AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Del Skrevet 8. oktober 2024 Det hender jeg handler i Sverige og ser jo at det er mye mer utvalg i matbutikkene. Mer utvalg i brød, pålegg, forskjellig juice osv osv. Jeg vet jo ikke om dette gjelder alle butikker der da. Er det stort sett i de store butikkene ved grensa eller er det sånn stort sett overalt i Sverige? Gjelder sikkert andre land også, men Sverige jeg har vært mest. Hvorfor er det sånn, og hvorfor er det mindre utvalg i Norge? Eller kan det hende jeg bare er kresen? 😅 Anonymkode: bc995...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 8. oktober 2024 #2 Del Skrevet 8. oktober 2024 enkelt og greit at Sverige har færre men større butikker mens vi i Norge skal ha en på vært hjørne. Sverige er dobbelt så mange innbyggere men vi har dobbelt så mange butikker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Del Skrevet 8. oktober 2024 Fordi Sverige er medlem av EU og har langt større import av matvarer. Fordi det er dobbelt så mange innbyggere og større marked for "små" produkter. Fordi de har færre og større butikker, som gir bedre utvalg. Anonymkode: a47f4...7ad 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #4 Del Skrevet 8. oktober 2024 Fordi det er mafiatilstander i norsk matbransje. Anonymkode: c7d68...0d4 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi Sverige er medlem av EU og har langt større import av matvarer. Fordi det er dobbelt så mange innbyggere og større marked for "små" produkter. Fordi de har færre og større butikker, som gir bedre utvalg. Anonymkode: a47f4...7ad Kan ikke trekke denne konklusjonen om Danmark. Var mye mer å velge mellom lenge før eu ble. Anonymkode: 9a23f...0eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Del Skrevet 8. oktober 2024 Fordi Tine og Gilde skal ha minst mulig konkurranse. Anonymkode: 2770c...a80 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 8. oktober 2024 #7 Del Skrevet 8. oktober 2024 Sverige har ikke bare dobbelt så mange innbyggere, men nesten dobbel befolkningstetthet. Logistikk er et mareritt i lille store Norge. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Del Skrevet 8. oktober 2024 Helt sikket flere årsaker. Sverige har flere innbyggere og dermed et nesten dobbelt så stor marked. Det gir flere muligheter for ulike produkter produsert i landet. Det skyldes nok trolig også litt kultur - tidligere av svenskene rikere og de hadde finere vaner - mer kontientale vaner, så etterspørselen har vært større. Samtidig ligger Sverige nærmere kontinentet. Sverige har nok også klart mindre importresriksjoner/toll enn det man har i Norge, som er mer opptatt av å beskytte f.eks. bøndenes interesser. Anonymkode: ff359...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Del Skrevet 8. oktober 2024 Som bosatt i Sverige, så vil jeg nok si at utvalget ikke er noe bedre eller dårligere enn i Norge. Men jeg tror at om en tar seg en tur over grensa i ny og ne, så virker det som om utvalget er bedre. Utvalget til f.eks glutenallergikere er nok bedre her i Sverige. Anonymkode: a3ce7...321 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan ikke trekke denne konklusjonen om Danmark. Var mye mer å velge mellom lenge før eu ble. Anonymkode: 9a23f...0eb Danmark har også større butikker og mye import. Jeg husker ikke utvalget i Danmark før 1972, men utover råvarer, er det som alle andre steder blitt større. Anonymkode: a47f4...7ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 8. oktober 2024 #11 Del Skrevet 8. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det hender jeg handler i Sverige og ser jo at det er mye mer utvalg i matbutikkene. Mer utvalg i brød, pålegg, forskjellig juice osv osv. Jeg vet jo ikke om dette gjelder alle butikker der da. Er det stort sett i de store butikkene ved grensa eller er det sånn stort sett overalt i Sverige? Gjelder sikkert andre land også, men Sverige jeg har vært mest. Hvorfor er det sånn, og hvorfor er det mindre utvalg i Norge? Eller kan det hende jeg bare er kresen? 😅 Anonymkode: bc995...f23 Rema, Kiwi og Coop Extra har mulighet til å holde prisene lavere enn Meny, Coop Mega fordi de har begrenset vareutvalg og mye av forholdsvis få ting og mange egne produkter (First price, Eldorado osv). Norge har også ganske strenge importregler for å verne om eget landbruk og industri. Vi har også strengere regler enn EU på f.eks. antibiotikabruk blant husdyr som brukes til matproduksjon. Endret 8. oktober 2024 av Grüner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Del Skrevet 8. oktober 2024 Skjold skrev (6 minutter siden): Sverige har ikke bare dobbelt så mange innbyggere, men nesten dobbel befolkningstetthet. Logistikk er et mareritt i lille store Norge. Men Sverige har tatt i bruk mer av hele landet sitt enn Norge, så logistikken er vel utfordrende også der. Men de har mye bedre veier så transport er jo mye enklere. Anonymkode: a4f01...0de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Danmark har også større butikker og mye import. Jeg husker ikke utvalget i Danmark før 1972, men utover råvarer, er det som alle andre steder blitt større. Anonymkode: a47f4...7ad Hva med 1973? Anonymkode: ca388...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #14 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): AnonymBruker skrev (1 time siden): Danmark har også større butikker og mye import. Jeg husker ikke utvalget i Danmark før 1972, men utover råvarer, er det som alle andre steder blitt større. Anonymkode: a47f4...7ad Hva med 1973? Anonymkode: ca388...2db 🤣🤣 Anonymkode: a4f01...0de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #15 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med 1973? Anonymkode: ca388...2db Da var de mef i EU Anonymkode: a47f4...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #16 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som bosatt i Sverige, så vil jeg nok si at utvalget ikke er noe bedre eller dårligere enn i Norge. Men jeg tror at om en tar seg en tur over grensa i ny og ne, så virker det som om utvalget er bedre. Utvalget til f.eks glutenallergikere er nok bedre her i Sverige. Anonymkode: a3ce7...321 Jeg syns det er mye bedre utvalg i sverige. Vi er der ofte da samboer er svensk. Tar alltid en handletur før vi drar tilbake igjen til norge. Noen produkter er det større utvalg i i Norge, som f.eks små yoghurtbegre og sjokolademelk. Vi pleier å handle på et handelscentrum, i en by ikke langt fra Stockholm, altså ikke på grensebutikkene. Og der er det tre svære matbutikker. Hyllevis med barnemat bl.s. Vi handler kun barnemat i sverige. Både pga pris, men også utvalg. Mye får du ikke tak i i Norge, selv om det er samme merke. Det er også større utvalg av kjøtt, frokostblandinger, pålegg.. Røkt påleggsskinke er nærmest umulig å få tak i i norge, med mindre du vil kjøpe noe sånn dyrt gourmetgreier. De har også myyye bedre utvalg av krydderpølser. I norge får du bare kjøpt de 3pakningene til 50 kr eller hvor mye de nå koster?? Mens i sverige får du kjøpt økonomipakker med chorizo. Det er også større utvalg brus i sverige. Vanilla coke, fanta med bringerbærsmak osv. Du kan få kjøpt det i norge og, på en og annen godteributikk eller innvandrerbutikk, men da er det svindyrt. Anonymkode: d9202...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #17 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som bosatt i Sverige, så vil jeg nok si at utvalget ikke er noe bedre eller dårligere enn i Norge. Men jeg tror at om en tar seg en tur over grensa i ny og ne, så virker det som om utvalget er bedre. Utvalget til f.eks glutenallergikere er nok bedre her i Sverige. Anonymkode: a3ce7...321 Utvalget for oss som spiser vegetarisk/vegansk er også helt latterlig mye bedre i Sverige enn i Norge! Anonymkode: d0ca8...5e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #18 Del Skrevet 9. oktober 2024 Alle land (bortsett fra Cuba) har bedre matbutikker enn Norge. Sist besøkt - Marokko. Anonymkode: 4ebc5...b7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #19 Del Skrevet 9. oktober 2024 De er med eu Anonymkode: fd30c...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #20 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De er med eu Anonymkode: fd30c...4dc Vi dro da til Sverige for å handle lenge før EU kom. Anonymkode: 9a23f...0eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå