Gå til innhold

Monstera

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer med denne monsteraen? Har hatt den i 2 mnd. Den var fin før men nå ser jeg at den sprer utover gulvet og noen av bladene har blitt gule. Vanner den 1 gang i uka. Da jeg kjøpte den fikk jeg beskjed om  å ikke potte den om på 1 år

20241007_191301.jpg

Anonymkode: 14ebf...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vanner altfor ofte. Jorda skal gjennomvåtes også tørke helt ut før neste vanning 

Anonymkode: 8a030...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monstera er en klatreplante som i naturen kveiler seg opp over trær og andre store ting i sitt nærmiljø. Dersom man ikke binder den opp til en mosestokk e.l vil den naturligvis bre seg ut over mot gulvet, da den ikke har sterk nok stamme/stilk til å stå opprett på egenhånd. Neste gang den skal ha ny potte, kjøp en med mosestokk til, og bind den opp så den kan vokse oppover.

https://www.plantemagasinet.no/post/stott-opp-din-monstera

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Ikke vent et helt år med å potte om bare fordi de sa det. Du sjekker enkelt om den trenger ompotting ved å vente til den er blitt tørr (altså rett før vanning), så tar du tak nederst på planten og lirker den forsiktig opp av potta så du ser jordklumpen. Er den full av røtter som kveiler seg overalt og er synlige, f.eks. mer røtter enn jord nesten, er det faktisk tid for ompotting. Generelt er rådet å potte om på tidlig vår, når vekstsesongen begynner. Men jeg ville pottet om nå om det faktisk var så trangt i potten at det knapt er jord igjen.

Gule blader pleier å bety for mye vann, den står med fuktig jord for lenge. Har du skål under potten? Etter vanning bør du vente tjue minutter og så ta av skålen og tømme vekk vannet på den, og sette tilbake. Planten bør ikke stå "med føttene i vann" særlig lenge om gangen, da kveles den og får gule blader.

Kjenn heller etter med fingrene om det er tid for vanning. Dytt fingeren godt ned i jorda og kjenn etter om det er helt tørt før du vanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosestokker kan ha bittesmå insekter som tar livet av planten din, greit å være obs på. 

Anonymkode: 2c7ff...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, monstera er klatreplante men du kan også ha den som "busk", og spesielt slik som i ditt tilfelle, TS, der du har flere monsteraer i samme potte, så det blir mer fyldig. Men for at den ikke skal legge seg på gulvet, må du ha en høyre potte / pyntepotte over denne. Bonus at du kan ha lecakuler i bunn og de vil trekke vann hvis du vanner for mye. Og platen ser penere ut. 

Anonymkode: 560b0...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...