Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dobbel statsborgerskap (amerikansk og norsk) og har de siste årene prøvet å få hjelp til å levere skattemeldingen min. Ettersom jeg ikke har levert før trenger jeg hjelp til å gå sendt avgårde den første, det er særdeles innviklet og jeg trenger hjelp.

Har kontaktet advokater på nett, ambassaden, og amerikanske som jeg kjenner men går bare i ring..

Dere som har to statsborgerskap: hvem kan hjelpe meg med dette? Tips? Råd? 

Trenger kun svar fra dem som vet. Jeg og familien/advokater/ambassaden/banken har allerede Google oss frem til de akutelle nettsidene, men jeg trenger fremdeles hjelp da det er mye vanskeligere enn den norske selvangivelsen med mange fallgruver..

Anonymkode: eed1b...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, er det ikke best å kontakte skatteetaten direkte hvis det er så innviklet? 

https://www.skatteetaten.no/kontakt/ 

Hovednummeret vårt er 800 80 000.
Det er gratis å ringe dette nummeret.

Fra utlandet ringer du +47 22 07 70 00.
Når du ringer oss fra utlandet, gjelder egne priser

https://www.skatteetaten.no/kontakt/kontor/skattekontor/

Anonymkode: 0b178...8f7

Skrevet

De kan ikke hjelpe, dessverre. Det amerikanske er et eget system.

Før kunne jeg ansette norske advokater som samarbeidet med amerikanske skatteadvokater, men den tjenesten (som før var dyrt: min $10 000) er nå borte og det rådes å gjøre det selv. Noe jeg ikke får til. Så jeg går i ring...

Skrevet

Har du noen form for økonomi i USA da? Dette kan jeg ingenting om, men tror ikke de jeg kjenner som er dobbeltborgere og ikke har inntekter eller penger i USA leverer skattemelding dit, de er skattemessig bosatt i Norge. 

Anonymkode: c654d...15a

Skrevet

Nei men alle amerikanere er forpliktet til å levere skatteoppgjør, vi skal ikke betale til to steder men vi skal opplyse om vår økonomi.

Alle amerikanske statsborgere er forpliktet, ikke alle vet og ikke alle bryr seg, og mtp hvor vanskelig det er å komme i gang med det så forstår jeg hvorfor. Er mye lettere å stikke hodet i sanden og være uvitende, men vi er altså forpliktet til å levere så lenge vi har begge statsborgerskap. Er bare å Google.

Det kan ikke bare være meg som sliter med dette?

Skrevet

Det er veldig vanlig i USA å betale for hjelp til amerikansk skattemelding, altså en advokat el., men jeg har ingen direkte anbefaling så det må du nesten finne selv. 

Jeg har et voksent barn som skatter dit og bruker et par dager selv på dette pga kompleksiteten.

Skrevet

Screenshot_20241009_013125_Chrome.jpg

Anonymkode: 17be4...cba

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 10.12):

Har du noen form for økonomi i USA da? Dette kan jeg ingenting om, men tror ikke de jeg kjenner som er dobbeltborgere og ikke har inntekter eller penger i USA leverer skattemelding dit, de er skattemessig bosatt i Norge. 

Anonymkode: c654d...15a

Tror du kunne latt være å svare når du, som du sier, ikke vet noe om dette. 

Anonymkode: d5192...ffe

Skrevet

ChatGPT? 

Anonymkode: a78c7...a03

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Screenshot_20241009_013125_Chrome.jpg

Dem har jeg allerede forhørt meg med, snakket med dem senest i går men de har ikke lengre denne tjenesten.

Skrevet
Hareena skrev (På 8.10.2024 den 10.21):

Det er veldig vanlig i USA å betale for hjelp til amerikansk skattemelding, altså en advokat el., men jeg har ingen direkte anbefaling så det må du nesten finne selv. 

Jeg har et voksent barn som skatter dit og bruker et par dager selv på dette pga kompleksiteten.

Jeg vurderer faktisk om jeg må reise over og få det gjort der. Er helt umulig å få hjelp herfra virker det som? Jeg har virkelig snudd alle steiner, men kommer stadig frem til at jeg må reise over og få det gjort. Ihvertfall første gangen. Er det sånn hun gjør? 

Skrevet

Min amerikanske mann betaler for TurboTax software hvert år når han tar skattemeldingen. Kjøpt på Amazon. 

Anonymkode: 08dba...eb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vurderer faktisk om jeg må reise over og få det gjort der. Er helt umulig å få hjelp herfra virker det som? Jeg har virkelig snudd alle steiner, men kommer stadig frem til at jeg må reise over og få det gjort. Ihvertfall første gangen. Er det sånn hun gjør? 

Nei, bor der og fikser det selv, det tar bare litt tid, setter av ei helg og jobber med saken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dem har jeg allerede forhørt meg med, snakket med dem senest i går men de har ikke lengre denne tjenesten.

Dette er informasjon som ligger ute på Codex.no, så det er veldig merkelig at de påstår at de har sluttet med denne tjenesten. Sjekket senest i dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 9.46):

Hei, er det ikke best å kontakte skatteetaten direkte hvis det er så innviklet? 

https://www.skatteetaten.no/kontakt/ 

Hovednummeret vårt er 800 80 000.
Det er gratis å ringe dette nummeret.

Fra utlandet ringer du +47 22 07 70 00.
Når du ringer oss fra utlandet, gjelder egne priser

https://www.skatteetaten.no/kontakt/kontor/skattekontor/

Anonymkode: 0b178...8f7

Det er ikke Skatteetatens jobb å veilede om folks skatteforhold i andre land. Det har de heller ikke kompetanse til. 

Anonymkode: 18855...e7d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...