Gå til innhold

Aldri alkoholfrie arrangment på jobben - diskriminerende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en klagetråd, bare en betrakning jeg gjør etter godt over 20 år i arbeidslivet. Jeg er avholdsmann og deltar derfor svært sjelden på arrangement på jobben fordi det alltid skal drikkes der. Jeg har gitt det ganske mange sjanser, og prøvd å delta, men det blir bare slitsomt. De første 1-2 timene går helt fint, men så er det bare å vende nesen hjemover. Det å være edru blant en gjeng beduggende kolleger er ikke noe jeg ønsker å bruke tid på, av åpenbare årsaker.

Jeg begynte å tenke på om jeg noengang har opplevd at jobben har hatt et arrangement uten at det har vært servert alkohol? Svaret på det er nei. På over 20 år. Det være seg alt fra julebord, fagsamlinger med sosial tilstelning på kvelden, juleavslutning, sommeravslutning. For en måned siden arrangerte en gruppe på jobben en topptur til en lokal fjelltopp. Gjett hva som ventet på toppen? Joda, massevis av øl.....

Jeg har ikke noe i mot at folk drikker, og er på ingen måte en moralist, selv om jeg har tatt valget om å være totalavholds.

Jeg har et godt liv, med flott nettverk, og jeg har det helt topp privat. Jeg elsker naturen og det er stort sett der man finner meg og min familie. Sammen med bålet, fuglene, skogen og fjellene. Så for meg er det null stress å ikke delta på disse arrangementene.

Men jeg tenker en del på de som av ulike årsaker er avholdsmennesker, og som ikke har så store nettverk, og som gjerne skulle deltatt på disse arrangementene. Men som enten ikke klarer å trives der, eller rett og slett ikke orker. Hva med de som har hatt alkoholproblemer og er nødt til å være totalavholds p.g.a. dette. Mange kan ikke være på steder der alkoholen flyter fritt. Hva med de? Jeg mener egentlig at når 100% av denne typen arrangement skal ha alkoholservering, så er det faktisk diskriminerende mot de som sliter/har slitt med alkohol og derfor ikke kan/tør delta på dette.

Hvorfor skal man på død og liv ha alkohol på hvert jævla arrangement? Nei, jeg sier ikke at man skal kutte ut alkoholen, men det burde faktisk være mulig å ha trivelige kvelder med kolleger uten alkohol.

Jeg lar meg forundre av hvor avhengig folk er av å få denne rusen. Hva er greia? Klarer vi ikke å omgås i edru tilstand. Ønsker vi ikke å ta hansyn til de som synes dette er ganske kjipt?

Anonymkode: 7c31f...617

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er da ikke at det er alkohol tilgjengelig.

Men at kollegaene dine høres utrolig merkelige ut - bedugget etter 1-2 timer, alle sammen, hver gang?

Hos oss er det som regel alkohol. Men en del har bilen, noen er gravide, noen er avholds, alle drikker med måtehold tidlig på kvelden, og selv om man kan merke at noen få er påvirket litt over midnatt synes jeg fortsatt det er like hyggelig å prate med dem de gangene jeg ikke drikker selv. Ingen fyll eller ufinheter. 

Anonymkode: c0593...77e

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i at det er slitsomt med mennesker som må bli brisen for å "slappe av" og skal innrømme at jeg lurer fælt på hva de mangler som gjør at de føler det slik, men som deg så avstår jeg heller fra å tilbringe tid med de enn å egentlig bry meg så mye. Og jeg sier det rett ut også for eksempel i jobbsammenheng, at jeg liker ikke berusa folk noe særlig, jeg liker de best når det er mulig å føre en fornuftig samtale.. Noen blir furt og det er greit, det plager meg ikke. 

Anonymkode: 3e501...1e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mange som liker å kjenne på rusen, slippe å være så anstrengte med sosialangsten sin og  litt løsere i snippen.

Så lenge dette er et lovlig produkt så får du nok ikke gjort noe med det annet enn å la være å møte opp.

Mener du at alle som ikke har et alkoholproblem skal bli nektet servering og diskriminert istedenfor?

Anonymkode: 5fedd...c1e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel mange som liker å kjenne på rusen, slippe å være så anstrengte med sosialangsten sin og  litt løsere i snippen.

