Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har hatt store problemer pga. måten han snakker til meg. Han er ikke slem mot meg og er en fyr som kommer med suppe om jeg er syk og tar fult ansvar for barna. Han ordner det meste.

I dag fikk jeg en melding av han på chat. Et utklipp av en mail der det står at han har blitt anbefalt å søke på en lederstilling. Jeg fikk bare bilde av meldingen, intet mer. Jeg kommenterer med et par spørsmål og en « god nyhet!, dette da!»  Får ikke svar på noe. 

Han kommer til rommet jeg sitter på og spør om han skal legge av noen skiver fra et brød han skal fryse. Jeg er i dype tanker, men svarer « ja, gjerne».

Etterpå skal vi begge spise og treffes tilfeldigvis på kjøkkenet ( lunsj på hjemmekontor). Jeg kommenterer nyheten igjen, og får svar « Jeg er veldig opptatt med å løse en problemstilling i hodet» …ok, så jeg holder kjeft. Avfeid igjen

I går under middagen ( klassisk eksempel), spiser han kjempe fort og fremstår drit forbannet. Jeg småprater litt og får som svar « Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å prate under en middag. Da spiser man. Jeg er så sinnsykt sulten ( det er han hver middag) så for meg er det nok å bare spise». Ok, så jeg holder kjeft igjen…

I går spurte han også om jeg skulle ha hjemmekontor i dag, noe jeg skulle. Da jeh da det svarte han « da setter jeg pris på at du sier fra» Altså, han har hjemmekontor hver dag omtrent, og dersom jeg skal ha hjemmekontor må jeg gi beskjed. Poenget er visst at da må han dra et annet sted dersom jeg skal sitte på kontoret fordi han må ha kremplassen, hvis ikke får han ikke gjort noe. Det er forståelig, selvfølgelig, men måten det ble sagt på var så lite hyggelig. Jeg lar han ha hjemmekontor og kan fint sitte på kjøkkenet

Hvorfor får dette meg så sabla irritert?

Anonymkode: 3e699...1b3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor får dette meg så sabla irritert?

Fordi det er helt uakseptabelt å oppføre seg sånn? 

Hvis dette er hans væremåte så er jo det fullstendig respektløst overfor deg.

Hilsen mann

Anonymkode: beee8...a66

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han alltid er sånn så er han jo slem. Tror du fortjener bedre. 

Anonymkode: 16ac7...f2b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dørmatte, hvis du ikke reagerer. 

Anonymkode: 9b193...547

• Liker 2
Skrevet

Han er jo ikke så snill som du sier at han er. Denne måten å snakke til deg på er regelrett respektløs.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi det er helt uakseptabelt å oppføre seg sånn? 

Hvis dette er hans væremåte så er jo det fullstendig respektløst overfor deg.

Hilsen mann

Anonymkode: beee8...a66

Så jeg er ikke gal for å tenke sånn, nei.

Jeg tenker jo samtidig at det er tillat å være opptatt i tanker, med å jobbe osv. Vi skylder ingen noen forklaringer osv. Ofte tenker jeg jo at det er jeg som er for mye people pleaser og at dette trigger meg fordi jeg ikke er som han og ser på det som frekt. Jeg er av de som kommenterer hver eneste snap jeg mottar for å ikke såre andre og blir litt lei meg om noen ikke kommenterer mine snaps av feks. barna. Vi kræsjer skikkelig på dette området her. Får jo nesten lyst til å hevne meg, selv om det er barnslig. Det ender alltid med at jeg klikker til slutt.

Vi gikk tur en dag med barna. Jeg var sliten og han var også veldig sliten. Vi var som to sombier. For å åpne dialog, tenkte jeg at vi hadde dette til felles, så dristet meg til å snakke om følelsene mine rundt livssituasjonen.  Jeg fortalte han at jeg følte at småbarnslivet kom til å ta knekken på meg snart. Dette er jo nesten ikke bærekraftig, sa jeg. Jeg fortalte at tanken om å jobbe redusert av og til hadde streifet meg. Vi har et svært krevende barn i barnehage og en i småskolen.  Jeg følte meg helt ferdig den dagen og trodde han skulle si noe lignende om seg selv eller være støttende. Han ble derimot skikkelig sur og holdt helt kjeft. Jeg spurte hva problemet var, og det var visst at han var sliten, men at det ikke var plass til han og at HAN GJORDE ALT i sin makt for at JEG skulle ha det bra.

Han tok det søren meg personlig. Det er som om han klikker om jeg beveger meg mot dypere temaer om følelser og tar 99% personlig som kritikk mot eget ego. 
Det gikk bare 4 uker og jeg ble sykmeldt og beskjed om å ta vare på egen helse pga. dårlig immunforvar.

Han gjør veldig mye, så klandrer jo ikke han.

TS

Skrevet

Jeg hadde sagt klart og tydelig at han bør tenke seg godt om før han søker den stillingen. Han er ikke partnermateriale, og vil antagelig bli en ufordragelig leder. Det er dessverre sammenfallende med endel andre egenskaper man søker hos ledere. 

Anonymkode: 96c63...b37

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

har du sagt fra når det skjer da at du syns det er ugreit?
Altså hvis du ikke sier fra men bare blir stille er det jo ikke en tilbakemelding på at du ikke liker det han gjør, det beste er å si fra når det er en situasjon. 
Når han sier han vil spise i stillhet kan du si men jeg vil spise OG ha en hyggelig samtale, så hvordan gjør vi det for at begge skal ha det bra? 

• Liker 7
Skrevet

Høres ikke bra ut. Jeg har selv en kjæresten som kan bli i overkant ordknapp og med avvisende kroppsspråk. Jeg har funnet ut at dette skjer hver eneste gang, rett før middag. Jeg kan omtrent spå når han kommer til å være myk og mild, eller når han blir mutt og småirritabel. I.o.m at dette følger en slags syklus, tenker jeg det rett og slett har noe med den kjemiske balansen i kroppen hans. Så jeg har bare bestemt meg for å akseptere det og lar han være i fred når han er mutt.

Anonymkode: d9333...d8c

• Liker 2
Skrevet

Virker som han er lei av deg rett og slett.

Anonymkode: 6dd03...a01

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ikke bra ut. Jeg har selv en kjæresten som kan bli i overkant ordknapp og med avvisende kroppsspråk. Jeg har funnet ut at dette skjer hver eneste gang, rett før middag. Jeg kan omtrent spå når han kommer til å være myk og mild, eller når han blir mutt og småirritabel. I.o.m at dette følger en slags syklus, tenker jeg det rett og slett har noe med den kjemiske balansen i kroppen hans. Så jeg har bare bestemt meg for å akseptere det og lar han være i fred når han er mutt.

Hangry, rett og slett? 

Anonymkode: 9a13a...796

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på om samboeren min har minimal kapasitet på sosial interraksjon. Han fikser ikke å snakke i telefonen med familie. Han har ikke kapasitet til å være sosial på noen måte. Han har ikke kontakt med noen. Han går i svart når det er snakk om temaer han ikke kan løse praktisk. Spurte en gang om barndommen hans, men den husker han ikke nesten og ser ikke poenget i å skulle snakke om « gamledager». Det hadde han visst ikke tid til. Spurte om han hadde hvordan det går med sin døende mormor, men det har han i alle fall ikke hatt tid til.  Han hadde en fin bardom, bare så det er sagt. Det er helt merkelig og unormalt

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ihvertfall ut som dere ikke kan dele hjemmekontor. 

Anonymkode: e4a43...aaa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på om samboeren min har minimal kapasitet på sosial interraksjon. Han fikser ikke å snakke i telefonen med familie. Han har ikke kapasitet til å være sosial på noen måte. Han har ikke kontakt med noen. Han går i svart når det er snakk om temaer han ikke kan løse praktisk...

Da må han aldri finne på å bli leder.

Anonymkode: e4a43...aaa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har han alltid vært slik?

Anonymkode: de894...743

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har han alltid vært slik?

Anonymkode: de894...743

Ja, men periodvis ille, feks. med mye stress 

TS

• Liker 1
Skrevet

Er det mulig han er på spekteret? Isåfall kan det forklare at han blir mer oppslukt i sine egne behov og tanker mer enn det som sees på som kanskje helt vanlig, og har behov for rutine og vite hvordan dagen skal se ut.

Anonymkode: 8f4e5...70b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på om samboeren min har minimal kapasitet på sosial interraksjon. Han fikser ikke å snakke i telefonen med familie. Han har ikke kapasitet til å være sosial på noen måte. Han har ikke kontakt med noen. Han går i svart når det er snakk om temaer han ikke kan løse praktisk. Spurte en gang om barndommen hans, men den husker han ikke nesten og ser ikke poenget i å skulle snakke om « gamledager». Det hadde han visst ikke tid til. Spurte om han hadde hvordan det går med sin døende mormor, men det har han i alle fall ikke hatt tid til.  Han hadde en fin bardom, bare så det er sagt. Det er helt merkelig og unormalt

TS

Han høres faktisk ganske lik ut som min samboer. Men han er også selverklært menneskesky. Liker ikke sosiale sammenkomster. Liker heller ikke å gå i dybden når det gjelder relasjoner. Går ikke an å diskutere ting som handler om vårt forhold hvis det er noe jeg synes er trøblete. I likhet med det du beskrev i et tidligere innlegg, tar han det som et personlig angrep. I blant får jeg inntrykk av at det meste i livet skal og er noe dritt som bare må tolereres uten å klage. Sånn sett en slags martyr. Skal sies at han sutrer ikke, og hjelper masse til på eget initiativ. Jeg trenger ikke mase på han ang. husarbeid. Og "kjærlighetsspråket" hans er tydeligvis tjenester. Men vel å merke på hans premisser. M.a.o kan han gjøre mange små gester i dagliglivet som jeg tenker er tegn på at han setter pris på meg (kjøpe inn sjokolade han vet jeg liker, brette tøyet mitt etter vask, gjøre klar vannflaska mi før treningsøkt, tappe i varmt badevann...). I blant får jeg inntrykk av at han gjør alt dette for å unngå at jeg tar opp problemer. Han er heller ikke interessert i å prate om barndom eller familie. Han sier han hadde "en grei barndom", men jeg har skjønt at det var veldig lite kos, klem og bekreftelser. Litt kjølig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hangry, rett og slett? 

Anonymkode: 9a13a...796

Joda. Han er nok det. Men mønsteret strekker seg litt mer utover akkurat før middagstid.

• Nyttig 1
Skrevet

Ledet med så dårlige kommunikasjonsevner? Nei takk. Hadde ikke funnet meg i å bli snakket sånn til. Direkte ufordrafelig. Sånn man kan forvente av en trassig og sur tenåring.

Anonymkode: b70bf...85f

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...