AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Skrevet 8. oktober 2024 Passer dere på ungdommen når dere er ute? At alle blir inkludert? Eller holder dere sammen og slapper av? Anonymkode: 8aebc...ba0
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Skrevet 8. oktober 2024 Ofte tror jeg de foreldrene som er med har ungdommer det enten "er" noe ved eller ungdommer som på et eller annet vis er utrygge, kanskje ikke vant til å være vekke fra familien. Så det nå hvor det var leirskole for 7 trinn, mange var veldig utrygge fordi de ikke har vært vekke fra familien og mange synes det er helt ok. En forelder var med fordi sønnen har en diagnose og et barn var hjemme av ulike grunner. Og jeg tenker at som forelder på en sånn tur så følger man litt med på ungdomsgruppen uten å involvere seg for mye. Men det er greit å se at alle har det fint og kunne hjelpe til om noen kanskje trenger å prate om noe eller har reaksjoner på det de opplever. Anonymkode: 84533...cf1 1
Gjest jegerrinne Skrevet 8. oktober 2024 #3 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg var med mine yngre søsken siden mine foreldre ikke kunne. Var med hvite busser. Der dro vi voksene ut 1 kveld å koste oss. Ellers tuslet vi rundt på samme opplegg osv som ungdommen. Vi var enn hjelpen hånd hvis det var behov..natt vakt i gangen , telte opp at alle var med osv. Foreldre holdt seg i bakgrunnen på egen ungdom hvis det ikke var noe langt over streken, ellers tok andre voksene seg av. Dette var avtalt slik at det ikke skulle bli at de som hadde foresatte fikk alt. Var bestemt hvor mye penger hver enkelt fikk ha med. Og en hadde ikke lov å gi de mer en det det som var avtalt
Gjest jegerrinne Skrevet 8. oktober 2024 #4 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ofte tror jeg de foreldrene som er med har ungdommer det enten "er" noe ved eller ungdommer som på et eller annet vis er utrygge, kanskje ikke vant til å være vekke fra familien. Så det nå hvor det var leirskole for 7 trinn, mange var veldig utrygge fordi de ikke har vært vekke fra familien og mange synes det er helt ok. En forelder var med fordi sønnen har en diagnose og et barn var hjemme av ulike grunner. Og jeg tenker at som forelder på en sånn tur så følger man litt med på ungdomsgruppen uten å involvere seg for mye. Men det er greit å se at alle har det fint og kunne hjelpe til om noen kanskje trenger å prate om noe eller har reaksjoner på det de opplever. Anonymkode: 84533...cf1 På hvite busser må de ofte ha med foresatt. Vært med 2 turer med yngre søsken Der mine var på tur ingen foresatte
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Skrevet 8. oktober 2024 jegerrinne skrev (56 minutter siden): På hvite busser må de ofte ha med foresatt. Vært med 2 turer med yngre søsken Der mine var på tur ingen foresatte Hvite busser, alle kan ikke ha med foresatt vel.. Men noen voksne må være med på en sånn tur. Anonymkode: 84533...cf1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Skrevet 8. oktober 2024 Da vi var på klassetur var min største frykt at foreldrene mine skulle bli med. Jeg var flau over dem. Håper at mine egne er tryggere på seg selv i den alderen.. Anonymkode: e2f1a...d67 1
Gjest jegerrinne Skrevet 8. oktober 2024 #7 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvite busser, alle kan ikke ha med foresatt vel.. Men noen voksne må være med på en sånn tur. Anonymkode: 84533...cf1 Det måtte i tilfelle hos mine søsken ha med 15 voksene til uten om lærere var 55 elever
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Skrevet 8. oktober 2024 Her må noen 2 eller 3 foreldre være med rett og slett for det at det trengs flere voksne med🤷♀️ Jeg har vært på flere turer pga jeg driver eget firma, så jeg kan styre dagene mine selv.. Har ingen ting med at barna mine trenger meg der… Ofte så er det sånn her at foreldrene som er med ordner de praktiske på turene. Sånn at lærer og ansatte kan fokusere på opplegg og elevene.. Er ikke så mye avslapping her😂 Det er konstant noe eller noen som trenger noe…. Jeg passer ikke direkte på at alle blir inkludert, men det er jo fordet at de ansatte er med elevene, men selvsagt, ser jeg noe, så sier jeg noe! En får jo med seg dynamikken i gruppen ganske raskt på godt og vondt❤️ Anonymkode: 5000f...777 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Skrevet 8. oktober 2024 På skoleturer på skolene i omegn har det vært 1 voksen pr 5-7 barn. Ingen voksne får ha ansvar for gruppe med eget barn. Var med eldstemann på tur i 10. trinn og det var ingen med diagnoser med så alle foreldre som var med var det for at de synes det er hyggelig å omgås barna og ønsket at det ble tur. Ingen foreldre til spesielt usikre barn heller. Lurt å passe på så det blir jevn kjønnsfordeling, var ikke det på sønnens tur så jeg hadde ansvar for et gutterom. Det gikk litt skeis på sønnens tur og det var nok at ingen voksne kjente 12-15 av barna for de hadde gått på annen barneskole, de andre barna kjente alle de voksne for det var masse sosiale ting på barneskolen, men ingenting på ungdomsskolen, mye pga covid. Det var på nattestid det trengtes mye foreldre på turen jeg var med på, da tok det litt av med 10. trinnselever som absolutt ikke ville sove, men herje… Anonymkode: 80a03...f13
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ofte tror jeg de foreldrene som er med har ungdommer det enten "er" noe ved eller ungdommer som på et eller annet vis er utrygge, kanskje ikke vant til å være vekke fra familien. Så det nå hvor det var leirskole for 7 trinn, mange var veldig utrygge fordi de ikke har vært vekke fra familien og mange synes det er helt ok. En forelder var med fordi sønnen har en diagnose og et barn var hjemme av ulike grunner. Og jeg tenker at som forelder på en sånn tur så følger man litt med på ungdomsgruppen uten å involvere seg for mye. Men det er greit å se at alle har det fint og kunne hjelpe til om noen kanskje trenger å prate om noe eller har reaksjoner på det de opplever. Anonymkode: 84533...cf1 Det er nok noen foreldre som er med fordi barna trenger det, men min opplevelse er at de foreldrene som er med er de som er engasjerte, de som får hjulene til å gå rundt. Ofte er slike turer foreldredrevne, og uten foreldres innsats og deltakelse blir det ikke tur. jeg har hatt tre barn på slike turer og har vært med på alle. Ikke fordi jeg har barn som trenger det (de hadde nok foretrukket at jeg ikke var med), men fordi det er sinnsykt vanskelig å få foreldre til å være med, forståelig nok, og uten foreldre blir det ingen tur. Noen må gjøre det. Jeg hadde stått over om jeg hadde kunnet, men siden jeg lett kan få fri for å delta, så gjorde jeg det. På den ene turen ble mannen min faktisk med også, så var datter var hun som hadde to foreldre med (stakkars). vi har hatt med én foreldre og fire til fem barn, og vi har alle hatt ansvar for én gruppe med barn (eget barn er ikke med i denne gruppen). Vi har selvsagt sørget for at alle inkluderes, men det er vanskelig. Vi gjør så godt vi kan, men ikke alle barn respekterer andres foreldre. For oss voksne er det vanskelig å sove, for det er umulig å fullstendig oversikt over alle barn, og selvfølgelig flyr de frem og tilbake mellom hotellrom og lugarer. Det er et stort ansvar jeg egentlig ikke vil ha, men man gjør så godt man kan for barnas skyld for at de skal ha en minnerik tur. Anonymkode: bb368...acd 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er nok noen foreldre som er med fordi barna trenger det, men min opplevelse er at de foreldrene som er med er de som er engasjerte, de som får hjulene til å gå rundt. Ofte er slike turer foreldredrevne, og uten foreldres innsats og deltakelse blir det ikke tur. jeg har hatt tre barn på slike turer og har vært med på alle. Ikke fordi jeg har barn som trenger det (de hadde nok foretrukket at jeg ikke var med), men fordi det er sinnsykt vanskelig å få foreldre til å være med, forståelig nok, og uten foreldre blir det ingen tur. Noen må gjøre det. Jeg hadde stått over om jeg hadde kunnet, men siden jeg lett kan få fri for å delta, så gjorde jeg det. På den ene turen ble mannen min faktisk med også, så var datter var hun som hadde to foreldre med (stakkars). vi har hatt med én foreldre og fire til fem barn, og vi har alle hatt ansvar for én gruppe med barn (eget barn er ikke med i denne gruppen). Vi har selvsagt sørget for at alle inkluderes, men det er vanskelig. Vi gjør så godt vi kan, men ikke alle barn respekterer andres foreldre. For oss voksne er det vanskelig å sove, for det er umulig å fullstendig oversikt over alle barn, og selvfølgelig flyr de frem og tilbake mellom hotellrom og lugarer. Det er et stort ansvar jeg egentlig ikke vil ha, men man gjør så godt man kan for barnas skyld for at de skal ha en minnerik tur. Anonymkode: bb368...acd Takk! Her sa du alt jeg ikke nevnte over🥰 Anonymkode: 5000f...777
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ofte tror jeg de foreldrene som er med har ungdommer det enten "er" noe ved eller ungdommer som på et eller annet vis er utrygge, kanskje ikke vant til å være vekke fra familien. Så det nå hvor det var leirskole for 7 trinn, mange var veldig utrygge fordi de ikke har vært vekke fra familien og mange synes det er helt ok. En forelder var med fordi sønnen har en diagnose og et barn var hjemme av ulike grunner. Og jeg tenker at som forelder på en sånn tur så følger man litt med på ungdomsgruppen uten å involvere seg for mye. Men det er greit å se at alle har det fint og kunne hjelpe til om noen kanskje trenger å prate om noe eller har reaksjoner på det de opplever. Anonymkode: 84533...cf1 Vi har barn med diagnose og her ble det anbefalt at vi som foresatte ikke ble med slik at det kunne føle seg som alle andre. Har epilepsi. Så her tok skolen med en helsefagarbeider som ekstra person. Anonymkode: e0e29...025 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det var på nattestid det trengtes mye foreldre på turen jeg var med på, da tok det litt av med 10. trinnselever som absolutt ikke ville sove, men herje… Anonymkode: 80a03...f13 Og dette selvsagt! Spesifikt på 10. trinn… 🫣 Herregud å angst jeg hadde i perioder! Ikke lett når en gjeng stikker av og gjør gud vet hva! 😬😬😬😬 Og når de oppdages/blir funnet, så driter de fullstendig i det🤷♀️ Jeg er bare en forelder, jeg har null myndighet sånn sett, som regel, så er vi foreldre bare overlykkelig de er funnet, også holder vi oss godt på avstand, og må ringe lærerene, ikke kult klokken 01:35 på natten😕 Også er grensen HÅRFIN også ift. eget barn, hvem 10 klassing vil høre at ‘’morra di er gærn🫣’’ Eller at barnet ditt får gjennomgå senere pga ‘’morra dems har snitcha’’ 🤷♀️ Har gått greit hos oss, men det er kun fordet at vi foreldre som ofte er med, begynner kjenne barna godt nå.. Anonymkode: 5000f...777
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #14 Skrevet 8. oktober 2024 Lærere er da ikke med på 10 trinns tur? Mitt barn var på tur og ble veldig ekskludert av de andre. Anonymkode: 8aebc...ba0 1
Gjest jegerrinne Skrevet 8. oktober 2024 #15 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lærere er da ikke med på 10 trinns tur? Mitt barn var på tur og ble veldig ekskludert av de andre. Anonymkode: 8aebc...ba0 Spørs hvor en bor hen Her så er det kun lærere og assistenter med på tur. Fast tur til Besseggen
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #16 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lærere er da ikke med på 10 trinns tur? Mitt barn var på tur og ble veldig ekskludert av de andre. Anonymkode: 8aebc...ba0 Kommer nok ann på hvor i landet og/eller hvilken kommune en bor i, og hvor turen går… Anonymkode: 5000f...777
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #17 Skrevet 8. oktober 2024 Her må noen foreldre være med på leirskole i 7.trinn. Mens på klasseturen i 10.trinn har de ikke med foreldre. jeg var med på leirskole fordi jeg hadde mulighet. Barnet mitt hadde klart seg utmerker uten meg. Men vi er jo de samme foreldrene som alltid stiller opp når det trengs. Både på dugnader, arrangementer og annet. Jeg ble plassert på annen hytte, gruppe osv enn mitt barn. Og turen var veldig koselig! Vi var jo der bare som ekstra voksne og hadde ikke noe ansvar. Grep inn når det var noe, og hysjet på de etter leggetid😉 Anonymkode: c0e45...a53
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #18 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommer nok ann på hvor i landet og/eller hvilken kommune en bor i, og hvor turen går… Anonymkode: 5000f...777 Ingen fra skolen har lov til å bli med da dette er en betalt tur. Anonymkode: 8aebc...ba0
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #19 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen fra skolen har lov til å bli med da dette er en betalt tur. Anonymkode: 8aebc...ba0 Men er den da obligatorisk? Lurer da jeg er i FAU og temaet om at skolen og gratisprinsippet er hyppig diskutert, så spør ikke for å kverulere, men for å høre om hvordan andre løser det. Anonymkode: 5000f...777
Hensatt Skrevet 8. oktober 2024 #20 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen fra skolen har lov til å bli med da dette er en betalt tur. Anonymkode: 8aebc...ba0 Da skjønner jeg ikke helt spørsmålet i tråden du har opprettet. Om barna skal være helt overlatt til seg selv er det vel ingen poeng at det er voksne der? Man sørger jo for at ingen er alene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå