Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en 30% helgestilling under studiene. Den krever utrolig lite av meg og jeg merker nesten ikke at jeg er på jobb. Er ferdig utdannet nå og har fått fast 100% stilling på dagtid. Vurderer å beholde begge stillingene i et års tid. Er det noen som vet om man da vil få låne (+ - ) 5 gangeren av totalinntekten, eller skiller de på at det feks er en hovedinntekt og en biinntekt? For min del vil deltidsjobben bety over 1 mill ekstra i lån (og ja, vet at det skal betjenes også). 

noen som vet? 

Anonymkode: 236e0...a25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er vel ikke stillingsprosent som har noe å si, men totalinntekt? Så du får ikke låne mer enn 5x inntekt, uavhengig av stillingsprosent (som regel mindre). 

Anonymkode: cdcb1...efa

• Liker 2
Skrevet

Ja, de set på inntekten på selvangivelsen, pluss de siste lønnsslippene. Så høres lurt ut å beholde ekstrajobben så lenge det er et overskuddsprosjekt/til du har nok ek.

Anonymkode: 8f0a9...51a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du tar opp (får) lån basert på 130 % stilling, kan det fort bli sånn at du må fortsette med 130 % for å klare å betjene lånet.

Anonymkode: 93e2e...0c5

• Liker 5
Skrevet

Hva gjør du den dagen du ikke har ekstra 30%? Bor deg ihjel?

Anonymkode: a4923...892

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis du tar opp (får) lån basert på 130 % stilling, kan det fort bli sånn at du må fortsette med 130 % for å klare å betjene lånet.

Anonymkode: 93e2e...0c5

Det vet jeg, jeg spør bare hvordan reglene er :) 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva gjør du den dagen du ikke har ekstra 30%? Bor deg ihjel?

Anonymkode: a4923...892

Det har jeg en plan for, jeg bare lurte på om det er mulig å gjøre det på denne måten. 

• Liker 1
Skrevet

De fleste arbeidsgivere har også klausul i arbeidskontrakten at de skal godkjenne bistilling. Sjekk om de aksepterer at du fortsetter i bistilling. 

Anonymkode: 10000...c20

• Liker 3
Skrevet

De kan maksimalt tilby 5× inntekt i totalt lån altså ink studiegjeld, forbruksgjeld, bil lpn og kredittrammer. 

I prinsippet vil man sjelden tilby lån på 5× inntekt da betjeningsevne stopper før man når 5× inntekt. 

Ifht hva som gir det inntekt vil det være noe ulik praksis, noen banker føler seg komfortabel med å medregne et vist antall overtidstimer, ekstrajobb, deltidsjobb etc. Men det vil da bero på at man kan vise til at " ja jeg har jobbet xx antall overtidstimer de siste 5 år, jeg jobber i xxx bransje hvor dette er helt naturlig og ingen grunn til å forvente at det opphører". Kontra " jeg har tenkt å ha denne deltidsjobben i tillegg til min 100% i ett år".

Anonymkode: 5264c...317

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har hatt en 30% helgestilling under studiene. Den krever utrolig lite av meg og jeg merker nesten ikke at jeg er på jobb. Er ferdig utdannet nå og har fått fast 100% stilling på dagtid. Vurderer å beholde begge stillingene i et års tid. Er det noen som vet om man da vil få låne (+ - ) 5 gangeren av totalinntekten, eller skiller de på at det feks er en hovedinntekt og en biinntekt? For min del vil deltidsjobben bety over 1 mill ekstra i lån (og ja, vet at det skal betjenes også). 

noen som vet? 

Om sådd jobber 200% så får du verkenmer eller mindre i lån enn om du jobber 100%. Fordi, man i Norge maks skal kunne jobbe 100% på papiret. 

Anonymkode: 5659f...7bd

Skrevet

Jeg fikk 5x inntekt. Hadde 1 tilling men hadde jobbet 400timer overtid så lønna mi var dobbelt så høy som min "vanlige inntekt". Fikk lån etter det... Betjener lånet med min min vanlige stilling uten ekstravakter nå

Anonymkode: 925e7...d64

• Liker 1
Skrevet

All inntekt teller, fikk jeg beskjed om. Men det må jo være stabil inntekt, som du har over tid. Her ble NAV stønader regnet med (de utgjør jo over 10 000 kr i mnd), så det er jo ikke ubetydelig i denne sammenhengen

Anonymkode: 608bf...8f7

Skrevet

Det går på totalinntekt ja.

Jeg har jobbet 130% siden 2020, banken forholdt seg til begge lønnsslippen mine

Anonymkode: 31feb...ada

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om sådd jobber 200% så får du verkenmer eller mindre i lån enn om du jobber 100%. Fordi, man i Norge maks skal kunne jobbe 100% på papiret. 

Anonymkode: 5659f...7bd

Hvor får folk sånne rare ideer fra? Selvfølgelig kan man jobbe mer enn 100% i Norge. Mange, blant annet jeg jobber mer.

Men for lån spiller stillingsprosent absolutt ingen rolle. Det er inntekten som teller, samme hvor lite eller mye man jobber for å få inn den inntekten.

Anonymkode: 308e0...14c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor får folk sånne rare ideer fra? Selvfølgelig kan man jobbe mer enn 100% i Norge. Mange, blant annet jeg jobber mer.

Men for lån spiller stillingsprosent absolutt ingen rolle. Det er inntekten som teller, samme hvor lite eller mye man jobber for å få inn den inntekten.

Og stabil inntekt

Anonymkode: 608bf...8f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 9.13):

Hvor får du så rare ideer fra? Seriøse banker belåner ikke inntekt utover 100%. Dette er ikke en normal arbeidsbelastning og kundene skal ikke være nødvendig å jobbe overtid for å betjene lånet. Det samme gjelder inntekt fra overtid, tillegg osv. Tas store sikkerhetsmarginer på alt annet enn fastlønn. 

Anonymkode: 27f75...c85

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor får du så rare ideer fra? Seriøse banker belåner ikke inntekt utover 100%. Dette er ikke en normal arbeidsbelastning og kundene skal ikke være nødvendig å jobbe overtid for å betjene lånet. Det samme gjelder inntekt fra overtid, tillegg osv. Tas store sikkerhetsmarginer på alt annet enn fastlønn. 

I dette tilfellet er jo begge deler fastlønn.

Jeg hadde 100% stilling, i tillegg fikk jeg omsorgslønn av kommunen. Dermed ble det over 100% jobb, banken sa ikke noe på det og regnet med alle inntekter. 

Anonymkode: fe14e...563

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man jobber faktisk ekstremt lite i Norge og det å jobbe over 100 % er ikke akkurat å slite seg ut. Jeg selv, og flere jeg kjenner har fått lån basert på hele inntekten, selv om den kommer fra en stillingsprosent på langt over 100%.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Man jobber faktisk ekstremt lite i Norge og det å jobbe over 100 % er ikke akkurat å slite seg ut. Jeg selv, og flere jeg kjenner har fått lån basert på hele inntekten, selv om den kommer fra en stillingsprosent på langt over 100%.

Haha mest utrolige jeg har hørt. Prøv å jobb i helsevesenet med over 100% stilling over tid 🤣 du har ikke nubbings

Anonymkode: 40a43...4e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Haha mest utrolige jeg har hørt. Prøv å jobb i helsevesenet med over 100% stilling over tid 🤣 du har ikke nubbings

Anonymkode: 40a43...4e5

Jeg har jobbet 100 % i et annet yrke + 40-50% i helsevesenet samtidig i over 12 år nå. Går hel utmerket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 10.20):

Ja, de set på inntekten på selvangivelsen, pluss de siste lønnsslippene. Så høres lurt ut å beholde ekstrajobben så lenge det er et overskuddsprosjekt/til du har nok ek.

Anonymkode: 8f0a9...51a

Hvorfor skriver du ting som ikke stemmer...? Vi ser først og fremst på lønn de siste 6 mnd.

TS; i banken jeg jobber hensyntar vi i utgangspunktet ikke mer enn 100% stilling fordi vi skal sikre langsiktig og bærekraftig kredittvurdering for de neste 30 årene. Så kan det være tilfeller og situasjoner som viser til at det har vært bærekraftig over tid hvor det da kan vurderes annerledes. Det kommer veldig an på yrke, turnus, stilling osv.

Søk i banken og hold en dialog med rådgiver som kontakter deg, men vær forberedt på at det ikke vil medregnes mer enn 100%.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 8aeb6...f8b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...