Gå til innhold

Høy IQ og arbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her med IQ over 125 pluss? Da mener jeg ikke test tatt på en tilfeldig nettside, men test tatt hos psykolog eller Mensa.

Hva jobber dere med og hva utfordringer og velsignelser følger med en såpass gøy skår?😊 

Anonymkode: 0c80f...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teller test på Mensa sin egen nettside? Hadde 120 der, så litt under. Jobber som lærer. Tror jeg har et helt normalt liv.

Anonymkode: 2a80b...319

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 141 på Mensa sin internettest. 

Er ufør pga flere mentale lidelser som kommer av en ødelagt barndom, ungdom og voksenliv. En av diagnosene er depresjon.

Det er gjort forskning på at de lykkeligste menneskene også er de litt dummere.

Anonymkode: 13869...484

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg faller inn under denne gruppe mennesker. 

Jeg jobber innen telekombransjen som leder. Mine styrker er at jeg raskt får oversikt over situasjoner og mennesker på grunn av evner til å se mønstre. Jeg ser enkelt både utfordringer og positive sider ved ulike idéer, i tillegg til løsninger. 

Svakheten min er at jeg liker å ha hele "kontrollen" om en situasjon eller fagområde før jeg tar en beslutning. Dette fordi jeg synes det er unødvendig å gjøre feil så langt det lar seg gjøre, og spesielt dersom noen har gjort feks forskning innen området. Jeg kan generelt ha en tendens til å ønske å sette ting for mye i system, og dette hindrer meg noen ganger i å gå videre.

Håper det gir mening for noen😊

Anonymkode: cbb00...a12

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt Mensa sin test. Har en score på 132. Er akademiker. Synes dog ikke at scoren min er "gøy".  Har ikke bruk for den i jobbsammenheng, annet enn at jeg lærer veldig raskt, husker ting godt og har fotografisk hukommelse; noe som ikke trenger å være en fordel når man skal f.eks. skrive artikler og tror man har formulert noe eget som man har lest i en bok eller andre artikler. 

Anonymkode: 5fa1d...481

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke IQ test, men har en ungdom som scorer meget høyt på wisk test. Hen har et systematisk hode, elsker beregninger, mønstergjenkjenning (både statistikk og i samfunnssrukturer) og deduksjon. Hen er derimot ikke på topp sosialt/gråsoner/empati så jeg håper Hen sikter mot ingeniør og ikke lege for å si det sånn....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er litt ubehagelig å skrive egentlig, men 131. Min mann har 126. Ikke at det er noe stort, for all del. Det er bare litt rart å skrive om.

Jeg jobber som lærer (kontaktlærer), småskoletrinnet. Jeg kan jobbe på 1. trinn til og med universitetsnivå. Jeg droppet karrieren som analytiker i finansbransjen og mulighet for doktorgrad til fordel for å jobbe med de mindre barna. De gir meg glede, og de lærer jeg også masse av (og så er de så lærevillige - og det er gøy!). Elsker jobben min! 

Mannen min er konsulent, men egentlig utdannet lærer (ungdomsskole/vgs).

Gøy og gøy score. Tja. Jeg føler kanskje man heller blir litt misforstått? Jeg vet ikke. Det er ikke noe jeg ser på som gøy sånn sett, og jeg ser virkelig ikke på meg selv som bedre enn andre.

Det jeg kanskje merker det best på er at jeg har stor kapasitet når det f.eks gjelder studier. Jeg tar f.eks nå 65 stp i semesteret ved siden av lærerjobben, kun fordi det er morsomt og fordi jeg ønsker utfordringene det gir meg. Jeg studerer ting som kan være nyttig for elevene mine, som f.eks programmering, kreativ matematikk, musikk osv. Et arbeidskrav skriver jeg kanskje på et par timer. Masteroppgaven skrev jeg på en uke, osv. 

Men, det er ikke noe å skryte av, og jeg føler meg som sagt ubekvem å skrive om det nå (men du spør, så jeg er ærlig). :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du finner folk med høy IQ i alle yrker. Og de er ikke nødvendigvis mer lykkelige eller vellykkede enn  andre.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt ordentlig IQ-test IRL, scoret 167 på 3 tester.

Jobber i butikk og stortrives med det. Har jobbet tidligere med bygging av roboter og programmering men ble drittlei etter noen få år.

Anonymkode: 1353b...4da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Sist registrerte score var på 131. Arbeidsledig nå. Men har bakgrunn innen IT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Teller test på Mensa sin egen nettside? Hadde 120 der, så litt under. Jobber som lærer. Tror jeg har et helt normalt liv.

Anonymkode: 2a80b...319

På Mensa sin nettside endte jeg på 134 i IQ, på den testen jeg tok (arrangert av Mensa) på universitetet endte jeg på 120. Så en ganske markant forskjell på de to.

Jeg er på AAP, vet ikke om det går mot ufør eller ei. Hadde det tøft i barndommen, og har måttet jobbe mye med psykolog nå i voksen alder. Jeg vet ikke om det har noe med IQ'en min å gjøre eller ei, men det har vært vanskelig å forholde seg til folk opp i gjennom. Spesielt når folk tar ulogiske og regelrett dumme valg, og så fortsetter å ta de samme dumme valgene igjen og igjen. Jeg har også hatt helt på gjennomsnittet intelligente venner som sliter med logisk tenkning og utførelse av diverse oppgaver, og det er så frustrerende å bevitne. Selv de med mastergrad og gode jobber hadde i oppveksten vansker med å se logikken i en del ting. Jeg blir dessverre litt fort utålmodig når mennesker knoter noe veldig med enkle pppgaver. Og det gjør meg til en ganske lite likendes kollega. 

