AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har en kollega som mest sannsynlig er på autismespekteret. Hen har ikke fortalt det selv direkte, og jeg vet ikke om hen skjønner det selv, men det ligger veldig mellom linjene og jeg tror absolutt alle hen jobber med merker det/vet det. Dette er ikke noe sånn fjerndiagnostisering av andre bare så det er sagt. Personen har ganske ekstrem atferd som flere reagerer på. Det er utfordrende og ofte ubehagelig å jobbe sammen med denne personen av ulike grunner som jeg ikke kan gå i detalj på her. Kan noen som er på spekteret, fortelle meg hvordan jeg på best mulig måte kan forholde meg til denne kollegaen? Anonymkode: 03ffc...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Del Skrevet 8. oktober 2024 Som med alle andre drittsekker vil jeg tro. Anonymkode: 67f93...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som med alle andre drittsekker vil jeg tro. Anonymkode: 67f93...1ad Hva mener du? Og hvorfor skriver du drittsekker? Anonymkode: 03ffc...924 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #4 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du? Og hvorfor skriver du drittsekker? Anonymkode: 03ffc...924 Hen er sikkert blitt avvist av en autist. Er ikke autist selv men har en venn og to og du må nesten forklare mer hva du mener er ubehagelig og vanskelig? En annen ting er jo at hvis kollegaen din ikke selv vet en er autist så blir det noe annet men min erfaring med mine venner er at de er veldig åpne om det og har selv sagt at de ønsker input om jeg har det på saker og ting. Hvis du virkelig har et problem og de andre kollegaene og har det så må dere jo ta det men den som er sjefen deres så kan hun ta det med kollegaen din. Anonymkode: b203b...2b0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en kollega som mest sannsynlig er på autismespekteret. Hen har ikke fortalt det selv direkte, og jeg vet ikke om hen skjønner det selv, men det ligger veldig mellom linjene og jeg tror absolutt alle hen jobber med merker det/vet det. Dette er ikke noe sånn fjerndiagnostisering av andre bare så det er sagt. Personen har ganske ekstrem atferd som flere reagerer på. Det er utfordrende og ofte ubehagelig å jobbe sammen med denne personen av ulike grunner som jeg ikke kan gå i detalj på her. Kan noen som er på spekteret, fortelle meg hvordan jeg på best mulig måte kan forholde meg til denne kollegaen? Anonymkode: 03ffc...924 Kan du komme med noen eksempler på hva som er «utfordrende og ubehagelig»? Anonymkode: 7ec15...b39 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan du komme med noen eksempler på hva som er «utfordrende og ubehagelig»? Anonymkode: 7ec15...b39 Nei dessverre, det blir fort gjenkjent. Anonymkode: 03ffc...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei dessverre, det blir fort gjenkjent. Anonymkode: 03ffc...924 Hva vil du at vi skal si da? Du har ingen informasjon om hva som faktisk har skjedd. Du er nok trolig på spekteret selv. Anonymkode: 008d0...12e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 8. oktober 2024 #8 Del Skrevet 8. oktober 2024 Det er stor variasjon innenfor spekteret. Fortolkningsproblemene sosialt håndteres generelt best ved klar, direkte og jeg-ansvarlig kommunikasjon med vedkommende. Hvilken adferd er den du og kolleger ønsker i de gitte situasjonene? Ledelsen bør kanskje ta seg av eller støtte arbeidsmiljøet rundt de oppståtte utfordringene? Det kan gå fint å si ifra, men det er ikke gitt at det er autisme, det kan være tilleggsvansker, forstyrrelser eller ren drittsekkfære i tillegg eller i steden for. Slik jeg kjenner verden vil bare autisme gi gode muligheter til å bruke ordene til å adressere utfordringene og det bør være vilje til å finne løsninger eller justeringer. Jeg selv er en plage for folk rundt meg i miljøer preget av u-uttalte normer, rævseiking, «nå skal vi kose oss» - holdninger, unnvikende kommunikasjon og uklar rolleforståelse. Bryr folk seg ikke om å fortelle teite regler til meg, har ikke jeg gode muligheter å følge reglene og jeg kommer nok uansett å bruke noen år på å plassere hva som var forventet av meg. Jeg må av og til gjøre ting på min måte, og det er lettere om det kan være litt rom for det. Og, ja, jeg er diagnostisert autist. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 8. oktober 2024 #9 Del Skrevet 8. oktober 2024 Forøvrig, det kan være følelsesmessig utfordrende, men faglig veldig gunstig med variasjonen mellom mennesker. Homogene miljøer er ofte behagelige, men produktivt svake da forandring, utfordringer og ubehag ikke blir taklet. Problemløsningskapitalen har godt av mangfold. Det er opp til ledelsen å styre retninga og støtte deg, kollegaer og den omtalte utfordrende ansatte. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Del Skrevet 9. oktober 2024 det er jo veldig vanskelig å råde deg til hvordan du kan forholde deg til personen når du ikke kan si noe av det kollegaen gjør/sier. Anonymkode: 6bc88...cff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Del Skrevet 9. oktober 2024 Har definisjonen av hva autisme er endret seg eller hvorfor har dette blitt noe folk plutselig tenker at er en mulig diagnose man kan sette på andre man ikke forstår? Anonymkode: 7d38c...50c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har definisjonen av hva autisme er endret seg eller hvorfor har dette blitt noe folk plutselig tenker at er en mulig diagnose man kan sette på andre man ikke forstår? Anonymkode: 7d38c...50c Definisjonen har vel endret seg til at det ikke heter autisme lenger, men autismepekteret? Så på spekteret kan bety alt fra høysensitiv til autist . Umulig og svare ts. Nei, det er ikke noe folk plutselig kan sette diagnose på. Det er rart og sette diagnose på en kollega. Allikevel , hvis du går inn på et skjema for og teste deg selv da.. om du er på spekteret og hvor du er.. kjennet du noen godt kan du vite om deres kryss blir « ja « eller nei» på en del spørsmål. Anonymkode: 3adeb...378 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 17. oktober 2024 #13 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 18.40): Dette er ikke noe sånn fjerndiagnostisering av andre bare så det er sagt. Sikker på det? AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 18.40): Jeg har en kollega som mest sannsynlig er på autismespekteret. Hen har ikke fortalt det selv direkte, og jeg vet ikke om hen skjønner det selv, men det ligger veldig mellom linjene og jeg tror absolutt alle hen jobber med merker det/vet det. AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 18.40): Kan noen som er på spekteret, fortelle meg hvordan jeg på best mulig måte kan forholde meg til denne kollegaen? Men vet du engang om personen har autisme? Hvis du ønsker flere tips, må du gi mer informasjon enn dette, som for eksempel hvorfor du tror denne personen har autisme. Du kan gjerne anonymisere detaljer, så lenge du deler noen generelle observasjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #14 Del Skrevet 17. oktober 2024 Bruk chatgpt og last inn alle rare ting og du vil få en bedre vurdering enn her Anonymkode: 5c072...09e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #15 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg har to kollegaer som er på spekteret. Begge er veldig sosiale, utadvente, tidvis høylytte og skravler i vei uten å ta hint om at man må gå tilbake til å jobbe. Snakket i lunsjen en dag og kom inn på autisme og fikk bekreftet mistanken da Jeg synes begge to er veldig intense, men de er snille folk begge to. De sliter litt sosialt, men de har ikke et vondt bein i kroppen så jeg har valgt å bare ta de slik de er og erklære at jeg må gå tilbake til å jobbe, at jeg trenger litt stillhet rundt meg osv. og det funker veldig bra. Jeg er jo bare hyggelig når jeg kommuniserer egne behov og det smitter av. Så min erfaring er at å kommunisere egne behov og grenser har funket godt, det føles gjerne litt banalt, men de har begge tatt det veldig fint. Anonymkode: 394cd...337 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #16 Del Skrevet 18. oktober 2024 For å være autist må det være medfødt. Vet dere det? Vi er mange snåle, rare, merkelige, morsomme og mindre artige her ute som bare er preget av livet. Det skal ikke kvalifisere til autismediagnose, men det gjør det visst likevel. Jeg undrer meg stadig over hva disse prega mobbeofrene/"autistene" ville vært under normale omstendigheter. Det gjør så vondt å se hvordan noen forvandles under jævlige omstendigheter uten at det er medfødt. Anonymkode: eee76...74c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 18. oktober 2024 #17 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 18.40): Jeg har en kollega som mest sannsynlig er på autismespekteret. Hen har ikke fortalt det selv direkte, og jeg vet ikke om hen skjønner det selv, men det ligger veldig mellom linjene og jeg tror absolutt alle hen jobber med merker det/vet det. Dette er ikke noe sånn fjerndiagnostisering av andre bare så det er sagt. Personen har ganske ekstrem atferd som flere reagerer på. Det er utfordrende og ofte ubehagelig å jobbe sammen med denne personen av ulike grunner som jeg ikke kan gå i detalj på her. Kan noen som er på spekteret, fortelle meg hvordan jeg på best mulig måte kan forholde meg til denne kollegaen? Anonymkode: 03ffc...924 Hva med å ta deg sammen da? Holdningen din er utrolig provoserende. Som om du tenker vedkommede ikke fortjener jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #18 Del Skrevet 18. oktober 2024 Er man på spekteret om man er høysensitiv? Anonymkode: e3d65...38b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #19 Del Skrevet 18. oktober 2024 Du vet ikke hvordan best forholde seg til noen på autismespekteret, men tror likevel du vet nok om det til å diagnostisere din kollega? Det er jo svært usannsynlig. Da gjenstår at du har en kollega som oppfører seg på en måte du ikke liker, men du vil ikke gi eksempler. Ingen her kan egentlig gi deg noen matnyttige råd, altså. Snakk med lederen din dersom kollegaer plager deg. Anonymkode: 67507...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #20 Del Skrevet 18. oktober 2024 Med mindre "hen" har vært åpen om eventuelle diagnoser så er dette er helt feil utgangspunkt, TS. Du kan med rette reagere på "ekstrem og ubehagelig adferd", men drit i å diagnostisere. Ta saker eller eventuelle konflikter enkeltvis. Shit, den ene kollegaen min var vanskelig å forholde seg til da hun gikk gjennom en skilsmisse (grunnet utroskap fra mannen) Hun var bitter og sur. Ingen diagnose. Noen ganger er det personlighet, andre ganger Livet og noen ganger diagnoser. Men du vet ikke hva som er hva, så da handler du som om du ikke vet. For det gjør du ikke. Anonymkode: c90a8...d8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå