Gå til innhold

Enkel måte å kjøpe større eierandel av felles bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får snart arv, og ønsker å justere min eierandel i felles bolig fra 40% til 50%. Samboer er enig.

Hvordan regner vi ut rettferdig sum på dette? Vi har felles lån, og avhengig av arv og pris på bolig så kan det være at jeg kan betale ned endel av min «del» av denne. Burde vi få separate lån, eller regulere, eller gjøre noe annet?

Som bare samboere må jeg vel betale gebyr på endret tinglysning av skjøte?

Takk for all hjelp❤️

Anonymkode: 51d67...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det riktig å tenke at jeg skal betale inn 10% av lånet + 10% av takst til samboer?

ts

Skrevet (endret)

Hva som blir riktig må dere nesten bestemme selv. To hovedveier:

1) Dere får ny verditakst på huset og du betaler din andel basert på denne verdsettelsen

2) Du bruker verditaksten som var gjeldende da dere kjøpte huset sammen. 

Den første er nok mest "riktig" med hensyn på risiko, avkastning på kapital osv, mens den siste varianten fungerer greit om man har rimelig felles økonomi og deler det meste tilnærmet likt. 

Regnestykket blir vel feil. Om huset har markedsverdi på 5 mill, og det er 100% belånt skal du altså betale 1mill for 10%? 

Endret av newman01
  • Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Hva som blir riktig må dere nesten bestemme selv. To hovedveier:

1) Dere får ny verditakst på huset og du betaler din andel basert på denne verdsettelsen

2) Du bruker verditaksten som var gjeldende da dere kjøpte huset sammen. 

Den første er nok mest "riktig" med hensyn på risiko, avkastning på kapital osv, mens den siste varianten fungerer greit om man har rimelig felles økonomi og deler det meste tilnærmet likt. 

Regnestykket blir vel feil. Om huset har markedsverdi på 5 mill, og det er 100% belånt skal du altså betale 1mill for 10%? 

Blir nok alternativ 1 som blir gjeldende her. Hvordan blir da regnestykket? Skal jeg ikke betale noe inn på lånet, men bare til ham?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir nok alternativ 1 som blir gjeldende her. Hvordan blir da regnestykket? Skal jeg ikke betale noe inn på lånet, men bare til ham?

ts

Og en annen ting; det blir vel 10% av verditakst etter at lånet er trukket fra? Lånet har alltid vært 50/50.

ts

Skrevet

Så du har i alle år betalt 50% av kostnadene til boliglånet, selv om du bare eier 40%? 

Da må du sette deg ned å regne på hvor mye du og samboer har betalt inn over årene, beregne ny eierandelsprosent, justere for gjenstående lånebeløp og virkelig kose dere med en flaske rødvin.

Hva var planen deres da dere kjøpte og signerte lånepapirene? Om dere hadde bodd i huset gjennom hele nedbetalingsperioden ville du eid 40% og samboer 60%, mens dere har betalt 50-50 på lånet? 

• Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Så du har i alle år betalt 50% av kostnadene til boliglånet, selv om du bare eier 40%? 

Da må du sette deg ned å regne på hvor mye du og samboer har betalt inn over årene, beregne ny eierandelsprosent, justere for gjenstående lånebeløp og virkelig kose dere med en flaske rødvin.

Hva var planen deres da dere kjøpte og signerte lånepapirene? Om dere hadde bodd i huset gjennom hele nedbetalingsperioden ville du eid 40% og samboer 60%, mens dere har betalt 50-50 på lånet? 

Om hun har eid 40/60, 10/90 eller 50/50 spiller da ingen rolle. Man bør fortsatt dele på boutgiftene 50/50, ettersom man formodentlig har brukt boligen like mye. Hvis hun bare har betalt 40% av boutgiftene burde hun jo i prinsippet ha betalt 10% av markedsleie for boligen i husleie.

Anonymkode: 053df...496

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og en annen ting; det blir vel 10% av verditakst etter at lånet er trukket fra? Lånet har alltid vært 50/50.

ts

Nei, 10% av takst.

Dere har en avtale om at din egenkapital og nedbetaling av 50% av lånet gir deg en eierandel på 40%.

Ved å betale 10% av verditakst til samboer, får du en eierandel på 50%.

Hvis han bruker disse midlene til å nedbetale sin del av lånet, endres fordelingsnøkkel på lånet. 

Bruker du ytterligere arv til å nedbetale på din del av lånet, endres også ansvaret for lånet.

Betaler dere like mye, du fra arv og han med midler du har betalt ham, er lånet fortsatt 50/50.

Anonymkode: 098b7...ff0

Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hva de har gått inn med av egenkapital, men hvis boligen kostet 5 mill, samboer hadde 1 mill i egenkapital, og de deler et lån på resterende 4 mill 50/50, blir eierbrøken 60/40.

Anonymkode: 098b7...ff0

Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Jeg «eier» 50% av lånet. Det ble regulert inn i beregningen av eierbrøk og sødet stemmer at jeg skal betale 50% av lån og renter. Han betaler 60% av feks vedlikehold.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg «eier» 50% av lånet. Det ble regulert inn i beregningen av eierbrøk og sødet stemmer at jeg skal betale 50% av lån og renter. Han betaler 60% av feks vedlikehold.

ts

Jeg synes det høres ut som du har blitt lurt økonomisk her og forstår ikke hvorfor dere har gjort det slik. At han betaler 60% av vedlikehold skulle bare mangle om han eier 60%. Hvorfor du betaler 50% av lån når du eier 40% derimot, det er mer uklart. 

Uansett, overføre eiendom til samboer:

https://www.kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom/overforing-mellom-samboere

Anonymkode: 320b9...6da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det høres ut som du har blitt lurt økonomisk her og forstår ikke hvorfor dere har gjort det slik. At han betaler 60% av vedlikehold skulle bare mangle om han eier 60%. Hvorfor du betaler 50% av lån når du eier 40% derimot, det er mer uklart. 

Ingen har blitt lurt, å dele 50/50 uavhengig av eierskap blir selvsagt det riktige. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ingen har blitt lurt, å dele 50/50 uavhengig av eierskap blir selvsagt det riktige. 

Fordi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi?

Mener du at dersom man eier 0 / 100 eller 20/80 så skal den ene bo gratis eller tilnærmet gratis, da eller??

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke bare lånefordeling som skal henge sammen med eierbrøk, men også egenkapitalen.

Hvis de f.eks. kjøpte bolig for 5 mill og han hadde 1 mill i EK, hun ingen ting og de deler et lån på 4 mill 50/50, så tilsvarer det 40% eierskap til henne og 60 % til ham. Da er det riktig at hun betaler 50% på lånet selv om hun har bare 40% eierandel.

For å øke eierandelen fra 40 til 50%, må hun betale halvparten av opprinnelig egenkapitalforskjell + 10 % av verdistigningen. Deretter kan de velge å betale like beløp som ekstra nedbetaling på lånet for å opprettholde 50/50 på lånet. Hennes andel av vedlikehold økes til 50%.

Anonymkode: 12e08...a72

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har kontrakt oss imellom at vi eier bolig med eierbrøk 50% av lånesaldo + vår andel av egenkapital (feks hvis huset kostet 7 mill og av det er 4 mill lån og 3 mill ek, der jeg gikk inn med 1mnok og han 2mnok. Da blir hans andel 2mnok+2mnok/7 mnok og min andel 2mnok+1mnok/7mnok). Vi holder verdistigning etc utenfor, og har 1-2 ganger i året satt oss ned og sett på om en eller begge betaler ned ekstra på lånet, og dermed forskyves eierbrøken noe.

Vi holder verdistigning utenfor siden vi bor i huset med felles barn, og deler lånekostnad og alle andre store utgifter 50/50. Den som eier mest vinner noe på å slippe "billigere unna" i hverdagen, mens den som eier minst vinner noe på å ikke måtte betale mer på et senere tidspunkt.  Det skal være fair, men det viktigste er at det er ryddig og skrevet ned dersom noe skjer en av oss eller det blir et brudd.

Endret av Summeer
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mener du at dersom man eier 0 / 100 eller 20/80 så skal den ene bo gratis eller tilnærmet gratis, da eller??

Dette er ikke et svar på det jeg spør om. 

Skrevet

Jeg forstår det slik at dere er samboere og eier 60/40 av felles bolig. Du har arvet og ønsker å kjøpe 10% av din samboers eierandel, slik at dere ender opp med å eie 50/50.

Slik jeg ser det må dere ha en kjøpekontrakt som går ut på nettopp dette, at du kjøper 10% av hans eierandel slik at dere eier 50/50 av felles bolig. Kjøpesummen kan dere avtale, for eks ut fra dagens takst og eventuelt hensyntatt markedsverdi. Kjøpet må tinglyses på vanlig måte.

Jeg tror altså at det ikke er nok at du bare betaler ned 10% av takst på hans del av lånet, dere må i tillegg ha en kjøpekontrakt + tinglysning. Jeg ville fått hjelp av en megler eller advokat til dette. 

Anonymkode: a34d7...f24

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

En deler selvsagt ikke lån 50/50 dersom en har ulik eierbrøk, med mindre det er skjevfordeling på egenkapital som gjør at det blir 60/40 eierforhold men fortsatt 50/50 lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...