Gå til innhold

Det er «kino» hver dag på SFO

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva hadde dere tenkt om dette? Ungene ser på film hver eneste dag..

Anonymkode: 7ab36...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I overkant mye. Skjerm bør ikke være et daglig innslag sånn. 

Anonymkode: 5ff61...065

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermtid er så klart forbeholdt foreldre uten grensesetting.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% ugreit. 

Anonymkode: 4d555...443

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær dag var litt i overkant mye, her vet jeg de ser på film på Fredager og det synes jeg er helt greit.

Anonymkode: 4dfd3...18e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært innom noen barnehager ifm jobb og mange ser jeg har en skjerm på når barna spiser...

Anonymkode: d4cb3...dd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hadde jeg syntes det var greit at barna på 8 og 9 år se film hver dag i skoletiden hadde jeg heller droppet å ha dem i SFO og latt dem være hjemme alene. Jeg sender dem i SFO bla fordi jeg vil de skal ha andre ting å gjøre enn sitte å se på skjerm. Mas om tv er det nok av hjemme. Jeg vil derfor at de skal assosiere SFO med noe annet enn skjerm.

Anonymkode: cb0e0...ca0

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i sfo, vi ser 20min med skjerm under maten. Skolen er slutt 12:20, og da går vi ut, er ute til 14:10 da er det mat. 

Anonymkode: 487c0...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (1 time siden):

Skjermtid er så klart forbeholdt foreldre uten grensesetting.

Så du mener altså at foreldre som lar barna se på barne-tv er uten grensesetting? Typisk at folk uten barn sier det mens de sitter med nesa i mobilen mesteparten av dagen🤣

Anonymkode: 68887...770

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke greit! Skjerm skulle ikke vært lov i barnehage og SFO. I barnehagen til en av ungene var det i lange perioder om vinteren fast innslag med film hver dag fra 15.30-17. Barna var 1-3 år.

Verden er gal, og det er dessverre mange slitne barnehageansatte, foreldre, lærere og SFO-ansatte som forsvarer denne praksisen for å føle seg bedre når de bedriver dette. Jeg kunne heldigvis hente barna mine tidlig. Vil ikke at ungene skal bli skjermslaver.

Anonymkode: 2e2e2...50c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jobber i sfo, vi ser 20min med skjerm under maten. Skolen er slutt 12:20, og da går vi ut, er ute til 14:10 da er det mat. 

Anonymkode: 487c0...706

Samme der min unge går. Han har kost seg masse med den magiske kroppen på sfo i det siste, helt ok spør du meg 🥰 vet jo at det ikke er alt de gjør der. Nå i ferien er det ferie-sfo, så hvis ts sin unge har kino hver dag, så er det fremdeles mange timer igjen å leke på.

Anonymkode: 32769...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er ikke greit! Skjerm skulle ikke vært lov i barnehage og SFO. I barnehagen til en av ungene var det i lange perioder om vinteren fast innslag med film hver dag fra 15.30-17. Barna var 1-3 år.

Verden er gal, og det er dessverre mange slitne barnehageansatte, foreldre, lærere og SFO-ansatte som forsvarer denne praksisen for å føle seg bedre når de bedriver dette. Jeg kunne heldigvis hente barna mine tidlig. Vil ikke at ungene skal bli skjermslaver.

Anonymkode: 2e2e2...50c

Det klarer jeg ikke å forstå! Jobber selv i barnehage, vi lager kino for barna en gang før jul, ellers er det null skjerm. Eller noen ganger kan vi vise noe barna syns er spennende, men da er det for å inspirere til lek. Feks såg vi på et ekte vulkanutbrudd her i høst, fordi et par barn snakket om det, og den 3-minutters filmsnutten inspirerte barna til å lage vulkaner, dinosaurlandskaper og mye annet. SÅNN skal skjerm brukes i bhg/sfo, ikke for å slippe å engasjere barna i lek og annet sosialt samspill. Og vi et konstant underbemannet, så ikke kom med den… (beklager, dette temaet engasjerer meg…!)

