Gå til innhold

Språk-venner-overreagerer?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er fra et annet land, men bodd her i mange år. Han har også endel venner og venninner her som snakker samme språk som han, de snakker godt norsk, jobber her og har hatt norske kjærester og har barn med nordmenn osv. Så skulle vi egentlig på en liten fest med hans venner, som jeg ikke hadde møtt før. Men samme dag så sa han plutselig at det kanskje ikke var så lurt at vi dro bla. Pga språk, at jeg da ble utenfor når de snakket sitt språk og at jeg kunne misforstå ord og at det blir for slitsomt å oversette. Han mente han ikke kunne kreve at de snakket norsk pga kun en person som ikke snakker samme språk som de. Men alle snakker jo også norsk og jeg tenkte man kunne snakke litt norsk og litt annet. Og selvfølgelig har noen sikkert samtaler seg immellom på det språket og det er greit. Så kan vi blande litt innimellom. Bare for en kveld.  Men det ble visst ikke så gøy når de måtte snakke norsk mente han.  Så, vet ikke om jeg overreagerer som blir litt lei meg eller om han er lite forståelsesfull? Kulturen virket ikke så åpen og inkluderende da  iallefall..

Anonymkode: 70b0b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du overreagerer ikke. Dette er jo lite inkluderende av ham, tenker jeg. Det å synes det er greit å ekskludere deg slik ser jeg på som et digert rødt flagg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har et annet morsmål enn norsk forstår han godt. Det å kunne snakke morsmålet sitt er veldig fint. Å oversette eller slå over til norsk er ikke det samme. 

Ser det tydelig når mine norske venner må snakke engelsk pga en person. Det sosiale blir annerledes. Mer formell på et vis. Mindre latter fordi folk konsentrerer seg mer om ordbruk enn mening. 

Anonymkode: c9d7b...c70

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har et annet morsmål og selvsagt slår jeg automatisk over til det språket alle kan når det kommer flere til. Syns det er selvsagt at man skal inkludere alle. Har også blant annet spanske kollegaer som kan snakke spansk sammen, men som med en gang slår over når noen av oss andre er i samme rom. Dette blir tullete, men er klar over at enkelte tenker slik, det jeg da har valgt er å ikke omgås disse menneskene. Har ikke tid til folk som ikke kan snakke samme språk for å inkludere andre, selv om de snakker eget morsmål bedre. Jeg syns det handler om dannelse og inkludering. 

Anonymkode: b0b81...08e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at her er du ikke inkludert. Hadde de mast på kjæresten din om å ta deg med, så hadde de selvsagt snakket så du forsto. Her vil de nok bare henge og snakke morsmålet. Det er gjerne derfor de henger sammen også? Og hvis de skal noe spesielt (julemiddag, etc), så tar de med norske partnere og snakker norsk.

Husk at du av og til vil være kun med venninner, og fnise og tulle uten å forklare kjæresten de interne vitsene så de også kan le. På parmiddager, så begrenser dere slikt.

Anonymkode: ed4a5...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at de med samme språk og kanskje da samme bakgrunn har lyst å ha en kveld i ny og ne der de er helt fritatt for å tenke og snakke på noe annet språk enn morsmålet. Man endrer faktisk litt personlighet etter språkene man bruker (dette er det forska på, ikke bare synsing).

Om gjengen aldri åpner opp for andre pga språk så er jeg enig i at de er lite inkluderende men av og til er det godt å bare senke skuldrene og være sosial på den måten de ønsker denne gangen.

Jeg er godt vant med å snakke andre språk enn morsmålet mitt selv for å inkludere de i kretsen som ikke snakker Norsk, det blir en litt annen stemning og vibe av det, spesielt om noen er mindre trygge i språket vi da snakker.

Anonymkode: 60e1a...cb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han ønsker ikke å inkludere deg i den delen av livet sitt av en eller annen grunn… det er betenkelig. 

Anonymkode: 8ec66...18d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjæresten min er fra et annet land, men bodd her i mange år. Han har også endel venner og venninner her som snakker samme språk som han, de snakker godt norsk, jobber her og har hatt norske kjærester og har barn med nordmenn osv. Så skulle vi egentlig på en liten fest med hans venner, som jeg ikke hadde møtt før. Men samme dag så sa han plutselig at det kanskje ikke var så lurt at vi dro bla. Pga språk, at jeg da ble utenfor når de snakket sitt språk og at jeg kunne misforstå ord og at det blir for slitsomt å oversette. Han mente han ikke kunne kreve at de snakket norsk pga kun en person som ikke snakker samme språk som de. Men alle snakker jo også norsk og jeg tenkte man kunne snakke litt norsk og litt annet. Og selvfølgelig har noen sikkert samtaler seg immellom på det språket og det er greit. Så kan vi blande litt innimellom. Bare for en kveld.  Men det ble visst ikke så gøy når de måtte snakke norsk mente han.  Så, vet ikke om jeg overreagerer som blir litt lei meg eller om han er lite forståelsesfull? Kulturen virket ikke så åpen og inkluderende da  iallefall..

Jeg er som din samboer. Jeg er utenlandsk og noen av mine venner er i forhold til nordmenn. Altså jeg har vært på sammenkomster der alle hadde et felles språk og måtte skifte over til norsk i samtale med den ene som ikke kunne vårt morsmål. Veldig slitsom. Veldig overfladiske samtaler osv. Men det var ikke språket som var årsaken, men det at vi ikke kjente hverandre. Og en gang må du og de få mulighet til å bli kjent. Her er det ikke snakk om å ha det gøy, men heller om å danne et felles vennekrets selv om det krever litt fra begge parter.

Så kjæresten din er bare rar.

Anonymkode: 534ca...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere vært sammen lenge, ts? For jeg tenker jo at man inkluderer, som du sier. Men at det også er unaturlig og rart å samtidig velge å etablere et forhold med noen og så velge bort å lære språket deres. Uavhengig av hvor man bor i verden.

Ja, har dere vært sammen noen måneder og enda er usikre på om dette er dating eller et forhold? Da kan du jo «spare deg bryet». Men dersom dere har vært kjærester i noen år og du enda ikke har orket lære deg språket tenker jeg at vennene hans synes det er frekt, og dermed velger å ekskludere deg, som en påminning om at det er et valg som vil ha konsekvenser for deg.

Jeg noterer meg at utrolig mange «sparer seg bryet» med å lære sin partners språk. Men at det på ingen måte gjør valget mer ålreit.

Anonymkode: 36fc4...0ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg som har et annet morsmål enn norsk forstår han godt. Det å kunne snakke morsmålet sitt er veldig fint. Å oversette eller slå over til norsk er ikke det samme. 

Ser det tydelig når mine norske venner må snakke engelsk pga en person. Det sosiale blir annerledes. Mer formell på et vis. Mindre latter fordi folk konsentrerer seg mer om ordbruk enn mening. 

Da tenker jeg dere rett og slett trenger litt mer øvelse i å snakke engelsk. Man blir ikke noe bedre av å holde igjen. Jeg trodde de fleste i Norge under 70 år fint kan holde en samtale på engelsk. Og er man enda yngre, kan i blant språket flyte bedre på engelsk enn på norsk mtp hvor mye påvirkning vi har fra det engelske språk i hverdagen. Jeg jobber på en norsk arbeidsplass, men alle møter, chatter og mailer går på engelsk fordi vi har en håndfull ikke-norske på jobben. Helt uproblematisk. Jeg har også venner som er fra USA, Finland, Polen, Uk osv og praten går naturlig nok alltid på engelsk når vi møtes.

Om man bryr seg om folkene man har rundt seg, så burde man legge litt innsats i å bedre egne språkevner. Iallfall et språk som er så integrert i vår hverdag som engelsk.

Anonymkode: 096fd...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette venner som møtes kun for å få pratet sitt morsmål, og gjerne mimre om eget hjemland? I så fall skjønner jeg at det er kjipt om målet med kvelden blir ødelagt. Hva om dere inviterer vennene hjem til dere for middag eller lignende, da vil målet med å møtes være en helt annen, og du får muligheten til å bli kjent med vennene hans fra hjemlandet. 

Anonymkode: 3d111...35c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har dere vært sammen lenge, ts? For jeg tenker jo at man inkluderer, som du sier. Men at det også er unaturlig og rart å samtidig velge å etablere et forhold med noen og så velge bort å lære språket deres. Uavhengig av hvor man bor i verden.

Ja, har dere vært sammen noen måneder og enda er usikre på om dette er dating eller et forhold? Da kan du jo «spare deg bryet». Men dersom dere har vært kjærester i noen år og du enda ikke har orket lære deg språket tenker jeg at vennene hans synes det er frekt, og dermed velger å ekskludere deg, som en påminning om at det er et valg som vil ha konsekvenser for deg.

Jeg noterer meg at utrolig mange «sparer seg bryet» med å lære sin partners språk. Men at det på ingen måte gjør valget mer ålreit.

Anonymkode: 36fc4...0ee

Nei kun ca 4 mnd.  Jeg har alltid ønsket å lære språket og prøver å skrive på språket osv for å øve(på meldinger feks). Men har ikke fått lært så mye ennå til at jeg kan ha en samtale med noen. De snakker også norsk. Jeg hadde skjønt det bedre hvis ingen snakket norsk og heller ikke mye engelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette venner som møtes kun for å få pratet sitt morsmål, og gjerne mimre om eget hjemland? I så fall skjønner jeg at det er kjipt om målet med kvelden blir ødelagt. Hva om dere inviterer vennene hjem til dere for middag eller lignende, da vil målet med å møtes være en helt annen, og du får muligheten til å bli kjent med vennene hans fra hjemlandet. 

Anonymkode: 3d111...35c

Det skulle være en casual  bursdagsfeiring med flere som har bursdag samtidig, inkludert han. Ikke alle kommer fra samme land, men snakker samme språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så rart. Vi snakket alltid engelsk når en ikke forstår norsk. Null problem

Anonymkode: 44d93...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg dere rett og slett trenger litt mer øvelse i å snakke engelsk. Man blir ikke noe bedre av å holde igjen. Jeg trodde de fleste i Norge under 70 år fint kan holde en samtale på engelsk. Og er man enda yngre, kan i blant språket flyte bedre på engelsk enn på norsk mtp hvor mye påvirkning vi har fra det engelske språk i hverdagen. Jeg jobber på en norsk arbeidsplass, men alle møter, chatter og mailer går på engelsk fordi vi har en håndfull ikke-norske på jobben. Helt uproblematisk. Jeg har også venner som er fra USA, Finland, Polen, Uk osv og praten går naturlig nok alltid på engelsk når vi møtes.

Om man bryr seg om folkene man har rundt seg, så burde man legge litt innsats i å bedre egne språkevner. Iallfall et språk som er så integrert i vår hverdag som engelsk.

Det er vel kanskje uproblematisk for deg som bruker engelsk mer enn de fleste. 

Morsmålet mitt er forøvrig engelsk, så tror jeg kanskje lettere enn deg ser forskjell i sosiale sammenhenger når norsktalende snakker engelsk. Det går helt ok, men dere er mer dynamiske på norsk. Og det er helt normalt. Det er ikke kritikk av engelsken deres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Vi snakket alltid engelsk når en ikke forstår norsk. Null problem

Anonymkode: 44d93...914

Poenget her er vel ikke at dere kan snakke fremmedspråk. Det er snakk om å kunne snakke sitt eget morsmål. 

Jeg har engelsk som morsmål, og jobber på universitetet hvor de fleste er gode på engelsk. Allikevel ser jeg forskjell på nordmenn når de får snakke norsk. Og det er egentlig helt selvfølgelig. 

Hvis man hovedsakelig får snakke morsmålet sitt så er det kanskje vanskelig å forstå hvordan det er å nesten alltid snakke et fremmedspråk. Og hvordan man kan savne det.

Mitt morsmål er atpåtil engelsk. Dette er sikkert enda mer merkbart for noen med hvilket som helst annet morsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det høres mer ut som om de andre trenger øvelse i å snakke norsk. De bor da her? 

Anonymkode: fc89b...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...