Gå til innhold

Spydigheter og trusler kamuflert som humor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjæreste har mye intern humor, vi ler mye sammen og har godt med selvironi, så humor på min bekostning kan jeg fint le av. 

Men merket meg etterhvert at det lurer seg inn noen stikk og trusler inni dette, da er det ikke akkurat humor lenger, når det egentlig er 80% sannhet fra hennes del, kamuflert som humor og tull 

Dette kan feks være noe sånt som "hvis du gjør dette, så blir du singel, HAHA! ". Denne har gått igjen en del ganger, og føles egentlig veldig kontrollerende. En del av stikkene føles som om hun prøver å dra meg ned, påpeke hvor ubrukelig jeg er, etterfulgt av, jeg bare tulla! og jeg har nok godt over gjennomsnittet selvironi, så skal litt til for meg å reagere på slikt 

Litt usikker på om hun gjør det bevisst eller ubevisst. Har ikke orket å ta det opp ennå, da jeg vet hun vil gå rett i skyttergraven. 

Er det noe mulighet for at dette skjer helt ubevisst, at det ikke ligger noen onde hensikter bak, at hun bare er litt sosialt klønete? 

Anonymkode: 4df26...5c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det ikke er lurt å tulle med at forholdet avsluttes. Og definitivt ikke gjentatte ganger. Mulig hun har fått en uvane med å si det? Kan du prate med henne om det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at det ikke er lurt å tulle med at forholdet avsluttes. Og definitivt ikke gjentatte ganger. Mulig hun har fått en uvane med å si det? Kan du prate med henne om det? 

Må ta en prat ja, men vært en del stress, og vet det ville blitt mye drama, så venter til neste uke. 

Er det jeg håper, at det er en uvane hun ikke tenker over, og ikke bevisste stikk. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eksempler på hvilke ting hun "truer" med å avslutte forholdet for? Vanskelig å si om du er for hårsår eller om det faktisk er hun som er ufin uten eksempler. De fleste kunne sikkert sagt noe i samme gate som "Ikke kjøp Norvegiaost, da blir du fort singel. Jeg skal ha Jarlsberg." Eller "Spis Freia melkesjokolade eller bli singel. Nidar skal ikke inn i dette huset!" Og så ville de aller fleste skjønt at det bare var tull, fordi de fleste oppegående mennesker selvfølgelig godtar at kjæresten foretrekker en annen type ost eller en annen sjokolade enn dem. 

Anonymkode: b331f...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ikke være ondskap, men er det så mye bedre om det er dumhet? 

Jeg datet en som til stadighet skulle «erte» meg med alle mine feil. Jeg følte meg regelrett mobbet (aldri blitt mobbet før så er ikke spesielt hårsår) og så fikk jeg beskjed om at jeg var så nærtagende og måtte tåle en spøk når jeg ikke syntes det var morro. 

Etterhvert begynte han å gnage ved ting han visste jeg kom til å bli såret for, det var så morsomt når jeg ble sur. Jeg var så søt da. 

Helt til jeg igjen ble skikkelig sint og satt ned foten og sa sånn snakker man ikke til kjæresten sin og definitivt ikke til meg! 

Da var jeg igjen den som tok alt galt og måtte ikke ta så på vei for en spøk. (Det gikk mye i hvor feit jeg var, hvor dum jeg var, hvor ubrukelig og treg jeg var.. alle sånne ting) 

Jeg orket ikke.. tenk å date noen som erter på deg som om dere er 12 år gamle kompiser.. dra meg i fingeren din dumme ku.. 

Han var fin 80% av tiden, men den 20% med fyring og direkte plaging orket jeg ikke. 

Snakk med henne. Skjønner hun hvor du kommer fra og slutter så er det jo ikke noe problem. Vil hun ikke slutte og du har ett problem med det så blir det slutt. 

Anonymkode: 614f0...b6d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke selvironi når andre tuller med deg. 

Jeg kan si at jeg er verdens verste baker etter å ha servert puck-køller og vi kan le. Ikke like gøy om sier jeg er verdens verste baker også le. 

Anonymkode: d02c2...674

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke selvironi når andre tuller med deg. 

Jeg kan si at jeg er verdens verste baker etter å ha servert puck-køller og vi kan le. Ikke like gøy om sier jeg er verdens verste baker også le. 

Ikke like gøy om ANDRE sier jeg er verdens verste baker også ler. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du frykter å ta dette opp med henne forteller mer enn du kanskje tror. Det er ikke morsomt når noen blir såret og det er da ingen unnskyldning om du reagerer og ikke ler og hun da mener du må ta deg sammen «det er jo bare kødd». Visst dette er et menneske du vil ha et godt forhold til tar du det opp og sier du liker humoren dere i mellom, men dette gjør deg usikker. Om ho reagerer med å høre deg, kanskje ikke forstå siden ho ikke mente slik, men nå når ho vet det skal ta hensyn til det. Og du kan gjerne gjøre henne oppmerksom på det når det skjer i begynnelsen etter samtalen. 

om ho ikke hører deg og avfeier deg, er det desverre et tegn på at ho ikke verdsetter dine følelser og dermed deg som individ.

det er snakk om grunnleggende respekt å stoppe adferd som er sårende når man blir opplyst om det. Om man da forsetter vil ikke en «god» latter forlenge (forholdslivet).

Anonymkode: 48a43...f38

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man «tuller» ikke med ting som kan såre den man er glad i. Og å spøke med brudd har jeg nulltoleranse for.

Anonymkode: 7a33e...8d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du eksempler på hvilke ting hun "truer" med å avslutte forholdet for? Vanskelig å si om du er for hårsår eller om det faktisk er hun som er ufin uten eksempler. De fleste kunne sikkert sagt noe i samme gate som "Ikke kjøp Norvegiaost, da blir du fort singel. Jeg skal ha Jarlsberg." Eller "Spis Freia melkesjokolade eller bli singel. Nidar skal ikke inn i dette huset!" Og så ville de aller fleste skjønt at det bare var tull, fordi de fleste oppegående mennesker selvfølgelig godtar at kjæresten foretrekker en annen type ost eller en annen sjokolade enn dem. 

Anonymkode: b331f...395

Gikk ut ifra at noen her ville vri det over på meg. Men jevnlig "spøk" om brudd er ikke greit uansett. Dette kan komme helt ut av det blå uten at jeg har sagt eller gjort noe. Dette kan være helt uskyldig som åpenbart er tull, som hvis du slutter å bake brød, så får du sparken som kjæreste, åpenbart tull og null problem. Men når hun begynner å "spøke" om ting som oppfattes som kontrollende og får å trykke meg ned, så blir det noe annet 

Men nå var ikke spørmålet mitt om jeg er hårsår eller hun ufin, jeg vet situasjonen, så trenger ingen hjelp der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det at du frykter å ta dette opp med henne forteller mer enn du kanskje tror.

Er litt redd for det. Dårlig tegn når alle ord må veies så nøye 

Ts 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste sa noe veldig upassende til meg, og han fikk umiddelbart tilbakemelding på at dette såret meg og ikke var greit.  Han ble kjempe lei seg, og ba om unnskyldning der og da.  Vi er IKKE tankelesere og den andre part kan leve i god tro om at dette er greit. 

Si ifra!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt usikker på om hun gjør det bevisst eller ubevisst. Har ikke orket å ta det opp ennå, da jeg vet hun vil gå rett i skyttergraven. 

Er det noe mulighet for at dette skjer helt ubevisst, at det ikke ligger noen onde hensikter bak, at hun bare er litt sosialt klønete? 

Hvordan er tonen innad i hennes familie? Hvis det er slikt hun er vokst opp med, så tror nok hun at det er slik man skal være med sine nærmeste. Hos mannen her er det litt slik, jeg ble sjokkert over "spøkene" de hadde seg imellom, allerede den første gangen jeg møtte flere samlet. Så han skjønner jo ikke at jeg kan ta meg så nær av det, så lenge han viser kjærlighet med handling.

Jeg ser du gruer deg litt til å ta det opp. Jeg syns du bør gjøre det likevel. Prøv dog å virke litt oppriktig nysgjerrig på hva som ligger bak denne "humoren" før du sier noe om hvordan det påvirker deg, for å holde henne unna skyttergraven lengst mulig.

Hjelper ikke det, så ta igjen med samme mynt rett etter neste "spøk" fra hennes side. Noe som du vet stikker. Når hun blir sint, spiller du uskyldig og sier at du gjør jo bare det samme som hun gjør. Hvis det bare er spøk, bør hun tåle å få svar på tiltale.

Anonymkode: ae743...0b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke snakk om det!

Neste gang der skjer, så bare forlater du rommet. Når hun spør deg hva som er galt, så si at du ikke gidder den oppførselen.

Det kalles shit test. Hun håper innerst inne at du ikke skal tåle det.

Anonymkode: b359c...b6b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et typisk tegn på passiv aggressivitet. Hun har noe hun er frustrert over, men tør ikke å si det direkte. I stedet jobber hun får å få hevnet seg , på en skjult måte. 

Ofte kommer dette helt fra barndommen av, der barnet har blitt hysjet på, eller lært at direkte sinneutbrudd og konfrontasjon, er noe farlig og fy. 

Anonymkode: 97982...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...