Anonymkode: 77f2e...f9b

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lese forskning om at høg iq ikkje har samanheng med gode karakterer, etc. Då teller "ståpåvilje" melr, så det er sikkert slik i arbeidssmanheng også. Eigentleg logisk. Fekk forøvrig 135 på nettesten til Mensa, men berre 120 på den skikkelige testen, klarte det ikkje like fort på papir😅😅 har master og lederjobb

Anonymkode: 02218...602

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iq høyere eller lik 135 (testen målte ikke høyere). Mensatest med fysisk oppmøte og tilbud om medlemskap.

Jobber som lærer. Lærer fort og er god til å se løsninger, men IQ-en er ikke høy nok til at den i seg selv følger med spesielle utfordringer eller velsignelser. 

Anonymkode: a1abb...b71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOCA skrev (8 minutter siden):

Det jeg kanskje merker det best på er at jeg har stor kapasitet når det f.eks gjelder studier. Jeg tar f.eks nå 65 stp i semesteret ved siden av lærerjobben, kun fordi det er morsomt og fordi jeg ønsker utfordringene det gir meg. Jeg studerer ting som kan være nyttig for elevene mine, som f.eks programmering, kreativ matematikk, musikk osv. Et arbeidskrav skriver jeg kanskje på et par timer. Masteroppgaven skrev jeg på en uke, osv. 

Jeg tok full mastergrad sammen med full jobb, og min grunnutdanning brukte jeg ett år mindre på enn normert tid, ved siden av å være representant i studentråd og instituttråd, feste masse og  henge med venner. Jeg har ikke strøket på en eneste eksamen, og har toppkarakterer på de fleste eksamener jeg brød meg om å lese til. 

Å studere var gøy. Det er det fremdeles. 😀 Der er vi nok litt like.

Anonymkode: 5fa1d...481

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På Mensa sin nettside endte jeg på 134 i IQ, på den testen jeg tok (arrangert av Mensa) på universitetet endte jeg på 120. Så en ganske markant forskjell på de to.

Jeg er på AAP, vet ikke om det går mot ufør eller ei. Hadde det tøft i barndommen, og har måttet jobbe mye med psykolog nå i voksen alder. Jeg vet ikke om det har noe med IQ'en min å gjøre eller ei, men det har vært vanskelig å forholde seg til folk opp i gjennom. Spesielt når folk tar ulogiske og regelrett dumme valg, og så fortsetter å ta de samme dumme valgene igjen og igjen. Jeg har også hatt helt på gjennomsnittet intelligente venner som sliter med logisk tenkning og utførelse av diverse oppgaver, og det er så frustrerende å bevitne. Selv de med mastergrad og gode jobber hadde i oppveksten vansker med å se logikken i en del ting. Jeg blir dessverre litt fort utålmodig når mennesker knoter noe veldig med enkle pppgaver. Og det gjør meg til en ganske lite likendes kollega. 

Anonymkode: 77f2e...f9b

Men når du veit at desse folka sannsynligvis har lågare iq enn deg, får du ikkje litt meir forståelse for at dei kanskje ikkje forstår samanhengar like lett som deg? Eg tenker i alle fall slik.

Anonymkode: 02218...602

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (18 minutter siden):

Ikke IQ test, men har en ungdom som scorer meget høyt på wisk test. Hen har et systematisk hode, elsker beregninger, mønstergjenkjenning (både statistikk og i samfunnssrukturer) og deduksjon. Hen er derimot ikke på topp sosialt/gråsoner/empati så jeg håper Hen sikter mot ingeniør og ikke lege for å si det sånn....

Autismespekteret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Disse IQ trådene følger samme mønster som penis trådene, plutselig har alle 130+ i IQ (eller 18+cm lang penis)

en IQ på 130 ligger langt oppi 97.7 percentilen. Tviler sykt sterkt på at så mange av de som faktisk har dette henger på KG 😅

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 135 på mensatest. Har bachelorgrad, og jobber i et stort konsern og er designer. 

Skole har alltid vært veldig lett for meg, fikk toppkarakterer uten å anstrenge meg. IQen har ikke gitt noen direkte ulemper synes jeg. 

Anonymkode: 58a77...c2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipit skrev (7 minutter siden):

Disse IQ trådene følger samme mønster som penis trådene, plutselig har alle 130+ i IQ (eller 18+cm lang penis)

en IQ på 130 ligger langt oppi 97.7 percentilen. Tviler sykt sterkt på at så mange av de som faktisk har dette henger på KG 😅

dette, ser og at vi har noen av de 50 smarteste i Norge inne i denne tråden.

Med tanke på hvor få så har 130+ og minimalt så har 140+ så er det litt overasskende at så mange av de er samlet her på KG akkurat denne tiden :D

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (2 minutter siden):

dette, ser og at vi har noen av de 50 smarteste i Norge inne i denne tråden.

Med tanke på hvor få så har 130+ og minimalt så har 140+ så er det litt overasskende at så mange av de er samlet her på KG akkurat denne tiden :D

Tja 2% har faktisk over 130 i iq, det blir 1 av 50. Syns ikkje det er kjemperart at nokre av desse er på kg, reknar med det er fleire enn 50 her liksom....

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...