Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har øyedråper på blå resept, hvilken anbefaler du?

Føler ingen av de jeg har prøvd er noe særlig. Enten for klissete eller for "tørr".

Anonymkode: 18a74...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal ha på blå resept så må du få lege til å skrive ut. Legen vet vel hva som er best for deg. Og du kan fortelle at de du har fått tidligere ikke virker.

Anonymkode: 1aaa1...433

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du skal ha på blå resept så må du få lege til å skrive ut. Legen vet vel hva som er best for deg. Og du kan fortelle at de du har fått tidligere ikke virker.

Det er jeg klar over, har prøvd to ulike, men siden det er flere å velge i, så er det greit å få resept på en som fungerer. Nå blir det bare prøving og feiling og jeg ender opp med å bruke svindyre dråper fra optiker. 

Ja, jeg har en diagnose som gir rett til blå resept. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jeg klar over, har prøvd to ulike, men siden det er flere å velge i, så er det greit å få resept på en som fungerer. Nå blir det bare prøving og feiling og jeg ender opp med å bruke svindyre dråper fra optiker. 

Men det er litt sånn det er. Prøving og feiling. Vi er forskjellige alle mann. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva som er rett for meg er ikke nødvendigvis rett for deg, derfor øyenlegen må hjelpe deg

• Liker 3
Skrevet

de jeg har fått fra øyelege funker mye bedre enn de greiene legen skrev ut så be om en henvisning til en øyelege. 
jeg har en kombinasjon av dråper og salve, dråper på dagen, salve om natten. 

Anonymkode: 8c5a2...873

Skrevet

Jeg bruker hyprosan og oftagel. 

Anonymkode: 30abf...1eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker hyprosan og oftagel. 

Anonymkode: 30abf...1eb

Takk :)

• Hjerte 1
Skrevet

Artelac

Anonymkode: e7236...834

Skrevet

Jeg har Hyprosan på blå resept. Tre små flasker i én eske, og jeg henter ut tre esker hver gang. 

Anonymkode: 8f215...29d

Skrevet

Det er mange å velge mellom. Noen har form som øyegel og noen er mer tynne i konsistensen. Det er viktig å bruke tårevæske uten konserveringsmiddel hvis du skal bruke tåreerstatninger ofte. Jeg kjøper selv, for jeg tåler ikke noen av de som fås på blå resept. De er rett og slett for dårlige.

Vet at flere av de som finnes på blå resept ikke er å få tak i fordi de har leveringsproblemer. Selv foretrekker jeg øyegel, fordi jeg synes den fukter bedre. Da er det Oftagel eller Viscotears som gjelder. 

Anonymkode: d26d3...dfc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du som har øyedråper på blå resept, hvilken anbefaler du?

Føler ingen av de jeg har prøvd er noe særlig. Enten for klissete eller for "tørr".

Viscotears og Artalac, de har mest smøring og fukt. Må dryppe ca. En gang i timen. Du skal dryppe så ofte at øynene aldri føles tørre eller ubehagelige, ifølge øyelege. (Bærer hjem eske på eske med dråper….) 

Vær og obs på at du bør ha endosepipetter fordi der er konserveringsmiddel i flaskene og de skader øynene på sikt. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mange å velge mellom. Noen har form som øyegel og noen er mer tynne i konsistensen. Det er viktig å bruke tårevæske uten konserveringsmiddel hvis du skal bruke tåreerstatninger ofte. Jeg kjøper selv, for jeg tåler ikke noen av de som fås på blå resept. De er rett og slett for dårlige.

Vet at flere av de som finnes på blå resept ikke er å få tak i fordi de har leveringsproblemer. Selv foretrekker jeg øyegel, fordi jeg synes den fukter bedre. Da er det Oftagel eller Viscotears som gjelder. 

Anonymkode: d26d3...dfc

TS spør om på  blå resept, da er der ikke all verdens å velge mellom. En flaske øyedråper som ikke er på blå resept koster ganske mye og hjelper ikke nødvendigvis bedre enn de som er inkludert i blåreseptordningen. 

Anonymkode: 322de...c3f

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet Artelac (og Viscotears gel for nattbruk) på resept. Prøvde i en periode Oculac i stedet siden jeg ikke syntes Artelac lindret så lenge, men var enda mindre fornøyd med den. Pga leveringsvanskene på Artelac fikk jeg nylig resept på Hyprosan, og mens dråpene er gode nok, så er flaskene noe herk.

Apropos flaskene, jeg var borti flasker med flat topp første gang da jeg ville supplere med en Systane-variant jeg har brukt en del før, og de hadde fått nytt design på flasken. Jeg var ikke så begeistret for den, syntes det var var lettere å bomme på øyet og tok lengre tid å få ut dråpen. Så testet jeg nylig ut en annen type øyedråpe (også uten resept) som viste seg å ha samme tupp. Denne må ha hatt en produksjonsfeil, for den slapp ikke luft inn i flasken, og selv om jeg fulgte instruksene til punkt og prikke hadde jeg etter en kort periode en helt sammenklemt flaske med masse innhold som det ikke gikk an å få ut.

Så fikk jeg Hyprosan, og sa en vakker ed for meg selv da jeg så den flate toppen igjen. Det startet greit, bortsett fra at det tok lang tid å få ut dråpene (kjedelig å stå der og vente når man har vond nakke), men så sluttet også denne flaska å ta inn luft og forble sammenpresset. Heldigvis hadde jeg i det minste fått brukt 3/4 av den. Det var i tillegg ikke helt tett rundt kanten av toppen, så når jeg dryppet kom det ut ekstra væske som la seg som en stor dråpe som dekket hele toppen, og som var vanskelig å få ristet vekk før jeg tok på troppa. Er veldig spent på om neste flaske etterhvert vil by på samme problem, eller om jeg bare var maks uheldig med den første...

Anonymkode: 8ab93...af6

Skrevet

Jeg bruker oftagel og tears naturale (en gangsdoser uten konserveringsmiddel.) får på blå resept.

Anonymkode: 3a70d...4c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har i utgangspunktet Artelac (og Viscotears gel for nattbruk) på resept. Prøvde i en periode Oculac i stedet siden jeg ikke syntes Artelac lindret så lenge, men var enda mindre fornøyd med den. Pga leveringsvanskene på Artelac fikk jeg nylig resept på Hyprosan, og mens dråpene er gode nok, så er flaskene noe herk.

Apropos flaskene, jeg var borti flasker med flat topp første gang da jeg ville supplere med en Systane-variant jeg har brukt en del før, og de hadde fått nytt design på flasken. Jeg var ikke så begeistret for den, syntes det var var lettere å bomme på øyet og tok lengre tid å få ut dråpen. Så testet jeg nylig ut en annen type øyedråpe (også uten resept) som viste seg å ha samme tupp. Denne må ha hatt en produksjonsfeil, for den slapp ikke luft inn i flasken, og selv om jeg fulgte instruksene til punkt og prikke hadde jeg etter en kort periode en helt sammenklemt flaske med masse innhold som det ikke gikk an å få ut.

Så fikk jeg Hyprosan, og sa en vakker ed for meg selv da jeg så den flate toppen igjen. Det startet greit, bortsett fra at det tok lang tid å få ut dråpene (kjedelig å stå der og vente når man har vond nakke), men så sluttet også denne flaska å ta inn luft og forble sammenpresset. Heldigvis hadde jeg i det minste fått brukt 3/4 av den. Det var i tillegg ikke helt tett rundt kanten av toppen, så når jeg dryppet kom det ut ekstra væske som la seg som en stor dråpe som dekket hele toppen, og som var vanskelig å få ristet vekk før jeg tok på troppa. Er veldig spent på om neste flaske etterhvert vil by på samme problem, eller om jeg bare var maks uheldig med den første...

Anonymkode: 8ab93...af6

Flaskene blir flatklemte og får ikke luft inn fordi de er uten konserveringsmiddel. Kommer det luft inn blir det bakterievekst og infeksjon på øyet. 
Artelac er best for å få rikelig med fukt inn i øyet spesielt når øynene er limt fast om morgenen. Viscotears gir best langtidseffekt fordi de er så seige. Begge er faktisk best når de blir varmet litt opp. Har jeg dårlig tid, bruker jeg varmt vann fra springen i 15 sekunder, ellers legger jeg de i armhulen uten å klærne, noen minutter til de er kroppsvarme. De er er konsistensen mest lik tårer. 
Men det skal være forskjell mellom om du har dårlig tåreproduksjon eller dårlig fettprosuksjon fra kjertlene i øynene. Jeg har det siste. 
Theo ett eller annet duo er og ok men dyre. 
Mange optikere har begynt å anbefale varmemaske som legges over øynene noen minutter for å få åpnet fettkjertlene i øyet. 
kanskje verd5 å prøve ut? 

Anonymkode: 322de...c3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...