må vite at de må jo bli kjennt med folk å gå den veien som kreves for å møte noen å det kan være en lang slitsom vei. Om noen ikke gjør skade bryr jeg meg ikke, men religion er kilden til så mye vondt i verden fra undertrykkelse til drap. Og lemlesting ikke minst! Jeg er dum, normal iq. Anonymkode: d1c8b...064 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #56 Del Skrevet 9. oktober Flipit skrev (17 timer siden): Vel, kanskje det. Men jeg stiller meg nå sterk i tvil til at en tråd som har eksistert i knapt 1 time på ett forum (som allerede er en nokså obskur form for sosial media i 2024) allerede har tiltrukket seg 7-8 forskjellige folk med en score på 130 eller høyere. En her hadde 167 til og med, noe som er så eksepsjonelt sjeldent at det omtrent blir latterlig. Men du får nå tro og mene hva du vil Kan du ikke heller finne en astrologitråd og mase om at astrologi er tull i stedet for? 🙏🥹 Anonymkode: a21c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #57 Del Skrevet 9. oktober Har 140-isj, husker ikke nøyaktig hva. Ble testet i forbindelse med utredning av diverse nevrodiagnoser🙃lenge siden, så den er vel lavere nå. Jeg har vært mange år i teknologibransjen. Har språkutdannelse som ikke er relevant. Jobba «drittjobber», hovedsakelig vikariater, frem til jeg var 28. Starta på gølvet med support i den bedriften jeg er i nå. Per dags dato jobber jeg med analyse og kvalitet, og etter mange år med klatring internt føler jeg endelig at jeg trives. Får brukt hodet på en måte som passer meg bra. Hjelper at jeg har det relativt fritt og har mye tillit. Anonymkode: e4675...b18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #58 Del Skrevet 9. oktober katties skrev (2 timer siden): 128. Føler meg som et helt vanlig menneske, men har fått mer utfordringer etter hvert som jeg har fått utdannelse. Er veldig rart å se hva andre folk sier og gjør noen ganger når jeg vet at det de gjør er helseskadelig. I går var det ei som mente at hennes 6-måneder gamle baby likte jo så godt å se på Fantorangen. Babyer skal ikke settes foran skjerm - det påvirker deres evne til å utvikle konsentrasjon, tålmodighet, og gir lavere IQ, og mer sinneutbrudd senere. Om det er en tid det er fint å sette babyen ned med en vanlig leke mens man er på do, så er det NÅ. Var ei godt oppi årene som skrøt av at hun drakk så mye Red Bull. Jeg forstår det ikke. Er det virkelig noe å være stolt av? Folk som mener deres egen erfaring er mye mer verdt enn forskning, slik som at "mine barn vokste opp friske og normale"... men jeg ser noe litt annet, jeg da. Tenker en del på hvorfor folk gjør så jævla mye dumme ting. Ikke at jeg ikke har gjort dumme ting - jeg var nok litt værre enn gjennomsnittet, men ble ferdig med det mye tidligere mens andre voksne fortsatt holder på. Det gjør det jo vanskeligere å finne venner. Det er mange jobber jeg kan gjøre, men jobber innenfor helsesektoren. Jobben krever master. Største utfordringen er tidsbruk på oppgaver. Jeg er ikke treig.... selv om noen har sagt at jeg er. NÅR ting tar lang tid så er det fordi det jeg gjør er mye mer komplisert enn mine kollegaer tror det er. De tenker at "man kan jo bare gjøre sånn!", men jeg ser at det kommer til å skape problemer senere. Er altså veldig detaljorientert, men gjør ting nøyere enn de fleste, som noen mener tar FOR lang tid. Er heldigvis i et yrke med mange veldig smarte kollegaer da, og det hjelper mye Jeg tror ikke gøy iq har noe å si for livsvalgene man tar. Jeg har relativt høy, drikker red bull og snuser. Var dessverre mer selvdestruktiv før. Anonymkode: e4675...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flipit Skrevet 9. oktober #59 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kan du ikke heller finne en astrologitråd og mase om at astrologi er tull i stedet for? 🙏🥹 Anonymkode: a21c2...bf7 Hvorfor skulle noen gidde å mase om noe så åpenbart? Trodde dere Mensa folk var glade i logikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 9. oktober #60 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner meg igjen i dette. Vi jobber systematisk og strategisk, klarer å se det hele bildet samtidig som vi ser langt frem i tid. Det kan være overraskende lite populært i et arbeidsliv hvor ting skal skje "effektivt" og det er en uttalt strategi at vi skal "feile raskt" og lære. Veldig iterativ jobbing er grusomt kjedelig, spesielt når du påpekte på starten at "faktor a og b gjør at dette vil feile". Fy flate som jeg kjenner meg igjen i dette. Har sagt opp jobb fordi det var for frustrerende å jobbe med kun idioter som ikke så de enkleste sammenhenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå