katties Skrevet 9. oktober 2024 #81 Del Skrevet 9. oktober 2024 Man må ta opp slikt med FAU, men ellers: Ja, kosthold i Norske barnehager er dritt. Jeg vokste opp i utlandet, og det vi ble servert i barnehage og skole var mat fra bunnen av: - rent brød (uten konserveringsmidler, stabilisator og farger) - kjøttkaker, kjøttstykker, fisk, kylling. Pølser fikk vi ikke - mye gryteretter, supper - grønnsaker og frukt - vi kunne få te i stedet for vanlig, men da uten sukker Det VAR faktisk noe søtt én dag i uka da, på fredag (eplekake, kjeks e.l., kanskje 100 ml størrelse), men det var det. Ellers ikke noe ultraprosessert. Der jeg går nå sier vi ifra til barnehagen, men så er det jo slik at i noen tilfeller så er det foreldrene selv som er problemet. Var nylig ei som klagde (og hun er ikke særlig sunn selv) på at barna på avdelingen fikk sjokoladepålegg, godteri, energibarer, og diverse andre ting med i matboksen som ikke skal være en del av et hverdagskosthold, og i alle fall ikke i barnehagen. Det beste er da Steiner- eller Montessoribarnehage, så slipper man å bry seg om dårlig kosthold i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #82 Del Skrevet 9. oktober 2024 Petra200 skrev (1 time siden): Men hva er grunnen til at du føler at du må gi barnet ditt godteri på lørdager og i høstferien? Hvis det er så mye kos så er det vel bare å kutte ned på det? Poenget er jo at familier burde kunne bestemme dette selv. Selv med et bra kosthold hjemme (som er helt nødvendig) blir anledningene for mange. Barnehage og skole har dessuten et samfunnsansvar for å utjevne sosiale forskjeller. Det er allerede sånn at den familien barn fødes inn i er avgjørende for å leve et liv med god helse. Det skal barnehagen være en motvekt til. TS og andre som er opptatt av å gi barna gode vaner og begrense anledningene blir dessuten sett på som hysteriske. Anonymkode: ce778...332 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 9. oktober 2024 #83 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Poenget er jo at familier burde kunne bestemme dette selv. Selv med et bra kosthold hjemme (som er helt nødvendig) blir anledningene for mange. Barnehage og skole har dessuten et samfunnsansvar for å utjevne sosiale forskjeller. Det er allerede sånn at den familien barn fødes inn i er avgjørende for å leve et liv med god helse. Det skal barnehagen være en motvekt til. TS og andre som er opptatt av å gi barna gode vaner og begrense anledningene blir dessuten sett på som hysteriske. Anonymkode: ce778...332 Jeg synes virkelig ikke det gjør noe jeg altså. Men da får jo du heller si nei til dine barn da. Jeg tenker at man faktisk fint tåler å spise kake og drikke kakao en gang i uka, i en normalt kosthold. Det tar man faktisk ikke skade av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 9. oktober 2024 #84 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, det gjør noe at summen av alle anledninger der usunn mat skal pushes på barn har blitt regelen, ikke unntaket. Det er ikke synd på barn som har grensesettende foreldre, det er synd på de som ikke evner å tenke kritisk og se sammenhenger mellom kosthold, kultur og uhelse i samfunnet. Bursdagsfeiringer (starter i barnehagealder), lørdager, påskeferie, sommerferie, vinterferie, høstferie, opptil flere halloweenfeiringer, vennebesøk, familiebesøk, idrettsarrangementer, teater/kinobesøk og turer. Desember er et kapittel for seg selv: Julemarked, julekalender, nissefest, x- antall avslutninger, baking, julestrømpe. Til og med på sykehuset, hos frisøren, og hos optiker pushes usunn mat på barn. Og enda er det mye jeg ikke har nevnt i farten. I tråder her inne ser man også at feks sjokoladepålegg, kjeks, og boller er hverdagsmat for mange barn. Marshmallows på småbarnsavdeling i barnehagen er dermed bare et symptom på et mye større samfunnsproblem. Anonymkode: ce778...332 Jeg synes det blir i overkant hysterisk jeg da, dette handler jo om totalen. Har det vært et arrangement i løpet av uka hvor barnet har fått en bolle/is/whatever, så får man heller justere deretter da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #85 Del Skrevet 9. oktober 2024 Petra200 skrev (11 minutter siden): Jeg synes det blir i overkant hysterisk jeg da, dette handler jo om totalen. Har det vært et arrangement i løpet av uka hvor barnet har fått en bolle/is/whatever, så får man heller justere deretter da? Problemet er at det er snart to-tre anledninger minst! Anonymkode: f6f46...37c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 9. oktober 2024 #86 Del Skrevet 9. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Problemet er at det er snart to-tre anledninger minst! Anonymkode: f6f46...37c Ok, så blir det en bolle OG en is i løpet av uka, kanskje til og med en kopp kakao (!) det utgjør likevel forsvinnende lite av det totale bildet per uke. Endret 9. oktober 2024 av Petra200 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #87 Del Skrevet 9. oktober 2024 Petra200 skrev (1 minutt siden): Ok, så blir det en bolle OG en is i løpet av uka, kanskje til og med en kopp kakao (!) det utgjør likevel forsvinnende lite av det totale bildet per uke. Og så er det pølser og så er det bursdag i helgen. Så er det en hektisk dag hjemme. Anonymkode: f6f46...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 9. oktober 2024 #88 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Og så er det pølser og så er det bursdag i helgen. Så er det en hektisk dag hjemme. Anonymkode: f6f46...37c Bursdag med pølser hver helg? Og bare for det er hektisk hjemme...som da du mener da blir det servert pølser da p ...så skal ikke barnehagen få servert pølser innimellom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #89 Del Skrevet 9. oktober 2024 mommyaka skrev (7 minutter siden): Bursdag med pølser hver helg? Og bare for det er hektisk hjemme...som da du mener da blir det servert pølser da p ...så skal ikke barnehagen få servert pølser innimellom? Alt i orden. Det er helt umulig for barnehagene og følge kostholdsrådene til helsedirektoratet. Det er helt umulig for barnehagene å innføre matpakke. Usunn mat er det eneste alternativet. Foreldre og helsedirektoratet er hysteriske. Anonymkode: 347f7...d49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #90 Del Skrevet 9. oktober 2024 mommyaka skrev (34 minutter siden): Bursdag med pølser hver helg? Og bare for det er hektisk hjemme...som da du mener da blir det servert pølser da p ...så skal ikke barnehagen få servert pølser innimellom? Poenget er at til sammen blir det mye pg ja jeg forventer at de serverer sunn mat og drikke. (Som følger offisielle norske kostråd slik at ikke alle skal komme med sin mening om hva som er sunt) Anonymkode: f6f46...37c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #91 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg har selv jobbet med ernæring i min hjemkommune, og opplever at mange barnehager er blitt flinke til å variere kosten uten å ty til prosessert kjøtt eller sukrede varer når det er enklest. Som det nevnes over kan innholdet i vafler varieres veldig fra grove med banan til fine med sukker etter behov, og kakao trenger heller ikke være et problem bare det ikke er standard. Da jeg gikk i barnehagen var standard posesupper og pølser, mens nå tar mange seg bedre tid til å både lære om og lage sunn mat. Noen dyrker til og med sin egen mat, men da selvsagt i veldig liten skala. Men, dette er veldig avhengig av budsjettene. Å fø sultne barnehagebarn med grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, og alternativer for sukker, kan være ganske dyrt. Ofte må det kjøpes partivarer og familiepakker som ikke nødvendigvis er de sunneste alternativene. Til deg som uroet deg for TINE sin kakaomelk uten sukker: mange meieriprodukter du kanskje ikke tenker over er ultraprosessert, er klassifisert som det. Ultrapasteuriserte matvarer (til og med plantemelk) går innunder betegnelsen, men jeg ville absolutt ikke frarådet deg å spise eller drikke pasteuriserte matvarer. Kakaomelken deres er bare tilsatt smak, men er ellers som vanlig melk. Det bekymrer meg mer at du er så rigid at du ikke engang kan stole på produsentene når det står "usøtet" og myndighetene som ville ha dømt det ulovlig hvis de merket feil. Jeg har også litt dårlig erfaring med FAU fra min egen skoletid, men det er jo veldig avhengig av medlemmene. Vurder om stemningen er god for det. Jeg ville nok ikke reagert med mindre du er helt sikker på at de ikke får i seg variert og sunn mat, eventuelt kan du hinte litt til tema. Jeg har ikke barn selv, men jeg har jo vært barn før og det gikk bra med meg. Ja, jeg er helt enig i at det har vært og kanskje fremdeles er for mye prosessert mat og sukker i kommunen, men LITT skader ikke med mindre det gir barnet ditt faktiske problemer. Anonymkode: 02c53...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #92 Del Skrevet 9. oktober 2024 Petra200 skrev (2 timer siden): Jeg synes virkelig ikke det gjør noe jeg altså. Men da får jo du heller si nei til dine barn da. Jeg tenker at man faktisk fint tåler å spise kake og drikke kakao en gang i uka, i en normalt kosthold. Det tar man faktisk ikke skade av. Du må gjerne si deg uenig med helsedirektoratet. De er nok bare hysteriske, som er bekymret over kostholdet folk flest anser som normalt, som har gjort 70% av foreldregenerasjonen overvektige. Du mener det er hysteri, jeg mener det å ikke se problemet er å stikke hodet i sanden. Anonymkode: ce778...332 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #93 Del Skrevet 9. oktober 2024 Hva i alle dager er det som skjer med folk?? Hvorfor er dere så hysteriske? Jævla gnål om ultraprosessert og sukker. Glad ungen min var ferdig i bhg før denne galskapen begynte Anonymkode: e5aa6...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #94 Del Skrevet 9. oktober 2024 Få maten ut av barnehagen. La foreldre stå for alt av servering via matpakker. Hilsen pedagogisk leder som er lei av budsjetter som ikke tillater annet en det billigste av det billigste, bemanningsnorm som ikke muliggjør matlaging som krever litt innsats, for ikke å snakke om at det tar tid å rydde etter en haug med barn når de har spist feks grøt eller annen klinete mat. Jeg vil heller tilbringe tiden min i aktivitet med barna, være ute med barna og være den trygge voksne som synger sovesanger. Anonymkode: 7572d...ad0 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 9. oktober 2024 #95 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Få maten ut av barnehagen. La foreldre stå for alt av servering via matpakker. Hilsen pedagogisk leder som er lei av budsjetter som ikke tillater annet en det billigste av det billigste, bemanningsnorm som ikke muliggjør matlaging som krever litt innsats, for ikke å snakke om at det tar tid å rydde etter en haug med barn når de har spist feks grøt eller annen klinete mat. Jeg vil heller tilbringe tiden min i aktivitet med barna, være ute med barna og være den trygge voksne som synger sovesanger. Anonymkode: 7572d...ad0 Dette...husker de dagene vi hadde ris eller grøt...vi brukte mer tid på å lage ...og mase tid på å vaske og tørke bordene.. stolene...gulv etc... Oh den store kjelen som det nesten alltid brabt i bunn...stå å skrubbe denne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #96 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Få maten ut av barnehagen. La foreldre stå for alt av servering via matpakker. Hilsen pedagogisk leder som er lei av budsjetter som ikke tillater annet en det billigste av det billigste, bemanningsnorm som ikke muliggjør matlaging som krever litt innsats, for ikke å snakke om at det tar tid å rydde etter en haug med barn når de har spist feks grøt eller annen klinete mat. Jeg vil heller tilbringe tiden min i aktivitet med barna, være ute med barna og være den trygge voksne som synger sovesanger. Anonymkode: 7572d...ad0 Enig på mange måter. Baksiden er at for mange av barna vil det bli mye dårligere kosthold og det vil bli mye misunnelse og såre følelser blant barna. Anonymkode: 7cddb...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #97 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig på mange måter. Baksiden er at for mange av barna vil det bli mye dårligere kosthold og det vil bli mye misunnelse og såre følelser blant barna. Anonymkode: 7cddb...f1d De har jo allerede 1-2 matpakkemåltider om dagen? Og så skal de jo over på skolen og der er det utelukkende matpakker. Skal matservering eksistere i en barnehage så burde det også være kjøkkenpersonell til å tilberede maten og få unna oppvasken. Matlaging er ikke mitt fag, har null interesse av det. Men jeg har en pedagogisk utdannelse med bachelor, fordypning i småbarnspedagogikk, videreutdanning i spes.ped. Det er like tullete at vi skal ta den oppgaven som ville vært at vi skulle ha erstattet renholdsarbeideren og tatt jobben sjæl (det var jo det som skjedde da kjøkkenpersonellet forsvant i spare-gapet) Anonymkode: 7572d...ad0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #98 Del Skrevet 9. oktober 2024 Da jeg gikk på ungdomsskolen var det slik arbeidsuke, da var jeg i en barnehage. Dette må ha vært i 1998 kanskje. Iallefall, der hadde barnehagen nugattidag hver onsdag, kake til bursdager, og prim og syltetøy var blant påleggene hver dag. Saft var heller ikke uvanlig de fikk. Varmmat var vel ofte tomatsuppe med makaroni, pose. Gikk også selv på starten av 90tallet på fritdsordning, der fikk vi Sjokade, vafler og bakte ofte boller, hærlig tid, men lite fokus på kostholdet. Så tenker jo, det er blitt bedre de fleste steder. Anonymkode: e2e59...000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #99 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Enig på mange måter. Baksiden er at for mange av barna vil det bli mye dårligere kosthold og det vil bli mye misunnelse og såre følelser blant barna. Anonymkode: 7cddb...f1d Konsekvensen er at de får lavere voksentetthet i stedet i en times tid. Dette er på et vanlig brødmåltid med forberedelser samt rydding og oppvask. I en allerede presset hverdag hvor vi i realiteten sjelden har mer enn 4 timer med "full bemanning". Hvor det er både pauseavvikling, møter etc. Nå kan jeg heller ikke svare for alle barnehager, men matpakkene jevnt over er som regel mer enn gode nok. Det er ufattelig sjeldent at jeg har måtte veilede foreldre på innhold. Opplever stadig foreldre som spør om tips til innhold eller hva som er ok. Henviser til nasjonale retningslinjer. Anonymkode: 7572d...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 9. oktober 2024 #100 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du må gjerne si deg uenig med helsedirektoratet. De er nok bare hysteriske, som er bekymret over kostholdet folk flest anser som normalt, som har gjort 70% av foreldregenerasjonen overvektige. Du mener det er hysteri, jeg mener det å ikke se problemet er å stikke hodet i sanden. Anonymkode: ce778...332 Men det utgjør en sååå liten del av kostholdet. Hvis du er så stressa over et kakestykke i bursdag og litt kakao på tur så kan du jo kompensere for dette i alle de andre måltidene som du faktisk er ansvarlig for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå