Gå til innhold

Er det noen her som er vokst opp med "finstue" i boligen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finstue er altså et rom i boligen man nærmest ikke er i til vanlig. Man bruker det bare ved besøk eller spesielle anledninger. Møblene der er kanskje ekstra fine, sammenlignet med de andre rommene man bruker til vanlig.

Min oldemors familie hadde det i Norge. Jeg har sett fenomenet i andre kulturer også, som f.eks i midtøsten eller i øst Europa.

Vet du noe mer om dette? Var dette vanlig før?

Anonymkode: 8b8a8...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hos mine foreldre, men begge sett besteforeldre hadde det (jeg var barn på bygda på åtti- og nittitallet). 

Finstova hos det ene besteforeldresettet var utelukkende i bruk julaften og når de var vertskap for kirkekaffe.

Anonymkode: 61fa2...240

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vokst opp med dette ja, vi bodde sammen med mine besteforeldre. Den ble brukt under selskaper, særlig i jula eller vi var mange. 

Anonymkode: 5646d...fff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine hadde flere, litt usikker på bruken, men jeg mener de kun ble brukt ved f.eks. bursdager når de fikk besøk av barnebarna, og det ikke var plass i den vanlige stuen.

Litt pussig, for de hadde et relativt stort hus, men det daglige bruksarealet var mildt sagt sparsommelig. Den vanlige stuen var sånn som jeg husker det knøttliten, men det var kun den og kjøkkenet de brukte når det bare var de to.

Anonymkode: 357f3...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det ikke selv, sikkert fordi vi var mange søsken og måtte ta alle rom i bruk. Men jeg se så flere "finstuer" i oppveksten på 90-tallet. Det var nok mest hos eldre slektninger, men også hos venner som bodde i litt eldre hus. 

Anonymkode: 515dd...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mine oldeforeldre hadde det og . Det var vanlig før i middelklassen og opp, andre bodde og sov jo på et rom så det var jo ikke for folk flest. . I oldemors leilighet på Frogner var det 4 stuer på rad, dagligstue, spisestue, bibliotek, finstuen ( med møbler som var dekket over til vanlig )  

I usa er det også vanlig ennå. Vet ikke om det er så vanlig i Norge lenger? Jeg kjenner flere som har flere stuer, men ingen har en som står ubrukt mesteparten av året og med trekk over møblene som jeg har møtt. 

Anonymkode: b5997...1da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. 🙂

Er det ikke interessant at dette er et fenomen i andre kulturer også? Jeg så en dokumentar om fattige romfolk i Ungarn som bodde i et lite fattigslig hus. De hadde også en slik finstue. I Lebanon også. Et rom som kun ble brukt til selskap. Til vanlig levde familien i all enkelhet i resten av huset. Synes det er litt fascinerende at dette var en greie før i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært helt vanlig her til lands også, i familier med såpass økonomi at man hadde en stue "til overs". 

Mormor hadde det (hun er født i 1924). Det var dagligstuen, og så var det finstuen. Finstuen brukte vi på julaften, store feiringer, osv. 

Vi hadde det delvis hjemme hos oss også, da mine foreldre har stort hus, med to store stuer. Det ble bare naturlig at vi brukte den stuen som var tilknyttet kjøkkenet til daglig. Og så brukte vi den andre stuen når det var besøk. 

Anonymkode: b7f4f...140

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har det og der er det alltid kaldt, de fyrer aldri i penstua, bortsett fra selskaper og jul. 

Har aldri skjønt vitsen med et stort og lekkert rom man ikke bruker ;)  

Anonymkode: aa916...ee3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svigers har det og der er det alltid kaldt, de fyrer aldri i penstua, bortsett fra selskaper og jul. 

Har aldri skjønt vitsen med et stort og lekkert rom man ikke bruker ;)  

Anonymkode: aa916...ee3

Det har jo gjerne noe med at det koster penger å varme opp et stort rom, i tillegg til at det er et ekstra rom man må rengjøre.

Foreldrene mine bor nå alene i et 250 kvm stort hus, og altså, de orker ikke varme opp og måtte støvsuge og styre i hele huset. De har det 16-17 grader i et par av soverommene og ene stuen. 

Anonymkode: b7f4f...140

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ganske vanlig før, og jeg så det flere steder da jeg var barn på 60-tallet, men da valgte stadig flere å slå sammen finstuene og hverdagsstuene. Vi bodde i et gammelt, lite hus, og det var ingen som savnet bestestua da veggen falt.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alle her i Norge hadde en eller annen form for finstue.

I USA hadde mine norske besteforeldre finstue. Min familie fra USA hadde plastikk trekk på møblene 🤣

Anonymkode: 0a5d3...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste nesten like mye opp hos besteforeldre, og det var vel 2 rom i kjelleren som sjelden ble brukt, nesten utelukkende for selskap, et rom med ca 20 sitteplasser, og et naborom med bar og sitteplasser med litt engelsk brun pub stil. 

Anonymkode: 4f379...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldemor hadde "finstue" i form av spisestue, som kun var i bruk når hun hadde gjester. Og det var i en liten blokkleilighet i Oslo på 1980-tallet. 

Så hun hadde åpenbart vokst opp med at finstue var noe man måtte ha. 

Mine besteforeldre hadde flere stuer i sitt hus. Det samme hadde mine foreldre. 
Men da var det med "stue" og "TV-stue" og kanskje en "kjellerstue". 
Kjellerstua var mer til fester og sånt. 
TV stua var stedet man gikk for å se TV. 
Og stua var familiens oppholdsrom.
Og så hadde man gjerne en spisestue. Men den var oftest en del av stua. Men ble bare brukt ved finere selskaper. Ellers spiste man oftest på kjøkkenet. 

Anonymkode: 36439...8ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finstue er altså et rom i boligen man nærmest ikke er i til vanlig. Man bruker det bare ved besøk eller spesielle anledninger. Møblene der er kanskje ekstra fine, sammenlignet med de andre rommene man bruker til vanlig.

Min oldemors familie hadde det i Norge. Jeg har sett fenomenet i andre kulturer også, som f.eks i midtøsten eller i øst Europa.

Veldig kjent fenomen. Besteforeldrene mine på begge sider hadde dette i sine hus. I mitt barndomshjem som var bygget på 1970-tallet, var det en stor vinkelstue, men den var delt i tre deler, en hverdagskrok som vi brukte til daglig, en del med fin salong som bare ble brukt når vi hadde gjester, og en del med spisestue-møbler, også kun i bruk når det var gjester. Til daglig spiste vi alle måltider rundt kjøkkenbordet.

Nå bor jeg i det gamle huset etter mine besteforeldre, et laftet hus fra midten av 1800-tallet, og her har vi fortsatt finstue. Denne fungerer nå som spisestue til inntil 14 personer og brukes bare når vi har gjester, og vi kaller den for "bestestua" eller "finstua". Så har vi "dagligstua" hvor vi har sofa, gode stoler og TV. Dette er avslapningsrommet. På kjøkkenet har vi spisebord hvor vi kan dekke til åtte og her inntas alle hverdagsmåltider.

Denne ordningen har vært veldig vanlig på landsbygda, hvor både min mors og min fars familie kommer fra, og hvor jeg fortsatt bor. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vokste opp hos mormor (f. Tidlig 1900) og hun hadde finstue. Nå har jeg flyttet inn i villa som har gått i arv i 7 generasjoner og her har vi også finstue. Vi har totalt 5 stuer, så den ene står mye tom. Av 5 stuer er kun 2 brukt som faktisk stue og en som finstue. De to andre er nå soverom

Anonymkode: 3ec5e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Født på 80 tallet og vokst opp på bygda midt i norge. Vi hadde en salong som var "fin" og typisk sånn salong med høy rygg der damene sitter og har kaffeslaberas. Og så hadde vi en stor skinnsofa der man satt å så TV og "grisa" med lørdagspizza og sånt. 

Etterhvert ble den skifta ut med stresslesser. Og salongen fikk enda høyere rygg. 

Anonymkode: 0098e...ad3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...