Anonymkode: 9431b...3c4

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så du mener altså at foreldre som lar barna se på barne-tv er uten grensesetting? Typisk at folk uten barn sier det mens de sitter med nesa i mobilen mesteparten av dagen🤣

Anonymkode: 68887...770

Tipper skjermtid hjemme er et større problem enn skjermtiden på skolen for de aller fleste.

Noen ganger må man bruke dette for å få en klasse eller elevgruppe til å være rolige. F.eks i spisetid eller på SFO når det er regnværsdager og det er desibel fra helvete på basen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du dette? Er det de samme ungene som ser på film hver dag eller er det grupper som rullerer? Hva med å spørre på en fin måte om dette stemmer og hvorfor det er sånn?

Anonymkode: 10f9b...83d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har vært innom noen barnehager ifm jobb og mange ser jeg har en skjerm på når barna spiser...

Anonymkode: d4cb3...dd5

Himmel 😶

Anonymkode: 5ff61...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DelvisPresley skrev (6 timer siden):

Tipper skjermtid hjemme er et større problem enn skjermtiden på skolen for de aller fleste.

Noen ganger må man bruke dette for å få en klasse eller elevgruppe til å være rolige. F.eks i spisetid eller på SFO når det er regnværsdager og det er desibel fra helvete på basen.

Nei. At man innfører skjerm under spising, normaliserer skjerm når det er andre barn å leke med - alt dette er veldig enkelt å unngå som forelder. 

Anonymkode: fd6f6...36e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta dette er symptomet på et mer alvorlige problem som ikke ligger i de ansatte sine hender. Det handler blant annet om for få ansatte i henhold til arbeidsmengde. Å arbeidsmengde kommer ikke bare ann på hvor mange barn, men også hva slags barn (svært mange barn har dårlig oppdragelse og antall diagnoser har jo å blitt voldsom) de barna som ofte har assistent i skolen har sjelden det i SFO. 

SFO er oppbevaring, vil du ha noe mer må du engasjerer deg politisk. 

Når det er sagt er det SFOer som får det til å fungere og som har bedre tilbud, men det også er jo gjerne plasser der skolen har gode systemer og strukturer

Anonymkode: 1d262...d0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vil anta dette er symptomet på et mer alvorlige problem som ikke ligger i de ansatte sine hender. Det handler blant annet om for få ansatte i henhold til arbeidsmengde. Å arbeidsmengde kommer ikke bare ann på hvor mange barn, men også hva slags barn (svært mange barn har dårlig oppdragelse og antall diagnoser har jo å blitt voldsom) de barna som ofte har assistent i skolen har sjelden det i SFO. 

SFO er oppbevaring, vil du ha noe mer må du engasjerer deg politisk. 

Når det er sagt er det SFOer som får det til å fungere og som har bedre tilbud, men det også er jo gjerne plasser der skolen har gode systemer og strukturer

Anonymkode: 1d262...d0c

At man nå har innført gratis kjernetid på sfo gjør at "alle" går på sfo, men det politikerene ikke tenker på er; mange skoler/sfo har ikke plass til å gå fra 65 til 100 barn. Så sfo må gjerne dele seg opp på flere bygg, dermed er antall ansatte ett problem. For en sfo ansatt skal ha 15 barn. Og trinn er forskjellige, så noen trinn har nok ansatte, noen er litt bedre stilt i forhold til barn/voksen utregningen,og noen har for få... og de som har nok, har ikke godt med ansatte, som sagt 15 barn pr ansatt,og man teller sfo som en samlet gruppe ikke hvor store trinnene/gruppene er. Hvis ungene skal ha aktiviteter på sfo, er ofte film under måltid er god ordning i den forstand at de ansatte kan gjøre klart og finne utstyr.  En sfo ansatt har ikke mye planleggingstid i løpet av uka.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du dette? Er det de samme ungene som ser på film hver dag eller er det grupper som rullerer? Hva med å spørre på en fin måte om dette stemmer og hvorfor det er sånn?

Anonymkode: 10f9b...83d

Dette. Hvordan vet du at alle ser på film hverdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...