Gå til innhold

Planløsning i hus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi driver med byggeplaner, men er litt usikker ang soverom i 1.etasje + 2.etasje.

Så lenge man har små unger (har ingen nå, men i framtida) så er det vel greit å sove i samme etasje?

Ikke at foreldrene sover i 1. og barna i 2.?

Er det da noen vits å ha bad og soverom i 1.?

Hvordan har dere det?

Hva anbefaler dere?

Endret av *MissS*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sover i samme etasje og har bare et bad, og det går helt fint. Men enn så lenge har vi bare en jente på 1 år. Vi har også soverom på på loftet til jenta blir stor.

Dere bør kanskje tenke på hvordan ting blir i fremtiden, for jeg antar at dere skal bo der en stund da dere bygger. Er barna rundt 7-8 år nå er det jo ikke så lenge til de blir tenåringer og vil være mer for seg selv.

Spesielt dersom dere har jenter bør det vurderes ett bad ekstra, eventuelt at et gjestetoalett/vaskerom har dusj slik at far rekker jobben om morgenen. ;)

Jeg tror jeg ville foretrukket at barnerom er unna stuen fremfor at de er unna foreldresoverommet. Litt isolering i veggene gjør at dere ikke forstyrrer hverandre.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg syns det er trygt å ha alle soverommene på samme plan. Men så har jeg opplevd brann engang da. Bad på begge plan kan være greit: Hvis soverommene er nede bør de ha tilgang til bad, også er det greit med tilgang til toalett i forhold til gjester, og å kunne dra barn rett inn på vaskerommet og spyle av de hvis de er sølete.

Hvis soverommene er oppe bør det jo også være bad der, uansett vil det være greit med et toalett hvis det er en tv-stue der. Etterhvert blir barna større, og da vil dere helt sikkert settepris på 2 bad!

Skrevet

Vi har soverom både i 1. og 2. etasje, men i og med at familien er liten blir soverommet i 2. etasje brukt til TV-stue. Vi har tre soverom i 1. etasje, og det er de som blir brukt til soverom (og gjesterom da, i og med at vi ikke har unger...)

Men hjemme hos foreldrene mine (i begge husene vi har bodd), har vi unger alltid hatt soverom i forskjellig etasje fra mamma og pappa. Det har gått aldeles fint :) Ville dermed heller ikke hatt noen betenkeligheter om å hatt soverom i en annen etasje enn mine (fremtidige?) barn.

Skrevet

Vi holder og på med hus planer. Vi har valgt å ha våres soverom i 1 etg og barnas i 2 etg. Dette fordi vi føler at det på langsikt vil være bra for barna. Men vi har og valgt å ha stort nok soverom nede til at vi kan ha barna sovende der i begynnelsen, men flytter de opp når den tid kommer. Blir nok litt ekstra opp og ned gåing når barna er små, og gjerne litt mer hyppig bruk av babycall. Men på lang sikt føler vi at det er bra at de er oppe. De får og en egen loft stue....

Skrevet

Vi skal bygge hus nå, og bygger med 3 soverom i 2.etg og ingen i 1. Vil sove på samme plan som fremtidige barn. Etterhvert når de blir større er det mulighet for kjellerstue/ soverom i kjelleren. Vi har familiebadet i 2.etg, og toalett, wc og muligens dusj i 1.

Skrevet

To bad er viktig. Iallfall når ungene blir større.

Her er det kø og krise selv om vi bare er tre i familien.

Skrevet

Holder også på med husplaner! Vi er en familie på 4 og planlegger "delvis" livsløpstandard. Dvs at på grunnplanet skal vi ha stue, kjøkken, stort bad, vaskerom,bod og et soverom. På loftet skal vi ha bad, bod, loftstue og to store soverom. Nå mens barna er små vil vi sansynligvis bruke loftstua som vårt soverom. Planen er at når barna blir eldre har de sine soverom, badet oppe + at de kan bruke loftstua oppe til venner osv. Da flytter vi ned på soverommet i 1. etg, og kan faktisk, om vi blir boende inn i alderdommen, bo kun i en etasje.

Skrevet

Jeg ville bygget så dere kan sove i samme etasje mens barna er små! Hvorfor ikke bygge et bad+gjesterom/kontor i 1. etasje? Så kan dere flytte ned dit når barna blir større også kan foreldresoverommet i 2. etasje da bli kontor/gjesterom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...