Så lenge dette er et lovlig produkt så får du nok ikke gjort noe med det annet enn å la være å møte opp.

Mener du at alle som ikke har et alkoholproblem skal bli nektet servering og diskriminert istedenfor?

TS lurer på om det er mulig å få igang alkoholfri setting innimellom. 

Ikke ts

Anonymkode: 85e7e...836

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet et slikt sted der folk var dritings (her snakker vi på et nivå der de knapt kunne prate) før arrangementet engang var startet. Synes det var ubehagelig faktisk, selv om jeg ikke er avholds. Jeg liker ikke å drikke meg full i arbeidssammenheng.

Byttet jobb, og der jeg er nå er det veldig rolig, typ vinmeny til maten og en øl eller to utover kvelden.

Er en ukultur det der med superdrikking, selv om du nok ikke kan forvente alkoholfri arrangementer heller (for da får du ikke med deg noen).

Anonymkode: 9d61a...136

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer vel helt an på hvor du jobber. Gjenkjennelig der jeg jobba før, men da var jjo også jeg yngre og vanker i et yngre sjikt av miljøet. Ikke i det hele tatt der jeg er nå. 

Anonymkode: 8a453...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke ts

Neppe. For det er frivillig å drikke. Men rart at alle de andre drikker hver gang

Anonymkode: dbd79...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo da komme med forslag til arrangementer og aktiviteter selv, som er uten alkohol. Vi gjør begge deler på min arbeidsplass, og så drikker ikke folk så mye når det er alkohol.

Anonymkode: 56ff4...c6d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke ts

På min jobb (der det er variabelt hvor mange som drikker, og alle drikker med måtehold) går det fint.

På en arbeidsplass der alle blir bedugget etter 1-2 timer blir det neppe tatt godt i mot.

Forstår ikke at dette er et godt miljø på andre måter heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra igang et arrangement selv og skriv at det blir helt alkoholfritt. Da får du sett om det er noe interesse for det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltar heller ikke på ting som arrangeres, for det handler bare om alkoholen som hovedfokus. Nordmenn er så klønete til å omgås mennesker, må drikke seg til mot. Null drikkekultur, bare fylla.

Totalt asosialt.

Dette gjelder jo samfunnet generelt, det skal drikkes uansett hva som arrangeres. Til og med på fjelltur. De fleste lever jo etter at alkohol er gøy.

Anonymkode: 9da4c...067

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at det er rart, og asosialt overfor de som har problemer med alkohol. Som jo er veldig mange. 

Samtidig synes jeg ikke det er særlig vrient å ha det hyggelig på jobbarrangementer selv om det er bare jeg og et par muslimske kolleger som ikke drikker. Om ren fyll blir voldsom, går jeg og legger meg. 

Anonymkode: 1ffae...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er da ikke at det er alkohol tilgjengelig.

Men at kollegaene dine høres utrolig merkelige ut - bedugget etter 1-2 timer, alle sammen, hver gang?

Hos oss er det som regel alkohol. Men en del har bilen, noen er gravide, noen er avholds, alle drikker med måtehold tidlig på kvelden, og selv om man kan merke at noen få er påvirket litt over midnatt synes jeg fortsatt det er like hyggelig å prate med dem de gangene jeg ikke drikker selv. Ingen fyll eller ufinheter. 

Men det kan jo tyde på at det er en usunn alkoholkultur på jobben til TS. En ting er at det serveres alkohol på diverse fester, men alkohol på fjelltur? Det høres veldig spesielt ut.

Og hvis det er faglige samlinger og juleavslutninger på dagtid, høres det rart ut med alkohol da også.

TS, kan jeg spørre om hvilken bransje du er i? Og er det mange unge ansatte der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avholds, men det er da overhodet ikke "diskriminering" at det er alkohol på arrangementer?? Jeg velger helt selv å la være å drikke det. Det hadde vært diskriminering om det var drikkeplikt, og man ikke fikk delta om man ikke drakk.

Er det "diskriminering" mot folk som ikke liker pop-musikk at det spilles dette på alle fester..? Det synes jeg faktisk er verre, for det kan jeg ikke bare velge å la være å høre på. 

Anonymkode: 9bbfc...0c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alkohol med i bildet så møter jeg ikke opp, enkelt og greit. Jeg har nulltoleranse for påvirka folk,selv etter en enhet blir folk ubehagelige. 

Anonymkode: 9651f...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det alkohol med i bildet så møter jeg ikke opp, enkelt og greit. Jeg har nulltoleranse for påvirka folk,selv etter en enhet blir folk ubehagelige. 

Anonymkode: 9651f...911

Ja det er nok best for alle.

Anonymkode: 6b5a8...f28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet over 20 år og deler ikke samme opplevelse. I de jobbene jeg har hatt har det vært servert alkohol på arrangementer, men det har ikke vært noe fokus på det. Pga helse har jeg vært avholds i flere perioder, og har aldri opplevd at noen har blitt bedugget etter 1-2 timer. Hvilken bransje er du innenfor?

Anonymkode: a703e...302

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er ikke en klagetråd, bare en betrakning jeg gjør etter godt over 20 år i arbeidslivet. Jeg er avholdsmann og deltar derfor svært sjelden på arrangement på jobben fordi det alltid skal drikkes der. Jeg har gitt det ganske mange sjanser, og prøvd å delta, men det blir bare slitsomt. De første 1-2 timene går helt fint, men så er det bare å vende nesen hjemover. Det å være edru blant en gjeng beduggende kolleger er ikke noe jeg ønsker å bruke tid på, av åpenbare årsaker.

Jeg begynte å tenke på om jeg noengang har opplevd at jobben har hatt et arrangement uten at det har vært servert alkohol? Svaret på det er nei. På over 20 år. Det være seg alt fra julebord, fagsamlinger med sosial tilstelning på kvelden, juleavslutning, sommeravslutning. For en måned siden arrangerte en gruppe på jobben en topptur til en lokal fjelltopp. Gjett hva som ventet på toppen? Joda, massevis av øl.....

Jeg har ikke noe i mot at folk drikker, og er på ingen måte en moralist, selv om jeg har tatt valget om å være totalavholds.

Jeg har et godt liv, med flott nettverk, og jeg har det helt topp privat. Jeg elsker naturen og det er stort sett der man finner meg og min familie. Sammen med bålet, fuglene, skogen og fjellene. Så for meg er det null stress å ikke delta på disse arrangementene.

Men jeg tenker en del på de som av ulike årsaker er avholdsmennesker, og som ikke har så store nettverk, og som gjerne skulle deltatt på disse arrangementene. Men som enten ikke klarer å trives der, eller rett og slett ikke orker. Hva med de som har hatt alkoholproblemer og er nødt til å være totalavholds p.g.a. dette. Mange kan ikke være på steder der alkoholen flyter fritt. Hva med de? Jeg mener egentlig at når 100% av denne typen arrangement skal ha alkoholservering, så er det faktisk diskriminerende mot de som sliter/har slitt med alkohol og derfor ikke kan/tør delta på dette.

Hvorfor skal man på død og liv ha alkohol på hvert jævla arrangement? Nei, jeg sier ikke at man skal kutte ut alkoholen, men det burde faktisk være mulig å ha trivelige kvelder med kolleger uten alkohol.

Jeg lar meg forundre av hvor avhengig folk er av å få denne rusen. Hva er greia? Klarer vi ikke å omgås i edru tilstand. Ønsker vi ikke å ta hansyn til de som synes dette er ganske kjipt?

Anonymkode: 7c31f...617

Jeg er drittlei den norske alkohol"kulturen", og deltar derfor ikke lenger på slike arrangement. Jeg gidder ikke å omgås masse fulle folk som sier mye dumt, gjør mye dumt, og som man må treffe på mandag som om ingenting har skjedd. 

Anonymkode: 1ff02...3b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må jo da komme med forslag til arrangementer og aktiviteter selv, som er uten alkohol. Vi gjør begge deler på min arbeidsplass, og så drikker ikke folk så mye når det er alkohol.

Anonymkode: 56ff4...c6d

Vi har prøvd å arrangere utrolig fin fest uten alkohol, med gode artister, mat og aktiviteter. Av 88 ansatte var det 4 som meldte seg på. De fleste begrunnet avslaget med at det ikke var alkohol. 

Anonymkode: 1ff02...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...