AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Skrevet 8. oktober 2024 Hvordan opplevde/opplever dere det eventuelt? Det er ikke så mange som bruker det enda, men det brukes EMDR inni, som en del av det. Gjelder nok mest for traumelidelser. Min behandler vil begynne å bruke det og forsøke det ut sammen med meg. Anonymkode: aaf3d...634
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Skrevet 8. oktober 2024 for oss som ikke vet hva det er, vil du forklare hva det går ut på? Anonymkode: 18750...71a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Skrevet 8. oktober 2024 Det er fantastisk! Total gamechanger for de av oss som lever med kompleks dissosiativ lidelse. Anonymkode: 7ebf3...c33
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #4 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): for oss som ikke vet hva det er, vil du forklare hva det går ut på? Anonymkode: 18750...71a Internal family systems, Google it Anonymkode: 0d253...054 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er fantastisk! Total gamechanger for de av oss som lever med kompleks dissosiativ lidelse. Anonymkode: 7ebf3...c33 Det er akkurat den diagnosen jeg også har.. hvordan har den vært en gamechanger sammenliknet med og «bare» prate eller ha EMDR for seg selv? Forstår godt hvis det koster for mye å skrive ned alt🙏🏼 Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg har så voldsomt sterk fobi mot mitt indre og alt som rører seg av dissosierte deler og traumeerfaringer. regner med at denne «modellen» vil åpne opp i mye som er stengt inne, og gruer meg. Anonymkode: aaf3d...634
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): for oss som ikke vet hva det er, vil du forklare hva det går ut på? Anonymkode: 18750...71a Jeg vet ikke nok selv enda. Men på nettet står det blant annet om at man arbeider med å «forene» indre deler (med ulike funksjoner) sammen. Litt av problemet med f.eks komplekse traumer er at mye i selvet er veldig splittet. emdr er en behandlingsform i seg selv, som bruker inni her. Men vet ikke hvordan, enda. Anonymkode: aaf3d...634
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er akkurat den diagnosen jeg også har.. hvordan har den vært en gamechanger sammenliknet med og «bare» prate eller ha EMDR for seg selv? Forstår godt hvis det koster for mye å skrive ned alt🙏🏼 Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg har så voldsomt sterk fobi mot mitt indre og alt som rører seg av dissosierte deler og traumeerfaringer. regner med at denne «modellen» vil åpne opp i mye som er stengt inne, og gruer meg. Anonymkode: aaf3d...634 Jeg har også kompleks dissosiativ lidelse i tillegg til kompleks ptsd. Litt av problemet med å «sitte og prate» er nettopp den indre konflikten du beskriver. Hos meg er det den flinke hverdagsdelen som prater i timen hos psykolog, så skjer det noe som gjør at jeg dissosierer, barnedelen gråter, andre deler kobler seg av og på, og når timen er slutt går jeg ut uten å ha den minste anelse om hva jeg har snakket om 😛 Anonymkode: 0d253...054 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er akkurat den diagnosen jeg også har.. hvordan har den vært en gamechanger sammenliknet med og «bare» prate eller ha EMDR for seg selv? Forstår godt hvis det koster for mye å skrive ned alt🙏🏼 Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg har så voldsomt sterk fobi mot mitt indre og alt som rører seg av dissosierte deler og traumeerfaringer. regner med at denne «modellen» vil åpne opp i mye som er stengt inne, og gruer meg. Anonymkode: aaf3d...634 Jeg er gammel og har skjønt at jeg har dissosiativ lidelse før jeg fikk det påvist på Modum Bad. Så det har sånn sett vært en mange-mange-MANGE-årig prosess for å akseptere det å forene et fragmentert indre. IFS-terapeuten er veldig skånsom og pusher ikke på mer enn det jeg tåler. Jeg har et vanlig liv og må fungere i hverdagen også. Så jeg har gått i halvannet år og det er først nå jeg skal driste meg ut i det å snakke med de forskjellige delene. Store deler av terapien hittil har vært å fokusere på "Hvor gammel er du nå" når jeg står i noe intenst/krevende. Anbefaler sterkt "No bad parts "-boka av Dick Schwartz, opphavsmannen av iFS. Les litt og litt, eller hør på podcaster av han. Er flere intervjuer på Spotify. Anonymkode: 7ebf3...c33 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke nok selv enda. Men på nettet står det blant annet om at man arbeider med å «forene» indre deler (med ulike funksjoner) sammen. Litt av problemet med f.eks komplekse traumer er at mye i selvet er veldig splittet. emdr er en behandlingsform i seg selv, som bruker inni her. Men vet ikke hvordan, enda. Anonymkode: aaf3d...634 Emdr er ikke behandling mot dissosiasjon, vel? Aldri hørt før. For meg funka ikke emdr i det hele tatt, jeg klarte ikke å koble meg på traumene. Flinke-delen prøvde sitt beste, men det var alt for mye konflikt og skam fra de andre delene. Anonymkode: 0d253...054
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er gammel og har skjønt at jeg har dissosiativ lidelse før jeg fikk det påvist på Modum Bad. Så det har sånn sett vært en mange-mange-MANGE-årig prosess for å akseptere det å forene et fragmentert indre. IFS-terapeuten er veldig skånsom og pusher ikke på mer enn det jeg tåler. Jeg har et vanlig liv og må fungere i hverdagen også. Så jeg har gått i halvannet år og det er først nå jeg skal driste meg ut i det å snakke med de forskjellige delene. Store deler av terapien hittil har vært å fokusere på "Hvor gammel er du nå" når jeg står i noe intenst/krevende. Anbefaler sterkt "No bad parts "-boka av Dick Schwartz, opphavsmannen av iFS. Les litt og litt, eller hør på podcaster av han. Er flere intervjuer på Spotify. Anonymkode: 7ebf3...c33 Hvor gammel er du nå + hvilken del av deg er det som snakker nå? Har vært hovedfokuset i ca 18 måneder. Glemte å skrive med det i teksten over. Anonymkode: 7ebf3...c33
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Emdr er ikke behandling mot dissosiasjon, vel? Aldri hørt før. For meg funka ikke emdr i det hele tatt, jeg klarte ikke å koble meg på traumene. Flinke-delen prøvde sitt beste, men det var alt for mye konflikt og skam fra de andre delene. Anonymkode: 0d253...054 Ts her. Kanskje ikke, men jeg har kompleks PTSD og kompleks dissosiativ lidelse. leit å høre. Håper du har funnet/finner noe som fungerer for deg! Anonymkode: aaf3d...634
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har også kompleks dissosiativ lidelse i tillegg til kompleks ptsd. Litt av problemet med å «sitte og prate» er nettopp den indre konflikten du beskriver. Hos meg er det den flinke hverdagsdelen som prater i timen hos psykolog, så skjer det noe som gjør at jeg dissosierer, barnedelen gråter, andre deler kobler seg av og på, og når timen er slutt går jeg ut uten å ha den minste anelse om hva jeg har snakket om 😛 Anonymkode: 0d253...054 Ja, jeg har også kompleks ptsd. Har brukt mange år nå bare på stabilisering, nettopp fordi jeg for fort blir overveldet hvis jeg tør å slippe opp. Den «flinke» meg som forsøker å kontrollere, og å holde det som presser på avstand har for mange strategier som hindrer meg i å klare å integrere andre deler. Så det er derfor psykologen min nok (og jeg) tenker det kan være verdt forsøket. Det at andre deler tar over sånn og at man husker så lite etterpå er en vanskelig ting. Anonymkode: aaf3d...634
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg har også kompleks ptsd. Har brukt mange år nå bare på stabilisering, nettopp fordi jeg for fort blir overveldet hvis jeg tør å slippe opp. Den «flinke» meg som forsøker å kontrollere, og å holde det som presser på avstand har for mange strategier som hindrer meg i å klare å integrere andre deler. Så det er derfor psykologen min nok (og jeg) tenker det kan være verdt forsøket. Det at andre deler tar over sånn og at man husker så lite etterpå er en vanskelig ting. Anonymkode: aaf3d...634 Synes det høres veldig bra og fornuftig ut. Jeg hadde blitt glad om du skrev noen ord om erfaringer senere, men skjønner om du ikke husker det (jeg kan fort glemme det selv). Uansett, jeg har tro på metoden! Selv har jeg aldri hatt noen form for stabilisering og er nesten alltid utenfor toleransevinduet mitt. Behandlere har gått rett på traumene, på dps krevde de at jeg fortalte om dem hver gang, uten stabilisering etterpå, så jeg ble gradvis dårligere og dissosierte mer og mer. Jeg synes det er bra at det fortsatt er noen behandlere som virker som de har innsikt i metoder som kan hjelpe pasientene, og ikke bare bruker den «one size fits all»- metoden. Anonymkode: 0d253...054
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #14 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det høres veldig bra og fornuftig ut. Jeg hadde blitt glad om du skrev noen ord om erfaringer senere, men skjønner om du ikke husker det (jeg kan fort glemme det selv). Uansett, jeg har tro på metoden! Selv har jeg aldri hatt noen form for stabilisering og er nesten alltid utenfor toleransevinduet mitt. Behandlere har gått rett på traumene, på dps krevde de at jeg fortalte om dem hver gang, uten stabilisering etterpå, så jeg ble gradvis dårligere og dissosierte mer og mer. Jeg synes det er bra at det fortsatt er noen behandlere som virker som de har innsikt i metoder som kan hjelpe pasientene, og ikke bare bruker den «one size fits all»- metoden. Anonymkode: 0d253...054 Skal absolutt gjøre det og forsøke å huske på det. Går i samtaler to ganger ukentlig. oi, det høres veldig overveldende og krevende ut. Det er leit at de må kreve det, nettopp fordi de har en viss tidsramme. Paradoksalt nok er det mye kunnskap ute om hvordan «vår» pasientgruppe trenger et mer tilpasset behandlingsforløp over tid. ja, har trukket vinnerloddet i psykologen min. Han er avtalespesialist og streber stadig etter å tilegne seg mer for å kunne være til best mulig hjelp. Tar det ikke for gitt. Anonymkode: aaf3d...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå