Minnie27 Skrevet 24. februar 2006 #1 Skrevet 24. februar 2006 Har en pågående debatt med noen venner. Jeg påstår at det finnes flere tusen... Noen som vet? Kom gjerne med dokumentasjon.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #2 Skrevet 24. februar 2006 Spiller det noen rolle hvor "mange" kjemikalier som finnes i suns? Det er vel ingen som bruker snus fordi de mener det er en god idè uansett.. Og skulle man diskutere dette er det vel helesekonsekvenser osv som er interessante.. Ikke antall kjemikalier? (hva med mengder..??)
Minnie27 Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2006 Det var kun en diskusjon. Jeg snuser ikke. Ikke gjør vedkommende som er uenig med meg det heller. Jeg bare rett og slett lurer på antall giftstoffer/kjemikalier i snus. That's it. det var ingen diskusjon om helsekonsekvenser. Noen som vet det?
Sniglå Skrevet 25. februar 2006 #4 Skrevet 25. februar 2006 Det med antall giftsoffer kan jeg ikke gi deg svar på, men snus inneholder generelt mye nikotin. Ellers har snus, som også andre typer tobakk, høyt innhold av nitrosaminer, altså kreftfremkallende stoffer. Ta deg et kjapt søk på google.com eller pubmed.com. Da får du jo opp masse ulike artikler du kan lese mer på. For eksempel: Her eller her eller kanskje her? :smile:
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Det strides om snus er skadelig eller ikke. Nikotinen i seg selv er jo ikke spesielt skadelig, med mindre det er i store mengder. Flere tusen giftstoffer?? DET tviler jeg sterkt på. Hvor har du det fra?? Ang. kreftfremkallende, så er det forsket på det, og det finnes inegn sammenheng mellom snus og kreft. Men... det forskes nok videre.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #6 Skrevet 26. februar 2006 Amerikanske snusmerker har 30 ganger så mange giftstoffer i seg som svenske.
Sniglå Skrevet 26. februar 2006 #7 Skrevet 26. februar 2006 Flere tusen giftstoffer?? DET tviler jeg sterkt på. Hvor har du det fra?? ← Det har jeg ikke noen steds i fra, for det har jeg ikke sagt. "Høyt innhold" er ikke det samme som "flere tusen" Om det er kreftfremkallende stides det om nå ja, det er ikke forsket så mye på snus i forhold til røyk for eksempel, så noen studier viser sammenheng mens andre ikke gjør det. Men det som ER vist er at en får forandringer i slimhinnen, der en legger snusen. Disse forandringene graderes fra 1-4 etter alvorlighetsgrad, men de er også reversible, altså at det forsvinner dersom en slutter med snus. Og som sagt over her; den amerikanske snusen er mer skadelig enn den skandinaviske, og igjen gir den løse typen snus mer forandriner enn den som er i porsjonspakker. Men nå var det antall giftstoffer trådstarter spurte om, og det har jeg som sagt ikke svar på.
Våken Skrevet 26. februar 2006 #8 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Her finner du en del info om innhold i snus: http://www.tobakksfritt.no/dokumenter/snus.pdf og her: http://www.tobaksfakta.org/files/275_Snusrapport_0512.pdf Håper de hjelper deg. Som du ser inneholder det mest PAHer og nitrosaminer (det gjør røyk og) har ikke sett på detaljene men vil nok tro det er omtrent de samme giftstoffene, sånn gjevnt over, som i røyk. Endret 26. februar 2006 av Våken
Minnie27 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2006 (endret) I artikkelen Våken linket til her står det at det identifisert over 2.500 kjemiske stoffer i tyggetobakk. Da må jo min påstand stemme da eller... Endret 26. februar 2006 av Minnie27
Sniglå Skrevet 26. februar 2006 #10 Skrevet 26. februar 2006 Ja, men tyggetobakk er ikke det samme som snus!
Våken Skrevet 26. februar 2006 #11 Skrevet 26. februar 2006 ... men det er såvidt jeg vet laget av det samme... så sannsynligheten for at det inneholder stor sett det samme er jo stor.
Gjest Chrizzy Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Det strides om snus er skadelig eller ikke. Nikotinen i seg selv er jo ikke spesielt skadelig, med mindre det er i store mengder. Flere tusen giftstoffer?? DET tviler jeg sterkt på. Hvor har du det fra?? Ang. kreftfremkallende, så er det forsket på det, og det finnes inegn sammenheng mellom snus og kreft. Men... det forskes nok videre. ← Kanskje hun mente kjemikalier. Det står i den ene artikkelen som noen la inn link til at: Snus inneholder over 2.500 kjemikalier hvorav 25 er klassifisert som kreftfremkallende. I tobakksrøyk er det 47 kreftfremkallende stoffer. Nyere forskning viser vist også at det ser ut til at snusing øker faren for bukspytkjertel kreft..
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 I artikkelen Våken linket til her står det at det identifisert over 2.500 kjemiske stoffer i tyggetobakk. Da må jo min påstand stemme da eller... ← Som Chrizzy også antyder; kjemiske stoffer er ikke det samme som giftstoffer, da ville vi vel dødd for et godt ord.
Gjest Chrizzy Skrevet 28. februar 2006 #14 Skrevet 28. februar 2006 Som Chrizzy også antyder; kjemiske stoffer er ikke det samme som giftstoffer, da ville vi vel dødd for et godt ord. ← Uff ja
Minnie27 Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 1. mars 2006 He he.. ser jo at jeg har formulert meg dumt. Skjønner jo at det er en forskjell på kjemiske stoffer og giftstoffer... Takk for svar folkens. Fikk uansett svar på det jeg spurte om!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå