Gå til innhold

Er jeg masete, eller er mannen urimelig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Situasjonen: Mannen har fleksitid og har ingen klare planer for når og hvor lenge han skal jobbe. Det kan variere med alt fra korte dager, til veldig lange dager eller dager med normal lengde hvor han allikevel kommer sent hjem fordi han har sovet frem til formiddagen. Noen dager jobber han også helt normale dager. Jeg har en jobb med faste arbeidstider på dagtid.

Jeg spør ansikt til ansikt på morgenen, hvis han er våken i det tidsrommet, om når han kommer hjem fra jobb. Dersom han ikke har et svar da (noe han sjeldent har) sender jeg en melding og spør igjen litt utover dagen. Dersom meldingen ikke har blitt besvart etter et par timer, spør jeg igjen. Dette skjer ofte, men noen dager gidder jeg ikke og tenker at han bare får komme når han kommer. Vi har to barn, så det gjør det ekstra krevende, da jeg stort sett aldri vet om jeg får noe hjelp med dem eller hvem av oss som skal hente på skolen og i barnehagen osv. Å stå opp med dem er liksom en selvfølge at jeg gjør. 

Nå har han tatt opp at jeg maser for mye om dette og at han føler seg litt kvelt av det. Jeg forsøker å si at det ikke hadde trengt til å spørre hvis han bare sa ifra med én gang. 

Er det jeg som er litt mase-kjerring her, eller er det han som er urimelig? 

Anonymkode: bce7b...99f

• Liker 1
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er urimelig. Men du er tafatt. Hadde bare sagt at i morgen fikser du ungene. Eller i dag henter du. Så får skolen ringe han om han ikke dukker opp

Anonymkode: 045bd...3e4

• Liker 34
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er urimelig. Hvorfor har dere ikke faste avtaler på hvilke dager han henter/hvilke han lager middag? Om du alltid leverer, burde jo han alltid hente feks. 

Anonymkode: 0bd7c...647

• Liker 26
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og nei... Herregud, han må vokse opp og begynne å spille på lag. 

Det hadde vært totalt uaktuelt for meg. Her hadde jeg ikke bare villet ha svar på morgenen, men plan for kommende uke fremlagt senest søndagen før. 

Han manipulerer deg ved å ikke svare og få deg til å fremstå som masete. 

Jeg hadde stilt et ultimatum. Så viktig er det faktisk at man kan planlegge hverdagen sammen. 

Anonymkode: 88057...45d

• Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til jeg leste to barn, så tenkte jeg at man er i en fase i livet der man bør være litt avslappet til slikt. 

"Få hjelp med barna"??? Nei. 

Hvor i alle dager finner dere disse kandidatene til "far til mine barn"? 

Anonymkode: e92d3...873

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig urimelig. Han har da like mye ansvar for barna som det du har. Men det virker ikke som han skjønner det, og det virker egentlig ikke som du krever det heller siden du sier at du ikke vet hvor mye hjelp du får med barna. Nei, han skal ikke "hjelpe" deg med barna. Han skal ta ansvar for dem på lik linje som deg.

Si til han at nå skal dere snu på det. Han tar ansvar for barna med levering, henting, middag osv. Du kan kanskje hjelpe til litt, hvis du plutselig finner ut at det passer. Men du trenger ikke fortelle ham om, og evt når, du kan bidra. 

Anonymkode: b0dba...2f6

• Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det alltid vært sånn siden barna kom til og begynte i barnehage/ på skole? At du fikser alt, og at han bare kommer og går etter eget forgodtbefinnende, liksom? 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er helt urimelig og per i dag vitner ikke oppførselen om at han ser deres foreldrerolle som likeverdig. Her hadde jeg skilt meg for lenge siden

Anonymkode: 93c9a...460

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er urimelig. Men du er også litt masete som maser om det hver dag. Burde jo holde å gi beskjed en gang. En leverer og den andre henter, det er jo den eneste måten begge får jobbet fulle dager uten at barna får alt for lange barnehagedagen... 

Så er vel bare å si det en gang for alle. Du leverer - han henter. Det er regelen. Så de eneste gangene man trenger å prate om det er om det skjer noe spesielt, så man må bytte en dag.... 

Anonymkode: 5827a...bcc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg oppfattet som veldig masete om det skjer flere ganger om dagen. Hvis han jobber mye forskjellig tider, så er det ikke alltid man vet på morgenen når man er ferdig, da hjelper det ikke spørre annenhver time 

Anonymkode: 3a103...e25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hadde jeg oppfattet som veldig masete om det skjer flere ganger om dagen. Hvis han jobber mye forskjellig tider, så er det ikke alltid man vet på morgenen når man er ferdig, da hjelper det ikke spørre annenhver time 

Da kan med Andre ord ikke forventes å ta ansvar for egne barn? Hun må ta seg av barna 100% også er det en bonus om han hjelper til? 

Ts, han får værsågod ta halvparten av henting og levering. Sove på morgenen, også jobbe sent. Herregud 

Anonymkode: c8e46...08b

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg oppfatter det som at mannen bestemmer selv hvordan arbeidsdagen legges opp siden han har fleksitid. Hun hadde ikke trengt å mast på han hvis han hadde informert henne litt. Når en har barn sammen så er dette faktisk veldig urimelig. Hvorfor skal ts ta alt ansvaret mens far bare tenker på seg selv?

Tror du istede for å spørre når han kommer hjem, tar en skikkelig prat med han og sier at dette ikke fungerer for deg og at dere får lage en plan for hvem som skal gjøre hva i hverdagen slik at ikke alt ansvaret ligger på deg.

Anonymkode: f3742...358

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er urimelig å velge å holde på som dere holder på.

Dere må sette dere ned, og enes om hvem som når har ansvaret for å hente og bringe barna, gitt t de er så unge at de behøver hentes og bringes. Er barna så gamle at de ikke behøver hentes og bringes (altså den som har begynt på barneskolen) så må dere sette opp en konkret plan for å gjøre barnet praktisk og mentalt i stand til å frakte seg selv til og fra skole, venner og aktiviteter.

Planen kan være superenkel. Feks du leverer i barnehage morgenen i partallsuker, han henter, og så reverserer dere i oddetallsuker. Den som har ansvaret må klarere ved behov for bytte. 

For det går ikke an å holde på og sende melding flere ganger om dagen. Det har du helt rett i er bare mas, ts. Du er ikke adm dir. Dere leder familien sammen. Og må enes - sammen - om hva som skal gjøres, og hvem som har ansvaret 

Anonymkode: bfa3c...566

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er urimelig. Her er vi to som jobber turnus ( meg og ene ungdommen), å vi gir alltid beskjed om hvordan vi jobber de neste dagene. Litt forutsigbarhet skal det være for alle i huset.

Anonymkode: 230aa...d33

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er urimelig, og du skal ikke be om hjelp, det er hans barn også. Jeg hadde aldri funnet med i slik han legger opp dagene sine eller behandler deg. Dette er gaslightning på medium til høyt nivå; han nekter å forholde seg til deg, dine og familiens behov, selv når du tilrettelegger alt for ham, og han klandrer deg for hans tilkortkommenhet (manglende evne til å planlegge egen arbeidsdag og til å svare på meldinger, samt evne eller lyst til å tenke på andre enn seg selv. 

spørsmål til HI;

1. hvem bestemmer hans arbeidstid? Han selv eller arbeidsgiver? Jeg antar det er han selv ettersom det er vedtatt ett eller annet sted i arbeidsmiljøloven at arbeidstaker har krav på forutsigbarhet i forhold til arbeidstider. 

2. hvorfor svarer han ikke på meldingene dine?

Anonymkode: d2cc5...cae

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjente jeg ble provosert av din mann, det går ikke an å oppføre seg slik. Han må forstå at i en familie så bidrar man begge, og i en familie så trenger man forutsigbarhet. Her må dere prate sammen, og du må forklare at dersom du ikke skal «mase» på ham og oppføre deg som om du er mammaen hans, så må han slutte å oppføre seg som en tenåring. 

han må gi deg forutsigbarhet i forhold til arbeidstider uten at du skal etterlyse det. Punktum. Arbeidsoppgaver i forhold til barn og husarbeid må deles, og dere må ha tydelige avtaler på hvem som skal gjøre hva. 

Anonymkode: d2cc5...cae

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Han er urimelig OG du er masete og tafatt. Du fortsetter å gjøre det samme igjen og igjen og igjen og forventer et annet resultat. Når skal du skjønne at din måte å nå inn til ham på ikke fungerer? 

Anonymkode: 6be64...1cc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en jobb som passer for en singel, ung mann,ikke en familiefar... 

Anonymkode: 373f0...b54

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo hemt merkelig ut at du skal ha alt ansvar for ungene fordi han har fleksitid og kan gå hjemme og surre mens du er på jobb? Her hadde jeg krevt at vi begge sto opp og fikk ungene avgårde. Evt. at mannen gikk tidlig på jobb om jeg tok ungene om morgenen. Så kunne han hente og sette i gang med middagen. Bytter på her hos oss. Men ingen slipper unna både morgen og ettermiddagsplikter liksom..

Anonymkode: fd1e1...f2c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...