AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Skrevet 8. oktober 2024 Skal snart få valp og lurte på om jeg skal prøve meg på klikkertrening. Er det noen som har prøvd, eller bruker dette, og som vil dele litt tanker eller erfaringer? Anonymkode: 6a3a0...d34
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Skrevet 8. oktober 2024 Klikkertrening er egentlig som vanlig trening. Istedenfor å si "bra", klikker man. Fordelen med å bruke klikker for å markere god oppførsel, for eksempel, er at klikkeren er en distinkt lyd, aldri forandrer seg, og ofte er det lettere å få timingen rett. Klikker er flott om man virkelig vil finjustere treningen. Bakdelen ved klikker er at man vanligvis ikke går med den i hånda 24/7, så man får ikke brukt det for å "fange opp" god atferd. Til hverdags er "bra" eller "yes" for å markere god oppførsel eller ved sladretrening bedre (etterfulgt av godbit for å virkelig forsterke den gode oppførselen). Klikker er flott når man skal ha en treningsrunde og vil markere rett atferd med mer presisjon, eller man trenger å finjustere noe hunden allerede kan. Å lade opp både markørord og klikker så man kan bruke begge deler i forskjellige situasjoner, er det ideelle. Anonymkode: d2bc9...ad8 4
Tabris Skrevet 8. oktober 2024 #3 Skrevet 8. oktober 2024 Klikkertrening (som er mer enn å bare bruke klikker - man kan faktisk trene klikkertrening uten å bruke klikker i det hele tatt) er kjempeflott for å lære hunden nye triks/øvelser og for å opprettholde dem. Men det er ikke så releavnt for hverdagsøvelser og problematferd som har med emosjoner å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg personlig har hatt liten bruk for klikkertrening. Eldste hunden min har jeg lært masse triks som hun syns var vanskelig og da brukte jeg klikker for å gjøre det lettere for henne å skjønne nøyaktig hva hun gjorde bra. Yngste hunden er veldig rar å sensitiv på enkelte områder så når hun tydelig viser frykt av lyden så ble klikkeren pensjonert for godt her. Har ikke savnet den og «Bra» har akkurat samme effekt Anonymkode: b9be6...32c 2
Disney Adult Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg syns bare det var et unødvendig steg ekstra, og glemte liksom å bruke den. Syns det var klønete, men det er sikkert en vanesak. Det er jo egentlig et veldig nyttig verktøy med klikkeren, ettersom man får bedre timing. Personlig foretrekker jeg å trene uten 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå