AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #1 Del Skrevet 7. oktober 2024 Barnefar og jeg har vært i kontakt med barnevernet i litt over et år nå, og vi ble i utgangspunktet meldt inn fordi vi har en sønn som ligger litt bak i utviklingen sin, men også pga rus. Vi begge to sluttet da jeg fant ut av at jeg var gravid, men jeg vet at han ruser seg nå, på cannabis. Vi er allerede i en tøff situasjon, men jeg tørr ikke si noe da jeg selv dummet meg ut i starten av året og gjorde det et par ganger. Tar urinprøver, kommer til å ta dette i over et år fremover og er ren, bestemt meg for å holde meg ren, da vi begge ble enige om dette sammen. Men han har fortsatt bak min rygg og hvis jeg melder i fra til barnevernet vil han bruke det i mot meg at jeg også gjorde det et par ganger i starten av året. Mitt første spørsmål er hvordan jeg kan løse dette? Vil at barnet mitt skal være trygg og leve et godt, rusfri liv. Det andre spørsmålet er hva slags konsekvenser får dette for barnefar? Vil de nekte han samvær? Altså hvordan fungerer slikt? Mitt siste er at hvis han sier at jeg også gjorde det et par ganger, vil de da ta fra meg også sønnen min eventuelt, nå når jeg er rusfri og holder meg unna? Vil ikke høre noe om hvor dumt dette var, da jeg er veldig klar over dette selv. Ønsker bare gode råd og hjelp til hvordan jeg kan løse denne situasjonen på best mulig måte for sønnen min Anonymkode: 1c7c6...ff8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #2 Del Skrevet 7. oktober 2024 TS her. Vil også tilføye det at jeg føler han har en negativ påvirkning på meg. Han har i det siste etter at jeg fant ut at han fortsatte å røyke, spurt om jeg vil være med. Han vet at jeg vil holde meg unna sånt, og at jeg ikke ønsker å ha noe å gjøre med dette. Har spurt han om han ikke kan slutte, men han vil ikke. Anonymkode: 1c7c6...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 7. oktober 2024 #3 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tar urinprøver, kommer til å ta dette i over et år fremover Hvem tar du prøvene for? Tar han også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #4 Del Skrevet 7. oktober 2024 nordlending skrev (1 minutt siden): Hvem tar du prøvene for? Tar han også? Nei, det er bare jeg som tar urinprøver. Har tatt urinprøver for å vise at jeg ikke ruser meg og for min egen del, så jeg holder meg unna. Det var en liten pause på 4-5 mnd fra utgangen av 2023-2024, mars ca, men startet igjen og har gjort det siden. Barnefar tar ikke urinprøver Anonymkode: 1c7c6...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #5 Del Skrevet 7. oktober 2024 Tja. Litt vanskelig for oss å svare. Du må finne ut hva du selv trenger. Mulig det er det beste for din del og barnet å komme dere bort fra han. For meg så er dette en situasjon som jeg ikke har villa vært i. Jeg har null toleranse for rus rundt barn. Hva man gjør med sitt liv er opp til en selv. Men når det er barn i bildet så setter man barnet først. Anonymkode: effea...506 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 7. oktober 2024 #6 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er bare jeg som tar urinprøver. Har tatt urinprøver for å vise at jeg ikke ruser meg og for min egen del, så jeg holder meg unna. Det var en liten pause på 4-5 mnd fra utgangen av 2023-2024, mars ca, men startet igjen og har gjort det siden. Barnefar tar ikke urinprøver Anonymkode: 1c7c6...ff8 Okei. Personlig ville jeg flyttet fra barnefar. En ting er at han ruser seg, men at han også prøver å få deg med, gjør at barnet er uten en rusfri omsorgsperson om du "gir etter". 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #7 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja. Litt vanskelig for oss å svare. Du må finne ut hva du selv trenger. Mulig det er det beste for din del og barnet å komme dere bort fra han. For meg så er dette en situasjon som jeg ikke har villa vært i. Jeg har null toleranse for rus rundt barn. Hva man gjør med sitt liv er opp til en selv. Men når det er barn i bildet så setter man barnet først. Anonymkode: effea...506 Ts her Det er det jeg tenker jeg også, men det jeg syntes er vanskelig er dette med at jeg faktisk sprakk tidligere i år og gjorde det samme. Jeg var så imponert over å ha vært rusfri så lenge, og så begynte han igjen og jeg ble fristet. Utrolig kjedelig. Det var jo mitt valg, så han skal selvfølgelig ikke få skylden for det, men kjenner at jeg selv ikke ønsker å være sammen med en person som har sånn påvirkning på meg, samtidig at det skjer rundt barnet vårt. Er bare veldig redd for hva de gjør med meg i forhold til at jeg også gjorde det et par ganger... Anonymkode: 1c7c6...ff8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #8 Del Skrevet 7. oktober 2024 De gjør nok ingenting mot deg, det blir jo bare ord mot ord. Ikke kan det bevises heller. Hvis du har en god venn eller familiemedlem så spør om ikke den personen kan melde bekymring for at barnefar ruser seg. Dere må nok da begge ta prøve og da vil det jo vise seg hva han driver med. Hvorfor er det egentlig fortsatt med ham? Det virker ikke ut som om du trives med ham. Anonymkode: 378c5...7fb 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 7. oktober 2024 #9 Del Skrevet 7. oktober 2024 Hadde satt krav til tisse prøve på han også. Rusen sitter også i svetten hans. Så når han svetter og var barnet på fanget osv så setter dette veldig lukt. finnes det evt noe sted han kan søke hjelp til å slutte? legger selv veldig lett merke til når min samboer driver med røyk i stede for snus. Det sitter i alt av klær og lukter sikkelig dritt av svetten hans. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #10 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tja. Litt vanskelig for oss å svare. Du må finne ut hva du selv trenger. Mulig det er det beste for din del og barnet å komme dere bort fra han. For meg så er dette en situasjon som jeg ikke har villa vært i. Jeg har null toleranse for rus rundt barn. Hva man gjør med sitt liv er opp til en selv. Men når det er barn i bildet så setter man barnet først. Anonymkode: effea...506 Da håper jeg du også mener alkohol. Kjenner så mange som vokste opp med foreldre som "bare" skulle ta seg et glass eller to. Barn merker sånt fort. Synes folk er dobbelmoralske ifh akkurat det å ruse seg på alkohol. Anonymkode: c5b11...a1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #11 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De gjør nok ingenting mot deg, det blir jo bare ord mot ord. Ikke kan det bevises heller. Hvis du har en god venn eller familiemedlem så spør om ikke den personen kan melde bekymring for at barnefar ruser seg. Dere må nok da begge ta prøve og da vil det jo vise seg hva han driver med. Hvorfor er det egentlig fortsatt med ham? Det virker ikke ut som om du trives med ham. Anonymkode: 378c5...7fb Jeg trives ikke med han. Etter min mening så har jeg ikke den kjærligheten jeg en gang i tiden hadde for han, noe som er trist, men sånn er livet. Har vurdert å høre med min mor, men samtidig så må de ha noen som faktisk vet at det stemmer. En bekymring er det ikke sikkert de tar like alvorlig Anonymkode: 1c7c6...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #12 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trives ikke med han. Etter min mening så har jeg ikke den kjærligheten jeg en gang i tiden hadde for han, noe som er trist, men sånn er livet. Har vurdert å høre med min mor, men samtidig så må de ha noen som faktisk vet at det stemmer. En bekymring er det ikke sikkert de tar like alvorlig Anonymkode: 1c7c6...ff8 Hva med å be din mor varsle på grunnlag av at du har luftet din frustrasjon over å ha fått viten om rundingen hans til henne? Om du ikke trives og har den kjærligheten til ham lenger så hvorfor ikke komme deg bort? Du har nok med deg selv og barn, du trenger ikke han også å styre med. Anonymkode: 378c5...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #13 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da håper jeg du også mener alkohol. Kjenner så mange som vokste opp med foreldre som "bare" skulle ta seg et glass eller to. Barn merker sånt fort. Synes folk er dobbelmoralske ifh akkurat det å ruse seg på alkohol. Anonymkode: c5b11...a1c Ja mener alkohol å ja. Derfor jeg skriver rus. Og ikke narkotika. Anonymkode: effea...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-09 Skrevet 7. oktober 2024 #14 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ts her Det er det jeg tenker jeg også, men det jeg syntes er vanskelig er dette med at jeg faktisk sprakk tidligere i år og gjorde det samme. Jeg var så imponert over å ha vært rusfri så lenge, og så begynte han igjen og jeg ble fristet. Utrolig kjedelig. Det var jo mitt valg, så han skal selvfølgelig ikke få skylden for det, men kjenner at jeg selv ikke ønsker å være sammen med en person som har sånn påvirkning på meg, samtidig at det skjer rundt barnet vårt. Er bare veldig redd for hva de gjør med meg i forhold til at jeg også gjorde det et par ganger... Anonymkode: 1c7c6...ff8 Heller se på hvor flink du har vært. Og ikke at du har gjort noen feil. Fokuser på det du har fått til. Ikke noe annet. Dette klarer du. Sett deg selv og barnet først no. Du fortjener det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #15 Del Skrevet 7. oktober 2024 Jeg hadde ikke vært redd for det at du hadde et kortvarig tilbakefall tidlig på året, Ts. Tok tok etter dette selv ansvar for å slutte helt, og du har i tillegg regelmessig tatt urinprøver for å bevise at du er rusfri. Med andre ord har du allerede vist at du har tatt ansvar for å være rusfri. Med andre ord, barnevernet har dermed ikke noe å utsette på deg, så lenge du fortsetter å holde deg 100 % unna narkotiske stoffer i fremtiden! Om du går fra ham, som du må siden han ikke vil slutte å ruse seg, så viser du igjen at du tar ansvar for å sikre barnet ditt og beskytte det fra rus. Så min mening er at det beste du kan gjøre er å be både familien din og barnevernet om hjelp fremover. Si fra til barnevernet hvordan ting er, at du skal flytte fra barnefar og spør hvordan du best kan beskytte barnet ditt fremover, om de/du kan kreve at far må levere rusfrie tester før han ev. har samvær med barnet osv. Gjør du dette vil du komme ham i forkjøpet, du viser at du tar ansvar. Og du bør også fortelle bv at han forsøker å få deg til å ruse deg igjen, og også at han mest trolig vil komme med påstander om at du ruser deg, men at du kan bevise at du har vært rusfri siden mars - til tross for at han forsøker å få deg til å ruse deg igjen! Det vil vise barnevernet at du er ærlig, og at du har gjennomføringsevne og vilje når det kommer til å ta ansvar og holde deg rusfri. Og da kan han ikke ødelegge noe for deg ved å si at du har ruset deg. Du må sikkert ta urinprøver fremover, men det gjør du jo allerede. Ta kontakt med din familie, si at du trenger hjelp til å komme ut av dette forholdet og be snakk med barnevernet selv! ❤️ Anonymkode: 60d7f...874 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #16 Del Skrevet 8. oktober 2024 Viss dere bor sammen så kan du miste omsorgen for barnet på det grunnlaget at du lar barnet bo i et hjem med rus, rusmidler og lar barnet blir tatt vare på av en som ruser seg. Barnefar har ingenting rundt barnet å gjøre så lenge han velger rus. Du sprakk ok, men du velger å droppe rus. Der ligger forskjellen mellom deg og barnefar. Så du må fokusere på ditt beviste valg om å være rus fri som du tar vær eneste dag. Du må forlate barnefar. Snakke med en advokat om riktig fremgangsmåte rundt samvær når du vet at far ruser seg. Tingen er at du ikke lovlig har lov til å nekte samvær, samtidig er du pliktig til å beskytte barnet mot skadelig samvær. Derfor anbefaler jeg advokat som kan hjelpe deg. Barnevernet har null makt på samværsforeldre og kan kun gjøre vedtak som fatter den som har daglig ansvar. Er dere et par så går Barnevernet på dere begge som en enhet, fars rus kan da konsekvenser også for deg og barnevernets mening om din/deres omsorgsevne. Viss du ikke gjør noe kan du risikere at du mister omsorgen for ditt barn eller at barnet vil trenge og vokse opp med Barnevernet inne i familien flere år fremover. Du kan ikke sitte på gjerdet fordi du sprakk. Den sprekken skal ikke få lov til å definere livet ditt fremover viss du faktisk ønsker å leve rusfritt og ta vare på ditt eget barn. Anonymkode: 09115...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #17 Del Skrevet 8. oktober 2024 Barnefar må du dumpe, barnet ditt kommer først. Han kan si hva han vil han har ingen beviser. Men du må vekk, så lenge du tar disse prøvene som beviser at du er rusfri så er du trygg fra BV men du må kvitte deg med han. Anonymkode: 3d44e...53c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #18 Del Skrevet 8. oktober 2024 Vær stolt av deg selv, du har jobbet hardt for å gi barnet ditt en rusfri forelder. Du utsetter deg for unødvendig fristelse med å bo med en partner som ruser seg- kom deg bort! Anonymkode: dfd28...588 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #19 Del Skrevet 8. oktober 2024 Barnet først, så ta å kvitt deg med djevelskapen som ikke har noe respekt for deg eller barnet. Du vil takke deg selv senere. Anonymkode: 2c863...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #20 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 2.50): Barnefar må du dumpe, barnet ditt kommer først. Han kan si hva han vil han har ingen beviser. Men du må vekk, så lenge du tar disse prøvene som beviser at du er rusfri så er du trygg fra BV men du må kvitte deg med han. Anonymkode: 3d44e...53c Ts her. Jeg har nå sagt ifra til veilederne vi har om dette, men kjenner på en stor frykt om at bv fortsatt ikke vil at barnet vårt skal bo hos noen av oss. Jeg skal være sterk og vet at jeg er rusfri, så håper jeg de ser det. Anonymkode: 1c7c6...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå