AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har i underkant av et år hatt problemer med prolaps i ryggen. Jeg tok mr i begynnelsen av sommeren og da viste den at jeg hadde prolaps (mai / juni). Siden da har jeg vært sykemeldt og vært fulgt opp av fysio og fastlege. Fått øvelser og ulike aktiviteter jeg skulle gjøre. Jeg ble sakte bedre, men for ca en måned siden fikk jeg et lite tilbakefall og siden prolapsen i utgangspunktet var veldig alvorlig ble jeg henvist til mr på nytt. Da viste mren at det ikke var noen ny prolaps, men bare den gamle som ikke var helt bra. Imidlertid sa fastlegen at mren viste at prolapsen leges bra. nå har det imidlertid gått enda en måned og jeg har begynt å jobbe igjen. Men jeg føler liksom ikke at jeg blir helt bra. Er det noen her som vet noe om det finnes skader ifm prolaps i ryggen som ikke vises på mr? Eventuelt, er det bare å "ta seg sammen" og jobbe? Eller er det noe annet jeg kan be fastlegen undersøke? Andre tips? Anonymkode: fa044...036
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har akkurat samme opplevelse, fikk prolaps for et år siden, begynte endelig å bli bedre så fikk jeg tilbakefall, og siden har det gått veeeeldig tregt. Det er ikke så mye man kan gjøre, du må bare fortsette med øvelser/trening og smøre deg med tålmodighet, jeg jobber også med å gå ned i vekt for å minke belastningen. Anonymkode: 0bcee...41a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har akkurat samme opplevelse, fikk prolaps for et år siden, begynte endelig å bli bedre så fikk jeg tilbakefall, og siden har det gått veeeeldig tregt. Det er ikke så mye man kan gjøre, du må bare fortsette med øvelser/trening og smøre deg med tålmodighet, jeg jobber også med å gå ned i vekt for å minke belastningen. Anonymkode: 0bcee...41a Og dessuten så er det ikke alltid at MR bilder er i samsvar med smertebilde, feks så er det mange som har prolaps uten å ha smerter. Min prolaps har også minka, men jeg har fortsatt store problemer med å sitte eller stå rett opp og ned. Anonymkode: 0bcee...41a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #4 Skrevet 8. oktober 2024 Ok. Tusen takk for gode svar Jeg har som sagt begynt å jobbe igjen, men veier fram og tilbake om jeg skal ringe legen på nytt eller ikke. Jeg sa jo egentlig at jeg følte meg klar for å jobbe igjen, men så har jeg jo fått vondt igjen så er veldig usikker. Dessuten har man jo bare et bestemt antall dager man kan være sykemeldt også. Jeg har aldri vært sykemeldt tidligere, men synes de dagene minket så fort. God bedring til deg forresten. Prolaps er vondt. Anonymkode: fa044...036
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Skrevet 8. oktober 2024 Hvis det er så vondt at det påvirker livskvaliteten din så hadde jeg ringt legen og spurt om det er mulig å få forlenget sykemeldingen, man blir ihvertfall ikke noe bedre av å irritere den støtt og stadig. Håper det ordner seg for deg, masse god bedring 😊 Jeg vet ikke om du bor i Oslo, men ta kontakt med bydelen eller kommunen og hør om de tilbyr basseng terapi, det har hjulpet meg masse 😊 Anonymkode: 0bcee...41a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Skrevet 8. oktober 2024 Ja lurer på om jeg ikke skal ringe legen i morgen. Nei, bor ikke i Oslo. Bor i en annen del av landet. Men tusen takk for tipset uansett. Kan undersøke om det finnes noe lignende her. Anonymkode: fa044...036
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Skrevet 8. oktober 2024 Fortsette med øvelser, ja. Det tok meg et helt år før jeg var ordentlig bra. Anonymkode: fe7ac...db8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Skrevet 8. oktober 2024 Har hatt tilbakevendende prolaps i flere år, og vært til forskjellige behandlinger. Det eneste som har fungert for meg, er å droppe gåturene, og bare fokusere på styrketrening av kjernemuskulatur. Ingen annen trening, kun dette. Statiske øvelser, forsiktig. Ikke planken, ingenting med vridninger. Fikk øvelsene av kiropraktor. Skal sies at jeg hadde isjas i tillegg, og ble frarådet gåturer. Det er litt motsatt av man tidligere har blitt fortalt, men det er det som har fungert. I tillegg er madrass og hodepute kjempeviktig. Sørg også for at du har godt lager med d-vitamin og kalsium. Anonymkode: 2ab1f...264 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har hatt tilbakevendende prolaps i flere år, og vært til forskjellige behandlinger. Det eneste som har fungert for meg, er å droppe gåturene, og bare fokusere på styrketrening av kjernemuskulatur. Ingen annen trening, kun dette. Statiske øvelser, forsiktig. Ikke planken, ingenting med vridninger. Fikk øvelsene av kiropraktor. Skal sies at jeg hadde isjas i tillegg, og ble frarådet gåturer. Det er litt motsatt av man tidligere har blitt fortalt, men det er det som har fungert. I tillegg er madrass og hodepute kjempeviktig. Sørg også for at du har godt lager med d-vitamin og kalsium. Anonymkode: 2ab1f...264 Jeg har faktisk samme erfaring, har isijas jeg og, hadde noen uker hvor jeg gikk en del skogsturer, og da ble jeg verre, og nå som jeg bare fokuserer på bassengtrening og lett styrketrening har jeg mindre smerter. Anonymkode: 0bcee...41a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har fem prolapser, mine skiver er slik at de buker lett tydeligvis, ikke alle er like vonde, men spesielt to er veldig plagsomme i perioder. De tørker liksom inn litt for så å lekke igjen, noe som gir nervesmerter i følge nevrologen på sykehuset. Siden jeg også har to ekstra ryggvirvler akkurat i de områdene er de dessverre ikke mulig å operere bort, så det enste som hjelper er trening, en god madrass og riktig pute, samt tidvis en god dose smertestillende etpar ganger i døgnet i de verste periodene. For meg hjelper det å bevege seg, skog og utmark, ikke på veien da det blir for flatt og hardt uansett skovalg. Det som ikke hjelper er å være i ro, det er mer hvordan man tar det enn hvordan man har det noen dager. Anonymkode: 8a7e9...d34
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Skrevet 8. oktober 2024 TS her. Tusen takk for alle forslag og tips Når jeg går på asfalt blir det verre hos meg også, men i skogen pleier det å føles bedre. Og så pleier jeg å stå på ballansepute. Utenom det gjør jeg bare øvelser jeg har fått av fysio. Skal sjekke ut tipset jeg fikk over her om basseng. Anonymkode: fa044...036
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): TS her. Tusen takk for alle forslag og tips Når jeg går på asfalt blir det verre hos meg også, men i skogen pleier det å føles bedre. Og så pleier jeg å stå på ballansepute. Utenom det gjør jeg bare øvelser jeg har fått av fysio. Skal sjekke ut tipset jeg fikk over her om basseng. Anonymkode: fa044...036 Bare pass på å ikke gjøre øvelser som gir vridninger i korsryggen. Anonymkode: 2ab1f...264
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Skrevet 8. oktober 2024 Har ikke fått konstatert prolaps, men når jeg sammenligner med min mor (som er operert 3 ganger), så har jeg nok det. Heldigvis med kun periodevise plager. Det som har hjulpet meg de siste årene, er en avlang, fast pute under knærne når jeg sover. Eller mellom bena hvis jeg ligger på sida. Bruker den også på dagtid hvis jeg har behov for å avlaste. Kan være tilfeldig, men hos meg har det fungert bra å ta i bruk puta når jeg kjenner det begynner å murre, da har det som regel gitt seg i løpet av et par dag. Min mor bruker i perioder elektronisk smertelindring (tens). Ganske diskret apparat, så hun bruker den både på jobb og hjemme. Anonymkode: 5c056...6fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå