Gå til innhold

Hvorfor er ikke helsepersonell flinkere til å ta anbefalte vaksiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsepersonell omgir seg med mennesker dagen lang. Er det ikke naturlig og lurt at de da tar noen av vaksinene som blir anbefalt oss andre?

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet egentlig ikke om noen som ikke har tatt? Det er faste runder med vaksinering på sykehuset i min kommune hver høst. Har inntrykk av at de aller fleste gjør det. Det blir mindre sykefravær, noe som hele avdelingen tjener på, og det er mange sårbare pasienter som ikke bør smittes. I tillegg vet jeg om at veldig mange andre kommuneansatte takker ja til vaksiner, bla. barnehagepersonell. Tror vaksinedekningen vi har er veldig god.

Anonymkode: 33f0a...7f4

• Liker 1
Skrevet

På min jobb i helse har de fleste av oss vaksinert oss, så skjønner ikke helt hva du mener. 

Anonymkode: 9b6f5...ba9

• Liker 4
Skrevet

Syns det er rart at ikke andre yrkesgrupper får gratis vaksine, feks de som jobber i skole og barnehage. 

Anonymkode: 52001...e45

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke helt hvorfor, men det finnes mange konspirasjonsteoretikere blant sykepleiere og hjemmepleiere. Burde kanskje  forskes på hvorfor?

Anonymkode: 5edd9...c09

• Liker 3
Skrevet

Helt utrolig at helsepersonell ikke gidder ta vaksinen. Betimelig spørsmål av trådstarter.

Anonymkode: 0bd5d...ed7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt mye flere vaksiner enn den jevne nordmann, bl.a oppdatert kilhoste, stivkrampe og alt annet fra barndommen. Men influensavaksinen utsetter jeg meg ikke for uansett hvor mye jeg jobber med sårbare mennesker. For det første har den ganske lav dekning, har vært nede på 30% flere år, for det andre blir svært mange syke et par dager når de tar den og jeg har ikke tid i livet mitt til å ligge strak pga en vaksine som sannsynligvis ikke gir beskyttelse, og for det tredje syns jeg arbeidsgiver burde dekket mange andre vaksiner for ansatte før de maser om influensavaksinen. Hos oss er de også så kynisk at det vaksineres helst rett før helg så helgen ryker om man blir syk, niks det gidder jeg ikke faktisk. Den såkalte solidariteten med de syke som blir sagt for å spille på samvittigheten til ansatte kan de dytte ett visst sted, det er en billig retorikk så de kan snike seg unna skikkelig bemanning, skikkelig mat, ordentlige hjelpemidler ect som faktisk har noe å si. 

Anonymkode: 45656...ba4

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har tatt mye flere vaksiner enn den jevne nordmann, bl.a oppdatert kilhoste, stivkrampe og alt annet fra barndommen. Men influensavaksinen utsetter jeg meg ikke for uansett hvor mye jeg jobber med sårbare mennesker. For det første har den ganske lav dekning, har vært nede på 30% flere år, for det andre blir svært mange syke et par dager når de tar den og jeg har ikke tid i livet mitt til å ligge strak pga en vaksine som sannsynligvis ikke gir beskyttelse, og for det tredje syns jeg arbeidsgiver burde dekket mange andre vaksiner for ansatte før de maser om influensavaksinen. Hos oss er de også så kynisk at det vaksineres helst rett før helg så helgen ryker om man blir syk, niks det gidder jeg ikke faktisk. Den såkalte solidariteten med de syke som blir sagt for å spille på samvittigheten til ansatte kan de dytte ett visst sted, det er en billig retorikk så de kan snike seg unna skikkelig bemanning, skikkelig mat, ordentlige hjelpemidler ect som faktisk har noe å si. 

Håper du ligger strak ut med influensa noen uker i vinter 🤗

Anonymkode: b2e92...23f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har inntrykk av at mange av mine kollegaer har blitt skeptiske etter AstraZeneca-styret. Mannen min opplever det samme på sin avdeling.

Og bare så det er sagt; vi vaksinerer oss begge to, men det er ikke nødvendigvis populært å si det høyt på jobb.

Anonymkode: c3cc5...1eb

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helsepersonell og lar bevisst være. Fordi jeg er ung, jeg tror det er sunt å være syk i ny og ne, influensa er det sjeldent noen under 30 dør av uansett. Finn meg heller en vaksine mot all forkjølelsen ungene mine drasser med seg fra barnehagen, så skal jeg gladelig ta den🙈

• Liker 3
Skrevet

Tok vaksinen i går, muskelsmerter og lett følelse av influensa i dag.

Anonymkode: 167a1...659

• Nyttig 1
Skrevet
Heln skrev (6 minutter siden):

Jeg er helsepersonell og lar bevisst være. Fordi jeg er ung, jeg tror det er sunt å være syk i ny og ne, influensa er det sjeldent noen under 30 dør av uansett. Finn meg heller en vaksine mot all forkjølelsen ungene mine drasser med seg fra barnehagen, så skal jeg gladelig ta den🙈

La meg tippe, du har ikke høyere utdanning og jobber som ufaglært eller med fagbrev?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Heln skrev (8 minutter siden):

Det er ikke sunt å være syk, nei. Ingen fordeler ved det, bare ulemper og risiko for skade. 

Anonymkode: 33f0a...7f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ønsker du at medmenneskene dine skal bli syke? 

Anonymkode: c7581...9cd

• Liker 3
Skrevet
Heln skrev (9 minutter siden):

Det er jo for pasientene du skal ta vaksinen, ikke for deg selv.

Anonymkode: 0bd5d...ed7

• Nyttig 3
Skrevet

Jobber på sykehjem og hos oss er det 100% dekningsgrad når det gjelder alle vaksiner vi blir tilbudt(som er endel). Det handler om økt kunnskap. Studier viser nå at de som tar influensavaksinen har 40%lavere risiko for demens . 

Anonymkode: f1bf9...512

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det må du gjerne håpe på, har ikke hatt influensa på de 30 årene jeg har jobbet i helse, så det skal nok gå fint. Uansett blir det færre sykedager med et par uker influensa enn to dager prår pga vaksine. Og huske at 7av 10 medvaksine vil fremdeles bli syke

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Heln skrev (11 minutter siden):

Er jo ikke deg som helsepersonell man er bekymra for skal stryke med. Det er alle de sjuke pasienten man jobber med som faktisk kan dø av influensa.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Fordi man er fortsatt smittebærer selv om man er vaksinert. Så hvorfor skal man da vaksinere seg «for andre».

Anonymkode: 51436...8ca

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...