AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Del Skrevet 8. oktober 2024 Katten min følger etter meg og maser om mat hver gang jeg går inn på kjøkkenet. Dette gjør han også selv om han akkurat har spist. Tørrfor og vann har han fremme hele tiden, men er våtfor han helst vil ha, men han får ikke det flere ganger om dagen, men et par ganger om dagen. Sånn masing har det vært med alle kattene jeg har hatt. Er katter sultne hele tiden eller maser de bare for å få oppmerksomhet? For vil jo tro at også katter blir mette etter foreksempel en porsjon med våtfor. Hvordan er din katt når det gjelder dette? Anonymkode: f906a...369 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 8. oktober 2024 #2 Del Skrevet 8. oktober 2024 Ja, man skulle nesten tro det 😸 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Del Skrevet 8. oktober 2024 Det kan være et instinkt fra villkattene? Mange dyr leter jo konstant etter mat, og spiser mye i frykt for ikke å få tak i det senere. Anonymkode: f68f0...527 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #4 Del Skrevet 8. oktober 2024 Tja. Tingen er at i naturen spiser katter små porsjoner, ofte. Feks 1 mus. De liker å har hyppig tilgang på mat. Men har de hele tyda full matskål spiser de lett mye og blir tjukke (deres hjerne vet ikke når maten tar slutt så de er alltid innstilt på spising, litt sånn som mennesker i bakfylla hehe). Når jeg er lenge hjemme med oss får han mange bittesmå porsjoner + mye vann. Våtfor får han max 1 gang i uka, det er både dyrt og kaloririkt. Han får iblant litt menneskemat som han tåler. Anonymkode: b47c9...ef7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Tja. Tingen er at i naturen spiser katter små porsjoner, ofte. Feks 1 mus. De liker å har hyppig tilgang på mat. Men har de hele tyda full matskål spiser de lett mye og blir tjukke (deres hjerne vet ikke når maten tar slutt så de er alltid innstilt på spising, litt sånn som mennesker i bakfylla hehe). Når jeg er lenge hjemme med oss får han mange bittesmå porsjoner + mye vann. Våtfor får han max 1 gang i uka, det er både dyrt og kaloririkt. Han får iblant litt menneskemat som han tåler. Anonymkode: b47c9...ef7 Skjønner. Jeg tenker på å redusere mengden våtfor, men regner med det blir masing en stund da 😺 Hender min får smake menneskemat også, men han rynker stort sett på nesa av det 😸 Anonymkode: f906a...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tja. Tingen er at i naturen spiser katter små porsjoner, ofte. Feks 1 mus. De liker å har hyppig tilgang på mat. Men har de hele tyda full matskål spiser de lett mye og blir tjukke (deres hjerne vet ikke når maten tar slutt så de er alltid innstilt på spising, litt sånn som mennesker i bakfylla hehe). Når jeg er lenge hjemme med oss får han mange bittesmå porsjoner + mye vann. Våtfor får han max 1 gang i uka, det er både dyrt og kaloririkt. Han får iblant litt menneskemat som han tåler. Anonymkode: b47c9...ef7 Ikke bare mus, men fugle egg, små fugleunger og ekorn 😪 Anonymkode: c6389...070 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Katten min følger etter meg og maser om mat hver gang jeg går inn på kjøkkenet. Dette gjør han også selv om han akkurat har spist. Tørrfor og vann har han fremme hele tiden, men er våtfor han helst vil ha, men han får ikke det flere ganger om dagen, men et par ganger om dagen. Sånn masing har det vært med alle kattene jeg har hatt. Er katter sultne hele tiden eller maser de bare for å få oppmerksomhet? For vil jo tro at også katter blir mette etter foreksempel en porsjon med våtfor. Hvordan er din katt når det gjelder dette? Anonymkode: f906a...369 Det er kanskje noe med oppdragelsen, også? Katter og hunder lærer seg jo raskt om det hjelper å tigge. Hvis det f.eks. stadig "faller" en godbit ned på gulvet når du jobber med mat på kjøkkenet, eller når du spiser selv, da vil de jo begynne å henge der rundt deg når du holder på med slike ting. Anonymkode: 44f5a...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Del Skrevet 9. oktober 2024 Katten spiser bare latz våtfor, samt torsk og sei 😅 Anonymkode: 5d53b...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Del Skrevet 9. oktober 2024 Våre spiser omtrent kun tørrfòr. Får bittelitt våtfòr en gang i uka. Opplever de ikke som masete. Holder seg slanke og fine. Anonymkode: 58d13...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er kanskje noe med oppdragelsen, også? Katter og hunder lærer seg jo raskt om det hjelper å tigge. Hvis det f.eks. stadig "faller" en godbit ned på gulvet når du jobber med mat på kjøkkenet, eller når du spiser selv, da vil de jo begynne å henge der rundt deg når du holder på med slike ting. Anonymkode: 44f5a...2c9 Ja du snakker om hund. Ikke mange katter som venter på godbiter som faller på gulvet mens man lager mat. Desverre. Muligens et sniff og så gå til skåla si å vente på bedre varer 🤣 Anonymkode: 5d53b...91e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 9. oktober 2024 #11 Del Skrevet 9. oktober 2024 For min katt er våtfor noe den får i helga. Så fort jeg har tatt fredags-vasken begynner hun å mase Hun begynner å mase på tørrfor så fort hun ser bunnen av skåla, men når hun får nok i skåla er hun ikke nødvendigvis interessert likevel. Hun er så gammel at reptiler heller ikke er interessante lenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Del Skrevet 9. oktober 2024 To av mine maser mye, men så lenge de har tørrfôr i skåla så får de bare mase. De får våtmat på kvelden. Tror egentlig de bare maser for å mase noen ganger…. Anonymkode: 109a2...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Del Skrevet 9. oktober 2024 Min maser hver gang jeg er inne på kjøkkenet, selv om han har tørrfôr i skåla si. Han blir visst aldri mett, han der. Han er en stor rase, så jeg tenkte det hang sammen med det, men har får oppmålt nok mat hver dag, så i teorien bør han ikke gå rundt sulten😅 Anonymkode: e78ba...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #14 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skjønner. Jeg tenker på å redusere mengden våtfor, men regner med det blir masing en stund da 😺 Hender min får smake menneskemat også, men han rynker stort sett på nesa av det 😸 Anonymkode: f906a...369 Ville heller ha kuttet mengden tørrfôr og gitt mer våtfôr. Våtfôr med kun kjøtt og ikke tilsatt korn og annet dritt de ikke ska ha. Anonymkode: d89f5...dc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #15 Del Skrevet 9. oktober 2024 Katta tigger etter snacks hele tiden her også, men får det ikke hver gang. Får en viss mengde hver dag, thats it. Men hun prøver seg jo, selvsagt. Tørrforet står der, det er viktig for tannhelsen hennes. Hun er normalvektig. Har hyppig tilgang på mus (over 40 i år), så det er absolutt ikke synd på henne Anonymkode: 02595...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #16 Del Skrevet 9. oktober 2024 Lenge siden sist ormkur? Anonymkode: 25b03...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. oktober 2024 #17 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg har ikke den erfaringen. Min familie har hatt hund siden jeg var syv år gammel, og nå som 40+ har jeg hatt katt hele mitt voksne liv. De har alltid hatt tørrfor tilgjengelig 24/7 og fått våtfor en gang om dagen uten at de har blitt overvektige av den grunn. Mine katter har regulert dette selv. De spiser ikke til de spyr som noen hunder kan gjøre. Joda, min nåværende katt kan mjaue etter godis. Men det betyr ikke at han spiser for mye av vanlig mat som han har tilgjengelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #18 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Katten min følger etter meg og maser om mat hver gang jeg går inn på kjøkkenet. Dette gjør han også selv om han akkurat har spist. Tørrfor og vann har han fremme hele tiden, men er våtfor han helst vil ha, men han får ikke det flere ganger om dagen, men et par ganger om dagen. Sånn masing har det vært med alle kattene jeg har hatt. Er katter sultne hele tiden eller maser de bare for å få oppmerksomhet? For vil jo tro at også katter blir mette etter foreksempel en porsjon med våtfor. Hvordan er din katt når det gjelder dette? Anonymkode: f906a...369 Katter, som andre dyr og folk - gjør det som lønner seg. Dersom den har funnet ut at det fungerer å gå etter å mase for å få noe bedre så gjør den det. Blir som unger og sjokolade i butikk. Uansett hvor mye gulrot du har stående framme hjemme så vil de uansett mase etter sjokolade om de vet det er en sjanse for at det fungerer av og til. Du får det du forsterker, ikke det du tror du forsterker. Anonymkode: 494c8...e8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #19 Del Skrevet 9. oktober 2024 Det er naturlig for katter å småspise hele dagen og når du har lært den at det finnes noe bedre enn tørrfôr etterlyser den selvsagt det, hver gang du nærmer deg kjøkkenet. Våtfor fra nærbutikken har ingen næringsverdi, og det eneste du oppnår med å gi det er å lære katten å mase. Katten jeg har nå har aldri fått våtfor, og det er så deilig å slippe mas hver gang jeg åpner en hermetikkboks. Han har fått snacks, men ikke hver dag, og stort gjør vi triks og bruker det som belønning. Han har også en sånn labyrint leke som fylles med godbiter, så han må jobbe litt for det. Anonymkode: 2637b...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #20 Del Skrevet 9. oktober 2024 Mine maser aldri. Men de har aldri fått mat i slike situasjoner. Eller i det hele tatt om de er på kjøkkenet når jeg er der. Og aldri når jeg selv lager mat. I det hele tatt er det ganske uforutsigbart når jeg gir dem mat. De kommer løpende når jeg finner frem skål for våtfor, eller henter en boks fra skapet. Men da oppfører de seg som om de ikke har sett mat på en uke 😂 Anonymkode: 9f951...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå