Gå til innhold

Kosthold i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er en skandale. Med all kunnskapen vi har idag om kosthold og helse! Og hvor viktig det er å starte tidlig med gode vaner.  En skandale av de ansatte å venne barna på at finværsdag= is! Eller bursdag = kake. Eller på tur= kakao. Eller jul = godterikalender. Karneval = godteri. Halloween = godteri. Sommerfest= kaker osv...  (I store barnehager blir det mange bursdager og mange kakedager ) Det har blitt mer fokus på kosthold og ernæring ovenifra og det er bra, men som det er nevnt over her, barnefedme er et kjempeproblem og det ser ut til og øke.. etter min mening burde det bare være totalforbud å servere noe som helst usunt i barnehager.

Anonymkode: 33d33...fa3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ungene skal ha det så jævlig som mulig når du ikke er tilstede?

Anonymkode: e1f0b...de4

Oi snakk om å være sukkeravhengig! Du mener at barn som ikke spiser is i barnehagen har det jævlig? 

Anonymkode: 23d65...8e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig med den over: vet du at det er faktisk kakao, og vafler med sukker? 

Hos oss får ungene "kakao" i barnehagen hver tirsdag. Det er ikke ordentlig kakao, men helt vanlig lettmelk tilsatt kakao, uten kunstig søtning, og uten sukker: https://www.tinehandel.no/produkt/tine-lettmelk-sjokolade-1-75l-7118.html

De lager også ofte vafler, men det er med grovt mel, og helt uten sukker. De har gjerne en banan oppi. 

Du kan ikke kreve spesialkost. Jeg ville først forsikret meg om at maten de får faktisk ER usunn, og at du ikke bare misforstår hva de faktisk spiser, og tror det er kjempemasse sukker og hvitt mel, mens det egentlig er grovmel og sukkerfritt. 

Men ja, jeg synes også at det er for lite fokus på kosthold i vår bhg, og for mye is og boller. 

Jeg har også irritert meg over at det er is hver eneste jævla finværsdag. "Det er jo så få fine dager".. ja, akkurat, og de få fine dagene hadde det vært kjempekoselig å ta en is hjemme på terassen, og kose oss med den som familie, men det går jo ikke når ungen allerede er proppet full av is i bhg (og der vet jeg nøyaktig hvilken is de spiser, og det er ikke den sunne sorten). 

Jeg har sittet i FAU i åresvis, og dette har vært tatt opp mange ganger. 

Styrer i barnehagen har blitt godt irritert hver gang, og mener at det er for mye å forlange at de barnehageansatte skal være kostholdseksperter, de må få fokusere på pedagogikk og å passe på ungene, ikke sitte og finlese ingredienslister og lese kostholdsartikler, osv.. og at problemet er sukkerinntaket hjemme, og ikke i bhg.. Dette er jo bare piss, man trenger ikke være kostholdsekspert for å vite at en ispinne med sjkokoladetrekk fra butikken er usunt. 

Anonymkode: 7272e...962

Kunstig søtning skal ikke gis til barn under 3 år, og gellan gummi og andre stabilisatorer gir kreft i rotter. Nei vi er ikke rotter, men det GÅR an å tenke at barna ikke trenger å drikke dette. 

Anonymkode: e94a3...5af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kunstig søtning skal ikke gis til barn under 3 år, og gellan gummi og andre stabilisatorer gir kreft i rotter. Nei vi er ikke rotter, men det GÅR an å tenke at barna ikke trenger å drikke dette. 

Anonymkode: e94a3...5af

Har du link til studie, og vet du hvor mye av stoffet de gav rottene? Googler men finner bare info om at stoffet er testet og skal være trygt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det som om det er store forskjeller mellom barnehager.

Jeg vet ikke hvordan andre får info, men vi får menyen for uken hver mandag. Barnehagen får varmmat levert, og da er det f.eks. fiskekaker og poteter og grønnsaker, kyllingkjøttboller, økologisk fullkornpasta, linsesuppe med grovt brød osv. Neste måltid er matpakker, så det sørger jeg for selv. Er det spesielle anledninger, som bursdag, får de smoothie av frukt. 

Måten barnehagen opplyser om mat på tilsier at de forstår at foreldrene er opptatt av mat, og det er det viktigste for meg. 

Man kan debattere frem og tilbake hvor usunt de ulike tingene er, men jeg tenker at hvis du sitter med er inntrykk av at barnehagen er lite opptatt av ernæring, så stemmer nok det. Hadde de vært opptatt av det hadde de nok også kommunisert det fordi de vet foreldre tenker over det.

Anonymkode: 36cbe...069

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungene skal ha det så jævlig som mulig når du ikke er tilstede?

Anonymkode: e1f0b...de4

Nei, men man vil styre «kosen» selv. Og ingen har det jævlig i barnehagen fordi de får sunn mat servert. 

Anonymkode: f6f46...37c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marimma skrev (4 timer siden):

Det er en grunn til at barnefedme er økende og en del av puslespillet er denne koblingen kos = energitett mat.  

Man trenger ikke lage kakao, ungene kan drikke melk. Is hører ikke hjemme i barnehager. Usøtede vafler kan jeg akseptere, grove lapper e.l. Brunost er greit av og til, men bør ikke ukritisk serveres som alternativ to ganger om dagen (det gjør de her). 

Jeg ønsker ikke at mine barn får «kos» i barnehagen, jeg ønsker mange nok og kompetente nok voksne til å tilby dem mer enn oppbevaring.

Men hva tenker du at skjer da, hvis barnet ditt spiser brunost hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (12 minutter siden):

Oppegående foreldre ser at summen av alle anledninger barna "må få kose seg", og det kostholdet folk flest har i dag, gir et dårligere utgangspunkt for et liv med god psykisk og fysisk helse. Det sier ganske mye om kulturen når folk faktisk sier det er synd på barna som ikke får spise ultraprossesert søppelmat i barnehagen. Da er det faktisk på tide å trekke hodet opp av sanden.

Anonymkode: ce778...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (55 minutter siden):

Det er ikke brunost hver dag. Det er bursdag i helgen med kaker, brus og diverse. Så er det is fra bestemor, de må jo kose seg sammen. Så er det vafler i barnehagen er jo så kooos! Så er det tilfeldigvis en slags åpning i butikken og Vipps har de en kjærlighet på pinne i hånda hver! Så er det kakao og så er det ditt og så er det datt! 

(Og ja jeg sier nei!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (57 minutter siden):

Jeg tenker at da får barnet veldig lite variasjon i ulike smaker, konsistenser og matvarekombinasjoner. I tillegg vil det gi et unødvendig høyt sukkerinntak og tilvenne barnet til at det som er på brødskiva skal være søtt. Å spise brunost til halvparten av dagens måltider (og alle brødmåltider) er faktisk ikke heldig for noen. Så det tenker jeg ville være uheldig for mitt barn, ja. Jeg ønsker et barn med allsidige og varierte preferanser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Oppegående foreldre ser at summen av alle anledninger barna "må få kose seg", og det kostholdet folk flest har i dag, gir et dårligere utgangspunkt for et liv med god psykisk og fysisk helse. Det sier ganske mye om kulturen når folk faktisk sier det er synd på barna som ikke får spise ultraprossesert søppelmat i barnehagen. Da er det faktisk på tide å trekke hodet opp av sanden.

Jeg tenker heller at vi må være bevisste på hva vi lærer barna om kosthold og fysisk aktivitet. Litt brunost og en vaffel her og der i barnehagen og litt is eller kake i helga er vel faktisk helt innafor så lenge alle andre måltider består av andre ting. Jeg tenker at balanse er fint og det er uheldig å bli for hysterisk. Mine aktive barn får is og kake og i det hele tatt, men det er jo bare en liten del av det de spiser i løpet av en uke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at da får barnet veldig lite variasjon i ulike smaker, konsistenser og matvarekombinasjoner. I tillegg vil det gi et unødvendig høyt sukkerinntak og tilvenne barnet til at det som er på brødskiva skal være søtt. Å spise brunost til halvparten av dagens måltider (og alle brødmåltider) er faktisk ikke heldig for noen. Så det tenker jeg ville være uheldig for mitt barn, ja. Jeg ønsker et barn med allsidige og varierte preferanser.

Men barnet spiser vel andre ting enn brødskive med brunost? Så helt reellt er det vel ikke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke brunost hver dag. Det er bursdag i helgen med kaker, brus og diverse. Så er det is fra bestemor, de må jo kose seg sammen. Så er det vafler i barnehagen er jo så kooos! Så er det tilfeldigvis en slags åpning i butikken og Vipps har de en kjærlighet på pinne i hånda hver! Så er det kakao og så er det ditt og så er det datt! 

(Og ja jeg sier nei!) 

Men gjør det noe? Barnet spiser vel en hel masse andre ting i løpet av en uke som jevner det hele ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Den er ikke søt. Det er derfor det står usøtet i store blokkbokstaver på den.. Og om du klikker på linken, ser du ingrediensene. 

Den er forøvrig ikke mer prosessert enn venlig ekstra-lett-melk, eller H-melk for den saks skyld. 

Anonymkode: 7272e...962

Den er søt, jo, og definitivt mer prosessert enn H-melk. Ikke rart folk sliter med livsstilssykdommer når folk ikke skjønner at sjokolademelk ikke er noe helt annet enn vanlig H-melk.

Barn bør ikke spise/drikke lettprodukter.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men den fedme-epidemien så vi ingenting til for f.eks. 30 år siden, da barnehagene IKKE hadde fokus på kosthold. 

Nå er barnehagene mye mer bevisst, men fedme er likevel et økende problem, så barnehagene er, etter mitt syn, ikke problemet her. 

Selv tror jeg at all den ultraprosseserte maten har mye av skylden for fedmeepidemien, men det er en helt annen diskusjon. 

Anonymkode: 4313f...438

Da jeg gikk i barnehagen på 80-tallet var det ikke så mye fokus på kosthold nei, men det ble likevel servert hjemmebakt grovbrød, ekte smør, ost, hjemmelaget leverpostei, tomatsuppe av tomater i stedet for fra pose, havregrøt, frukt og grønt. Ikke kneipbrød, margarin, lett-produkter,  sjokolademelk, saft og posesupper.

Anonymkode: 5917e...15b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud jeg er glad barna min er ferdig med barnehage og barneskole. Tenk vi hadde ingen regler om hva barnehagen skulle få lov til, vi var bare glade for st barna var trygge og fornøyde mens vi var på jobb. 

Anonymkode: c9075...452

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg ts, det er for mye sukker og "kos". Og en ting er de tingene vi får med oss, men tenk alt de får som vi ikke vet om. Mannen min hentet sønnen vår tidlig en dag og da satt de og spiste eplebiter med sukker på (🤯). Ettåringer og toåringer (eller voksne for den del) trenger ikke sukker på epler. Med mindre barnehagen har et ekstra fokus på kosthold er det dessverre helt avhengig av hvor interessert og kunnskapsrik hver ansatt er. 

Og én ting er de barna som har et relativt sunt kosthold hjemme. Det går nok fint, men det er mange som kommer fra hjem hvor sukker og usunn mat er en del av hverdagen. Da hadde det jo vært fint om barnehagen veide opp med lite sukker og mer næringsrik mat.

Anonymkode: b3bec...ed8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gud jeg er glad barna min er ferdig med barnehage og barneskole. Tenk vi hadde ingen regler om hva barnehagen skulle få lov til, vi var bare glade for st barna var trygge og fornøyde mens vi var på jobb. 

Anonymkode: c9075...452

ah ja, det er så plagsomt med folk som ønsker å unngå helseskadelig ultraprosessert mat, asbest, koffein, hormonforstyrrende stoffer etc til småbarn! Må være lov å koooze seg lizzom! hilsen mor med «mammakropp» og far med «pappakropp» og diabetes 2 in the waiting?

Til info, mat som ikke gir helseskadelige vaner til senere i livet, går under at barnevaktene holder barna trygge

Anonymkode: 5917e...15b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (16 timer siden):

Men gjør det noe? Barnet spiser vel en hel masse andre ting i løpet av en uke som jevner det hele ut?

Ja, det gjør noe at summen av alle anledninger der usunn mat skal pushes på barn har blitt regelen, ikke unntaket. Det er ikke synd på barn som har grensesettende foreldre, det er synd på de som ikke evner å tenke kritisk og se sammenhenger mellom kosthold, kultur og uhelse i samfunnet. 

Bursdagsfeiringer (starter i barnehagealder), lørdager, påskeferie, sommerferie, vinterferie, høstferie, opptil flere halloweenfeiringer, vennebesøk, familiebesøk, idrettsarrangementer, teater/kinobesøk og turer. Desember er et kapittel for seg selv: Julemarked, julekalender, nissefest, x- antall avslutninger, baking, julestrømpe. Til og med på sykehuset, hos frisøren, og hos optiker pushes usunn mat på barn. Og enda er det mye jeg ikke har nevnt i farten.

I tråder her inne ser man også at feks sjokoladepålegg, kjeks, og boller er hverdagsmat for mange barn. 

Marshmallows på småbarnsavdeling i barnehagen er dermed bare et symptom på et mye større samfunnsproblem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det holder ikke med kosing i helga da? 

Har ikke gått i bhg men på skolen på 90-tallet var det lite sukkerkos. FIkk is av klassekassa på våren og ellers overlevde vi til vi kom hjem og fikk vafler og kakao hjemme. Jeg tror dere barnehageansatte undervurderer hvor mye sukker foreldre, besteforeldre og andre koseinnstilte voksne klarer å putte i småbarn på fritida. Har til gode å gå noe sted med barna uten å få sukker kastet etter oss så de får neppe for lite kos selv om de kutter litt ned på kosingen i bhg

Herrejemini så lei jeg er av at kos må være mat med sukker

Gikk i bhg på 80 tallet. Der var egen kokke. Var det bursdag fikk vi en liten kake bit. Var vi på tur hadde ho laget kakao som var med i sekken på høsten og vinteren. Hadde med til pinnebrød , pølse grilling, grillet brødskive med gulost og brunost

Av pålegg var det ost, gulost, prim, syltetøy, kjøttpålegg, Leverpostei, makrell i tomat . Frukt og grønt tomat,agurk salat, gulrot, osv

På skolen var det godt siste skoledag til jul, påske og sommerferie. Og på ungdomskolen hadde vi lov å ha med godteri på heldagsprøve og bruss. Hadde noen ganger kake når vi hadde kjøkken for da laget vi varmmat og dessert eller kaker,. På turer hadde vi lov å ha med oss kakao og saft, noen ganger pølser eller godteri. Gikk ut i 90

Anonymkode: 4f4fb...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det gjør noe at summen av alle anledninger der usunn mat skal pushes på barn har blitt regelen, ikke unntaket. Det er ikke synd på barn som har grensesettende foreldre, det er synd på de som ikke evner å tenke kritisk og se sammenhenger mellom kosthold, kultur og uhelse i samfunnet. 

Bursdagsfeiringer (starter i barnehagealder), lørdager, påskeferie, sommerferie, vinterferie, høstferie, opptil flere halloweenfeiringer, vennebesøk, familiebesøk, idrettsarrangementer, teater/kinobesøk og turer. Desember er et kapittel for seg selv: Julemarked, julekalender, nissefest, x- antall avslutninger, baking, julestrømpe. Til og med på sykehuset, hos frisøren, og hos optiker pushes usunn mat på barn. Og enda er det mye jeg ikke har nevnt i farten.

I tråder her inne ser man også at feks sjokoladepålegg, kjeks, og boller er hverdagsmat for mange barn. 

Marshmallows på småbarnsavdeling i barnehagen er dermed bare et symptom på et mye større samfunnsproblem.

Men hva er grunnen til at du føler at du må gi barnet ditt godteri på lørdager og i høstferien? Hvis det er så mye kos så er det vel bare å kutte ned på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...