AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #21 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det går an av og til men kan dere ikke lage havregrøt av den melka? Det må ikke være kosing hele tiden. Anonymkode: 23d65...8e9 Jo da, havregrøt har vi hver frokost, så vi gjør det også. Og mitt inntrykk er at i barnehager er det 95% sunn og næringsrik mat, men at det også må være plass til kosen. Når ungene er mest i barnehagen sin våkne tid, syns jeg det blir litt trist hvis kosen skal taes bort, fordi foreldrene vil at den skal de få gi hjemme. Anonymkode: 4313f...438 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 8. oktober 2024 #22 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg er ikke uenig i at maten i barnehage skal være sunt, men synes kanskje noen her er litt vell opptatt va sukkeret. Brunost inneholder jo mer enn sukker? Vaffler inneholder mer enn sukker? Det er mye som inneholder sukker, men som har andre næringsstoffer som er bra for oss likevel. I vår barnehage lager de is selv med å fryse ned blåbærsaft barna har laget selv, kanskje istede for å klikke over isen så foreslå alternativer? Og så har man jo såklart alltid alternativet å sende med matpakke om man vil. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #23 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo da, havregrøt har vi hver frokost, så vi gjør det også. Og mitt inntrykk er at i barnehager er det 95% sunn og næringsrik mat, men at det også må være plass til kosen. Når ungene er mest i barnehagen sin våkne tid, syns jeg det blir litt trist hvis kosen skal taes bort, fordi foreldrene vil at den skal de få gi hjemme. Anonymkode: 4313f...438 Det holder ikke med kosing i helga da? Har ikke gått i bhg men på skolen på 90-tallet var det lite sukkerkos. FIkk is av klassekassa på våren og ellers overlevde vi til vi kom hjem og fikk vafler og kakao hjemme. Jeg tror dere barnehageansatte undervurderer hvor mye sukker foreldre, besteforeldre og andre koseinnstilte voksne klarer å putte i småbarn på fritida. Har til gode å gå noe sted med barna uten å få sukker kastet etter oss så de får neppe for lite kos selv om de kutter litt ned på kosingen i bhg Herrejemini så lei jeg er av at kos må være mat med sukker Anonymkode: 23d65...8e9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #24 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Meg over: Er ikke enig i at de må lære seg fra 1 års alder at søt mat=kos. Det får de nok av hjemme. Selv om de fleste barn tilbringer mer tid i bhg så får de neppe sukkermangel av å gå der uten all kosingen. Pluss at det er bedre for tennene å unngå alt sukkerklisset til hverdags. Anonymkode: 23d65...8e9 Jeg nekter å tro at det er så mye sukkerkliss i barnehagene nå til dags. Og sukkermangel er det vel ingen som får. For f.eks. 20 år siden var det i mange barnehager vafler på fredager, sjokoladekake eller gele til alle bursdager, varmmat var pizza, pannekaker, tomatsuppe fra toro, ostesmørbrød o.l. Nå har det blitt større fokus på sunt kosthold i barnehager, og den lille kosen som er igjen, syns jeg barnehagene og barna må få beholde. Anonymkode: 4313f...438 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 8. oktober 2024 #25 Del Skrevet 8. oktober 2024 Det er en grunn til at barnefedme er økende og en del av puslespillet er denne koblingen kos = energitett mat. Man trenger ikke lage kakao, ungene kan drikke melk. Is hører ikke hjemme i barnehager. Usøtede vafler kan jeg akseptere, grove lapper e.l. Brunost er greit av og til, men bør ikke ukritisk serveres som alternativ to ganger om dagen (det gjør de her). Jeg ønsker ikke at mine barn får «kos» i barnehagen, jeg ønsker mange nok og kompetente nok voksne til å tilby dem mer enn oppbevaring. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #26 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig med den over: vet du at det er faktisk kakao, og vafler med sukker? Hos oss får ungene "kakao" i barnehagen hver tirsdag. Det er ikke ordentlig kakao, men helt vanlig lettmelk tilsatt kakao, uten kunstig søtning, og uten sukker: https://www.tinehandel.no/produkt/tine-lettmelk-sjokolade-1-75l-7118.html De lager også ofte vafler, men det er med grovt mel, og helt uten sukker. De har gjerne en banan oppi. Du kan ikke kreve spesialkost. Jeg ville først forsikret meg om at maten de får faktisk ER usunn, og at du ikke bare misforstår hva de faktisk spiser, og tror det er kjempemasse sukker og hvitt mel, mens det egentlig er grovmel og sukkerfritt. Men ja, jeg synes også at det er for lite fokus på kosthold i vår bhg, og for mye is og boller. Jeg har også irritert meg over at det er is hver eneste jævla finværsdag. "Det er jo så få fine dager".. ja, akkurat, og de få fine dagene hadde det vært kjempekoselig å ta en is hjemme på terassen, og kose oss med den som familie, men det går jo ikke når ungen allerede er proppet full av is i bhg (og der vet jeg nøyaktig hvilken is de spiser, og det er ikke den sunne sorten). Jeg har sittet i FAU i åresvis, og dette har vært tatt opp mange ganger. Styrer i barnehagen har blitt godt irritert hver gang, og mener at det er for mye å forlange at de barnehageansatte skal være kostholdseksperter, de må få fokusere på pedagogikk og å passe på ungene, ikke sitte og finlese ingredienslister og lese kostholdsartikler, osv.. og at problemet er sukkerinntaket hjemme, og ikke i bhg.. Dette er jo bare piss, man trenger ikke være kostholdsekspert for å vite at en ispinne med sjkokoladetrekk fra butikken er usunt. Anonymkode: 7272e...962 Ts sier ikke spesifikt at det er sukkeret som er problemet. Uavhengig av om det er sukker eller ei i junkfood så er det jo junkfood. Det er ikke sukker i potetgull, men det er likevel på ingen måte mat. Et normalt sunt kosthold skal bestå av mat som er fersk og uten unødvendige tilsetningsstoffer, produsert fra råvarer og ikke fra halvfabrikata og posemat som bare er butikksolgt «junkfood». Kostholdet i en barnehage bør bestå av joghurt naturell, med sitt naturlige fettinnhold, brød som ikke er av den ultraprosseserte sorten og ellers rent kjøtt, fisk, grønnsakerm ren, fermentert, ost og frukt. Alt annet utgår dersom en ønsker spise sunt i det daglige normale kostholdet. At barnehager velger å selge inn junkfood som «mat» er et problem all den tid vi har en fedmeepidemi gående. Anonymkode: 97a78...a9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #27 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det holder ikke med kosing i helga da? Har ikke gått i bhg men på skolen på 90-tallet var det lite sukkerkos. FIkk is av klassekassa på våren og ellers overlevde vi til vi kom hjem og fikk vafler og kakao hjemme. Jeg tror dere barnehageansatte undervurderer hvor mye sukker foreldre, besteforeldre og andre koseinnstilte voksne klarer å putte i småbarn på fritida. Har til gode å gå noe sted med barna uten å få sukker kastet etter oss så de får neppe for lite kos selv om de kutter litt ned på kosingen i bhg Herrejemini så lei jeg er av at kos må være mat med sukker Anonymkode: 23d65...8e9 Ja, men det er faktisk ikke barnehagen sitt ansvar å fjerne all kos, fordi andre putter i barna for mye sukker. Jeg syns heller ikke kos må være sukker, og er det noe barnehager er gode på så er det kos med lesestunder, sangstunder, fangkos, klemming og oppmerksomhet. Og da syns jeg det lille usunne koset må være lov, da får man heller stramme inn andre steder. Jeg syns samfunnet legger alt for mye ansvar for både oppdragelse og helse på barnehager og skoler, som allerede er flinke på disse områdene. Det er ikke der problemene ligger, er mitt syn. Anonymkode: 4313f...438 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #28 Del Skrevet 8. oktober 2024 Marimma skrev (10 minutter siden): Det er en grunn til at barnefedme er økende og en del av puslespillet er denne koblingen kos = energitett mat. Man trenger ikke lage kakao, ungene kan drikke melk. Is hører ikke hjemme i barnehager. Usøtede vafler kan jeg akseptere, grove lapper e.l. Brunost er greit av og til, men bør ikke ukritisk serveres som alternativ to ganger om dagen (det gjør de her). Jeg ønsker ikke at mine barn får «kos» i barnehagen, jeg ønsker mange nok og kompetente nok voksne til å tilby dem mer enn oppbevaring. Jepp. Det er aaalt for mange barn med overvekt og fedme allerede fra 1.klasse av. Fra 3.klasse er det også betydelig mange flere. Disse dårlige matvanene starter fra de er små, og det er det vi voksne som har skylden i. Det er kjempealvorlig for de barna det gjelder, fordi de fleste tar med seg overvekten inn i voksen alder. Anonymkode: 1cce3...38b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #29 Del Skrevet 8. oktober 2024 Men den fedme-epidemien så vi ingenting til for f.eks. 30 år siden, da barnehagene IKKE hadde fokus på kosthold. Nå er barnehagene mye mer bevisst, men fedme er likevel et økende problem, så barnehagene er, etter mitt syn, ikke problemet her. Selv tror jeg at all den ultraprosseserte maten har mye av skylden for fedmeepidemien, men det er en helt annen diskusjon. Anonymkode: 4313f...438 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #30 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg nekter å tro at det er så mye sukkerkliss i barnehagene nå til dags. Og sukkermangel er det vel ingen som får. For f.eks. 20 år siden var det i mange barnehager vafler på fredager, sjokoladekake eller gele til alle bursdager, varmmat var pizza, pannekaker, tomatsuppe fra toro, ostesmørbrød o.l. Nå har det blitt større fokus på sunt kosthold i barnehager, og den lille kosen som er igjen, syns jeg barnehagene og barna må få beholde. Anonymkode: 4313f...438 Kan ta et eksempel her da. Aner ikke hvordan det var før her, for jeg gikk ikke i bhg selv . Vi spiser frokost hjemme. Leverer i bhg rundt kl 9. Kl. 9.30 har de samling. Nå de er ute (naturbarnehage der de de veksler med to uker ute, to uker inne), så får de kakao til samlingen. (Ikke om sommeren men da har du jaggu meg nok is i stedet) Kl 11.30 har de lunsj, stort sett skiver. Barna står fritt til å ha syltetøy på skiva hver dag hvis de vil. Det er ikke så mange typer pålegg, og de har ikke grønt eller fisk. Ca kl 14:30 har de frukt, som ofte suppleres eller byttes mot jogurt med sukker. Vammat en dag i uka. De veksler mellom pølse i brød (grilles på bål, de går mye tur), risgrøt med sukker, vafler med syltetøy. Det kunne jo vært verre, og min har heldigvis ikke hull ennå. Men jeg vet om en som må ta fluortabletter pga begynnende karies og da tenker jeg det er bedre å bytte bort noe av dette mot grønnsaker eller fisk, som tross alt er anbefalt. Barna drikker ikke vann etter jogurt/kakao/frukt og da gjør all denne konstante småspisingen "med sukkerstrø" at det blir mye plakk etter hvert. Hos min i hvert fall, som ser ut til å ha arvet tannsteinproblemet fra meg. Anonymkode: 23d65...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 8. oktober 2024 #31 Del Skrevet 8. oktober 2024 Ser brunosten får kjørt seg i kommentarfeltet igjen. Som diabetiker spiser jeg brunost med veldig god samvittighet. Faktisk hver dag. I den ene brødskiva eller knekkebrødet har jeg veid bronosten og regnet meg fram til at det blir ca 2(!) gram sukker. Så å rakke ned på brunosten må man slutte med. Også slutte å regne alt ut fra "per 100 gram". Aldri i verden kommer du til å putte 100 gram brunost, syltetøy, prim eller hva det måtte være på en skive... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #32 Del Skrevet 8. oktober 2024 Marimma skrev (14 minutter siden): Det er en grunn til at barnefedme er økende og en del av puslespillet er denne koblingen kos = energitett mat. Man trenger ikke lage kakao, ungene kan drikke melk. Is hører ikke hjemme i barnehager. Usøtede vafler kan jeg akseptere, grove lapper e.l. Brunost er greit av og til, men bør ikke ukritisk serveres som alternativ to ganger om dagen (det gjør de her). Jeg ønsker ikke at mine barn får «kos» i barnehagen, jeg ønsker mange nok og kompetente nok voksne til å tilby dem mer enn oppbevaring. Og tro meg, det ønsker de som jobber i barnehage også. De fleste som jobber i barnehage har stadig dårlig samvittighet for å ikke strekke til, og å ha en kokk som lagde og serverte sunn mat hver dag, hadde vært en drøm. Anonymkode: 4313f...438 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #33 Del Skrevet 8. oktober 2024 Hensatt skrev (2 minutter siden): Ser brunosten får kjørt seg i kommentarfeltet igjen. Som diabetiker spiser jeg brunost med veldig god samvittighet. Faktisk hver dag. I den ene brødskiva eller knekkebrødet har jeg veid bronosten og regnet meg fram til at det blir ca 2(!) gram sukker. Så å rakke ned på brunosten må man slutte med. Også slutte å regne alt ut fra "per 100 gram". Aldri i verden kommer du til å putte 100 gram brunost, syltetøy, prim eller hva det måtte være på en skive... Jeg elsker brunost og spiser det hver dag. Det er en grei jodkilde også. Men hvordan i all verden får du kun 2 g sukker? Er ikke halvparten sukker? Har du bare 4 g ost på skiva? Anonymkode: 23d65...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 8. oktober 2024 #34 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg elsker brunost og spiser det hver dag. Det er en grei jodkilde også. Men hvordan i all verden får du kun 2 g sukker? Er ikke halvparten sukker? Har du bare 4 g ost på skiva? Anonymkode: 23d65...8e9 Er rundt 30% sukker i brunost. 1 passe bronostskive veier rundt 5 gram. De tykke ferdigoppskårne veier 9 gram og jeg skjærer langt tynnere enn det. Dette har jeg forsket litt på. Når det er sukkerholdige pålegg som brunost og syltetøy er det bare å smøre litt tynnere på. Barn vil uansett bare ha smaken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #35 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men den fedme-epidemien så vi ingenting til for f.eks. 30 år siden, da barnehagene IKKE hadde fokus på kosthold. Nå er barnehagene mye mer bevisst, men fedme er likevel et økende problem, så barnehagene er, etter mitt syn, ikke problemet her. Selv tror jeg at all den ultraprosseserte maten har mye av skylden for fedmeepidemien, men det er en helt annen diskusjon. Anonymkode: 4313f...438 Jeg gikk i barnehage for nesten 40 år siden. Den gangen fikk vi en del saft (med sukker), men det var vanlig hjemme også. Juice var dyrt, og det fikk vi ikke. Vi fikk heller ikke yoghurt (med eller uten sukker), og jeg kan ikke huske at vi fikk kaker eller is noen gang, eller vafler. Ikke bakte vi før jul heller, det var sånt man gjorde hjemme. Derimot var vi med og kjøpte grønnsaker og lagde grønnsakssuppe. (Det var en slags pedagogisk aktivitet der vi skulle lære om grønnsaker.) Stort sett var det matpakke, med samme regler som på skolene. I noen perioder fikk vi brødmat og smurte selv i barnehagen. Da var det syltetøy på bordet, men det var bare lov til å ta det på én skive. Det skulle ikke forundre meg om det var mye mindre sukker i barnehagen den gangen enn nå. De hadde faktisk en del fokus på sunn mat, og ikke så mye snakk om kos og kosemat. Anonymkode: a8fa3...7fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #36 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan ta et eksempel her da. Aner ikke hvordan det var før her, for jeg gikk ikke i bhg selv . Vi spiser frokost hjemme. Leverer i bhg rundt kl 9. Kl. 9.30 har de samling. Nå de er ute (naturbarnehage der de de veksler med to uker ute, to uker inne), så får de kakao til samlingen. (Ikke om sommeren men da har du jaggu meg nok is i stedet) Kl 11.30 har de lunsj, stort sett skiver. Barna står fritt til å ha syltetøy på skiva hver dag hvis de vil. Det er ikke så mange typer pålegg, og de har ikke grønt eller fisk. Ca kl 14:30 har de frukt, som ofte suppleres eller byttes mot jogurt med sukker. Vammat en dag i uka. De veksler mellom pølse i brød (grilles på bål, de går mye tur), risgrøt med sukker, vafler med syltetøy. Det kunne jo vært verre, og min har heldigvis ikke hull ennå. Men jeg vet om en som må ta fluortabletter pga begynnende karies og da tenker jeg det er bedre å bytte bort noe av dette mot grønnsaker eller fisk, som tross alt er anbefalt. Barna drikker ikke vann etter jogurt/kakao/frukt og da gjør all denne konstante småspisingen "med sukkerstrø" at det blir mye plakk etter hvert. Hos min i hvert fall, som ser ut til å ha arvet tannsteinproblemet fra meg. Anonymkode: 23d65...8e9 Fra min tid på friluftsgruppe, var kostholdet sånn: Frokost: havregrynsgrøt med, smør, rosiner og epler. Lunsj: brød med variert pålegg (makrell, leverpostei, hvitost, brunost, baconost, kaviar, majones, rødbeter, agurk, tomat, paprika). Av og til varmmat: grønnsakssuppe eller tomatsuppe (noe som kan spises ut av kopper) Ettermiddagsmat: frukt og knekkebrød med et lite utvalg av pålegg (f.eks. makrell og leverpostei, for å få brukt opp bokser som ble åpnet til lunsjen). Likevel får vi klager: Det er for mye brødmat. Barnet mitt skal ikke spise så mye ettermiddagsmat, for da er han ikke sulten til middag. Barnet mitt er ikke glad i havregrynsgrøt, men syns det er kjedelig at bare brødskive er alternativet. Kan dere ikke tilby varmmat oftere? For ikke å snakke om alle allergier og spesialkrav vi skal huske, vi varter opp med soyamelk, mandelmelk, glutenfri mat, laktosefri melk og pålegg, leverpostei av kalkun osv osv. Foreldrene har blitt mer kravstore, barnegruppene har blitt større, barna har blitt mer utfordrene, mens bemanningen er den samme. Puh, nå tror jeg at jeg må ut å trekke litt luft, før jeg tar helt av 😁 Blir bare så lei meg av all kritikken barnehager ofte får, for vi holder på å jobbe oss i hjel, har alltid dårlig samvittighet og får lite ros (og lønn). Anonymkode: 4313f...438 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #37 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg gikk i barnehage for nesten 40 år siden. Den gangen fikk vi en del saft (med sukker), men det var vanlig hjemme også. Juice var dyrt, og det fikk vi ikke. Vi fikk heller ikke yoghurt (med eller uten sukker), og jeg kan ikke huske at vi fikk kaker eller is noen gang, eller vafler. Ikke bakte vi før jul heller, det var sånt man gjorde hjemme. Derimot var vi med og kjøpte grønnsaker og lagde grønnsakssuppe. (Det var en slags pedagogisk aktivitet der vi skulle lære om grønnsaker.) Stort sett var det matpakke, med samme regler som på skolene. I noen perioder fikk vi brødmat og smurte selv i barnehagen. Da var det syltetøy på bordet, men det var bare lov til å ta det på én skive. Det skulle ikke forundre meg om det var mye mindre sukker i barnehagen den gangen enn nå. De hadde faktisk en del fokus på sunn mat, og ikke så mye snakk om kos og kosemat. Anonymkode: a8fa3...7fd Bursdager da, hvordan ble de feiret? Anonymkode: 4313f...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #38 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bursdager da, hvordan ble de feiret? Anonymkode: 4313f...438 Vi sang bursdagssang og fikk pappkrone. Jevnt over var det nok mer likt skolene, der får man heller ikke kake på bursdagen sin. Anonymkode: a8fa3...7fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #39 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jo da, havregrøt har vi hver frokost, så vi gjør det også. Og mitt inntrykk er at i barnehager er det 95% sunn og næringsrik mat, men at det også må være plass til kosen. Når ungene er mest i barnehagen sin våkne tid, syns jeg det blir litt trist hvis kosen skal taes bort, fordi foreldrene vil at den skal de få gi hjemme. Anonymkode: 4313f...438 Eller ikke gi i det hele tatt! Anonymkode: f6f46...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #40 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, det kan og være melk med bittelitt kakaopulver i. Det kan være smoothie is de har laget i barnehagen. Anonymkode: 318aa...596 Jeg hadde ikke klaget om jeg ikke visste hva slags is og kakao det var. Og det er den typen med sukker. Billig forstår price is med sukker. Kakaoen hadde de laget. Anonymkode: f6f46...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå