Gå til innhold

Begynnende demens? Bekymring for min mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er 73 år, og i utgangspunktet en sprek og oppegående dame. Det siste året har hun forandret seg veldig, og jeg begynner å bli bekymret for at dette kan være starten på en kognitiv svikt. Er det noen som har erfaring med liknende endringer hos eldre personer?

- Nyoppståtte konservative verdier og manglende evne refleksjon og til å forstå andre menneskers syn på verden og livet. Dersom noen mener noe annet hun selv klarer hun ikke å se saken fra begge sider. 

- Problemer med struktur og systemer. For eksempel å følge en oppskrift, eller rydde varer inn i et kjøleskap. Tar hun ut av oppvaskmaskinen hjemme hos meg må jeg rydde i alle skap etterpå.

- Tar ikke sosiale hint, for eksempel når det er på tide å avslutte en samtale.

- Vanskeligheter med å håndtere egne og andres følelser. Blir stiv og ukomfortabel når man viser sorg og eller frustrasjon.

- Endret språk. Har begynne å snakke veldig «gammeldags». Bruker plutselig begreper som ikke er en del av dagligtale lenger (f.eks fjernsyn og klosett). Har også ubevisst endret dialekten til den hun hadde i barndommen. 

- Plutselig begynn å snakke med mat i munnen(!)

- Tung og treg i kommunikasjonen.

- Påvirkes ikke lenger av nye impulser. Vil ikke lenger delta på reiser, shopping og sosiale ting hun før satt stor pris på. Syntes alt utenom de daglige rutinene er slitsomt. 

- Gjentar seg selv hele tide, og forteller de samme historiene gang etter gang….

Jeg bor langt unna, men har likevel mye kontakt med foreldrene mine. Når min mor ringer og jeg ikke tar telefonen ringer hun gjentatte ganger, før hun ringer barna for å få tak i meg. Forstår ikke at det ikke alltid passer å snakke i telefonen, og forstår heller ikke at vi (barn og barnebarn) kan ha behov for å gjøre ting uten henne og far (f.eks reise bort/ferier).

Syntes det er så vanskelig å vite hva som er naturlige reaksjoner på alderdom, og hva som kan være sykdom. Vi har Alzheimers i familien, og er følgelig ekstra bekymret for det.

Anonymkode: a2e44...a51

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan høres sånn ut. Kan du snakke med faren din om det? Ektefeller dekker ofte over, ha det i bakhodet.

Anonymkode: 3c5a0...66c

• Liker 1
Skrevet

Dette kan godt være kognitiv svikt. Om hun bor sammen med din far har han garantert merket endringen. Ville tatt opp din bekymring med han på tomannshånd.

Anonymkode: 7e5df...2b0

• Liker 1
Skrevet

Hadde tatt en prat med fastlegen til din mor. Det gjorde vi først med min far som fikk diagnosen og er nå død. Min mor fikk diagnosen nå i sommer 

Anonymkode: 94c21...7d5

Skrevet

Dette høres ut som Alzheimer og ganske raskt progredierende også hvis det har gått fra helt upåviselig til dagens situasjon på et år. Du må snakke med din far om han er helt klar. 

Anonymkode: 1cd06...d59

Skrevet

Det er forskjellige grader og typer av demens. Man har alzeimer, frontallapp-demens etc! Du som pårørende kan ringe fastlegen hennes og be legen kalle inn henne til en sjekk for kognetiv svikt. Det er enkle tester! mini mentaltest, klokketest trailmaking etc. Lurt å starte tidlig med disse testene! slik at de også kan gjentas etterhvert og man kan vise hvordan dette utvikler seg med tiden. Er det progerierende, hvor raskt progerierer dette m.m

Skrevet

Høres ihvertfall ut som hun begynner å merke alderen (tross enda «ung»). Jeg tenker det kan være begynnende demens, særlig noen av trekkene, men jeg liker ikke å fjerndiagnostisere folk. 

Jeg hadde tatt en prat med din far på tomannshånd og hørt litt hva han opplever, og mulig lagt en plan med ham. Kanskje din mor kan snakkes med og dere kan legge frem bekymring og det går «fint», og så ta ting videre, eller kanskje dere heller bør ta praten hos legen? Det vet dere best selv. Jeg hadde i så fall blitt med henne til legen. Har du søsken? Hva tenker i så fall de? 

Lurt å prøve å ta tak i det raskt. 

Skrevet

Hun må få en skikkelig legeundersøkelse! Diverse diagnoser kan gi demens-liknende symptomer. Blodprøver og en MR av hodet er et minimum. 

Anonymkode: 6a7c7...871

• Liker 1
Skrevet

Snakk med din far, og be om at dere sammen kan snakke med din mors fastlege. Om din far ikke vil, kontakter du fastlegen selv. 

Skrevet

Var jeg deg ville jeg bare sagt det rett ut til henne. Spør om hun har oppsøkt lege og skaffet seg en diagnose, eller om hun velger å la det skure og gå. Hun er verken så langt borte at hun ikke selv godt forstår endringene eller så langt borte at hun ikke er myndig, og dermed selv ansvarlig for egen helse, så å begynne å ringe over hodet på henne er ikke ok.

Anonymkode: 1a838...aa6

Skrevet

Gjerne prat med far og, men som #8 skriver over så må hun få en skikkelig legeundersøkelse da diverse ting kan gi symptomer som ligner på demens. Og hvis det er demens så er det hjelp å få av ulik grad, så det må dere jo absolutt gjøre. 

Anonymkode: 25fa5...ab2

Skrevet

Høres ut som vaksineskade. Få utredning fort. Dette er ikke normalt nei.

Anonymkode: a70f6...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...