Gå til innhold

Max Gotmar eller Gotmar Chrisander?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.34):

Jeg har et sjeldent navn fordi min mor syntes det var sååå fint. Jeg har virkelig hatet navnet mitt, spesielt da jeg var liten og ungdom. Jeg har hørt mange ertete kommentarer fra andre og mange varianter av navnet. Jeg synes du skal tenke på barnet ditt som er nødt til å bære navnet (iallfall til han er 18), og gi ham noe han ikke vil hate/mislike. Iallfall bør du gi et mer vanlig fornavn og heller ha Gotmar som 2. fornavn hvis du absolutt vil gjennomføre galskapen, så kan gutten kalle seg det han vil av de to. 

Anonymkode: 1a97a...ad6

Jeg er vokst opp med guttenavn og selv om jeg ikke var glad i det som barn liker jeg det som voksen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tviler sterkt på at du er voksen nok til å være mor. 

Anonymkode: e7030...b71

Slutt å vær så jævla frekk! Jeg er garantert eldre enn deg. Unge mødre liker jålenavn, eldre liker eldre navn. Jeg er 35 år. 

Anonymkode: b3628...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå har jeg tygget litt på det og kommer frem til at jeg hadde hatt det som dobbeltnavn med et annet navn foran.

Du kan bruke navnet du liker til hverdags, frem til barnet eventuelt protesterer. Jeg kjenner flere som bruker mellomnavnet som fornavn selv som voksne (og noen, som meg selv, som ikke bruker mellomnavnet i det hele tatt).

Navnet du liker er meget spesiell og barnet kommer til å møte mange rare blitt og kommentarer. Det er ikke rettferdig, men det er sånt at alt som er uvanlig *må* kommenteres, spesielt blant barn. Men i tillegg kommer omtrent alle nye voksne også til å kommentere: "åh det var et uvanlig navn" selv om de ikke mener noe vondt med det så blir det *veldig* *fort* *slitsomt og irriterende*

Både datter og jeg har spesielle fornavn og et etternavn som bare 4 stk har her i landet. Absolutt alle som hører hva vi heter har den samme "unike" reaksjonen (mener dette høyst ironisk derav hermetegn). Det er irriterende og slitsomt å måtte forklare omatte og omatte... og SÅ kommer alle de misforståtte versjonene av navnet ditt. Og feilstavingene. Og feiluttalesene. Omg.. Det er til å bli gal av. Ingen av oss forteller om den spesielle etternavnet  lengre (vi har to nå, den siste er mer vanlig så det er den vi bruker) med mindre det er noen som står oss nære. 

Tenk deg godt om før du kjører på med et unik navn til fornavn. 

Anonymkode: 17461...cc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støgt. Vær så snill, slutt å gi barna deres mobbenavn. 

Anonymkode: 09470...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Gottmar. 

Men hva har Margot som mellomnavn, kan du snu på det også? 

Margot Dorothea og Theodor Gottmar? 

Anonymkode: 9cc45...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis søstra heter Margot, og kun det, bør du ikke slenge på et moderne navn til Gottmar. Men å kalle to søsken for "i prinsippet" det samme, bare de to stavelsene motsatt vei, føltes nesten litt voldsomt.

Men Margot og Gottmar klinger jo ikke så dårlig sammen. (Kanskje nettopp fordi de er de samme navnene bare plassert motsatt) 

Skal du bruke dobbeltnavn, så ville jeg gått for Max Gottmar, da har han et litt kulere, fint navn han kan bruke. Gottmar Chrisander hørtes schizofrent ut, for å være helt ærlig😳 Liam/Noel Gottmar klang svært dårlig. Så eneste kombinasjon jeg personlig synes gikk, var Max Gottmar. Men gir du han dobbeltnavn, er sjansen svært stor for at han vil bruke kun det andre navnet. Gottmar vil han nok få mye kommentarer på, og de trenger ikke bare være koselige, dessverre. 

Når jeg først hørte navnet Gottmar og så toppe det med søster Margot, syntes jeg du hadde valgt helt grusomme navn. Men de gror faktisk litt på meg. Men bare litt, for å være ærlig. Men fint at ikke alle velger samme navn, det hadde jo vært kjedelig👍😄

Anonymkode: 434b9...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...