AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har lenge vært ekstremt stiv og stram i nakken, sikkert en kombo av feil trening, stress, feil liggestilling mm, og har i det siste opplevd en del nummenhet og prikking i hender og føtter. Kan dette ha en sammenheng? Hva bør jeg gjøre, lege, fysioterapeut, kiropraktor eller hva? Anonymkode: 623cd...96b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Skrevet 8. oktober 2024 Ja kan ha sammenheng, men også være at du mangler noe. Ta deg en tur til legen for blodprøver, så gå til en fysioterapeut eller kiropraktor for å ordne opp i stivheten. Mtp nummenhet og prikking, føler du deg dehydrert eller har andre symptomer? Anonymkode: af975...2c2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har lenge vært ekstremt stiv og stram i nakken, sikkert en kombo av feil trening, stress, feil liggestilling mm, og har i det siste opplevd en del nummenhet og prikking i hender og føtter. Kan dette ha en sammenheng? Hva bør jeg gjøre, lege, fysioterapeut, kiropraktor eller hva? Anonymkode: 623cd...96b Det KAN være press på nervene i nakken ja, men hør med legen for å utelukke vitamin mangler osv. Men når jeg hadde nerve i klem i nakke så prikka det jævlig i hender og armer Anonymkode: 689d6...12a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #4 Skrevet 8. oktober 2024 Har nettopp hatt en årlig sjekk hos lege, ingenting som tyder på vitaminmangel (fine blodprøver), fint blodtrykk osv. Anonymkode: 623cd...96b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har nettopp hatt en årlig sjekk hos lege, ingenting som tyder på vitaminmangel (fine blodprøver), fint blodtrykk osv. Anonymkode: 623cd...96b Mest sannsynlig er det nok nakken som er årsak. Men ha i bakhodet at det kan være at du trenger påfyll med elektrolytter. Jeg hadde nemlig slike problemer med prikking og nummenhet som ikke var relatert til nakken, og legen fant ikke ut av det siden alle prøver var ok. Men viste seg likevel at det var væskeubalanse, løste seg med pulver fra helsekosten. Ikke alt plukkes opp på blodprøver, dessverre. Dette kan også gi stivhet og smerter. Så ha det i minnet hvis ikke behandling hjelper Anonymkode: af975...2c2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mest sannsynlig er det nok nakken som er årsak. Men ha i bakhodet at det kan være at du trenger påfyll med elektrolytter. Jeg hadde nemlig slike problemer med prikking og nummenhet som ikke var relatert til nakken, og legen fant ikke ut av det siden alle prøver var ok. Men viste seg likevel at det var væskeubalanse, løste seg med pulver fra helsekosten. Ikke alt plukkes opp på blodprøver, dessverre. Dette kan også gi stivhet og smerter. Så ha det i minnet hvis ikke behandling hjelper Anonymkode: af975...2c2 Interessant. Jeg drikker mye vann, minst to liter daglig, kan jeg likevel ha væskebalanse? Dette kan jeg lite om. Anonymkode: 623cd...96b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Interessant. Jeg drikker mye vann, minst to liter daglig, kan jeg likevel ha væskebalanse? Dette kan jeg lite om. Anonymkode: 623cd...96b Ubalanse Anonymkode: 623cd...96b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Interessant. Jeg drikker mye vann, minst to liter daglig, kan jeg likevel ha væskebalanse? Dette kan jeg lite om. Anonymkode: 623cd...96b Vann er bare vann. Kroppen er også avhengig av elektrolytter for væskebalanse (sodium, kalium, magnesium, kalsium). I pulver fra helsekosten er disse satt sammen i riktige mengdeforhold. Jeg tror særlig kalium er noe som blir oversett. Det er noe vi trenger mye av i kosten, som kan være vanskelig å få i seg nok av. Det anbefales opp mot 4500 mg daglig fra mat. Kalium som tilskudd alene er ikke like effektivt som i elektrolytt-blanding som nevnt (jeg har testet), har nok noe med samarbeidet med sodium å gjøre. Kjempeviktig for nervesystem, fordøyelse, muskulatur, m.m. Anonymkode: af975...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vann er bare vann. Kroppen er også avhengig av elektrolytter for væskebalanse (sodium, kalium, magnesium, kalsium). I pulver fra helsekosten er disse satt sammen i riktige mengdeforhold. Jeg tror særlig kalium er noe som blir oversett. Det er noe vi trenger mye av i kosten, som kan være vanskelig å få i seg nok av. Det anbefales opp mot 4500 mg daglig fra mat. Kalium som tilskudd alene er ikke like effektivt som i elektrolytt-blanding som nevnt (jeg har testet), har nok noe med samarbeidet med sodium å gjøre. Kjempeviktig for nervesystem, fordøyelse, muskulatur, m.m. Anonymkode: af975...2c2 Takk for info. Har du link til produktet fra apotek/helsekosten du nevner? Anonymkode: 623cd...96b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for info. Har du link til produktet fra apotek/helsekosten du nevner? Anonymkode: 623cd...96b Denne har en god sammensetning, og er søtet med stevia fremfor aspartam. Noen helsekoster har den også naturell, altså uten smak og søtning. Den koster 199 i butikk https://www.life.no/trening/sportsdrikke/elektrolutpulver-citron-lime Jeg tar for det meste laveste dose, 1 måleskje hver morgen, det har holdt. Drikker godt med vann, og har stort fokus på å få i meg nok kalium i kosten i tillegg. Avokado, banan, søtpotet, mye kjøtt/fisk, grønt. Hvis du er en som trener og svetter regelmessig, så er det ekstra viktig å fylle på med elektrolytter her og der. Jeg har fulgt opp dette med blodprøver hos lege underveis, men for folk flest med god nyrefunksjon er det ikke noe problem å ta litt tilskudd av dette. Har tatt det i flere mnd og blitt kvitt migrene, mye mindre muskel og nervesmerter, og fordøyelsen er bedre. Anonymkode: af975...2c2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har kink i nakken nå, mange låsninger i både nakke, rygg og bekken, og har både armer og ben som dovner bort. Kiropraktor er helt klart min løsning, var der i dag og det er allerede bedre! Anonymkode: bd6b6...258
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Skrevet 8. oktober 2024 Prøv en massasje, enten fysio eller kiropraktor. Anonymkode: 90b9a...dce
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøv en massasje, enten fysio eller kiropraktor. Anonymkode: 90b9a...dce *Og enten Anonymkode: 90b9a...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå